Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ne, jotka haluavat viinit ruokakauppoihin..

Vierailija
11.02.2015 |

..tuntuvat kuvittelevan, että edullinen hintataso ja laaja valikoima, kuten siellä Ranskassa ja Espanjassa, tulisivat tänne Suomen syrjäseudulle kaupan päälle, jos viiniä saisi myydä ruokakaupassa?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:57"]

Varsinkin Ranskan markettien osalta käsitys "laajasta valikoimasta" on kyseenalainen. Mene katsomaan, millainen valikoima esim. Carrefourilla on australialaisia valkoviinejä, chileläisiä punaviinejä jne. Alko voittaa mennen tullen.  Mutta S-marketiin en suuresti Rainbow-viinejä odota. Onhan siinä hyvä Alko niin vieressä, että pullorivi näkyy lasisen väliseinän läpi.

[/quote]

Tätä juuri ajoin takaa, että viinien myynti S-marketissa ei tarkoita yhtä laajaa valikoimaa tai parempaa palvelua.

ap

[/quote]

Lisäksi se ainakin minulle tarkoittaisi viinien ja väkevien ostamista naapurikaupungista. Jos tämän maaseutukunnan rapajuopot siirtyisivät Pirkka-viiniin, tuskin Alkolla olisi täällä enää toimintaedellytyksiä.

[/quote]

Tämä oli minunkin pointtini.

ap

Vierailija
62/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:33"]

Mulle on ihan sama, mistä viinini saan. Ei tee isoa mutkaa käydä Alkon kautta Prismassa. Tuntuu, että Alko on vain Prisman sivuosasto.

[/quote]

Minusta ei tunnu että olisi samaa kauppaa, Alkolla on jopa eri aukioloajat.

[/quote]

No minä käytän kauppoja sillä lailla, että Alkon aukioloajat ei pahemmin haittaa, eli en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.

[/quote]

Asiian kuin asiaan löytyy aina joku kertomaan, että ei haittaa minua, joten epäkohtaa ei tarvitse korjata - oikeastaan sitä ei edes ole olemassa.

[/quote]

Niinhän minä sanoinkin jo heti alkuun, ettei paljo kiinnosta mistä viinini ostan. Onko sulla joku juomisongelma, kun sulle se näyttää olevan noin kamalaa?

[/quote]

Ja myös niitä joilta menee pointti ohi. Kapasiteetti ei kertakaikkiaan riitä muuhun kuin, että muilla on ongelmia ja itse olen täydellisyyden standardi.

[/quote]

Tässä nyt puhutaan alkoholin myynnin vapautumisesta. Onko se niin väärin ilmaista sellainen mielipide, että minua ei haittaa, vaikka se ei vapautuisikaan? Enkö saa sanoa näin, koska olen mielestäsi väärässä?
[/quote]

Toki niin saa sanoa, mutta se ei varsinaisesti liity aiheeseen ja antaa sinusta melko vähä-älyisen kuvan. Samoin minuakaan ei haittaisi, vaikka julkisilla ajo kiellettäisiin kokonaan sillä omistan auton. Ymmärrän kuitenkin sen vaikutuksen yhteiskuntaan yleensä, joten en kiirehdi heti kertomaan kuinka MINÄ ainakin sopeutuisin heti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta. En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa. En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta. [/quote] Miksi valtiolla pitää olla monopoli tässä asiassa? Samalla logiikalla voisit vaatia monipolia apteekeille, kirjakaupoille, vaatekaupoille. Miksi juuri alkoholille? Koska et ymmärrä, mitä monopoli tekee kilpailulle ja mikä vaikutus kieltolailla ja yleisellä hyssyttelyllä on ihmisiin

[/quote]

No jos mietit Suomen markkinoita niin vaikka tietyillä aloilla ei ole valtion monopoleja, on silti tuotanto pienillä markkinoilla keskittynyt parille pienelle toimijalle. Tästähän on moitittu juuri ruokakauppoja, ei ole kilpailua. Ja mitä ihmettä, täällä saa kuitenkin ruokakaupat toimia vapaasti tällä alalla, miten se nyt onkaan mahdollista sitten, että ruokakaupat ovat keskittyneet vain parille toimijalle? Miksi siis ajattelet, että jos ei olisi Alkoa, täällä olisi aivan mieletön kilpailu alkoholinmyynnissä?

Tai muita esimerkkejä: meijerituotteet: Arla ja Valio, muiden turha edes yrittää, leivät Vaasa ja Fazer - voiko puhua kilpailusta?

Mutta joo, sitten kun alkoholinmyynti vapautettaisiin niin siitä seuraisi suoraan mieletön kilpailu, josta kuluttaja hyötyy?

ap

Vierailija
64/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:55"]19, olen siis samaa mieltä siitä, että kieltolakipolitiikka ei ole hyvä. Avasin kuitenkin tämän ketjun juuri sen vuoksi, että on useita seikkoja, minkä vuoksi viinien tuominen ruokakauppoihin ei vielä tekisi Suomesta paratiisia viinikulttuurin, saatavuuden, hintojen ja valikoiman suhteen. Minusta olisi mielenkiintoisinta nähdä, jos Alko saisi kilpailijan alkoholiliikkeestä, joka olisi myös erillinen alkoholiliike ja aukioloajat olisivat laajemmat. Minusta olisi hyvä, jos viiniä voisi myydä mukaan ravintoloista ja myös panimot voisivat myydä tuotteitaan tehtaanmyymälöissään. [/quote] Ymmärrätkö, että MIKÄÄN yksittäinen asia ei tee Suomesta kuvaamasi kaltaista? Pitää edetä pienin askelin kohti terveempää alkoholikulttuuria, ja tämä on ensimmäinen askel

[/quote]

Olen tässä ketjussa kertonut, että minua juuri kiinnostaa siirtyminen pois kieltolakikulttuurista. Kuitenkin ne, jotka ovat eri mieltä kanssani, eivät tuo tähän keskusteluun kuitenkaan järkeviä perusteita sille, mikä olisi parempi ratkaisu Alkolle. Omasta mielestäni se ei ole välttämättä yhtäkkinen kaiken alkoholimyynnin vapauttaminen vaan minusta on järkevää pohtia, mitä seurauksia sillä on kuin myös sitä, olisiko olemassa sellaista vaihtoehtoa, jossa alkoholin myynti on jonkin verran säännelty mutta kuitenkin siten, että myyminen on paljon vapaampaa kuin nykyään. Olisi siis mukavaa, jos keskustelijat toisivat tähän muutakin kuin vain alapeukutusta viesteilleni ja olkiukkomaista väittämistä, että olen kiinnostunut vain mahdollisimman jyrkästä ja sääntelevästä alkoholipolitiikasta. Minusta olisi mielenkiintoisempaa keskustella siitä, mitä ihmiset vapautukselta odottavat ja markkinoiden toiminnalta odottavat.

Itse siis näen kielteisenä sen, että alkoholivalikoima mahdollisesti kapenee Suomessa, jos alkoholimyynti olisi täysin vapaata. Joten nyt kiitos muutakin osallistumista tähän keskusteluun kuin vain niitä alapeukkuja, kiitos.:-)

ap
[/quote]

Ooh, the oikea keskustelija, kumartakaa.

Siis vastauksena vuodatukseesi: olen täysin eri mieltä kanssasi, et ilmeisesti ymmärtänyt sitä edellisistä vastauksista. En usko siihen, että valikoima mystisesti suppenisi alkoholilain höllentämisen myötä. En tietenkään kuvittele, enkä usko muidenkaan samaa mieltä olevien kuvittelevan, että jokaisessa Siwassa olisi sen jälkeen Alkon valikoima. Itse rakensit tällaisen olkiukon. Samalla logiikalla vaatekaupoissa pitäisi myydä ainoastaan samoja vaatteita kuin Prismassa. Jos viinin myyntiä vapautettaisiin kilpailulle, esimerkiksi minun kaltaisellani pienituloisella maalaisella olisi varaa ja mahdollisuuksia kokeilla viinejä. Tällä hetkellä en koskaan osta viiniä edes ruuanlaittoon, sillä Alko on kaukana ja muut vaihtoehdot ovat edullisempia. Tuon omaan käyttöön viiniä Virosta.

Vierailija
65/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:25"]

..tuntuvat kuvittelevan, että edullinen hintataso ja laaja valikoima, kuten siellä Ranskassa ja Espanjassa, tulisivat tänne Suomen syrjäseudulle kaupan päälle, jos viiniä saisi myydä ruokakaupassa?

[/quote]

Vapaa kilpailu hoitaa asian.

Itse Saksassa asuessani meille tuli viikonlopuksi lähiseudun markettien VIINAtarjouksia.

Ajattele! Väkevä alkoholi oli tarjouksessa.

(Koska olen suomalainen -ryyppykansaa, geenit jne niin minä tietty häpäisin ensin kaikki suomalsiset ja sitten kuolin moiseen irstauteen tottumattomana.)

Holhous rulettaa ja uskovaiset keskustalaiset myös.

Vierailija
66/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta. En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa. En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta. [/quote] Miksi valtiolla pitää olla monopoli tässä asiassa? Samalla logiikalla voisit vaatia monipolia apteekeille, kirjakaupoille, vaatekaupoille. Miksi juuri alkoholille? Koska et ymmärrä, mitä monopoli tekee kilpailulle ja mikä vaikutus kieltolailla ja yleisellä hyssyttelyllä on ihmisiin

[/quote]

No jos mietit Suomen markkinoita niin vaikka tietyillä aloilla ei ole valtion monopoleja, on silti tuotanto pienillä markkinoilla keskittynyt parille pienelle toimijalle. Tästähän on moitittu juuri ruokakauppoja, ei ole kilpailua. Ja mitä ihmettä, täällä saa kuitenkin ruokakaupat toimia vapaasti tällä alalla, miten se nyt onkaan mahdollista sitten, että ruokakaupat ovat keskittyneet vain parille toimijalle? Miksi siis ajattelet, että jos ei olisi Alkoa, täällä olisi aivan mieletön kilpailu alkoholinmyynnissä?

Tai muita esimerkkejä: meijerituotteet: Arla ja Valio, muiden turha edes yrittää, leivät Vaasa ja Fazer - voiko puhua kilpailusta?

Mutta joo, sitten kun alkoholinmyynti vapautettaisiin niin siitä seuraisi suoraan mieletön kilpailu, josta kuluttaja hyötyy?

ap
[/quote]

Jos olet tätä mieltä, herää vain kysymys: Miksi noin kiivaasti puolustat valtion monopoleja, jos Alko olisi mielestäsi täysin luonnollinen monopoli? Minä en usko siihen, että Alko säilyttäisi johtavan markkina-asemansa kilpailun vapauduttua ilman että he pudottaisivat hintoja reilusti

Vierailija
67/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin Ranskan markettien osalta käsitys "laajasta valikoimasta" on kyseenalainen. Mene katsomaan, millainen valikoima esim. Carrefourilla on australialaisia valkoviinejä, chileläisiä punaviinejä jne. Alko voittaa mennen tullen.  Mutta S-marketiin en suuresti Rainbow-viinejä odota. Onhan siinä hyvä Alko niin vieressä, että pullorivi näkyy lasisen väliseinän läpi.

[/quote]

Tätä juuri ajoin takaa, että viinien myynti S-marketissa ei tarkoita yhtä laajaa valikoimaa tai parempaa palvelua.

ap

[/quote]

Perustelut väitteellesi? Alkolla ei olle mitään rajoitusta valikoimansa suhteen, se saa myydä oluet ja siiderit ja juomasekoitukset ihan kuten haluaa. Marketissa sen sijaan on tarkat rajoitukset, ne saavat myydä vain alle 4,7% alkoholijuomia ja niistäkin vain käymisteitse valmistetut. Tuo 4,7% raja tekee jo sinänsä mahdottomaksi suurimman osan oluiden myynnistä, koska valtaosa oluista tehdään yli 5% vahvuisiksi, eikä niitä siis voi ottaa markettiin myyntiin.

Edellämainituista rajotteista huolimatta paikallisessa Prismassa on paljon parempi valikoima oluita ja siidereitä, kuin seinän takana olevassa Alkossa.

Millä perusteella siis väität että tämä valikoiman laajuus ei toteutuisi myös viineissä? Alkohan ei mm. osta lainkaan pientuottajien tuotteita, koska eivät pysty vastaamaan Alkon ostovaatimuksiin.

Vierailija
68/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi se ainakin minulle tarkoittaisi viinien ja väkevien ostamista naapurikaupungista. Jos tämän maaseutukunnan rapajuopot siirtyisivät Pirkka-viiniin, tuskin Alkolla olisi täällä enää toimintaedellytyksiä.

[/quote]

Se jos mikä on oikein että jokainen maksaa itse omat kulunsa eikä maksata niitä muilla. Sinähän nyt siipeilet Alkossa enemmän kuluttavien kustannuksella.

Mutta vastaavasti teidän k-lähikaupan tilanne paranee kun pirkkapunkun myynti kasvaa.

Vierailija
69/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:30"]

. Kuitenkin ne, jotka ovat eri mieltä kanssani, eivät tuo tähän keskusteluun kuitenkaan järkeviä perusteita sille, mikä olisi parempi ratkaisu Alkolle.

Itse siis näen kielteisenä sen, että alkoholivalikoima mahdollisesti kapenee Suomessa, jos alkoholimyynti olisi täysin vapaata. [/quote]

Sulle on paljon perusteluja, mutta et vissiin halua lukea tai ymmärtää niitä.

Väitteesi valikoiman kaventumista on heti lähtökohtaisesti väärä. Tietysti vapautuminen johtaa valikoiman laajentumiseen.

Vierailija
70/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:35"]

ap

[/quote]

Jaarittelet itse itsesi pussiin. Kai tämä ketju on provo?

Kauppahan on Suomessa keskittynyttä juurikin säätelyn vuoksi. Erilaisilla kaupan rajotteilla suositaan kotimaisia suuria toimioita. Jos kaupasta purettaisiin pois esim. aukiolorajoitukset, niin se juurikin söisi markkinaosuutta pois k- ja s-ketjulta. Jos elintarikevaatimuksia löysättäisiin niin että tuotteessa ei tarvitsisi olla suomen tai ruotsinkielisiä tuoteselostuksia, vaan englanninkielinen riitäisi, ja käänöös vaikka nettiin tai hyllyn päähän kansioon, niin se madalluttaisi kynnystä ulkomaalaisten toimioiden tulla Suomeen, nyt se ei kannata, koska pienen markkinan vuoksi pitäisi koko tuotevalikoiman pakkausmerkinnät uusia.

Vierailija
71/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

58, millä perustelet sen, että "sinunkaltaisellasi pienituloisella maalaisella olisi mahdollisuus kokeilla viinejä"?

Oletetaan, että alkoholin myynti vapautuisi. Paikallinen K-kauppasi ottaisi viinejä myyntiin. K-kauppa myisi vaikkapa 30 eri viinimerkkiä. Näistä puolet olisi sellaisia, jotka ovat olleet jo Alkossa suosittuja, eli laatikkoviinejä ja edullisimpia merkkejä, kuten Gato Negro, Torres, J.P. Chenet. Sen lisäksi kauppa ottaisi pari erittäin edullista merkkiä ja tarjoaisi myös Pirkka-viiniä. Sitten olisi muutama 10-20 euron viini, mikä harmittaisi viinin ystäviä, koska haluaisivat laajempaa valikoimaa. Sitten olisi pari tunnettua kuohuviini- ja shampanjamerkkiä.

Ehkä ymmärrän tuon eri viinien kokeilemisen vähän eri tavoin, mutta pääsisit kokeilemaan eniten tuossa halvassa hintaluokassa olevia viinejä ja ne eivät olisi alkoholiverotuksen vuoksi kuitenkaan vielä erityisen halpoja, vaan 5-7 euroa. En vaan usko, että jos Suomeen tuodaan jostain kaukaa viiniä, se voisi verojen ja katteiden jälkeen olla hinnaltaan 3-4 euroa, kuten Keski-Euroopassa. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen nyt tätä asiaa tähän perustellut.

Suurissa kaupungeissa olisi viinimyymälöitä, joissa olisi hyvät viinivalikoimat viinin ystäville, mutta pienemmillä paikkakunnilla tuollaiset myymälät eivät yksinkertaisesti kannattaisi. Niinpä siis nimenomaan pienillä paikkakunnilla asuvat saisivat lähikauppojensa valikoimaan eniten halpaviinejä ja keskihintaisten ja kalliiden viinien kirjo taas olisi niukka, tai niitä ei olisi ollenkaan.

ap

Vierailija
72/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:27"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta. En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa. En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta. [/quote] Miksi valtiolla pitää olla monopoli tässä asiassa? Samalla logiikalla voisit vaatia monipolia apteekeille, kirjakaupoille, vaatekaupoille. Miksi juuri alkoholille? Koska et ymmärrä, mitä monopoli tekee kilpailulle ja mikä vaikutus kieltolailla ja yleisellä hyssyttelyllä on ihmisiin [/quote] No jos mietit Suomen markkinoita niin vaikka tietyillä aloilla ei ole valtion monopoleja, on silti tuotanto pienillä markkinoilla keskittynyt parille pienelle toimijalle. Tästähän on moitittu juuri ruokakauppoja, ei ole kilpailua. Ja mitä ihmettä, täällä saa kuitenkin ruokakaupat toimia vapaasti tällä alalla, miten se nyt onkaan mahdollista sitten, että ruokakaupat ovat keskittyneet vain parille toimijalle? Miksi siis ajattelet, että jos ei olisi Alkoa, täällä olisi aivan mieletön kilpailu alkoholinmyynnissä? Tai muita esimerkkejä: meijerituotteet: Arla ja Valio, muiden turha edes yrittää, leivät Vaasa ja Fazer - voiko puhua kilpailusta? Mutta joo, sitten kun alkoholinmyynti vapautettaisiin niin siitä seuraisi suoraan mieletön kilpailu, josta kuluttaja hyötyy? ap [/quote] Jos olet tätä mieltä, herää vain kysymys: Miksi noin kiivaasti puolustat valtion monopoleja, jos Alko olisi mielestäsi täysin luonnollinen monopoli? Minä en usko siihen, että Alko säilyttäisi johtavan markkina-asemansa kilpailun vapauduttua ilman että he pudottaisivat hintoja reilusti

[/quote]

Ymmärsit kommenttini väärin. En puolusta valtion monopolia enkä näe sitä positiivisena. Mutta en näe, että täysin sääntelemätön alkoholipolitiikka johtaa kuluttajan kannalta hyviin asioihin, ja kerroin tuossa minkä vuoksi.

ap

Vierailija
73/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:43"]

[/quote]

ap

[/quote]

Perustelut väitteellesi? Alkolla ei olle mitään rajoitusta valikoimansa suhteen, se saa myydä oluet ja siiderit ja juomasekoitukset ihan kuten haluaa. Marketissa sen sijaan on tarkat rajoitukset, ne saavat myydä vain alle 4,7% alkoholijuomia ja niistäkin vain käymisteitse valmistetut. Tuo 4,7% raja tekee jo sinänsä mahdottomaksi suurimman osan oluiden myynnistä, koska valtaosa oluista tehdään yli 5% vahvuisiksi, eikä niitä siis voi ottaa markettiin myyntiin.

Edellämainituista rajotteista huolimatta paikallisessa Prismassa on paljon parempi valikoima oluita ja siidereitä, kuin seinän takana olevassa Alkossa.

Millä perusteella siis väität että tämä valikoiman laajuus ei toteutuisi myös viineissä? Alkohan ei mm. osta lainkaan pientuottajien tuotteita, koska eivät pysty vastaamaan Alkon ostovaatimuksiin.

[/quote]

Minusta se toteutuisi suuremmilla paikkakunnilla, erityisesti suurissa kaupungeissa. Mutta kuilu valikoimien välille tulisi suurien ja pienten paikkakuntien välille. Ja noita jälkimmäisiä on Suomessa paljon.

Mutta en siis tosiaan kynsin hampain ole pitämässä Alkosta kiinni, haluan vain pohtia seurauksia sille, jos Alkoja ei olisi.:)

ap

Vierailija
74/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:18"]

Suurissa kaupungeissa olisi viinimyymälöitä, joissa olisi hyvät viinivalikoimat viinin ystäville, mutta pienemmillä paikkakunnilla tuollaiset myymälät eivät yksinkertaisesti kannattaisi. Niinpä siis nimenomaan pienillä paikkakunnilla asuvat saisivat lähikauppojensa valikoimaan eniten halpaviinejä ja keskihintaisten ja kalliiden viinien kirjo taas olisi niukka, tai niitä ei olisi ollenkaan.

[/quote]

Valtaosa suomalaisista kuitenkin asuu niillä suuremmilla paikkakunnilla tai niiden läheisyydessä, tuskin se olisi niin valtavan epäreilua jos heillä olisi hieman parempi viinivalikoima.

Vierailija
75/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:46"]

[/quote]

Se jos mikä on oikein että jokainen maksaa itse omat kulunsa eikä maksata niitä muilla. Sinähän nyt siipeilet Alkossa enemmän kuluttavien kustannuksella.

Mutta vastaavasti teidän k-lähikaupan tilanne paranee kun pirkkapunkun myynti kasvaa.

[/quote]

Todennäköisesti tämänhetkisellä suurella myyntiartikkelilla eli keskioluella on parempi kate kuin olisi tuhansien kilometrien päästä tänne tuodulla halvalla pöytäviinillä, joka olisi sitten laitettu Pirkka-viiniksi. Että tuo, mikä on kaupalle kannattavaa, on vähän niin ja näin.:)

Vierailija
76/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:30"]

. Kuitenkin ne, jotka ovat eri mieltä kanssani, eivät tuo tähän keskusteluun kuitenkaan järkeviä perusteita sille, mikä olisi parempi ratkaisu Alkolle.

Itse siis näen kielteisenä sen, että alkoholivalikoima mahdollisesti kapenee Suomessa, jos alkoholimyynti olisi täysin vapaata. [/quote]

Sulle on paljon perusteluja, mutta et vissiin halua lukea tai ymmärtää niitä.

Väitteesi valikoiman kaventumista on heti lähtökohtaisesti väärä. Tietysti vapautuminen johtaa valikoiman laajentumiseen.

[/quote]

Ethän sinäkään kerro tässä kommentissasi, miksi valikoima laajenee, jos se vapautetaan. Ainoastaan toteat niin, eli asia vain on niin, koska sanot niin, onpas nyt terävää argumentointia?:) Olen taas useaan otteeseen perustellut, miksi se ei laajene.

Perustelujasi odotellessa..

ap

Vierailija
77/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon monopoli joutaa purkaa ja kannabis lailliseksi. Kielloista ja rajoituksista on hyötyä vain rikollisille.

Vierailija
78/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:32"]

Alkon monopoli joutaa purkaa ja kannabis lailliseksi. Kielloista ja rajoituksista on hyötyä vain rikollisille.

[/quote]

Pää pitää saada sekaisin. Mikään ei ole niin tärkeää kuin pään saaminen sekaisin.

Vierailija
79/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:18"]

58, millä perustelet sen, että "sinunkaltaisellasi pienituloisella maalaisella olisi mahdollisuus kokeilla viinejä"?

Oletetaan, että alkoholin myynti vapautuisi. Paikallinen K-kauppasi ottaisi viinejä myyntiin. K-kauppa myisi vaikkapa 30 eri viinimerkkiä. Näistä puolet olisi sellaisia, jotka ovat olleet jo Alkossa suosittuja, eli laatikkoviinejä ja edullisimpia merkkejä, kuten Gato Negro, Torres, J.P. Chenet. Sen lisäksi kauppa ottaisi pari erittäin edullista merkkiä ja tarjoaisi myös Pirkka-viiniä. Sitten olisi muutama 10-20 euron viini, mikä harmittaisi viinin ystäviä, koska haluaisivat laajempaa valikoimaa. Sitten olisi pari tunnettua kuohuviini- ja shampanjamerkkiä.

Ehkä ymmärrän tuon eri viinien kokeilemisen vähän eri tavoin, mutta pääsisit kokeilemaan eniten tuossa halvassa hintaluokassa olevia viinejä ja ne eivät olisi alkoholiverotuksen vuoksi kuitenkaan vielä erityisen halpoja, vaan 5-7 euroa. En vaan usko, että jos Suomeen tuodaan jostain kaukaa viiniä, se voisi verojen ja katteiden jälkeen olla hinnaltaan 3-4 euroa, kuten Keski-Euroopassa. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen nyt tätä asiaa tähän perustellut.

ap

[/quote]

Oletko koskaan vilkaissut kauppojen oluthyllyjä? Meillä ainakin on pienessäkin lähikaupassa todella kattava valikoima kaikenlaisia erikoisoluita lain sallimissa puitteissa (eli alle 4,7 %). En näe yhtään syytä, miksei viinejäkin voisi olla muitakin kuin Pirkka-viiniä. Esimerkiksi Saksassa on kaikissa kaupoissa ja kioskeissa todella laajat valikoimat. Suomessahan alkoholin hintoja nostavat alkoholivero ja Alkon monopoli, ei mitkään kuljetuskustannukset. 

Miten kuvittelet, että Alkolla on varaa ylläpitää kattavia valikoimia, jos millään muulla liikkeellä ei olisi? Muilla kaupoillahan tulee tuloja muustakin kuin alkoholista, Alkolla ei. En ymmärrä lainkaan näitä sinun kuvitelmiasi, eivätkä ne perustu muuhun kuin omiin oletuksiisi. Sen vuoksi kanssasi on todella vaikea keskustella, kun jankkaat vain omia näkemyksiäsi, etkä kuuntele lainkaan muita. 

:) :) :)

Vierailija
80/115 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:25"]

[/quote]

Kuka noin on kuvitellut? Eihän alkoholivero mihinkään häviäsi ja se on viinipullossa noin 2,5€.

Uskon kyllä että viinit halpenisi, jos niitä myytäisiin marketissa. Vertailukohtana esim. kolmosolut. Koffin pikkutölkki maksaa alkossa 1,88€ ja marketissa noin 1€.

Ehkä Prisma voisi myydä viinipullon euron tai pari halvemalla kuin Alko.

[/quote]

Mutta musta  on omituinen ajatus, että suomalaiset pääsisivät eurooppalaiseen viininjuontikulttuuriin, kun voisivat ostaa K-kaupan tarjouksesta Gato Negroa, jota tuskin juodaan maun vaan ennemmin hinnan vuoksi.

Eli suomalainen lähinnä ilahtuisi, jos nämä tuotteet voisi ostaa hieman halvemmalla, muusta viis:

http://www.alko.fi/contentassets/d389fa850bbe4bcc805a43d337b3a83c/www_myydyimmat_tuotemerkit_2014.pdf
[/quote]

Entä sitten? Minua ei ainakaan kiinnosta helvettiäkään viini, vaan kyse on periaatteesta. Valtaosalla ihmisistä ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Ne joilla on, juovat vaikka lasinpesunestettä, ihan sama missä viiniä myydään. Tästä kieltolakimeiningistä on vain haittaa tavalliselle kuluttajalle ja suomalaiselle yrittäjälle. Jos kiellot ja rajoitukset auttaisivat alkoholiongelmiin, Suomi olisi jo maailman raittein maa. Ei ole.
[/quote]

Samaa mieltä. Typerää holhota aikuisia ihmisiä. Sama se on tupakan kanssa. Miksi pitää peittää jollakin verholla ettei vahingossakaan näe uusia tuotteita. Ihan niin kuin sillä tupakointi vähenisi.