"Elikkä mulla olis sulle, Hanna, tosi mukava tarjous.."
"Ei kiitos, en tilaa mitään."
"Voisit kuitenkin, Hanna, kuunnella tarjouksen loppuun, eikös.. Niin me täällä Lehtimoguli OY:ssä halutaan, Hanna, kiittää sua aiemmista lehtitilauksista ja tarjota sulle, Hanna, ihan ilmaiseksi Epäkiinnostavaa Lehteä ja tähän tulisi kaupan päälle, kuule Hanna, vielä Ihan Hirveä Paita tai vaihtoehtoisesti Todella Turha Sisustusesine. Ja tämä Epäkiinnostavan Lehden kuule Hanna saisit nyt ilmaiseksi kolmeksi kuukaudeksi että varmaan laitetaan sulle, Hanna lehti tulemaan.."
"Ei kiitos, en tilaa mitään lehtiä. Eikä tuo ilmainen ole, tuossa varmasti sitoudun vuoden tilaukseen ja saan kolmen kuukauden alennuksen. Kuluttajan harhaanjohtamista, josta voi tulla pahimmillaan rikossyyte."
"Öh. Niin siis kyllähän tämä ilmainen jakso on osa pidempää tilausta, mutta siis kuule Hanna saat kolme kuukautta lukea Epäkiinnostavaa Lehteä ihan ilmaiseksi ja.."
"Ei kiitos. Lehti ei kiinnosta minua."
"Meillä olis täällä toisiakin lehtiä, Vielä Tylsempi Lehti tai Krääsälehti tai kiinnostaiskos sua, Hanna, Aivottomien Kanojen Juorulehti?"
"Ei kiitos, en tilaa mitään lehtiä, kuten jo sanoin."
"Näihin kaikkiin tulis kuule noita tilaajalahjoja mukaan. Ja kuule, Hanna, voin ihan näin meidän kesken laittaa sulle tulemaan vielä Kutittavat Tukisukat ja Muovisen Rannerenkaan, joka on ihan kuule Turhan Julkkiksen suunnittelema."
"Hei kuule, kiitos tarjouksesta. En todellakaan tilaa mitään lehtiä. Kiitos ja kuulemiin."
"Kuule Hanna.."
"Tuut-tuut-tuut.."
Mulla on työpuhelin, johon ei saa minkään valtakunnan estoja päälle, koska kaikki soittajat voivat olla potentiaalisia asiakkaita. Arvostan kaikkia töitä tekeviä ihmisiä, mutta kyllä tuo puhelinmyynti on niin pohjakakkaa kuin ikinä vaan voi olla. Voisi lailla kieltää puhelinmyynnin.
Kommentit (155)
Hanna ei vaan ymmärrä omaa parastaan. Sen 24,90 euron laskunkin saa kahteen korottomaan erään!
Tosi helppo keino välttää lehtimyyjiä on olla laittamatta puhelinnumeroaan mihinkään turhaan. Tadaa. Mulle ei oo nykyiseen numeroon soittanut yksikään puhelinmyyjä, sillä en ole numeroani mihinkään lehtitilauksiin tai arvontoihin laittanut.
Minä laiton suoramarkkinointikiellon, puhelinmyyjien soitot jatkuivat, joskin vähenivät hieman. Sitten laitoin numeroini vielä salaiseksi. Enää ei kukaan soittele, paitsi oma puhelinoperaattori joskus.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 08:45"]Tosi helppo keino välttää lehtimyyjiä on olla laittamatta puhelinnumeroaan mihinkään turhaan. Tadaa. Mulle ei oo nykyiseen numeroon soittanut yksikään puhelinmyyjä, sillä en ole numeroani mihinkään lehtitilauksiin tai arvontoihin laittanut.
[/quote]
Mulla on firman puhelin enkä tasan tarkkaan ole käyttänyt sitä missään muualla (arvonnoissa tms.) ja silti puhelinmyyjät soittelee. Meillä ei saa laittaa työnumeroita salaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:15"]Pidätkö muakin turhana myyjänä jos tarjoan sulle nykyiseltä operaattoriltasi 20€ halvempaa liittymää? Ja lopetan puhelun ystävällisesti jos et sitä halua?
Yritysten nimissä oleviin numeroihin ei edes soitella :)
[/quote]
Maksan nykyisestä 10e, netti ja tekstaripaketti, saa mielellään tarjota 20e nykyistä halvemmalla :Dd
[/quote]
No tämä koskee sellaisia ihmisiä joilla on ihan kivikautinen liittymä, esimerkiksi maksavat 50€ 300min puhetta? Ottaisitko tässä tapauksessa mieluummin halvemman liittymän (kuten nykyisesi) vai pitäisitkö kalliimman huonommilla eduilla vain siksi ettet pidä puhelinmyyjistä? Ja kyseessä toistaiseksi voimassa oleva sopimus :) kaikki ihmiset ei osaa päivittää niitä liittymiä itse eivätkä ymmärrä että voisivat saada halvempaa ja parempaa kuin se kivikautinen kallis liittymä.
[/quote]
Liittymän kauppaaminen puhelimitse on ollut kiellettyä jo jonkin aikaa. Paitsi Porvoossa.
Mulle soitti joskus vuosia sitten puhelinmyyjä, joka kauppasi halvempaa sähkösopimusta. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan lisää ja ottamaankin sen, mutta minulla oli sillä hetkellä oikeasti niin kiire, etten ehtinyt puhua puhelimessa. Sovittiin myyjän kanssa, että hän soittaisi uudestaan ja puhuttaisiin lisää. Soittoa ei kuitenkaan koskaan kuulunut. Luuli varmaan minun valehdelleen kiireestäni ja sanoneeni vain kohteliaisuudesta, että soitellaan paremmalla ajalla. :D
Mulla on ollut suoramarkkinointikielto vuosia, on hieman hullinnyt soittelua, mutta vieläkin niitä tulee.En enää edes yritä olla kohtelias, jos siellä aloitetaan liirumlaarum-ketjulla , kysyn heti onko hän puhelinmyyjä, jos vastaus on kyllä, niin katkaisen puhelun selittelemättä mitään.
Tää on niin totta! Kukaan puhelinmyyjä ei puhu itsenään mitään, eikä kohtaa asiakasta ihmisenä. Pelkkiä litanioiden pajattamista ja pakkomyyntiä. Kuvottavaa.
Minä käytän vain sanoja hei, et, ei, en. Jos ei sano yhtään mitään muuta sanaa näiden ulkopuolelta, uskovat helpolla. Usein alkavat takellella ja lopettavat pakkomyynnin.
Entisenä lehtimyyjänä tässä on sinulle vinkki, jos ET HALUA tilata mitään ja lehtimyyjä soittaa.
Kun Lehtimyyjä soittaa ja kertoo asiansa, niin tee näin:
"Ei kiitos, näkemiin." ja paina luuri kiinni.
Miksi? Koska jos jäät vielä langan päähän, lehtimyyjät ovat koulutettu ja lähes pakotettu jankuttamaan luurin päässä ja yrittämään saada sinun pääsi kääntymään. Se on ärsyttävää, mutta yleisemmin se kouluttaja kuuntelee niitä puheluita tai on siinä vieressä ja tulee jäkättämään, jos et ole jankuttanut ja yrittänyt lehteä myydä, vaikka asiakas olisikin sanonut ei.
Siksi, kun lehtimyyjä tai mikä tahansa myyjä soittaa, sanot "Ei kiitos" ja suljet luurin. Jos suljet puhelimen ilman sanomatta mitään, todennäköisesti soittavat uudelleen, mutta jos sanot ei kiitos ja ET JÄÄ kuuntelemaan, eivät soita uudelleen, eivät ainakaan vähään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 08:51"]
Entisenä lehtimyyjänä tässä on sinulle vinkki, jos ET HALUA tilata mitään ja lehtimyyjä soittaa.
Kun Lehtimyyjä soittaa ja kertoo asiansa, niin tee näin:
"Ei kiitos, näkemiin." ja paina luuri kiinni.
Miksi? Koska jos jäät vielä langan päähän, lehtimyyjät ovat koulutettu ja lähes pakotettu jankuttamaan luurin päässä ja yrittämään saada sinun pääsi kääntymään. Se on ärsyttävää, mutta yleisemmin se kouluttaja kuuntelee niitä puheluita tai on siinä vieressä ja tulee jäkättämään, jos et ole jankuttanut ja yrittänyt lehteä myydä, vaikka asiakas olisikin sanonut ei.
Siksi, kun lehtimyyjä tai mikä tahansa myyjä soittaa, sanot "Ei kiitos" ja suljet luurin. Jos suljet puhelimen ilman sanomatta mitään, todennäköisesti soittavat uudelleen, mutta jos sanot ei kiitos ja ET JÄÄ kuuntelemaan, eivät soita uudelleen, eivät ainakaan vähään aikaan.
[/quote]
Ja vielä lisäys. Jos kyse on aggressiivisesta puhelinmyyjästä, joka ei tunnu haluavan antaa suunvuoroa, sano Ei kiitos vaikka myyjä on puhumassa ja sulje luuri. Kyllä ne sen ei kiitos kuulee, vaikka suu käykin.
Arvatkaapa onko puhelinmyyjät taas soitelleet, kun tuli Matkamessuilla laitettua nimi ties mihinkä arvontalipukkeeseen.
En tilaa Mondoa, en ET-lehteä, en mitään matkailulehteä..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sanoa, että on sokea.
"No mutta kuule Hanna, saisit silti ilmaisena tilaajalahjana Ihan Hirveän Paidan."
Työtäänhän puhelinmyyjät vain tekevät, mutta eikö heidän kannaltaan ole ystävällisempää, että asiakas, joka ei todellakaan aio ostaa mitään, lopettaa puhelun mahdollisimman pian? Pääsevät nopeammin hyökkäämään seuraavan potentiaalisen ostajan kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten nuoruudessani tehnyt puhelinmyyntitöitä n.6kk ajan. Olin koko sen ajan mitä jaksoin sitä touhua niin konttorini paras myyjä eräässä isossa etelä-suomalaisessa kaupungissa. Myin osa-aikaisena iltatyöntekijänä samoja ja parempia kappalemääriä mitä kokopäiväiset päivätyöläiset. Tuos hommat paras tili tehdään iltaisin, päivisin tavalliset ihmiset on töissä eivätkä ehdi juttelemaan ja eläkeläisten kanssa kuluttaa vaan aikaansa. Työhön perehdyttämisessä annettiin se a4 paperi kouraan josta lueskella, viskasin sen heti ensi alkuun roskiin. Sitten oli tämä esimiesrouva joka puhui aina "miten tällä alalla toimitaan" niin pari kertaa huomautti asiasta kun huomasi, et puhun ihan omiani. No eka 2viikkojakso niin olin kappalemäärissä heti konttorin ykkönen + oikeasti toteutuneet tilaukset eli ne jotka tilas multa lehden niin maksoivat sen 95% kun normaalisti tuo lukema on jotain 50-80% kun niitä myydään asiakkaille väkisin. Kyllä sillä touhulla teki nuori ihan hyvää tiliä iltaisin en ees työskennellyt kun n.4h arki-iltaisin. Mut multa on tullut tuo paskanpuhuminen aina niin luonnostaan ja siihen lisättynä miellyttävä puhelinääni niin menee niinku veitti voihin noi myyntipuheet. Mä tein kauppaa ainoastaan 20-60v naisten ja 30-50v miesten kanssa. ja 30-50v miehissäkin vielä aika valikoivasti. Eläkeläisten huolia en alkanut kuuntelemaan ja nuoret ja vanhat miehet myös pois, koska kummatkaan asiakasryhmät ei osta mitään. Huomaatte sitten tulleenne vanhoiksi, kun puhelin soi tuntemattomasta numerosta, mutta teille lyödään luuria korvaan. Se ei ole mikään ahdistelija vaan ammattitaitoinen puhelinmyyjä joka tunnistaa heti puhelun alkaessa kannattaako alkaa myymään vai siirrytäänkö seuraavaan. Värisevällä äänellä kun joku Saimi-Mummi vastaa sieltä niin seuraavaan. Sama kun joku juntin kuuloinen PENTTI vastaa niin seuraavaan. Mutta osan Penteistä kanssa tehdään kauppaa. Eläkeläiset jätetään rauhaan, kansaneläkeläisen oppii tunnistamaan miten se vastaa puhelimeen. Ääni on köyhän värinää siihen ei kannata kuluttaa aikaansa, se on pois oikeasti tuottavilta kontakteilta. Parhaiten tos pärjää, jos on luonnostaan supliikki ja juttelee ihan ex-tempore jokaselle asiakkaalle yksilönä. Mut jos siihen pystyy niin yleensä löytää jotain mielekkäämpääkin tekemistä missä voi käyttää sitä hyödyksi. Lehden myynti on lopulta siis ihan yhtä helppoa kuin yhmammojen pokaaminen, ei mitään rakettitiedettä.
Kappalejako.
Ei tää nyt NIIN hyvä läppä ole, että joka puolelle tarvis jakaa... http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/445812-2.html
Vierailija kirjoitti:
Toi puhutteleu muuten etunimellä ei ollut niin yleistä vielä parikyt vuotta sitten. Tuollainen puhetyyli "että mukamas ollaan niin kavereita ja tuttavallisia" ja puhutellaan etunimellä on rantautunut lähinnä tuolta markkinoinnin kultamaasta eli USA:sta. On muuten tosi ärsyttävää...
On käsittämätöntä että edelleen jotkut firmat tuota käyttävät, meille nimenomaan sanottiin että noin ei tehdä, koska suomalainen ärsyyntyy siitä aivan jumalattomasti. Siis silloin kun olin kyseisessä eldoradossa kokemassa jokapäiväisen nirvanan.
Totesin, että ei prkl tätä kenekään järki kestä kun puhelimen toisessa päässä kaikesta huolimatta oli aivan liian usein jotain avohoitopotilaita tai muuten aggressiivisia hulluja. Keski-ikäiset ja selvästi vanhemman puoleiset ihmiset vielä jaksoivatkin olla kohteliaita, mutta auta armias kun osui joku 20-35 -vuotias vastaamaan.
Nykyään olenkin sit TYÖTÖN ja loisin teidän työssäkäyvien rahoilla.
Mutta ihan vakavasti puhuen. Kun sitä meininkiä siellä katselin ja tutkailin millaisia tyyppejä siellä oli duunissa (vaihtuvuus melkoista), niin olen itse tullut hyvinkin tarkaksi sen suhteen, miten käyttäydyn puhelinmyyjiä kohtaan. Töihin tulevien taustoja ei tutkita millään tavalla, siis ei millään tavalla. Koskaan et tiedä milloin sinulle soittaa joku henkisesti vähän epävakaampi tyyppi, joka siitä näytöltä missä se sinun numerosikin on, näkee myös osoitteesi. Pahimmillaan jopa osan perhesuhteistasi. Tätä menoa kun jatkuu, että ihan kuka vaan palkataan, on vain ajan kysymys koska joku, jolla viimein höyhen katkaisee kamelin selän, sekoaa ja alkaa kirjaamaan niitä osoitteita ylös (vaikka se on kiellettyä) ja keksii tehdä henkilökohtaisen markkinointikäynnin. Etenkin iltavuoroissa ei ole oikeasti ketään, joka millään tavalla tarkkailisi mitä myyjät loosseissaan varsinaisesti puuhaavat. Pahimmillaan olin toimistolla yksin iltavuorossa, olisin voinut tehdä IHAN mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää nyt NIIN hyvä läppä ole, että joka puolelle tarvis jakaa... http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/445812-2.html
Haa. Tuo ei ollut kyllä minun kirjoittamani :)
En tiedä, mistä tulikin eteen tämä Vauva-lehden linkki, mutta vain tämä on kirjoittamani.
ap
Olin kesän puhelinmyynnissä, ja se on totta että pomo käskee yrittämään kauppaa niin kauan kun asiakas on linjoilla, vaikka se olisikin sanonut jo ei. Ja yllätyin itsekin kuinka moni tilasi lehden vaikka ensin vastasikin ei! Mutta en todellakaan suosittele kenellekkään. Henkisesti todella puuduttavaa työtä.