Voiko lapsen pakottaa mukaan lomamatkalle?
Haluaisimme lähteä koko perheen voimin Kanarialle viikoksi. Ongelmaksi on muodostunut se, että 8-v kuopus ei halua lähteä. Hän on muutenkin aika kotihiiri, että ei oikein koskaan haluaisi lähteä mihinkään, ei ainakaan niin että pitäisi yöpyä. Hän on myös salaa katsellut lentoturmatutkintaa, joten luulen että häntä myös pelottaa lentäminen, vaikkakin olemme kyllä keskustelleet asiasta.
Asiaan siis, teenkö oikein, jos vaan ilmoitan jämäkästi lapselle, että aikuinen päättää näistä asioista, ja että lähdemme lomalle kaikki yhdessä?
Toinen vaihtoehto on se, että lapsi jää kotiin isovanhemman kanssa.
Haluaisin kuopuksen ehdottomasti mukaan, sillä tuntuisi tosi kurjalta lähteä perhelomalle, niin että koko perhe ei olisi mukana. Uskon myös, että lapsella olisi matkalla todella hauskaa. Hän jännittää aina kaikkea etukäteen (myöskin kivoja asioita), ja sen vuoksi usein kieltäytyy kaikesta hauskasta. Niinä kertoina, kun olen pakottanut lapsen lähtemään mukaan esim. huvipuistoon tai synttärijuhliin yms., niin hänellä on aina ollut kuitenkin hauskaa.
Mutta olisiko tuo lomamatkalle pakottaminen teidän mukaan ihan hirveä teko? Vai pitääkö lasta koulia voittamaan jännityksen ja menemään epämukavuusalueelleen?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:59"]
Nykyään lapselle tulee traumat kaikesta, joten ole huoletta ihan traumatisoitunut sinunkin kuopuksesi on. On voinut jäädä koulussa jonon viimeiseksi, jälkiruoka on loppunut kesken, aurinko ei paistanutkaan vaan satoi, lamppu paloi ja joutui etsimään pimeässä toisen lampun valokatkaisijan.
8-vuotiaan tv:n katsomista pitää vielä valvoa, lentoturmatutkinnat ei sovi tuon ikäiselle jännittäjälle.
[/quote]
Kyllä lapsen pitää tietää nekin asiat. Ihan samoin kun se mistä liha tulee ja miten se tulee. Vai pidätkö lapsesi jossain pumpulissa ja valehtelet hänelle?
[/quote]
En, vaan ihmettelen tätä traumautumista kaikesta. Itse olen maalta kotoisin ja päiväkoti-ikäiseni tietävät kyllä mistä liha tulee. Silti 8v, joka on jännittäjäluonne, on liian nuori katsomaan aikuisille tarkoitettuja ohjelmia. Jos se on pumpulissa pitämistä sinusta, niin sitten on.
Sarkasmi on asia, jota moni ei ymmärrä.
[/quote]
Se että sanotaan että liha on elimestä ei tarkoita että se tietää mistä se tulee. Se että lapsi oikeasti näkee edessään kun eläin teurastetaan on sitä että lapsi sen tietää.
Kyllä lapsen pitää tietää että jos lentokone tippuu niin hän ja hänen perheensä kuolee ja siinä voi kärsiäkkin pahasti.
Minulla on ainakin kaksi kaveria, jotka pelkäävät lentämistä jollain tasolla lentoturmatutkinnan takia, sitä ei todellakaan kannata antaa 8-v jännittäjän katsoa. Nämä minunkin kaverini kun kuitenkin ovat 20 ja 25, ja ovat lentokoneessa matkustaneet kyllä yms..
Kanarialle. Kuulostaa aika elämänkoululaiselle.
Minunkin 12-v seuraa lentoturmatutkintaa ja pelkää vähän.
Kävimme.viime.kesänä Kreetalla ja 2 tuntia meidän lennettyämme, se Hollantilaisten kone pudotettiin ohkuksella. Sitten tuli uutisissa, että Finnair muuttaa varotoimena lentoreittejään seuraaviin kohteisiin: Kreeta, Rhodos ja viisi muuta. Arvatkaa, pelästyikö.