Miksi ne, jotka haluavat viinit ruokakauppoihin..
..tuntuvat kuvittelevan, että edullinen hintataso ja laaja valikoima, kuten siellä Ranskassa ja Espanjassa, tulisivat tänne Suomen syrjäseudulle kaupan päälle, jos viiniä saisi myydä ruokakaupassa?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:55"]
19, olen siis samaa mieltä siitä, että kieltolakipolitiikka ei ole hyvä. Avasin kuitenkin tämän ketjun juuri sen vuoksi, että on useita seikkoja, minkä vuoksi viinien tuominen ruokakauppoihin ei vielä tekisi Suomesta paratiisia viinikulttuurin, saatavuuden, hintojen ja valikoiman suhteen. Minusta olisi mielenkiintoisinta nähdä, jos Alko saisi kilpailijan alkoholiliikkeestä, joka olisi myös erillinen alkoholiliike ja aukioloajat olisivat laajemmat.
Minusta olisi hyvä, jos viiniä voisi myydä mukaan ravintoloista ja myös panimot voisivat myydä tuotteitaan tehtaanmyymälöissään.
[/quote]
Alkohan ei päätä aukioloaikojaan, vaan ne on määrätty lailla. Koko alkoholipolitiikkaa pitäisi ajaa ihan eri suuntaan kuin mitä Keskusta haluaa.
Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta.
En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa.
En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:33"]
Mulle on ihan sama, mistä viinini saan. Ei tee isoa mutkaa käydä Alkon kautta Prismassa. Tuntuu, että Alko on vain Prisman sivuosasto.
[/quote]
Minusta ei tunnu että olisi samaa kauppaa, Alkolla on jopa eri aukioloajat.
[/quote]
No minä käytän kauppoja sillä lailla, että Alkon aukioloajat ei pahemmin haittaa, eli en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
[/quote]
Asiian kuin asiaan löytyy aina joku kertomaan, että ei haittaa minua, joten epäkohtaa ei tarvitse korjata - oikeastaan sitä ei edes ole olemassa.
[/quote]
Niinhän minä sanoinkin jo heti alkuun, ettei paljo kiinnosta mistä viinini ostan. Onko sulla joku juomisongelma, kun sulle se näyttää olevan noin kamalaa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:29"]
No eikö ne jo ole ruokakaupoissa? Meillä ainakin saa saman katon alta sekä Prismassa että Cittarissa?
[/quote]
No meillä alko näköjään on auki vain 18.00 asti, vaikka kaupan kanssa samoissa tiloissa sijaitseekin. Ainoastaan perjantaina 20.00. Minä en käy perjantaisin kaupassa, enkä muulloin ennen kuutta jos ennen kahdeksaakaan.
[/quote]
Missä muka, linkkaa aukioloaika. Kyllä Alko on valtakunnallisesti yhtenäinen aikuoloaikojensa kanssa.
[/quote]
http://www.alko.fi/haku/myymalat/?tags=&sort=1
sieltä kun alat listaa katsella, aika moni on tänään 18.00 heti ekalla sivulla
[/quote]
Stand corrected.
Mulle on ihan sama, mistä viinini saan. Ei tee isoa mutkaa käydä Alkon kautta Prismassa. Tuntuu, että Alko on vain Prisman sivuosasto.
[/quote]
Kivat sinulle, tapu tapu. Muttakin sinun laillasi kaikki eivät käy Prismassa.
[/quote]
Noinko paljon sinua harmittaa, että minua ei kiinnosta sinun ongelmasi viinin oston suhteen? Ärsyttääkö, kun en äänestäkkään välttämättä sitä puoluetta, joka edistää alkoholin myynni vapautusta vain sen takia, että se haluaa edistää alkoholin myynnin vapautusta?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:51"]
Joopa joo kaikki muut osaa Euroopassa käyttää alkoholia, mutta Suomalainen ei osaa ilman valtion holhousta. Ei ole kovin uskottavaa.
[/quote]
Olihan se aika shokki kun kesälomalla Saksassa kävi ostamassa ruoka ja juomaa kaupasta. Ruoka oli noin 40% halvempaa ja viinipullojen hinnat lähti alle kahdesta eurosta ja eurolla sai kolme isoa oluttölkkiä. Vaikka osti vähän kalliimpiakin ruokajuomia, niin kauppalaskun maksoi vielä kolikoilla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]
[/quote]
[/quote]
No minä käytän kauppoja sillä lailla, että Alkon aukioloajat ei pahemmin haittaa, eli en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
[/quote]
Asiian kuin asiaan löytyy aina joku kertomaan, että ei haittaa minua, joten epäkohtaa ei tarvitse korjata - oikeastaan sitä ei edes ole olemassa.
[/quote]
Niinhän minä sanoinkin jo heti alkuun, ettei paljo kiinnosta mistä viinini ostan. Onko sulla joku juomisongelma, kun sulle se näyttää olevan noin kamalaa?
[/quote]
Ja myös niitä joilta menee pointti ohi. Kapasiteetti ei kertakaikkiaan riitä muuhun kuin, että muilla on ongelmia ja itse olen täydellisyyden standardi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:57"]
Varsinkin Ranskan markettien osalta käsitys "laajasta valikoimasta" on kyseenalainen. Mene katsomaan, millainen valikoima esim. Carrefourilla on australialaisia valkoviinejä, chileläisiä punaviinejä jne. Alko voittaa mennen tullen. Mutta S-marketiin en suuresti Rainbow-viinejä odota. Onhan siinä hyvä Alko niin vieressä, että pullorivi näkyy lasisen väliseinän läpi.
[/quote]
Jeps, ei ranskalaiset hirveesti panosta vaikka Italialaisiin tai Chileläisiin viineihin :D Sinänsä harmi, en pidä ranskalaisista viineistä, joten jouduin tyytymään olueen Pariisissa.
Varsinkin Ranskan markettien osalta käsitys "laajasta valikoimasta" on kyseenalainen. Mene katsomaan, millainen valikoima esim. Carrefourilla on australialaisia valkoviinejä, chileläisiä punaviinejä jne. Alko voittaa mennen tullen. Mutta S-marketiin en suuresti Rainbow-viinejä odota. Onhan siinä hyvä Alko niin vieressä, että pullorivi näkyy lasisen väliseinän läpi.
[/quote]
Tätä juuri ajoin takaa, että viinien myynti S-marketissa ei tarkoita yhtä laajaa valikoimaa tai parempaa palvelua.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja myös niitä joilta menee pointti ohi. Kapasiteetti ei kertakaikkiaan riitä muuhun kuin, että muilla on ongelmia ja itse olen täydellisyyden standardi.
[/quote]
Tässä nyt puhutaan alkoholin myynnin vapautumisesta. Onko se niin väärin ilmaista sellainen mielipide, että minua ei haittaa, vaikka se ei vapautuisikaan? Enkö saa sanoa näin, koska olen mielestäsi väärässä?
Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta. En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa. En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta.
[/quote]
Ja alkoja ei myöskään ole jokaisella paikkakunnalla
t. se jolle aukiolot eivät oikein passaa
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:49"]
Perustelin sitä myös vastauksessani 12. Sinultapa ei kuitenkaan tule mitään painavaa sitä kumoamaan.:)
ap
[/quote]
Varmaankin siksi, että vastauksesi ei ollut mikään perustelu vaan sinun typerää mutuasi. :) :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:55"]19, olen siis samaa mieltä siitä, että kieltolakipolitiikka ei ole hyvä. Avasin kuitenkin tämän ketjun juuri sen vuoksi, että on useita seikkoja, minkä vuoksi viinien tuominen ruokakauppoihin ei vielä tekisi Suomesta paratiisia viinikulttuurin, saatavuuden, hintojen ja valikoiman suhteen. Minusta olisi mielenkiintoisinta nähdä, jos Alko saisi kilpailijan alkoholiliikkeestä, joka olisi myös erillinen alkoholiliike ja aukioloajat olisivat laajemmat.
Minusta olisi hyvä, jos viiniä voisi myydä mukaan ravintoloista ja myös panimot voisivat myydä tuotteitaan tehtaanmyymälöissään.
[/quote]
Ymmärrätkö, että MIKÄÄN yksittäinen asia ei tee Suomesta kuvaamasi kaltaista? Pitää edetä pienin askelin kohti terveempää alkoholikulttuuria, ja tämä on ensimmäinen askel
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:05"]
[/quote]
Kivat sinulle, tapu tapu. Muttakin sinun laillasi kaikki eivät käy Prismassa.
[/quote]
Noinko paljon sinua harmittaa, että minua ei kiinnosta sinun ongelmasi viinin oston suhteen? Ärsyttääkö, kun en äänestäkkään välttämättä sitä puoluetta, joka edistää alkoholin myynni vapautusta vain sen takia, että se haluaa edistää alkoholin myynnin vapautusta?
[/quote]
Ihmeen isoa melttoamista siihen nähden, ettei yhtään kiinnosta, heh.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:49"]
Perustelin sitä myös vastauksessani 12. Sinultapa ei kuitenkaan tule mitään painavaa sitä kumoamaan.:)
ap
[/quote]
Varmaankin siksi, että vastauksesi ei ollut mikään perustelu vaan sinun typerää mutuasi. :) :)
[/quote]
Eipä sinullakaan edelleenkään ole mitään parempia väitteitä kuin sen jauhaminen, että vastaukseni ovat "mutua" tms. Yritä nyt edes.:)
ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:57"]Varsinkin Ranskan markettien osalta käsitys "laajasta valikoimasta" on kyseenalainen. Mene katsomaan, millainen valikoima esim. Carrefourilla on australialaisia valkoviinejä, chileläisiä punaviinejä jne. Alko voittaa mennen tullen. Mutta S-marketiin en suuresti Rainbow-viinejä odota. Onhan siinä hyvä Alko niin vieressä, että pullorivi näkyy lasisen väliseinän läpi.
[/quote]
Mikä siinä on niin vaikea tajuta, ettei kaikkien lähikaupassa ole Alkoa. Seuraavaksi saan tietysti kommentin, että miksi niin kovasti tarvitsen alkoholia. Sovellan elämässäni kohtuutta, tässäkin asiassa. Alkoholilla on myös hyviä vaikutuksia, joista ei vain saa puhua
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:02"]Olenko mä ainoa joka tykkää käydä alkossa? Mä olen vasta 20-vuotias, eli olen tottunut siihen, että alkoholin myyntiaikaa on rajoitettu ja ennen pitkää varmaan totun myös siihen, ettei sitä mainosteta.
En juuri käynyt pikkulikkana vanhempien mukana Alkossa, joten kun aloin täysi-ikäisenä käydä siellä, mun mielikuvani Alkosta osaavana erikoiskauppana vahvistui: oon aina saanut hirveän hyvää palvelua, ja henkilökunta oikeasti tietää tuotteista, joita myyvät. Tykkään myös siitä, että Alkossa kysytään aktiivisesti henkkareita, eikä vaan ajatella että "no kyl toi varmaan on joku kakskyt". Alkossa käyminen merkitsee viikonloppua ja juhlaa.
En sitten tiedä, onko positiivista yhdistää alkoholia myyvään liikkeeseen positiivisia mielikuvia. Kai tähänkin olisi jonkun puututtava. Mä joka tapauksessa en ymmärrä, miksi voimakkaammat alkoholit pitäisi saada ruokakauppoihin. Niin kuin joku sanoi, jos se viinipullo on saatava, Alkoja on niin paljon ruokakauppojen yhteydessä, ettei tule iso mutka käydä Alkon kautta.
[/quote]
Miksi valtiolla pitää olla monopoli tässä asiassa? Samalla logiikalla voisit vaatia monipolia apteekeille, kirjakaupoille, vaatekaupoille. Miksi juuri alkoholille? Koska et ymmärrä, mitä monopoli tekee kilpailulle ja mikä vaikutus kieltolailla ja yleisellä hyssyttelyllä on ihmisiin
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Tätä juuri ajoin takaa, että viinien myynti S-marketissa ei tarkoita yhtä laajaa valikoimaa tai parempaa palvelua.
ap
[/quote]
Lisäksi se ainakin minulle tarkoittaisi viinien ja väkevien ostamista naapurikaupungista. Jos tämän maaseutukunnan rapajuopot siirtyisivät Pirkka-viiniin, tuskin Alkolla olisi täällä enää toimintaedellytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:55"]19, olen siis samaa mieltä siitä, että kieltolakipolitiikka ei ole hyvä. Avasin kuitenkin tämän ketjun juuri sen vuoksi, että on useita seikkoja, minkä vuoksi viinien tuominen ruokakauppoihin ei vielä tekisi Suomesta paratiisia viinikulttuurin, saatavuuden, hintojen ja valikoiman suhteen. Minusta olisi mielenkiintoisinta nähdä, jos Alko saisi kilpailijan alkoholiliikkeestä, joka olisi myös erillinen alkoholiliike ja aukioloajat olisivat laajemmat. Minusta olisi hyvä, jos viiniä voisi myydä mukaan ravintoloista ja myös panimot voisivat myydä tuotteitaan tehtaanmyymälöissään. [/quote] Ymmärrätkö, että MIKÄÄN yksittäinen asia ei tee Suomesta kuvaamasi kaltaista? Pitää edetä pienin askelin kohti terveempää alkoholikulttuuria, ja tämä on ensimmäinen askel
[/quote]
Olen tässä ketjussa kertonut, että minua juuri kiinnostaa siirtyminen pois kieltolakikulttuurista. Kuitenkin ne, jotka ovat eri mieltä kanssani, eivät tuo tähän keskusteluun kuitenkaan järkeviä perusteita sille, mikä olisi parempi ratkaisu Alkolle. Omasta mielestäni se ei ole välttämättä yhtäkkinen kaiken alkoholimyynnin vapauttaminen vaan minusta on järkevää pohtia, mitä seurauksia sillä on kuin myös sitä, olisiko olemassa sellaista vaihtoehtoa, jossa alkoholin myynti on jonkin verran säännelty mutta kuitenkin siten, että myyminen on paljon vapaampaa kuin nykyään. Olisi siis mukavaa, jos keskustelijat toisivat tähän muutakin kuin vain alapeukutusta viesteilleni ja olkiukkomaista väittämistä, että olen kiinnostunut vain mahdollisimman jyrkästä ja sääntelevästä alkoholipolitiikasta. Minusta olisi mielenkiintoisempaa keskustella siitä, mitä ihmiset vapautukselta odottavat ja markkinoiden toiminnalta odottavat.
Itse siis näen kielteisenä sen, että alkoholivalikoima mahdollisesti kapenee Suomessa, jos alkoholimyynti olisi täysin vapaata. Joten nyt kiitos muutakin osallistumista tähän keskusteluun kuin vain niitä alapeukkuja, kiitos.:-)
ap