Värjätty vs värjäämätön tukka
Olen kesästä saakka halunnut värjätä hiukseni ruskeiksi. Katselin kuitenkin kuvia joissa minulla on oma väri päässä ja sehän on nätti vaaleanruskea jossa on kullan sekä tuhkansävyjä. Hiukseni ovat tällä hetkellä aika huonossa kunnossa (ohuet ja latvat täynnä kaksihaaraisia), puolipitkät, juurikasvua puolen vuoden edestä ja nyt mietin kannattaako vain jatkaa oman värin kasvatusta jotta joskus tulisi terveet kauniit hiukset. Kertokaa omat plussat ja miinuksenke molemmista!
Kommentit (55)
Minä lakkasin jo kymmenen vuotta sitten värjäämästä hiuksia. En halua elimistööni yhtään enempää potentiaalisia myrkkyjä kuin mitä väistämättä ympäristöstä tulee, lisäksi pidän hiusvärejä ekologisina turhakkeina ja niiden tuotannossa kärsivät eläimet (eläinkokeet).
Hopeashampoota käytän, jos on tulossa joku tärkeämpi tilaisuus.
Mä olen ollut jo ainakin 8 vuotta värjäämättä hiuksia. Oma väri on melko tumma ruskea, kultaisilla häivähdyksillä, etenkin nyt talvella näyttää hyvin tummalta.
Jos jotain väriä laittaisin, niin pikemminkin poistaisin sitä, eli ottaisin vähän aurinkoraitoja antamaan valoa, mutta tuo on vielä harkinnassa.
Olen huomannut, että oma väri näyttää paljon paremmalta ja hiukset ovat paljon terveemmät, kiiiltävämmät ja pehmeämmät kuin värjättynä ja on hauska seurata, kun hopeisia harmaita alkaa ilmestymään sinne tänne.
Omaan silmään värjätyt hiukset on alkaneet näyttää luonnottomilta ja homssuisilta, mutta olen myös huomannut, että ihmiset värjäävät hiuksiaan paljon vähemmän kuin ennen. Todella monilla omilla tutuillani on oma väri hiuksissa. :)
Jos hiuksesi ovat huonossa kunnossa ja päätät värjätä, älä ainakaan itse värjää vaan mene kampaajalle joka käyttää esim. Elumen värejä. Itse käytän hiusväriallergian vuoksi vain niitä ja ovat hellävaraisia hiukselle. Itsellä myös erittäin ohut hius ja pidennykset aina päässä joten en värjää koskaan itse.
Minulla on oikeasti syvän tummanruskea tukka, mutta olen 8 luokalta asti värjännyt vaaleaksi. Olen nyt 31v. Aina tosin kampaajalla, niin ei hiukset ole kärsineet. Tummatukkaisena sain aina kuulla kauhistelua kuinka kalpea olen, sillä tummasta tukasta huolimatta ihoni on hyvin vaalea ja silmäni siniset. Vaaleahiuksisena sain sitten kuulla, että olen saanut väriä poskiini. Totesin aina, että en vaan tukkaani.
Värjäsin 30 vuotta ja nyt ollut pari vuotta omalla värillä jossa vielä hiven vanhaa värjäystä näkyvillä. Mistä johtuu ettei omat hiukset ole minkään väriset? Välillä näyttää ruskeilta ja tummilta, välillä vähän punertavilta, välillä sellaiselta vehnän vaalealta. Ne ei ole oikein edes maantienväriset vaan täysin mitäänsanomattoman väriset ohuet lirut.
Näytän vanhalta ja kulahtaneelta ja värittömältä. Minulla on vaalea, punakka ohut iho. Miten saada vähän ilmettä kun meikkikin saa vain näyttämään miesnaiselta? Eli en voi oikein edes meikata kun iho niin ohut punertava ja valkoinen.
Miten hiukset voi olla ei minkään väriset??! Aurinko kyllä vaalentaa hiuksia aina pellavaiseksi.
Sattumoisin juuri tänä aamuna otin kiharista, olkapääpituisista hiuksistani kuvia "todisteeksi". Lopetin värjäämisen kaksi vuotta sitten. Panin kuvakollaasiin vierekkäin kuvan hiuksistani nyt ja kahdeksan kuukautta sitten. On ollut kiva seurata, miten jyrkästä "skunkkiraidasta" vähitellen muodostuu pitkä liukuväri.
Selvin ero on siinä, että värjäämätön hius on kiiltävämpää, ja koska jokainen hius on erivärinen kuin naapurinsa, hiukset vaikuttavat tuuheammilta. Ei tuo värjättykään huonolta näytä, mutta jos olisin tiennyt eron, en olisi koskaan edes ryhtynyt värjäämään.
Koska jokaisella on omanlaisensa hiukset, ei voi mennä vannomaan, ettei toisinkin voisi käydä: jonkun hiukset voivat olla terveemmän ja tuuheamman näköisen nimenomaan värjättyinä.
Olen värjännyt tukan vaaleanpunaiseksi ja leikannut sydämen muotoiseksi. Aika söpö!
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin juuri tänä aamuna otin kiharista, olkapääpituisista hiuksistani kuvia "todisteeksi". Lopetin värjäämisen kaksi vuotta sitten. Panin kuvakollaasiin vierekkäin kuvan hiuksistani nyt ja kahdeksan kuukautta sitten. On ollut kiva seurata, miten jyrkästä "skunkkiraidasta" vähitellen muodostuu pitkä liukuväri.
Selvin ero on siinä, että värjäämätön hius on kiiltävämpää, ja koska jokainen hius on erivärinen kuin naapurinsa, hiukset vaikuttavat tuuheammilta. Ei tuo värjättykään huonolta näytä, mutta jos olisin tiennyt eron, en olisi koskaan edes ryhtynyt värjäämään.
Koska jokaisella on omanlaisensa hiukset, ei voi mennä vannomaan, ettei toisinkin voisi käydä: jonkun hiukset voivat olla terveemmän ja tuuheamman näköisen nimenomaan värjättyinä.
Mielenkiintoista: alapeukkuja. Minkähän vuoksi?
Itse värjäämättömän kannalla. Mutta jos onnistunut värjäys (luonnollinen), niin värjäyskin on ok. Pikimustat, vetyperoksidi-hammpu-tukka-blondt, värikypärät ja shokkivärit ei näytä hyvältä.
Värjäsin tukkaa 16-vuotiaasta saakka, kunnes 30-vuotiaana kasvatin värin pois. Kokeilin kaikkea, mustaa, punaista, musta-punaista, musta-violettia, violettia, pinkkiä ja sitten olin monta vuotta blondina. Kun juurikasvua oli 10cm, totesin että mitä suotta värjäämään pois ja kun yletti polkkatukkaan, blondit lähti. Nyt pari vuotta myöhemmin tukka yltää rinnan alle ja on kyllä niin helppoa, kun ei tarvitse käydä kampaajalla vaalentamassa (kotona tulee epätasaista jälkeä), jolloin säästää satoja euroja, eikä tarvitse ostaa värjätyille hiuksille tarkoitettuja shampoita ja hoitoaineita, eikä varsinkaan mitään hopeashampoita ja helmiäissävytteitä, ettei näytä kellertävältä. Tämä oli ihan kätevää, koska aloin käyttää muutenkin lähinnä luonnonkosmetiikkaa, joka ei sovi kauhean hyvin yhteen värjätyn tukan kanssa (ei hoida tarpeeksi eikä ylläpidä väriä). Nyt ei tarvitse edes hoitoainetta kuin aniharvoin ja sitäkin vain noihin kaksi vuotta vanhoihin latvoihin, jotka pitäisi leikata.
Oma väri siis perinteinen paskanruskea, jossa lämmin sävy ja ilmeisesti vähän punertavaa pohjaa. Kesällä tulee vaaleampia raitoja. Kehuja olen saanut, kun ihmiset luulevat värjätyksi :D Ei kai kellään ole enää tämän väristä tukkaa, kun pitää olla mustaa, tuhkanruskeaa, platinanvaaleaa, hunajablondia ym.
TL;DR: Omanvärinen tukka vaatii paljon vähemmän hoitoa, jolloin on enemmän valinnanvaraa shampoiden ja hoitoaineiden kanssa, eikä mene rahaa parturiin niin tolkuttomia määriä + sopii varmasti omaan ihonsävyyn.
Mä halusin taannoin kasvatella omat maantienvaaleat hiukseni esiin, kunnes totesin, että ne ovat jo enemmän harmaat.
Palasin vaalentamaan hiuksia hillitysti.
Miten hiukset voi olla ei minkään väriset? Ne ei ole tummat, vaaleat, punertavat eikä harmaatkaan? Ja mistä johtuu tuollainen värittömyys jos suvussa kuitenkin on tummia, vaaleita, punertavatukkaisia ihmisiä niin miten niistä muodostuu väri joka ei ole minkään värinen? Osaako joku selittää tätä.
Värjätyt, mutta kauniisti ja hillitysti. Lähellä omaa maantiensävyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatin oman värin esiin ekaa kertaa sitten lapsuuden. Projekti vei aikaa noin 1,5 vuotta (siis saada oma sävy polkkamittaan). Hiukseni ovat melko tummat tai tummahkot ruskeat. Oma väritys Audrey Hepburn tyylinen eli tummanvihreät silmät ja vaalea iho. Joojoo. En väitä olevani mikään Audrey mutta tumman vihreät silmät eivät ole niin tavalliset.
Omat hiukseni ovat suunnilleen tason 4 tai 3,5 tummuutta vastaavat kampaamokielellä. Ennen värjäsin tason 2 tai 1 (musta) sävyillä. Sävyltään omat hiukseni ovat huurteiset tuhkanruskeat, kesällä hieman purppuraa/punaista kiiltoa seassa. Yllätyin kuinka kiva oma sävy oli. Kampaaja kehui sävyä ja hiusten kiiltoa.
Tykkään siis omasta väristä ja värjäyskierre on katkaistu. Säästäähän tässä vuodessa myös rahaa ja tajusin että turhaanhan olen omaa väriä peitellyt. Se sopii myös muihin piirteisiin. Ainoa "miinus" on että seassa pilkistää myös muutama hopean harmaa hius :). Mutta ovathan nekin jotenkin suloisia.
N31
Voi luoja. Miten kukaan jaksaa kuvailla, saati syynätä hiuksiaan näin tarkasti? Vaikutat todella omahyväiseltä ihmiseltä kuvailuinesi.
Mikä ihme sinua sitten vaivaa, kun jaksoit lukea koko tekstin?
Vierailija kirjoitti:
Miten hiukset voi olla ei minkään väriset? Ne ei ole tummat, vaaleat, punertavat eikä harmaatkaan? Ja mistä johtuu tuollainen värittömyys jos suvussa kuitenkin on tummia, vaaleita, punertavatukkaisia ihmisiä niin miten niistä muodostuu väri joka ei ole minkään värinen? Osaako joku selittää tätä.
Minun mielestäni tällainen: äkkiseltään ei osaa sanoa, mikä tuossa olisi värinä (tumma ja vaalea eivät ole värejä). Tämä on mielestäni oikein klassinen maantienväri, joka minusta kyllä on kaunis. Ja tuossa kuvassa hankittu isolla rahalla ja vaivalla.
https://media.womensweekly.com.sg/public/2019/11/hair-colours-dont-requ…
Vierailija kirjoitti:
Lopetin 26-vuotiaana ja olen nyt kohta nelikymppinen. Hiuteni väri on juuresta ekat 10cm aivan ihana tumma maantienharmaa, ja siitä ne vaalenevat hieman punertavaksi latvoja kohti. Kulmakarvani ovat myös tuota samaa tummanharmaata sävyä, lähes mustaa, samoin ripset.
Ainoa syy miksi värjäisin hiukseni olisi se että saisin latvoihin asti tuon tumman maantienharmaan väsin, mutta vielä ei ole kukaan kampaaja uskaltanut luvata.
Eihän juuret ole kuin alle millin, etkä voi niitä nähdä 😄😄
Oma väri täälläkin, päänahka ei enää tykännyt väreistä. Helppoa tämä on vaikka mulla vähän valju väritys, harmaat silmät ja vaalea iho. Hiuksissa eri väristä vaaleaa ja vaaleanruskeaa, myös maantiensävyä löytyy.
Koeta hoitaa hiuksiasi hyvin ja nauti helppoudesta, kun ei juurikasvua tarvitse vahtia!
Niin mutta jos suvussa on ihmisiä että yhdellä on tummanruskean hiukset, toisella punertavat hiukset ja joku on vaaleahko niin miksi niistä muodostuu väri joka ei ole minkään värinen? Osaako joku selittää tätä geneettisesti. Luulisi että hiusväri kallistuisi johonkin noista mutta niistä muodostuu vain väri joka ei ole minkään värinen. Inhoan tätä valjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos suvussa on ihmisiä että yhdellä on tummanruskean hiukset, toisella punertavat hiukset ja joku on vaaleahko niin miksi niistä muodostuu väri joka ei ole minkään värinen? Osaako joku selittää tätä geneettisesti. Luulisi että hiusväri kallistuisi johonkin noista mutta niistä muodostuu vain väri joka ei ole minkään värinen. Inhoan tätä valjuutta.
Kun sekoittaa kaikki värikartan värit keskenään, saa tulokseksi eräänlaista väritöntä ruskeaa.
Olin värjäämättä melkein vuoden, mutta päätin alkaa värjäämään taas. Oma väri on sellainen tummanvaalea. Värjäämätön hius itselläni näytti vastapestynäkin likaiselta ja koska hiuslaatu on ohut, joutui jonkinlaisen siistin lopputuloksen saadakseen silti käyttämään muotoilutuotteita. Mielestäni näytin myös vanhemmalta värjäämättömällä hiuksella. Värjään kylmään taittavalla vaalealla ja se sopii, hius näyttää taas kiiltävältä ja koska se saa värjäyksestä rakennetta, ei sitä tarvitse enää erikseen muotoilla ellei tahdo. Myös väsähtänyt ilme parani, en jaksa kamalasti meikkailla.