Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaat laitettiin siivoamaan koulua. vanhemmat suuttuivat.

Vierailija
11.02.2015 |

Pitäähän vanhemman tietää mitä koulupäivän aikaan tehdään. Kyllä meidän Nico-Petteri ja Jade-Jessica jäävät kotiin, jos järjestetään joku siivouspäivä. Kyllä se siivous on ihan jonkun Ahmetin hommaa. Johan siinä lapsi väsyy, jos joutuu jotain kansioita kantamaan. Onneksi on lehdistö, jonne voi valittaa Nico-Petterin ja Jade-Jessican kokemasta suuresta vääryydestä.

http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423565532707.html

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:00"]

Ohis, mutta odottakaa vain hysteeriset mammat kun lapsenne menee armeijaan - lähes jokainen kasarmi on homeongelmainen, tämä on vaiettu tosiasia. Taitaa olla vähän eri asia kerran tai kaksi altistua jonkun kellarin tai luokkatilan mahdolliselle homeelle, kuin viettää 6-12 kk homeisella kassulla.

[/quote]

Tiedän ihmisiä, joilta on mennyt terveys pysyvästi homeen takia. Osa on sairastunut koulussa, osa armeijassa, osa kotona (tämä lienee kaikkein murheellisin tilanne - siinä kun menee terveyden lisäksi myös koti, tavarat ja rahat). On ihan tosiasia, että home on hyvin yleinen ongelma nykyrakennuksissa, ja vaikka osa ihmisistä kestää sitä todella hyvin, toisilla on (ilmeisesti geneettinen) alttius, jonka vuoksi he sairastuvat vakavastikin.

Ja joo, sitä hometta on luonnossakin - tämänhän kortin joku aina heittää. Ne homesienet vain käyttäytyvät mullassa ja puhtaassa ulkoilmassa aika lailla eri tavalla kuin rakennusten sisällä ja reagoidessaan erilaisten rakennuskemikaalien kanssa. Sen vuoksi suurimmalle osalle ihmisistä syksyiset metsäreissut eivät ole ongelma (tosin jos ihminen on altistunut ja herkistynyt todella pahasti, kroppa ei kestä enää juuri mitään eikä sinne metsäänkään ole asiaa).

Vierailija
2/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain tehty tutkimus, että pari tuntia homeisessa luokkahuoneessa altistaa jollekin vakavalle sairaudelle? Monet lapset ja aikuiset viettävät niissä vuosia, joten eiköhän ole hieman liioittelun makua tässä asiassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:42"]

Onko jossain tehty tutkimus, että pari tuntia homeisessa luokkahuoneessa altistaa jollekin vakavalle sairaudelle? Monet lapset ja aikuiset viettävät niissä vuosia, joten eiköhän ole hieman liioittelun makua tässä asiassa. 

[/quote]

Astmaatikolle pari tuntia voi olla liikaa. Siksi asiasta olisi pitänyt kertoa etukäteen. Tai sitten opettajien olisi pitänyt olla valmiudessa, jotta olisivat voineet soittaa ambulanssin, jos joku lapsista olisi alkanut oireilemaan vakavasti.

Itse tiedän tämän siitäkin, koska astmaatikkona (ei edes homealtistusta), olen pari kertaa oleskellut vähän aikaa tiloissa, missä on selkeästi hometta. Puolen tunnin sisään on alkanut kurkkua pistellä, limaa erittyä kurkkuun ja hetken päästä on alkanut yskiminen ja on ollut poistuttava tiloista pikaisesti ja otettava monta kertaa ventolinea. Keuhkoissa on ollut muutaman päivän ajan sellainen olo, kuin niissä olisi lasivillaa.

Vierailija
4/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:47"]

No kyllä mä oisin suuttunu. Mitä jos sun homeelle allerginen lapsi laitetaan homeisiin tiloihin kantamaan mahdollisesti homeisia tavaroita?!

[/quote]

tuosta uutisesta ainakin sain käsityksen, että ihan käyvät koulua siellä ja nyt vaan tahdottiin päästä roinasta eroon ilman mitään homemietteitä. (oliko jollain tässä ketjussa parempaa tietoa?) Kun moni tuntuu tulkinneen, että lapset laitettiin erikseen johonkin jo suljettuun hometaloon loppusiivousta suorittamaan.

Huhdin koulun rehtori Jarno Hautamäki vahvisti IS:lle, että oppilaat osallistuivat koululla tilojen siivoukseen kantamalla papereiden ja kansioiden kaltaista irtotavaraa roskikseen ja varastoluokkaan.

Tarkoitus oli raivata tilaa, jotta siivoojat pääsevät paremmin pyyhkimään pöydät ja kaappien pinnat.

Koulu on Hautamäen mukaan siirtymässä parin vuoden kuluttua uuteen rakennukseen, jonka rakennustöitä ei kuitenkaan ole vielä aloitettu.

Satunnaista siivouspäivää omassa koulussa en osaa pitää niin pahana. Voihan sen OPSiinkin sitoa: yhteistyötaidot, lähiympäristöstä huolehtiminen jne. ;)

Vierailija
5/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:30"]Meidä lapsesta ei todellakaan tule mitään siivoojaa. Se ei siis tarvi sitä harjoitella. Harjoitelkoot jonkun reppadoiden lapset joista ei muuhun ole.
[/quote]
Oon korkeasti koulutettu mutta mun ammatti on siivoja! Rakastan sitä, vaikka palkka onkin surkea verrattuna oman alan töihin. Mutta viihdyn paremmin mopin ääressä päivät kuin tietokoneen ruudun :)

Vierailija
6/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:58"]

Lapsilla on siellä koulussa ihan oikeaa tehtävää, oppiminen opetussuunnitelman mukaisista oppiaineista. Ei siivota homeisia varastoja ilmaisena työvoimana! Milloin menetetyt oppitunnit korvataan ja miten? 

Ja en todellakaan omalla työpaikallani alkaisi siivoamaan varastoja! Siitä maksetaan ihan eri ammattilaisille.

[/quote]

Tämä on ehkä se ratkaiseva ero. Opena kun siivoan varastoja ja teen kaikkea mahdollista ihan oman työn ohessa, enkä enää osaa sitä edes ihmetellä. Niille ihan eri ammattilaisille kun ei koulumaailmassa juuri maksella, vaan asiat jäävät tekemättä jos ei niitä itse tee.

Jos haluan siis varaston siistiksi, siivoan sen.. suureksi osaksi tauoillani/iltapäivisin, kun en lapsia voi ilman opettajaakaan jättää (ja jos urakka on suuri, käytän lapsityövoimaa). Jos minun pitää vaihtaa luokkatilaa, kannan (ja lapset kantaa) tavarat sinne itse. Jos haluan työpaikkani työtietokoneeseen nettipiuhan, käyn illalla sen kaupasta ostamassa (laskutan toki, mutta vain koska esimieheni on poikkeuksellisen myöntyväinen) , jos haluan oksennuksen pois työpisteeni vierestä lattialta, siivoan sen (välillä, välillä löydän siistijän siihen hommaan) jne.

jonkun mielestä tässä ketjussa tämänsuuntaiset näkemykset olivat 'naurettavia', ja ovathan ne ehkä... mutta minä kun en saa päättää siitä koulun ja kunnan budjetista. Minustakin näihin voitaisiin säästää sieltä kaupunginvaltuuston viinereistä, mutta...

Vierailija
7/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin mieleni pahoitin!

Vierailija
8/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelissa luki, että olivat sopineet siivouspäivästä henkilökunnan ja KUNNAN EDUSTAJIEN kanssa. Eli saaneet nähtävästi luvan kunnalta pitää ko. päivän. Ja kunta varmaan paremmin tietää mitä on sopivaa tehdä kuin täällä palstalla. Teen myös olettamuksen, että saattoi olla kertakäyttöiset hengityssuojaimet käytössä. Kaikkea, kun ei artikkelissa ollut kerrottu. Turhaa vouhkaamista taas jälleen kerran.

Vierailija
9/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kyseisen koulun oppilaana voin sanoa, että koulun tapa toteuttaa siivouspäivä oli aivan perseestä. Ensinnä siivous ei kuulu koulussa oppilaan tehtäviin, jos ei ole itse aiheuttanut sotkua. Kaikkien oppilaiden oli pakko siivota eikä vaihtoehtoja ollut! Varmasti on paljon oppilaita jotka kärsivät oireita tuosta huonosta sisäilmasta, mutta silti vain oli pakko siivota. Ainoa "apuväline" mikä oli saatavilla oli hengityssuoja, eikö sekin jo vähän kuvasta millaisesta ongelmasta on kyse jos siivouksessa kehotetaan käyttämään hengityssuojaa? Vain harvat suojia käytti mutta aika varma olen että niitä ei olisi edes kaikille riittänyt. Mutta missä on opettajat jotka saavat oireita huonosta sisäilmasta? Heitä ei todellakaan näkynyt muiden mukana siivoomassa, samanlaisia oireita saavat oppilaat ja heidän on pakko siivota, mutta opettajat joilla on oireita eivät astuneet koko rakennukseen! Eikö nuorten oireet pitäisi ottaa samalla tavalla huomioon kuin aikuistenkin, varsinkin kun pitempään jatkuneena oireet voivat muuttua jo vaarallisiksikin? Omalla kohdalla on kans tullut terveyshaittoja huonosta sisäilmasta, poissaoloja on ollut poikkeuksellisen paljon. Korvatulehdus on ollut lukuvuoden aikana kolme kertaa ja poskiontelon tulehdus kaksi kertaa. Lisäksi lähes läpi lukuvuoden on ollut tukkoista oloa...poissaolojen takia myös väkisin jää oppiaineista jälkeen ja sitä kautta koulunkäynti kärsii. Sitten jos miettii yhdeksäs luokkalaisten jatko-opintoja, niin mahtaako niitä joilla sisäilmasta tulee oireita hirveästi kiinnostaa jäädä samaan kouluun vielä lukioonkin? Oletan että monet sisäilmasta kärsivät saattaa jo tästä syystä hakea johonkin muualle, jos ei kuitenkaan ole mahdollisuutta hakea muualle jatko-opintoihin niin ilmeisesti täytyy oireita kestää siihen asti kun uusi koulu valmistuu.
Ja mitä tulee siihen, mitä koulu ilmottaa siivouspäivästä lehdistölle niin kuulostavat koulun antamat "lausunnot" varsin omituisilta.
Jutuissa on mainittu että rehtori unohti ilmoittaa oppilaiden vanhemmille siivouspäivästä, koulussa kuitenkin jopa opettajat ovat sanoneet, että siivouspäivän oli tarkoitus pysyä salassa. Oudolta kuulostaa myös rehtorin teoria siitä mitä kaikkea oppilaat siivosivat. Lehdissä lukee että oppilaat vain kantoivat kirjoja yms. varastoihin ja roskiksiin. Totuus on kuitenkin toinen, sillä osa oppilaista myös pyyhki kaappien pintoja ja sisältöä, jotka näyttivät kyllä siltä että ei ole siivoojaa nähnyt pitkään aikaan.

Vierailija
10/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä helsingissä on valveutuneempia vanhempia, ei menisi tuollainen siivouspäivä läpi. Maaseudulla taidetaan pelätä opettajien auktoriteettia. Itse edellyttäisin tutkintaa virka-aseman väärinkäytöstä kyseisille opettajille.

Vierailija
11/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempaa on kun lapset joutuvat olemaan homekoulussa joka päivä. Viime kesänä piti olla remontti ja oppilaat oli keväällä evakossa. Mitään ei tehty ja monet oppilaat on päivän jälkeen silmin nähden unisia.

Oma lapsi joka ei ole nukkunut päikkäreitä vuosiin nukahtelee lähes joka päivä. Vituttaa koko tilanne kun lasten terveys menee pilalle eikä mikään taho ota vastuuta. Ei ole rahaa korjata ja ei voida mitään ja plaa, plaa. Menee hermot tähän tilanteeseen.

Vierailija
12/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:45"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:34"]

En katsonut linkkiä mutta oletettavasti Urjalan juttu missä lapset komennettiin siivoamaan homekoulua? Ja vanhempia ei informoitu asiasta etukäteen. Ehkäpä ihan kaikki vanhemmat eivät olisi antaneet lupaa, tuohan voi altistaa myöhemmin vakavammillekin terveysongelmille. Muutenkin vähän erikoista että kun opettajat oli määrätty töihin huolehtimaan koulun tavaroiden poisheittämisestä ja siivouksen organisoimisesta niin nämä tekivätkin tästä koulupäivän ja siirsivät homman lasten vastuulle.   

[/quote]

Miksi ihmeessä vanhemmilta olisi pitänyt pyytää lupa? Kysytäänkö teiltä joka päivä, että voiko lapsenne taas huomenna tulla kouluun ja osallistua normaaliin opetukseen? Ja halo, vakava terveysriski kun vähgän käväisee jossain pölyisessä huoneessa :D

[/quote]

Olisin halunnut tietää, koska oma nuoreni on astmaatikko ja hänellä on useita allergioita ja reagoi homeeseen suhteellisen voimakkaasti silmien turpoamisena ja hengityksen vinkumisena. Joten tällaisessa tapauksessa toivoisin, että etukäteen kerrottaisiin, että nuoren pitää mennä siivoamaan homekiinteistöä.

Uskoisin, että moni aikuinen astmaatikkokaan ei menisi kyseisiä tiloja siivoamaan vapaaehtoisesti, koska se tietäisi kuukaudeksi lääkityksen lisäämistä

Vierailija
13/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:47"]

No kyllä mä oisin suuttunu. Mitä jos sun homeelle allerginen lapsi laitetaan homeisiin tiloihin kantamaan mahdollisesti homeisia tavaroita?!

[/quote]

Tiedäthän, että tämän jälkeen sinun olisi pitänyt hävittää lapsen vaatteet, koska niihin olisi jäänyt homeitiöitä. Lisäksi vaikka kyseisellä lapsella ei olisi homealtistusta, hänen sisarellaan voisi olla. Jos homeitiöitä olisi tarttunut vaatteisiin ja hän olisi tullut ne päällä kotiin, olisi pitkään ihmetelty, miksi sisaren hengitys vinkuu ja silmät oireilevat.

Vierailija
14/83 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko se jotain koulun toiminnasta että ensin sanottiin ettei koulu tehnyt mitään väärää ja pari päivää myöhemmin rehtorilta tuli viesti jossa pyydettiin anteeksi lasten terveyden vaarantamisesta? Itse henkilökohtaisesti olen 9. Luokalla tässä koulussa ja tiedän varsin hyvin että ne opettajat jotka ovat saaneet oireita, eivät ole kuukausiin astuneet jalallakaan kouluun sisälle.itse ja monet kaverini saavat oireita koulussa ja tuon siivouspäivän jälkeen oppilailla ilmeni paha silmätulehdus ja hengenahdistuksia...

Vierailija
15/83 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aika fasistinen näkemys. Lapsityövoima ei koskaan pitää kannustaa.

Vierailija
16/83 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 07:26"]

Eiköhän tuossa nyt ollut pointtina se, että siivottavissa tiloissa oli hometta? Jollain lapsella voi olla vaikka astma, jolloin pitäisi ottaa lääkettä ennen kuin tuollaista alkaa tekemään.

[/quote]

Miten ne lapset voivat opiskella päivät pitkät siinä koulussa, jolleivat siivouspäivänä pysty siellä olemaan?? Tietääkö se astma että nyt on tiedossa sellaista mistä lapsi ei tykkää?

Vierailija
17/83 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukukauden päätteeksi lapset siivoamaan omat luokkansa vähintään. Kannatetaan. Siis peruskoulussa. Oppivat jotain tekemään. Oma lapseni päättää lukion.

Vierailija
18/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on vain hyvä että lapset/nuoret otetaan mukaan töihin - näkevät ettei mikään tule tyhjästä ja ilmaiseksi!

Vierailija
19/83 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitto, minä olisin antanut lapsille hanskat mukaan kouluun et olisi ollut mukavampi kantaa tavaroita.

Koulu on lapsen työpaikka. Kyllä mekin töissä joudumme tavaroita raijaamaan ja paikkoja pyyhkimään aina kun teemme tilamuutoksia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi