Yhdyssa sana kiukuttelijat
Kommentit (27)
Meillä on hieno kieli, käytetään sitä oikein 😊. Kaikki me ollaan opiskeltu sama määrä äidinkieltä. Jos kirjoittaa väärin, niin vika on asenteessa.
Mikä pointti on kirjoittaa yhdyssanat väärin?
Pilkun viilaaja vai pilkunviilaaja
Mukiin mehevä vai mukiinmenevä
Viinaan menevä vai viinaanmenevä
Jos et ymmärrä, miksi yhdyssanat pitäisi kirjoittaa oikein, et ymmärrä suomen kielestä mitään.
Tämä on niin totta. Joskus on hyvä keskustelu meneillään ja siihen on sitten ihan pakko tulla jonkun kielioppinatsin pätemään, että: "jätit tuosta muuten pilkun pois...", niin kyllä usko ihmiskuntaan menee. Miten pikkumainen pitää olla, että näkee niin paljon vaivaa? Kyllä olis kamalaa asua tällaisen kontrollifriikikn kanssa, huh, oikein kävi kylmät väreet!
Täytyy olla aika hitaalla, jos ei osaa yhdyssanoja. Tai asennevammainen. Sitä paitsi se ei ole kiukuttelua, jos huomauttaa jonkun kielioppivirheistä. Vaan aiheellista opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Joskus on hyvä keskustelu meneillään ja siihen on sitten ihan pakko tulla jonkun kielioppinatsin pätemään, että: "jätit tuosta muuten pilkun pois...", niin kyllä usko ihmiskuntaan menee. Miten pikkumainen pitää olla, että näkee niin paljon vaivaa? Kyllä olis kamalaa asua tällaisen kontrollifriikikn kanssa, huh, oikein kävi kylmät väreet!
Jaajaa. Sinä se tykkäät haukkua muita. Osuiko arkaan paikkaan? Onko ollut oppimisvaikeutta? Koko kirjoituksen merkityshän muuttuu, jos jättää tiettyjä välimerkkejä pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hieno kieli, käytetään sitä oikein 😊. Kaikki me ollaan opiskeltu sama määrä äidinkieltä. Jos kirjoittaa väärin, niin vika on asenteessa.
Muuten hyvää asiaa, ja samaa mieltä olen, mutta kaikki eivät välttämättä ole opiskelleet äidinkieltä samaa määrää? Kaikki tuskin ovat yliopistossa opintoja suorittaneet 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaajaa. Sinä se tykkäät haukkua muita. Osuiko arkaan paikkaan? Onko ollut oppimisvaikeutta? Koko kirjoituksen merkityshän muuttuu, jos jättää tiettyjä välimerkkejä pois.
Ei ole ollut oppimisvaikeuksia. Olen kyllä tehnyt työurani oppimisvaikeuksista kärsivien nuorten ja aikuisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika hitaalla, jos ei osaa yhdyssanoja. Tai asennevammainen. Sitä paitsi se ei ole kiukuttelua, jos huomauttaa jonkun kielioppivirheistä. Vaan aiheellista opastusta.
Näinpä. Halutessaan voisi ottaa myös opiksi. Valintakysymys.
Mikä on "yhdyssanasana" ?
Miksi kirjoitit "yhdyssana" yhteen, jos kerran haluat kirjoittaa ne erikseen? Oliko autocorrecti vai mikä?
Liian monta yhdyssanaa erikseen, ja tekstiä on vaikea lukea.
Kohu professori kommentoi yli opistosta erottamista ja mielen terveys häiriöitä.
Kertoo ihmisestä paljon, jos tärkeintä on osoittaa toisen viestissä kirjoitusvirhe. Tarkoitus on silloin nolata toinen ja osoittaa oma ylivertaisuus. Tarkoitus tällaisessa ei koskaan ole "ystävällisesti ohjata oikeaan suuntaan".
Onko hewonwitun pilkunnussija yhdys-sana. Miten kuuluu kirjoittaa
Vierailija kirjoitti:
Kertoo ihmisestä paljon, jos tärkeintä on osoittaa toisen viestissä kirjoitusvirhe. Tarkoitus on silloin nolata toinen ja osoittaa oma ylivertaisuus. Tarkoitus tällaisessa ei koskaan ole "ystävällisesti ohjata oikeaan suuntaan".
Jos ollaan tekemisissä pelkän tekstin välityksellä, niin voisi olettaa että jokainen haluaa viestiä mahdollisimman selkeästi. Eikö tuollaisen palautteen voisi ottaa vastaan siinä hengessä, eikä niin että minua nyt tässä nöyryytetään?
Riippuu toki tilanteesta, milloin ja miten asiasta sanoo. Joku yksittäinen yhdyssanavirhe ei vielä minusta pilaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sinun mielipiteesi, mutta ei edusta omaani. Itse otan ja osaan ottaa tämän nimenomaan oppimiskokemuksena. Jatkossa voin välttää toistamasta samaa virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan tekemisissä pelkän tekstin välityksellä, niin voisi olettaa että jokainen haluaa viestiä mahdollisimman selkeästi. Eikö tuollaisen palautteen voisi ottaa vastaan siinä hengessä, eikä niin että minua nyt tässä nöyryytetään?
Riippuu toki tilanteesta, milloin ja miten asiasta sanoo. Joku yksittäinen yhdyssanavirhe ei vielä minusta pilaa tekstiä.
Niin...jos esimerkiksi kirjoitan aloituksessani, että avio mieheni on lähtenyt nuoremman matkaan ja että sain juuri kuulla saaneeni potkut ja joku vastaa siihen, että aviomies kirjoitetaan yhteen, niin kyllä se jotenkin vie fokuksen väärille raiteille. Enkä kyllä ottaisi sitä vastaan siinä hengessä, että minun parastani tässä ajatellaan. Ottaisitko itse?
Miksi kirjoittaa väärin, kun voi samalla vaivalla kirjoittaa oikein?