Muita joiden mielestä bloggaaminen on niiiiin TURHAA hommaa!
Ihan naurettavaa kutsua bloggausta työksi tai kertoa olevansa ammatiltaan "bloggaaja", ihan kun se nyt olisi joku oikea työ saati jonkin sortin meriitti. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että bloggaajiksi ryhtyvät henkilöt, joilla syystä tai toisesta on ihan liikaa ylimääräistä aikaa. Ovat esim. kotiäitinä, työttömiä, opiskelijoita tai naimisissa/avoliitossa varakkaan miehen kanssa tms. Yleensä lisäksi ovat jollain lailla huomionkipeitä persoonia. Yksikään ns. normaali, oikeissa töissä käyvä ja perhe-elämää viettävä nainen ei ryhdy "bloggaamaan." Se vaan on niin. Ja minua ärsyttää päivä päivältä enemmän koko "bloggaus" ja typerä, lapsellinen "blogimaailma", johon kuuluvia asioita tälläkin palstalla päivittäin ruoditaan.
Odotan sitä päivää, kun bloggaus alkaa olla totaalisen out ja sitä tekevät enää lähinnä muusta maailmasta eristäytyneet kummajaiset ja elämää vailla olevat meganörtit.
Ugh olen puhunut.
Kommentit (99)
Pääosin samaa mieltä. Mutta on toisenlaisiakin bloggaajia, jotka haluavat jakaa jotain kaunista ja positiivista ihmisille. He eivät siis mainosta sivuilla mitään, eivätkä täytä blogiaan omilla kuvillaan ja jutuilla omasta itsestään. Seuraan kolmea viehättävää blogia, niissä on aivan upeita kuvia (luonnosta, merestä, kaupunkikuvia, tunnelmakuvia jne), taidokasta tekstiä, runojakin, tunnelmia elämästä. Tulee aina hyvä ja lämmin olo kun näitä käy lukemassa. Nämä blogit eivät varmaan ole mitään hirveän suosittuja, eikä niistä edes näe paljonko lukijoita on, kommentointia on runsaasti, joten ilmeisesti lukijat kuitenkin tykkäävät niistä. Laitanpa tähän yhden nimen: Tuulen naapurina. Käykääpä vilkaisemassa!
No en nyt kyllä näe ammattinimikkeiden "mammabloggaaja" tai "kotiäiti" välillä kauheaa eroa. Jos joku elattaa itsensa tuommoisella niin siitä vaan mutta enpä itse ainakaan koko elantoani tuollasen varaan laskisi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:43"]
Sehän nyt riippuu ihan siitä mikä on blogin aihe, että kuinka 'turhaa' tai hyödyllistä bloggaaminen on.
Eivät kaikki bloggaajat esittele omaa naamaansa ja kerro arjestaan. Kaikki eivät todellakaan bloggaa saadakseen julkisuutta.
[/quote]
Tässä ketjussa(kin) varmaan puhutaan ammattimaisesta, kaupallisesta bloggaamisesta. Kaupalliset blogit ovat käytännössä katsoen melkein kaikki muoti- tai lifestyle-blogeja. Jokunen ruokablogikin saattaa mahtua joukkoon.
[/quote]
Ai, minä ihan luulin että tässä ketjussa puhutaan bloggaamisesta.
[/quote]
No jos aloituksen ensimmäisessä lauseessa puhutaan ihmisistä, jotka sanovat olevansa ammatiltaan bloggaajia, niin minä kyllä päättelisin, että siinä viitataan nimenomaan kaupallisiin bloggaajiin...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:36"]
Ihan naurettavaa kutsua bloggausta työksi tai kertoa olevansa ammatiltaan "bloggaaja", ihan kun se nyt olisi joku oikea työ saati jonkin sortin meriitti. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että bloggaajiksi ryhtyvät henkilöt, joilla syystä tai toisesta on ihan liikaa ylimääräistä aikaa. Ovat esim. kotiäitinä, työttömiä, opiskelijoita tai naimisissa/avoliitossa varakkaan miehen kanssa tms. Yleensä lisäksi ovat jollain lailla huomionkipeitä persoonia. Yksikään ns. normaali, oikeissa töissä käyvä ja perhe-elämää viettävä nainen ei ryhdy "bloggaamaan." Se vaan on niin. Ja minua ärsyttää päivä päivältä enemmän koko "bloggaus" ja typerä, lapsellinen "blogimaailma", johon kuuluvia asioita tälläkin palstalla päivittäin ruoditaan.
Odotan sitä päivää, kun bloggaus alkaa olla totaalisen out ja sitä tekevät enää lähinnä muusta maailmasta eristäytyneet kummajaiset ja elämää vailla olevat meganörtit.
Ugh olen puhunut.
[/quote]
Olen samaa mieltä ja toivon, että ihmiset ymmärtäisivät tämän. Bloggaajat elävät sen vuoksi, että heidän blogeihinsa klikkaillaan ja heidän toilailujaan ja edesottamuksiaan ruoditaan näillä palstoilla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:36"]
Ugh olen puhunut.
[/quote]
Eiköhän mitä tahansa millä itsensä elättää, voi kutsua työksi. Bloggaaminen on vielä harvinaisen suoraviivaista työtä. Jos et saa lukijoita, eli tee työtäsi tarpeeksi hyvin, et saa palkkaakaan.
Muistakaa että mitä enemmän firmat jakaa näille bloggaajille kaikkea ilmaiseksi kuten edellä mainittuja matkoja, kauneustuotteita, vaatteita, sisustustuotteita, palveluja ja muuta niin tottakai ne firmat ottaa omansa takaisin jossain muodossa eli TE rakkaat kuluttajat joudutte maksamaan niistä kaikista samoista vähän normihintaa enemmän kuin bloggaajille annettu rahahävikki halutaan luonnollisesti takaisin joltain joten bloggaajan saamisten maksumiehiksi ja -naisiksi joudutte kuitenkin TE. Kaikessa kun on loppupelissä vaan kyse rahasta.
Tämän vuoksi minä ja koko tuttavapiirini emme ole pitkään aikaan ostaneet mitään blogituotteita. Haluamme kannustaa ja tukea mahdollisimman rehellisiä yrittäjiä.
[/quote]
Sama koskee myös lehti- ja televisiomainontaa sekä kaikkea muuta internet-mainontaa. Onko sekin kuluttajien kusettamista?
Bloggaaminen tuskin katoaa mihinkään. Uskon kyllä, että muoti- ja lifestyle-blogien aikakausi alkaa pikkuhiljaa olla ohi; mikään ei kestä ikuisesti, ja tämä yleisö liukenee enemmän ja enemmän Instagramin puolelle. Mutta nousussa ovat maailmanlaajuisesti esim. DIY-, remontti-, käsityö- ja askartelublogit.
Kyllä näillekin sitten ne omat ongelmansa tulee. Jos jollain voi tienata, niin ahneus nostaa aina päätään.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:22"]
Muistakaa että mitä enemmän firmat jakaa näille bloggaajille kaikkea ilmaiseksi kuten edellä mainittuja matkoja, kauneustuotteita, vaatteita, sisustustuotteita, palveluja ja muuta niin tottakai ne firmat ottaa omansa takaisin jossain muodossa eli TE rakkaat kuluttajat joudutte maksamaan niistä kaikista samoista vähän normihintaa enemmän kuin bloggaajille annettu rahahävikki halutaan luonnollisesti takaisin joltain joten bloggaajan saamisten maksumiehiksi ja -naisiksi joudutte kuitenkin TE. Kaikessa kun on loppupelissä vaan kyse rahasta.
Tämän vuoksi minä ja koko tuttavapiirini emme ole pitkään aikaan ostaneet mitään blogituotteita. Haluamme kannustaa ja tukea mahdollisimman rehellisiä yrittäjiä.
[/quote]
Sama koskee myös lehti- ja televisiomainontaa sekä kaikkea muuta internet-mainontaa. Onko sekin kuluttajien kusettamista?
[/quote]
Sen verran haluaisin vielä kysyä, että mistä saatte ystävienne kanssa tietää näistä rehellisistä yrittäjistä, jotka eivät käytä senttiäkään markkinointiin? Myös Facebook-sivun ylläpitäminen vie yrittäjän aikaa ja maksaa yritykselle silloin rahaa.
Minusta joku lifestyle-muotibloggaaminen on pelkkää narsistista hyöty-harrastuspiiperrystä. Ei oikeaa työtä, vaikka siitä saisikin rahaa. Periaatteessa kuka tahansa joka osaa kirjoittaa parit kuvatekstit, ottaa muutamat kuvat ja omistaa tietokoneen pystyy siihen, kun taas moniin oikeisiin koulutettuihin ammatteihin ja töihin ei välttämättä pystyisi.
Oli työ tai ei, ainakin sivutyönään voi blogata. Itse ansaitsen 200-300 euroa "taskurahoja" kuukaudessa OIKEAN työn lisäksi bloggaamalla, ja voin kertoa ettei se ilmaiseksi tule se raha. Vaikka aika helposti, mutta vaatii bloggaaminenkin aikaa.
Se on tavallaan kierre. Moni selittää kuinka "ihana on blogata" , mutta kyllä tuokin pakkopullaksi muuttuu. Jos tienaat sillä, sun on oltava koko ajan hyvä ja ajan hermolla, muuten lukijat kaikkoaa. Ja jos ei sulla muuta tulonlähdettä ole, niin pakko se on jotain kirjoitellakin ja toivoa että joku klikkais, muuten jää eurot tulematta. Mutta tavallaan sääli, että sä joudut avata koko elämäsi yleisölle, rahasta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:46"]
Mä ainakin tykkään blogeista tosi paljon. Oon saanut niistä paljon vinkkejä kokkaukseen, meikkiin, treeniin jne. Parhaimmat blogit on kuin lukisi hyvää naistenlehteä täysin ilmaiseksi. Kelpaa!
[/quote]
Kuka lukee naistenlehtiä?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:22"]
Se on tavallaan kierre. Moni selittää kuinka "ihana on blogata" , mutta kyllä tuokin pakkopullaksi muuttuu. Jos tienaat sillä, sun on oltava koko ajan hyvä ja ajan hermolla, muuten lukijat kaikkoaa. Ja jos ei sulla muuta tulonlähdettä ole, niin pakko se on jotain kirjoitellakin ja toivoa että joku klikkais, muuten jää eurot tulematta. Mutta tavallaan sääli, että sä joudut avata koko elämäsi yleisölle, rahasta.
[/quote]
Voi kai sitä blogata muullakin tavallaan, kuin itsestään.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:50"]Muistakaa että mitä enemmän firmat jakaa näille bloggaajille kaikkea ilmaiseksi kuten edellä mainittuja matkoja, kauneustuotteita, vaatteita, sisustustuotteita, palveluja ja muuta niin tottakai ne firmat ottaa omansa takaisin jossain muodossa eli TE rakkaat kuluttajat joudutte maksamaan niistä kaikista samoista vähän normihintaa enemmän kuin bloggaajille annettu rahahävikki halutaan luonnollisesti takaisin joltain joten bloggaajan saamisten maksumiehiksi ja -naisiksi joudutte kuitenkin TE. Kaikessa kun on loppupelissä vaan kyse rahasta.
[/quote]
Heh, hyvin ajateltu vai onko sittenkään mietitty tätä asiaa kovin pitkälle?
Yrityksillä on AINA mainosbudjetti, joka käytetään markkinointiin. Tämä on sisällytetty tuotteiden hintoihin. Se millaiseen markkinointiin budjetti käytetään, ei vaikuta pätkän vertaa tuotteen hintaan.
Blogimarkkinointi on verrattain erittäin edullista suhteessa siihen kuinka laaja yleisö mainoksen näkee. Blogimarkkinointi jää blogiin, siihen saatetaan löytää googlella tai törmätä vanhoja postauksia selaillessa. Televisiomainonta jää tasan siihen hetkeen ja lehdetkin lentävät usein yhden selauksen jälkeen keräykseen. Silti blogimarkkinointi on erittäin edullista. Toki suosituimmissa blogeissa se saattaa olla jo liiankin hintavaa, mutta kun etsii oikeat blogit, kustannukset minimaaliset.
Vertaa: huulipuna, tuotantokustannus yritykselle 2€. Lähetä bloggaajalle markkinoitavaksi, kustannukset: noin 4€ (sis. Postikulut). Sivun kokoinen mainos naistenlehteen, hinta 10.000€ Plus palkka mainoksen tekijälle.
Kumman maksumieheksi joutuisit mieluummin?
Puhumattakaan aloittelevista pienyrittäjistä, joiden budjetit ei veny lehti tai tvmarkkinointiin. Some on mieletön kanava saada niitä asiakkaita vaikka siihen pienehköön verkkokauppaan.
Kateellisten kitinää. Jos joku tienaa bloggaamalla niin senkus. Tienaahan joku toinen tekemällä kampauksia, meikkejä, myymällä vaatteita, koruja jne.
Siis mitä... ettäkö ulkomailla ei olla narsistisia ja itsekeskeisiä, eikä pillastuta kritiikistä? Suomessa vain? :D
Ette ole ilmeisesti koskaan GOMI:in eksyneet...?
Sen verran mitä näihin muoti- ja firnessblogeihin olen törmännyt, niin ne ovat ainakin tehokas tapa irrottaa itsensä todellisuudesta, sekä omasta itsestään. Mikä se on juttu, että miksi ihminen tarvii sen kaiken blingblingin ja krääsän. Mihin se tarvii sitä? Luulisi sen nyt olevan ihan helvetin rankka tapakin elää, jos kaikkien trendien ja muotioikkujen mukaan pitää elämäänsä elää.
Jotenkin surullista, että semmoinen ylipinnallinen elämä nähdään jollakin lailla tavoittelemisen arvoisena. Siihen tämä maailma vain tuntuu yhä enemmän ja enemmän menevän. Nuorien kannalta harmillista, jos sellaista tervettä mallia ei enää kohta ole ollenkaan.
Vaikka itse olen onnellisena sivussa kaikesta tästä bloggaus, instagram ja muusta häshtäggäilystä. Onnellisuus löytyy jostain ihan muualta.
Eihän se nyt mikään onnellisuuden tae ole, mieluummin EN bloggaisi, mutta kun tienaan sillä noin 100-500 euroa kuussa, niin teen sitä ihan siksi että saan ylimääräistä rahaa!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:16"]Blogit on yksi mainonnan kanava. Siitä se raha tulee, ja se on niiden tarkoitus. Se on "luvallista" tekstimainontaa, jolla voidaan tehdä räikeämpää tuotesijoittelua. On myös toki blogeja, jotak ovat sitten jonkun erikoisalan kerksutelufoorumeita tai sitten toimittajien ylläpitämiä, jolloin se on yksi julkaisualsuta normaalille kolumneille tai artikkeleille.
[/quote]
Just noita mä en halua lukea yhtään! Joskus seurasin blogeja, jotka oli kirjoitettu tavallisesta elämästä tavallisille ihmisille. Se oli vähän kuin virtuaalirupattelua. Mut ei kiinnosta toi tuotteiden esittely, ei sitten yhtään.