Muita joiden mielestä bloggaaminen on niiiiin TURHAA hommaa!
Ihan naurettavaa kutsua bloggausta työksi tai kertoa olevansa ammatiltaan "bloggaaja", ihan kun se nyt olisi joku oikea työ saati jonkin sortin meriitti. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että bloggaajiksi ryhtyvät henkilöt, joilla syystä tai toisesta on ihan liikaa ylimääräistä aikaa. Ovat esim. kotiäitinä, työttömiä, opiskelijoita tai naimisissa/avoliitossa varakkaan miehen kanssa tms. Yleensä lisäksi ovat jollain lailla huomionkipeitä persoonia. Yksikään ns. normaali, oikeissa töissä käyvä ja perhe-elämää viettävä nainen ei ryhdy "bloggaamaan." Se vaan on niin. Ja minua ärsyttää päivä päivältä enemmän koko "bloggaus" ja typerä, lapsellinen "blogimaailma", johon kuuluvia asioita tälläkin palstalla päivittäin ruoditaan.
Odotan sitä päivää, kun bloggaus alkaa olla totaalisen out ja sitä tekevät enää lähinnä muusta maailmasta eristäytyneet kummajaiset ja elämää vailla olevat meganörtit.
Ugh olen puhunut.
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:31"]
Olen jo kuvitellut olevani ainut nainen Suomessa jota ei kiinnosta blogit, käsilaukut tai miten asetellaan valkoisia purnukoita kotiin taiteellisesti.
[/quote]
No et ole: mä en ole ikinä lukeunt ainuttakaan blogia! Siis luitte oikein, en ole koskaan lukenut mitään blogia! En vaan tarvitse niitten sisältämää tietoa (?) mihinkään, ei kiinnosta. Mulla on niin paljon muutakin tekemistä, kuin käyttää vapaa-aikani jonkun laukku- tai meikkiblogin mainosten parissa :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:02"]
Minusta joku lifestyle-muotibloggaaminen on pelkkää narsistista hyöty-harrastuspiiperrystä. Ei oikeaa työtä, vaikka siitä saisikin rahaa. Periaatteessa kuka tahansa joka osaa kirjoittaa parit kuvatekstit, ottaa muutamat kuvat ja omistaa tietokoneen pystyy siihen, kun taas moniin oikeisiin koulutettuihin ammatteihin ja töihin ei välttämättä pystyisi.
[/quote]
Vähän sama kuin sanoisi: periaatteessa kuka tahansa joka osaa laulaa, voi vetää stadion-keikan.
Oletteko oikeasti näin kateellisia bloggaajille? Blogin kirjoittaminen ei ehkä ole rakettitiedettä, mutta otetaan kuitenkin huomioon, että hyvin harva Suomessa lopulta saa siitä elantonsa. Ehkä maksimissaan 50 ihmistä. Tarkoitan siis elantoa (en muutaman satasen extratuloja per kk).
Ah, niin virkistävä ketju! Olen täsmälleen samaa mieltä kuin aloittaja ja monet muut täällä lifestylebloggauksen turhuudesta! Itse jätin jokin aika sitten niin xentut, mungot, fitfashionin blogit ja monnat sun muut, kun aloin oikeasti tuntea niin tyhmäksi itseni lukemalla niiden turhamaisia juttuja ja katselemalla selfieitä vain tavan vuoksi!
Lisäksi enhän mä nyt laita televisiotakaan päälle vain mainosten ajaksi, joten miks ihmeessä vapaaehtoisesti klikkaan bloggaajien tyhmiin mainospostauksiin..?
Lopettamisen jälkeen olen tuntenut oloni paljon paremmaksi, melkein kuin olisi päässyt riippuvuudesta eroon.
Jatkossa aion siis minäkin pysyä visusti poissa näistä kaupallisiksi muuttuneista blogeista, liittykää joukkoon!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:36"]
Ihan naurettavaa kutsua bloggausta työksi tai kertoa olevansa ammatiltaan "bloggaaja", ihan kun se nyt olisi joku oikea työ saati jonkin sortin meriitti. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että bloggaajiksi ryhtyvät henkilöt, joilla syystä tai toisesta on ihan liikaa ylimääräistä aikaa. Ovat esim. kotiäitinä, työttömiä, opiskelijoita tai naimisissa/avoliitossa varakkaan miehen kanssa tms. Yleensä lisäksi ovat jollain lailla huomionkipeitä persoonia. Yksikään ns. normaali, oikeissa töissä käyvä ja perhe-elämää viettävä nainen ei ryhdy "bloggaamaan." Se vaan on niin. Ja minua ärsyttää päivä päivältä enemmän koko "bloggaus" ja typerä, lapsellinen "blogimaailma", johon kuuluvia asioita tälläkin palstalla päivittäin ruoditaan.
Odotan sitä päivää, kun bloggaus alkaa olla totaalisen out ja sitä tekevät enää lähinnä muusta maailmasta eristäytyneet kummajaiset ja elämää vailla olevat meganörtit.
Ugh olen puhunut.
[/quote]
Onhan se ihan yhtä turhaa kuin juorulehtien juttujen kirjoittelu työkseen, mutta sitäkin moni tekee. Ihan sama, jos siitä saa itselleen viihdykettä, ajankulua, inspiraatioita muuhun elämäänsä ja osa saa palkankin. Ei se minua haittaa, en oikeastaan seuraa aktiivisesti mitään blogia. Harrastusblogeja seurasin aikaisemmin, ne ovat ihan hienoja tai tarkemmin jotkut niistä, mutta ei ole oikein aikaa seurata niitä nyt.
No olkoot ap:n mielestä turhaa hommaa. Entä jos bloggaaja nauttii siitä ja saa vielä palkkaa.
Minä ymmärsin että ketjun aloituksessa kyse taisi lähinnä olla niistä tyypillisistä suomaisista elämäntyyli-vaate-tuotehehkutus-SOPULIBLOGEISTA joissa kaikki ostelee ihan samat tuotteet. Mikä idea niissä oikein on? Miksi minun pitäisi lukea toisten ostoslistoista netissä ja käydä pakkokehumassa niitä kommentein vain siksi jotta bloggaaja tuntisi tehneensä onnistuneen ostoksen kerjämällä kaikilta (feikatut) kehut? Aikuiset ihmiset tietävät itse mitä haluavat ja pukevat sen mistä tykkäävät, ei tuttujen tai varsinkaan tuntemattomien mielipiteillä pitäisi olla siinä yhtään mitään painoarvoa!
Ei se ole turhaa jos se piristää bloggaajan päivää ja tuo hänelle mielekkyyttä elämään.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 01:15"]
Enemmänhän monet noista suosituistakin blogeista on päiväkirjoja, kuin varsinaisesti blogeja. Tuntuu hassulta että joillekin maksetaan tonni tai pari kuussa siitä hyvästä, että kirjottavat omasta (usein aika tylsästä) arjestaan nettiin, ja saavat siitä palkkaa. Minusta ne rahat vois laittaa johonkin vähän tähdellisempäänkin...
[/quote]
Eihän monet edes tienaa mitään blogeillaan. Varsinkin jos kyseessa pelkästään päiväkirja tylsästä elämästä ilman mitää mainoksia.
Moni blogisti mainostaa ja tienaa sillä vähän tai paljon, mutta eivät kaikki sisällyta mainontaa blogeihinsa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 02:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:37"]
Nyt ollaan siirrytty instagrammiin missä sama meininki jatkuu. Ne saavat seuraajia jotka laittavat miljoona hashtagia. Tiedän, että löytyy naisia miesvaltaisista harrastuksista mutta vain tietyt "mainostavat" itseään :P "Täsä mää ny kalastelen #fishingwomen #fish #ahven #kalamimmit #kalanainen #finnishgirl #kuha #perhokalastus #perhot #mato #onki #fisherwomen #lovefishing #vaatemerkki #river #joki #mato-onki" ja miehet huutaa kuorossa oooh aaahh. Sinne ne bloggaajatkin pian siirtyy kokonaan :)
[/quote]
Joo ja joillain lukee myös #victoriassecret = tavoittelevat victoria's secretille mallintyöhön pääsyä?:`D surkuhupaisaa. Joillain lukee myös #sexygirls = tietää kyllä että kaipaavat miespuolisia seuraajia :`DD
että voi alas ihmiset vajota :(
tämmöstä nähty siis misseillä ja bloggaajilla instassa
[/quote]
Surkuhupaisia myös ne joissa lukee #lv #louisvuitton #vuittonlouis #louis #vuitton #luxury #mystyle #myluxurystyle #chanel #cocochanel #chanelcoco# #coco #chanel #hermes #hermesorange #luxurybrand #luxurylife #myluxurylife ja sitten kuvassa on joku Chanelin meikkituote, Hermesin pikkuruinen oranssi laatikko joka saatu jonkun pikkutavaran kuten tuoksupullon mukana, Luiskan logollinen avaimenperä ja joko kahvikuppi tai kukka. Kuvaa ei ole otettu spontaanisti kännykameralla ja ladattu Instaan vaan näyttää siltä että otettu väh. 30 kuvaa järkkärillä ja sitä parasta niistä on muokattu Photarilla ennen kännyn kautta Instaan lataamista :D Aika teennäistä ja turhamaista touhua. Kellä on edes oikeasti aikaa sellaiseen? Turhautuneilla kotirouvilla?
Ns. älykköblogit, tutkijoiden ja lääkäreiden blogit tai edes kirjablogit eivät ole pinnalla koska ihmiset eivät ole kiinnostuneita niistä. Shoppailublogit eivät ole nousseet suosituimmaksi genreksi mistään muusta syystä kuin siksi että niitä luetaan ja hehkutetaan eniten. Ehkei jonkun tiedeblogin pitäminen ole edes kauhean motivoivaa, kun sitä varten pitää jo tosissaan hakea tietoa ja nähdä vaivaa, eikä palkaksi saa kuin muutamia kymmeniä ukijoita. Sitä saa mitä tilaa tässäkin asiassa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:46"]
Ei se ole turhaa jos se piristää bloggaajan päivää ja tuo hänelle mielekkyyttä elämään.
[/quote]
Täytyy olla aika tyhjä ja pinnallinen elämä jos tavaroiden kuvaaminen ja niistä julkisesti kirjoittaminen tuo ihmiselle piristystä ja mielihyvää....
Suomalaisilla just tää junttikulttuuri että kun joku tärähtänyt aikuispissis kirjottaa tämän suuntaista että "mä toteutin tänään suurimman unelmani ja haaveeni ja kävelin luikkarivuikkarille ja ostin oikein elämäni rakkauslaukun kera merkkilogojen" ja ottaa siitä ruman ruskeasta paperikassista 5 kuvaa ja itse siitä mummukassista ainakin 15 kuvaa tekokuiturätteihin asustautuneena, niin kauhea sopuli&lammas-pissislauma googlettelee sitä toistasataavuotiasta merkkiä ihan kuin se olisi joku maailman erikoisin ja uusin juttu (noloa ja moukkamaista!) ja kiljuvat sinne blogiin haluamaan samaa ja hakemaan samaa elämänsä tarkoitusta. Blogista tulee yllättäen suosittu kun yksinkertainen lukijakunta hakee samankaltaisuutta netin kautta.
Mutta ne ketkä tienaa blogeillaan, miten se on keltään pois? Itse olen blogeilla rahaa tienaava, työtä se vaatii päivätyön lisäksi toki. Kerron osin elämästäni, mutta osin asiaa.
Ehkä olen tyhmä ja yksinkertainen mutta en ymmärrä tätä ketjua lähtökohtaisesti lainkaan.
Eihän bloggaaminen olisi työ (=elannon lähde) jos ei olisi lukijoita (=mainostajien kohderyhmä) jotka näitä blogeja lukevat.
Eihän ap:n ongelma siis ole bloggaajat, vaan blogien lukijat. Miksi aloituksessa ja ap:n myöhemmissä kirjoituksissa siis räyhätään bloggaajille ja sanotaan bloggaamista turhaksi? Räyhäisit niille lukijoille!
Yhtä hyvin voisi sanoa montaa muuta työtä turhaksi ja haukkua niiden töiden tekijät.
Eikös bloggaaja vaan julkaise oman mielensä mukaista päiväkirjaa, jonka sisältö voi olla juuri sellainen kuin hän itse tahtoo. Jos sitä tukemaan lähtevät mainostajat ja siitä on moni lukija kiinnostunut, niin miten se voi mitenkään olla pois joltain sellaiselta ihmiseltä, joka ko. blogia ei lue?
Miksi ottaa paineita jostain sellaisesta asiasta, mikä ei ap:n omien sanojen mukaan voisi vähempää kiinnostaa? Jos ei kiinnosta, niin miksi vaahtoat täällä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:54"]
Nii, on monia muitakin ammatteja, jotka tuolla perusteella on "turhaa". Eihän kukaan varsinaisesti tarvitse esim. kosmetologeja ja kampaajia, mutta suurin osa heidän palveluistaan ihan mielellään silti maksaa. Blogit on vähän sama, ilmankin voisi elää, mutta suuri joukko ihmisiä on silti kiinnostuneita niitä lukemaan. Miksipä sitä ei sitten tekisi ammatikseen, jos siitä on jonkun mahdollista rahaa saada.
[/quote]
Mä ajattelen, että on ilmiselvästi oikea ammatti olla kampaaja, joka laittaa toisten hiuksi tai kosmetologi, joka hoitaa toisten ihoa tms. Mutta tuntuu todella hölmöltä ajatella, että saisi ammatin siitä, että kertoo esim. omista kampaaja- ja kosmetologikäynneistään.
Ihan sama kuin pöllömpien teinien ajatus siitä, että julkkis on ammatti. Kilpa-autoilija, huippumalli, laulaja tai näyttelijä ovat julkkiksia, koska heillä on julkisuudessa näkyvä ammatti, mutta julkisuus ei ole se ammatti tai ura. Vaikka julkisuutta olisi paljonkin.
Tietyt blogit kiinnostavat yhä. Johonkin erityiseen aihepiiriin liittyvät tai persoonallisesti päiväkirjamaiset. Saattaisin lukea vaikka vanhan puutalon kunnostusprojektista, intohimoisen harrastajaornitologin lintukuvablogia ja päiväkirjamaisista mieleistäni huumoria sisältävää ( – muistatteko Vuoden Siivoojan?).
Mutta nämä jotka sisustavat julkisesti kuvitellen blogin pitämisen tekevän heistä jotain ammattilaisia (joo, ihan kivalta näyttää, mutta olet kuitenkin vain asiakas, olitpa sitten Artekin tai Ikean), värjäävät tukkaa ja lakkaavat kynsiä kuvakollaaseittain... ei vois vähempää kiinnostaa. Että henkkamaukan neuleen voi yhdistää merkkilaukkuun – jeaah, eipä tuo ois tullutkaan mieleen kellekään muulle. Vaatiihan se kuvapostauksen.
Ja minäkin siis värjään tukkaani, lakkaan kynsiäni ja tykkään pukeutua kivasti, niistä lukeminen toisen tekemänä on vaan se mikä ei tod nappaa.
Jotenkin se minäminä-asenne, että oma kotikokkailu tai muu tekee musta suuren luokan professionaalin, inhottaa niin paljon. Se, saako joku harrastuksestaan rahaa tai ei, on myöskin harvinaisen vähän kiinnostava asia.
Minkä bloggaaja sille voi, että blogiin lappaa päivittäin tuhansia ihmisiä katsomaan just niitä luksuslaukkuja ja viittä kuvaa samasta kynsilakkauksesta? Kai ne bloggaajankin rahahanat kiinni menisivät jos blogien sisällöt ja yhteistyöpostausten klikkailu eivät kiinnostaisi ihmisiä? Kai blogistanian tähtiä olisivat asiantuntijat, kirja-arvostelujen tekijät ja mahtavat luontokuvaajat, jos ne vetäisivät puoleensa samanlaisia lukijamääriä kuin muotiblogien bimbokaarti?
Olen yrittänyt lukea paria blogia mutta ei tule mitään. Niiden aihepiirit eivät vain jaksa kiinnostaa. Useimmiten postataan vaatteista tai sisustustrendeista tms. eikä kumpikaan kiinnosta minua vähääkään.
Ihmettelen päivittäin täälläkin ihmiset kärkkäitä keskusteluja jonkun bloggarin aivoituksista. Minusta on todella tyhmää kiihtyä tuntemattoman ihmisen höpötyksistä.
Joten kyllä, olen samaa mieltä apn kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:40"]
Minkä bloggaaja sille voi, että blogiin lappaa päivittäin tuhansia ihmisiä katsomaan just niitä luksuslaukkuja ja viittä kuvaa samasta kynsilakkauksesta? Kai ne bloggaajankin rahahanat kiinni menisivät jos blogien sisällöt ja yhteistyöpostausten klikkailu eivät kiinnostaisi ihmisiä? Kai blogistanian tähtiä olisivat asiantuntijat, kirja-arvostelujen tekijät ja mahtavat luontokuvaajat, jos ne vetäisivät puoleensa samanlaisia lukijamääriä kuin muotiblogien bimbokaarti?
[/quote]
Ei voi, eikä tarvitsekaan voida. Ihmiset saavat mun puolestani olla kiinnostuneita mistä tahansa, eikä se rahan liikkuminen haittaa pätkääkään. Mutta kannattaa muistaa se, että kyseessä on harrastus, josta saa verotettavaa palkkiota tms, eikä erehtyä pitämään itseään minään ammattikirjoittajana.
Sille en toki voi mitään, että pinnallisuus, kapea näkemys maailmasta yleensä ja itsekeskeisyys ovat musta pysyvästi ei-toivottuja ja suoraan sanottuna halveksittavia piirteitä ihmisissä.
Blogistania-nimitystä muistan muuten käytetyn ekoja kertoja joskus 2003, ja silloin skene oli todellakin jotain ihan muuta kuin näitä omanapakirjoittelijoita. Yhteiskunnalliset blogit muistan siltä ajalta erityisesti.
Musta tää vertautuu siihen, että on ihan ok lukea vaikka romanttista kioskikirjallisuutta, mutta ei pidä ihmetellä, miksi ei tule kovin vakavasti otetuksi, jos kovinkin kehuskelevaan sävyyn puhuu itsestään kirjallisuusasiantuntijana.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:02"]
Minusta joku lifestyle-muotibloggaaminen on pelkkää narsistista hyöty-harrastuspiiperrystä. Ei oikeaa työtä, vaikka siitä saisikin rahaa. Periaatteessa kuka tahansa joka osaa kirjoittaa parit kuvatekstit, ottaa muutamat kuvat ja omistaa tietokoneen pystyy siihen, kun taas moniin oikeisiin koulutettuihin ammatteihin ja töihin ei välttämättä pystyisi.
[/quote]
Vähän sama kuin sanoisi: periaatteessa kuka tahansa joka osaa laulaa, voi vetää stadion-keikan.
Oletteko oikeasti näin kateellisia bloggaajille? Blogin kirjoittaminen ei ehkä ole rakettitiedettä, mutta otetaan kuitenkin huomioon, että hyvin harva Suomessa lopulta saa siitä elantonsa. Ehkä maksimissaan 50 ihmistä. Tarkoitan siis elantoa (en muutaman satasen extratuloja per kk).
[/quote]
Ainoa vaan että se blogilla elannon tienaamaan ei korreloi mitenkään lahjakkuuden kanssa. Suurinta osaa näistä työkseen bloggaavista ei voi kehua esim. poikkeuksellisen sujuvasta kirjallisesta ulosannista tai edes erityisen mukaansatempaavasta tekstin sisällöstä. Enemmän kuin esim. kielellinen tai taiteellinen lahjakkuus, blogin suosioon tuntuisi vaikuttavan bloggaajan ulkonäkö ja kyky hankkia kalliita luksustuotteita. Minusta tämä on sääli.
Stadionille tuskin pääsee keikkailemaan laulaja, jolla ei lahjakkuutta lauluun ole räkättirastasta enempää. Todistetusti kuitenkin blogilla voi elantonsa tienata, vaikkei kirjalliset kyvyt riittäisi edes kieliopillisesti suht sujuvan tekstin tuottamiseen eikä valokuvienkaan laatu muuhun perustuisi kuin hyvään kameraan.