Ollakko kiltti vai muuttuako kovaksi ja ilkeäksi?
Olen miettinyt nyt aika kauan kyseistä dilemmaa. Kun hommahan on se, että olen luonnostani hyvin kiltti ja sosiaalinen ja ystävällinen, enkä tykkää olla ilkeä ja vittuilla yms. Mutta kun mulle usein ollaan ilkeitä ja ikäviä ja tylyjä. Olen joskus koittanut olla takaisin, ja osaan olla, mutta en halua koska se vie voimia, koska se ei kuulu luonteeseeni. Niin, onko parempi kääntää toinenkin poski vai olla yhtä ilkeä. Tiedän jo mitä suurin osa vastaa. Mutta en halua toimia omaa luonnettani vastaan, se ei tuota hyvää. Mutta en halua olla kynnysmattokaan. ja tämä koskee siis naisten välisiä vuorovaikutussuhteita. Miehille osaan olla ilkeä ja mielellään olenkin jos on syytä. Mutta naisten kanssa se on paljon hankalampaa. Minua neuvotaan olemaan tyly takaisin, mutta se ei jostain syystä tunnu hyvältä. En oikeasti edes paljon välitä ilkeilystä, mutta viime aikoina olen ajatellut että ehkä pitää alkaa välittämään ja sitten olenkin alkanut miettimään jo kaikkia pikkuasioitakin joista voisi hernarit vetää. Se vaan on kuluttavaa.
Kommentit (5)
Miksi pitäisi olla ilkeä? Ole vaan jatkossakin kiltti, mutta opettele tuntemaan omat rajasi. Älä ole hyväuskoinen hölmö, jota voidaan pompotella ja käyttää hyväksi.
Älä ala ilkeäksi, mutta opettele sanomaan napakasti ei ja mielipiteesi. Ilkeily vie loppujen lopuksi sultakin vaan psyykkistä energiaa ja lisää pahaa oloa!
Palautetta voi antaa myös ystävällisen tiukasti ja jämptisti. Usein parhaiten tehoaa, kun sanoo suoraan sen mitä ajattelee, mutta ei hermostu, pysyy tyynenä ja asiallisena ja tekee vain olemuksellaan ja viestinnällään selväksi, että ei hyväksy tätä asiaa. Eikä alennut haukkumaan ihmisen ulkonäköä tai ominaisuuksia, vaan pysyy siinä asiassa ja tekemisessä, mistä on kyse.
Paras keino on lyödä huumoriksi sellaiset ilkeät kommentit ja ilkeilyt. Sen taidon kun opit niin huomaat että ilkeily vähitellen loppuu. Ei ole mitään mieltä ilkeillä sulle kun se ei tehoa. Ilkeiliä ei saa siitä hakemaansa tyydytystä. Huumorilla, huumorilla. Sillä pääset pitkälle ja se on helposti opittava taito.