Helvetin olemassaolosta on
turha kiistellä, koska kukaan ei ole tullut kertomaan olleensa helvetissä. Helvetti on verrattavissa joulupukkiin!
Kommentit (42)
Ainakin minusta. Heikot jäät ovat melko konkreettinen asia ja siitä on jokaisella suurinpiirtein samanlaiset mielikuvat. Siis mistä on kyse.
Helvetti on käsite, josta ainakaan minä en ole nähnyt tarkkaa määritelmää. Lisäksi kyse on käsitteestä, joka esiintyy uskonnollisissa teksteissä, eli sen merkitys itsessään on symbolinen. Lisäksi kyse on paikasta, jonne joku väittää jouduttavan kuoleman jälkeen, joku taas jo tässä elämässä ja joku kolmas ehkä jotain muuta. Lisäksi helvetti yhdistyy usein kuolemanpelkoon ja sellaisenaan jo saattaa aiheuttaa tarpeetonta ahdistusta. Lisäksi helvetillä uhkaillessasi voit puhua täysin läpiä päähäsi eli siis härskisti valehdella.
Siis. Sinun _mielestäsi_ helvetti on olemassa. Minun mielestäni kyse on pelkästä höpöhöpöstä. Jos sinä alat uhkailemaan minua helvetilla, jos en luovu buddhalaisuudesta ja ala tunnustamaan sinun uskontoasi, pidän sinua humpuukimaakarina, joka yrittää keinolla millä hyvänsä myydä valheellista ja heikkoa uskontoaan.
Minusta helvetillä uhkailulla (tai millään uhkailulla), oli se sitten syy tai seuraus, ei ole mitään tekemistä myötätunnon kanssa. Koskaan.
Eikö kannattaisi promota elämänkatsomustanne positiivisilla asioilla?
AllisenAsi:
Eli miten pitäisi sitten varoittaa helvetistä (helvettihän liittyi keskeisenä osana näihin kertomuksiin).Ajattelepa että joku on menossa heikoille jäille, mutta sinä sanot siihen, että mene vain. Kyllä jokaisen ihmisen pitää saada tehdä mitä hän haluaa. Ei saa luoda uhkakuvia avantoon hukkumisesta.
Sitten tämä joku putoaa avantoon ja hukkuu. Kuka oli myötätuntoinen?
Minusta koko helvetti-uhkailut pitää unohtaa. Keskittyisitte niihin hyviin ja positiivisiin asioihin, sillä Jeesuksellahan on hieno sanoma rakastamiseen liittyen. Jos " kääntyminen" tapahtuu uhkailujen takia, niin tuskinpa sellaisesta ihmisestä tosiuskovaa tulee. Mielenterveysongelmainen korkeintaan.
Ja mitä tulee vielä tuohon heikot jäät-metaforaasi, niin jos nyt niin onnettomasti kävisi, että joku sinne jäihin tipahtaisi, niin myötätuntoinen ihminenhän käy auttamassa kaverin rannalle. Kaveriahan ei jätetä, eikö vaan.
meillä zkelvinin kanssa on erilaiset maailmankatsomukset, olen hänen kanssaan tästä asiasta täsmälleen samaa mieltä. Helvetillä pelottelu ei tuota minusta koskaan mitään positiivista, eikä ihmisillä ole " oikeuksia" tuomita toisia helvettiin.
zkelvin:
Ja mitä tulee vielä tuohon heikot jäät-metaforaasi, niin jos nyt niin onnettomasti kävisi, että joku sinne jäihin tipahtaisi, niin myötätuntoinen ihminenhän käy auttamassa kaverin rannalle. Kaveriahan ei jätetä, eikö vaan.
Ja jos joku on hukkumassa helvettiin, niin Jeesusta siinä pitäisi saarnata, että hukkumassa oleva tajuaisi tarrautua Häneen. Kaveria ei jätetä.
rock:
Helvetillä pelottelu ei tuota minusta koskaan mitään positiivista, eikä ihmisillä ole " oikeuksia" tuomita toisia helvettiin.
Ihmisillä ei ole oikeuksia tuomita toisia helvettiin, mutta ihmisellä on oikeus ja velvollisuus varoittaa Jumalan tuomiosta. Jumalan Sanahan se sanoo, että helvetti on olemassa. Ei se ole kenenkään ihmisen oma keksintö.
ja surettaa, kun pitää palvella kuolleita jumalia:(.. Eikö olis ihanaa olla elävän Jumalan siipien suojassa?
Kyllä helvetistä kuuluu varoittaa, eikä pistää tietoa piiloon! Siitähän toki sarvipää tykkäis, mutta se ei oo oikein, jos me uskovat emme varoita helvetistä.
Kreikkalaista mytologiaa ja Buddha. Tuohon Zeukseen en osaa ottaa kantaa, mutta Buddha eli Siddharta Gautama on tosiaan kuollut. Ja aika moni hänen jälkeensäkin tullut Buddha on kuollut, sillä eihän ihminen ikuisuuksia elä. Sen verran sivistän sinua, harriet, että Buddha ei ole jumala, vaan ihminen, opettaja. Buddhalaisuus ei tunne kaikkivoipaa luoja-jumalaa. Buddhalaisuus on agnostinen elämänkatsomus. Jumalalla, jos sellainen sattuisi olemaan olemassa, ei ole mitään merkitystä ihmisen valaistumisen kannalta.
Ja rautalangasta väännettynä: en usko jumaluuksien olemassaoloon. En tosin saatanoidenkaan.
Onneks en tarvi tuollasta sivistystä:)
Mulle riittää elävä Jumala.
harriet_:
" Onneks en tarvi tuollasta sivistystä:)
Mulle riittää elävä Jumala."Ei se sivistys uskovaiselle kristityllekkään pahaa tee, on jopa ihan suotavaa. :)
*silmien pyöritystä*
No, elämä opettaa hiljaa kulkemaan.
3.Mooseksen kirja:
26:1 " Älkää tehkö itsellenne epäjumalia älkääkä pystyttäkö itsellenne jumalankuvia tai patsaita, älkää myöskään asettako maahanne kiviä, joissa on kuvia, kumartaaksenne niitä, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.
miten voit väittää näin? Väität ilman mitään tietoa. Otan osaa!
" Kristinuskolle tuntuu olevan tyypillistä, että kääntyneet kertovat varsin mahtipontisia tarinoita kääntymisestään."
Oletko koskaan miettinyt miksi jotkut uskoon tulleet kertovat niin mahtipontisia tarinoita kääntymisestään??
Voin vastata sinulle kokemusta omaavana, että syy tähän on se, että on löytänyt elämän tarkoituksen ja ikuisen elämän. Jeesus ei ole vain joskus 2000-vuotta sitten elänyt historiallinen henkilö vaan myös tänä päivänä elävä Jumala. Mikä voi olla sen hienompaa! Itse tiedän että Jeesus on todellinen, elävä Jumala. Rukouksen avulla mm. äitini parani syövästä. Mutta kaikkihan eivät usko vaikka mitä todisteitakin olisi olemassa. Usko on jokaisen oma ja henkilökohtainen asia.
Minä ajattelen asian enemmänkin näin:
Taivas= kun kuollessasi tiedät eläneesi hyvän elämän ja kohdelleen toisia hyvin ja ollut muutenkin ystävällinen ja auttavainen. Tällöin sinulla on puhdas omatunto ja voit kuolla rauhassa, siinä on taivas eli rauha sisimmässä.
Helvetti= kun kuollessasi tiedät tehneesi muille pahaa tavalla tai toisella. Ei voi määrittää mikä on pahaa ja mikä ei, se on jokaisen henkilökohtaisesti koettava asia. Jos koet kuollessasi, että jokin asia edelleen vaivaa ja olet tehnyt pahojasi, mitä et voi enää hyvittää mitenkään. Tällöin sinulla on musta mieli kuollessasi, etkä saa kuolla ns. rauhassa, siinä on helvetti eli sisimmässä oleva pahamieli.
Swanheart:
Minä ajattelen asian enemmänkin näin:Taivas= kun kuollessasi tiedät eläneesi hyvän elämän ja kohdelleen toisia hyvin ja ollut muutenkin ystävällinen ja auttavainen. Tällöin sinulla on puhdas omatunto ja voit kuolla rauhassa, siinä on taivas eli rauha sisimmässä.
Helvetti= kun kuollessasi tiedät tehneesi muille pahaa tavalla tai toisella. Ei voi määrittää mikä on pahaa ja mikä ei, se on jokaisen henkilökohtaisesti koettava asia. Jos koet kuollessasi, että jokin asia edelleen vaivaa ja olet tehnyt pahojasi, mitä et voi enää hyvittää mitenkään. Tällöin sinulla on musta mieli kuollessasi, etkä saa kuolla ns. rauhassa, siinä on helvetti eli sisimmässä oleva pahamieli.
zkelvin:
Eli miten pitäisi sitten varoittaa helvetistä (helvettihän liittyi keskeisenä osana näihin kertomuksiin).
Ajattelepa että joku on menossa heikoille jäille, mutta sinä sanot siihen, että mene vain. Kyllä jokaisen ihmisen pitää saada tehdä mitä hän haluaa. Ei saa luoda uhkakuvia avantoon hukkumisesta.
Sitten tämä joku putoaa avantoon ja hukkuu. Kuka oli myötätuntoinen?