Työskentely sairaseläkkeellä
Minulle on tarjottu 4 kuukauden opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa palkalla n. 1000 e / kk. Tuohan on enemmän, mitä sairaseläkkeellä saa ansaita (n. 700 e), joten onko kellään kokemusta siitä, miten Kela suhtautuu mahdolliseen eläkkeen tauolle laittamiseen? Onko mahdollista, että jos eläkkeen kerran laittaa tauolle, niin Kela katsoo minun parantuneen ja minulle aletaan ehdottaa työntekoa jne.? Miten Kela suhtautuu mahdollisiin toistuviin eläkkeen tauottamisiin? Onko mahdollista, että koska kyseessä opintoihin liittyvä lyhytaikainen harjoittelujakso, niin palkkatulo ei vaikuta eläkkeeseen, eikä sitä tarvitse laittaa tauolle (en usko, että on mahdollista saada pienempää palkkaa)?
Kommentit (20)
En tiedä miten kela suhtautuu, mutta vakuutusyhtiöt on tarkkoja. Jo opiskelukykyinen tarkoittaa, että on työkykyinen. Tietääkseni määräävä asia on kuinka pitkiä jaksoja tekee töitä/ opiskeluja. Eli keikka silloin tällöin ei aiheuta reagointia, mutta pidempiaikainen yhtäjaksoinen merkkaa, että on työkykyinen.
Luulen. että nämä asiat ovat sattumaa. Jos joku käsittelijä viitsii puuttua asiaan, niin silloin työkyky voidaan arvioida uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:20"]
En tiedä miten kela suhtautuu, mutta vakuutusyhtiöt on tarkkoja. Jo opiskelukykyinen tarkoittaa, että on työkykyinen. Tietääkseni määräävä asia on kuinka pitkiä jaksoja tekee töitä/ opiskeluja. Eli keikka silloin tällöin ei aiheuta reagointia, mutta pidempiaikainen yhtäjaksoinen merkkaa, että on työkykyinen. Luulen. että nämä asiat ovat sattumaa. Jos joku käsittelijä viitsii puuttua asiaan, niin silloin työkyky voidaan arvioida uudestaan.
[/quote]
Minulla ei ole ainakaan kukaan puuttunut opiskeluun, sillä opiskelen kuntoutusmielessä. En ymmärrä tuollaista kantaa, että jos ihminen pystyy opiskelemaan, niin hän on myös työkykyinen.
Mulla on kokemusta ihan samasta asiasta. Eläke laitetaan lepäämään siksi ajaksi, jona tulot ylittää tuon 700 euroa. Eli sinä aikana et saa eläkettä. Eläkkeensaajan asumistukea saat kuitenkin myös sen harjoittelun ajan. Sitten kun se harjoittelu loppuu, niin eläke jatkuu samaan tapaan kuin ennenkin.
En tiedä miten Kela suhtautuu sitten eläkkeen jatkohakemukseen. Tai siis mulla ainakin se on se määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Mun pitäisi hakea sitä vielä hetkeksi lisää, ja pelottaa kyllä vähän, että sen 3 kk:n harjoittelun vuoksi en sitä tule saamaan. Mutta eiköhän se riipu myös lääkäristä, että minkälaisen lausunnon sinne laittaa. Ja tuo määräaikainen eläkehän on kuntoutustuki, eli siltä on tarkoitus kuntoutua takaisin työelämään, joten musta olisi kohtuutonta, jos tuollainen harjoittelu siihen vaikuttaisi.
Koeta jaksottaa harjoittelu kahteen 2 kk jaksoon joiden välissä vähintään yksi kuukausi. Silloin ei tarvitse laittaalepäämään eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:31"]
Siis maksaako Kela joillekin työkyvyttömyyseläkkeen? Kokonaan? Tuon läheiseni tapauksessa soitimme Ilmariseen joka on hänen työkyvyttömyyseläkkeensä maksaja, ja siellä laskivat tulorajaksi 950€/kk. Tietääkseni tämä henkilö jota asian selvittelyssä autoin, ei saa Kelalta mitään. Nämä asiat eivät todellakaan ole mitenkään yksinkertaisia.
10
[/quote]
No maksaa. Onhan Suomessa ihmisiä, jotka eivät valitettavasti ole pystyneet työskentelemään koskaan esim. vammautumisen takia.
Uskomattomia ihmisiä. Oletteko kateellisia vammaisille?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:18"]
Miksi se raja on vain n. 700 e? Sehän on ihan naurattavan pieni!
[/quote]
Miten niin pieni? Eihän ole takoitus että eläkeläiset tekee töitä. Siksihän eläkettä maksetaan kun ei pysty töihin.
[/quote]
Kela antaa mahdollisuuden työskennellä. On hyvä esim. kuntoutusmielessä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:40"]
[/quote]
Miten niin pieni? Eihän ole takoitus että eläkeläiset tekee töitä. Siksihän eläkettä maksetaan kun ei pysty töihin.
[/quote]
Jollain ihmisillä on niin pieni työkyvyttömyyseläke, joten satunnaiset lisäansiot voivat tulla tarpeen. Jos kunto sallii tämän, niin mitä pahaa siinä on.
Jos tekisit harjoittelun puolipäiväisenä? Eli 4 kk:n asemasta olisit töissä 8 kk. Näin todennäköisesti jakasisit myös paremmin.
Tuohan on vain hrjoittelupaikka, lyhytaikainen. Ei eläkettä heti olla viemässä, vaikka menisit oikeisiinkin töihin.
En ole aivan varma, mutta tuo 700€/kk katto ansiotuloille tarkoittanee, että eläkkeestä leikataan 700€ yli menevä summa. Vaikka saisit eläkkeen lisäksi 4kk tuon 1000€/kk palkkaa (brutto?), sinulla on edelleen oikeus eläkkeseen.
Kannattaa hakea eläke "lepäämään", jos aiot mennä myöhemmin oikeasti töihin. Jos et sitten jaksakaan, saat eläkkeen takaisin entisin ehdoin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:03"]
Koeta jaksottaa harjoittelu kahteen 2 kk jaksoon joiden välissä vähintään yksi kuukausi. Silloin ei tarvitse laittaalepäämään eläkettä.
[/quote]
Voiko näin todella tehdä? Mulle on tarjottu 3 kk harjoittelupaikkaa. Palkka olisi 1200 e. Onkohan ongelma KELAlle?
[/quote]
Minusta se on tapauskohtaista, ja se lasketaan kullekin maksettavan eläkkeen perusteella. Eräälle läheiselleni eläkeyhtiö laski tuon sallitun palkan olevan 950€/kk.
"Työtulot ja yrittäjätulot vaikuttavat työkyvyttömyyseläkkeen maksamiseen, eläkkeensaajan asumistukeen sekä eläkkeiden verotukseen.
Työkyvyttömyyseläkkeen saajana voit tehdä vähän ansiotyötä. Jos ryhdyt työhön, ilmoita työskentelystäsi Kelaan ja työeläkelaitokseesi. Kela jatkaa työkyvyttömyyseläkkeesi maksamista, jos ansiotulosi ovat bruttomäärältään enintään 746,57 e/kk.
Jos saat Kelasta työkyvyttömyyseläkettä ja työllistyt siten, että työtulosi ovat yli 746,57 e/kk, voit jättää kansaneläkkeen lepäämään vähintään 3 kuukaudeksi ja enintään kahdeksi vuodeksi. Palkan lisäksi voit silloin saada Kelasta ylimmän vammaistuen suuruista tukea, jos sait eläkettä saavan hoitotukea ennen kuin jätit eläkkeen lepäämään. Esimerkiksi 2 kuukauden työskentely ei keskeytä eläkkeen maksamista, vaan Kela voi pitää sitä työkokeiluna."
Lasketaanko nuo vuoden tulot yhteen ja jaetaan sitten kuukaudelle? Kuinka lyhyt pitäisi tuon työkokeilujakson olla, ettei se vaikuta eläkkeeseen? Vaikuttaako se silti muihin tukiin? Miksi Kelan verkkosivusto ei voi olla selkeämpi :(
Siis maksaako Kela joillekin työkyvyttömyyseläkkeen? Kokonaan? Tuon läheiseni tapauksessa soitimme Ilmariseen joka on hänen työkyvyttömyyseläkkeensä maksaja, ja siellä laskivat tulorajaksi 950€/kk. Tietääkseni tämä henkilö jota asian selvittelyssä autoin, ei saa Kelalta mitään. Nämä asiat eivät todellakaan ole mitenkään yksinkertaisia.
10
[/quote]
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vain hrjoittelupaikka, lyhytaikainen. Ei eläkettä heti olla viemässä, vaikka menisit oikeisiinkin töihin.
En ole aivan varma, mutta tuo 700€/kk katto ansiotuloille tarkoittanee, että eläkkeestä leikataan 700€ yli menevä summa. Vaikka saisit eläkkeen lisäksi 4kk tuon 1000€/kk palkkaa (brutto?), sinulla on edelleen oikeus eläkkeseen.
Kannattaa hakea eläke "lepäämään", jos aiot mennä myöhemmin oikeasti töihin. Jos et sitten jaksakaan, saat eläkkeen takaisin entisin ehdoin.
Jos palkka ylittää Kelan määräämän maksimin niin eläke lakkaa kokonaan minimissään kolmeksi kuukaudeksi.
Jos palkka ylittää Kelan määräämän maksimin niin eläke lakkaa kokonaan minimissään kolmeksi kuukaudeksi.
Vastasitpa vanhaan ketjuun. Mutta siis 1-2 kk saa ylittää kuukausikohtaisen tulorajan, kunhan koko vuoden tulot pysyvät rajoissa. Jos tuloraja ylittyy 3 kk peräkkäin, pitää jättää eläke lepäämään.
Minulla on kokemusta, että jos eläkkeen jättää lepäämään, niin Kelan kanssa tulee ongelmia. Saattavat luulla työkyvyn parantuneen ihmeellisesti yms. Lisäksi vaikuttaa muihinkin tuloihin kuin eläkkeeseen, esim. asumistukeen. Tuloraja on naurattavan pieni ja sitä pitäisi nostaa.