Millä saada lapset kotitöihin (TAKAISIN RUOTUUN)?
Lapset 16,11 ja 8 ovat todella laiskoja tekemään kotona MITÄÄN. Omat huoneet eivät pysy kunnossa, mmitään ei tehdä oma-aloitteisesti, kamalan tappelun kanssa nyt vanhin tiskaa. Oho.. Äsken (kun nukuin kuumeessa päikkärit) teki ruokaa IITSELLEEN, ei pikkuveljille tai mulle. Mä olen tuore yh, nyt sairaslomalla mut ens viikolla töihin. Illat menee lasten harrastuksissa. Olen antanut heille liikaa vapauksia, rahaa käyttöön, olen tehnyt itse paljon työtä kodin ulkopuolella ja kotityöt, tosin yrittäjä-ex (narsisti, nyt linnassa) hankki minulle ajoittain kotityöapua (laittoi tyttöystävänsä siivoamaan taloamme päivällä kun minä ja lapset olimme poissa...) Mutta siis asiaan: millä pirulla saan hemmotellut, kaikensaaneet ja laiskat noinkin isot lapset enää tässä vaiheessa (kasvatuksellista..) konkurssia tarttumaan toimeen ja yhteisiin askareisiin??
Kommentit (25)
Minut sai aikanaan 15-vuotiaana tekemään kotitöitä juuri tuo edellämainittu saman pöydän ääreen istuminen. Minua kuunneltiin ja kunnioitettiin, mutta silti isä oli tiukkana: kotitöitä tekevät kaikki. Teimme vuorolistat, joihin sai vaikuttaa. Jos listasta lipsui, joutui erinäisiin tilanteisiin. Jos listassa pysyi, sain mennä ja tehdä omien juttujen mukaan. Juju on siinä, että hommia on kaikille iän ja kehitystason mukaan.
Kyllä he tottelevat, mutta tosi kurjaa kun aina joutuu ensin moneen kertaan pyytämään, sitten huutamaan, "ja kukaan ei poistu ennen kun huoneet on siivottu, pyykit korissa ja sitten läksyt!! Ja se pelaaminen/videon tuijotus/tappelu loppuu NYT ja hommat ensin!!" Joka Jumalan päivä sama laulu :( AP
Yhteiset pelisäännöt yhdessä tehden. Kännykät, pelilaitteet ja raha pois, jos ei hommia hoideta.
Tiskaa? Hanki nyt hemmetissä astianpesukone. En edes mä tiskaisi lapsiperheessä.
Meillä on ollut lista, mut mä jouduin silti huutamaan. On keskusteltu asiasta, oon selittänyt juurta jaksaen miksi kotityöt ovat pakollisia, tärkeitä ja koskevat kaikkia. Btw.. Ei ne koskaan koskeneet niiden isää.. Siis mun exää.. Se tuli myöhään töistä (tai "töistä"...) valmiiseen pöytään ja tiputti likaiset vaatteensa siihen missä oli. Huono esimerkki varsinkin pikkupojille. Sanoin siitä monta kertaa. Ei auttanut. Tässä tulos? Pysyvä olotila?! :( AP
Oikeastaan mun olisi pitänykin kysyä, aiheuttaako pitkäkestoinen aivan paska miehenmalli pysyiä vaurioita lapsille?! Ainakin pitkäkestoinen aivan paska aviomies aiheutti..... AP
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:17"]Tiskaa? Hanki nyt hemmetissä astianpesukone. En edes mä tiskaisi lapsiperheessä.
[/quote]
Tiskikone meni rikki ja korjattavana. Menee muutama päivä. Vittu, sekin vielä :( AP
No et anna niille rahaa, jos ei hommat hoidu. Eiköhän edes yksi niistä tajua homman nimen ja esimerkki tarttuu muihinkin.
Minä esitän johdattelevia kysymyksiä tähän tapaan: "Haluatko tyhjentää tiskikoneen yksin vai tyhjennetäänkö yhdessä?" "Onko sinulla nälkä? No tule sitten tekemään ruokaa!" Tai toteamuksia: "Minä imuroin alakerran, imuroi sinä sitten yläkerta."
Useimmat hommat tehdään yhdessä, niin sujuu paremmin. Minulla on tosin vain yksi 14-vuotias, joten niitä hommiakin on vähemmän kuin isossa perheessä. Jos tytön kaveri on kylässä, niin hän osallistuu ruuanlaittoon keittiöapulaisena siinä missä omakin väki.
Jos et ole jo opastanut lapsillesi pyykinpesua kädestä pitäen, niin tee se. "Nyt pestään pyykit yhdessä niin että näet miten se tehdään. Tästä eteenpäin peset omat pyykkisi tai kuljet likaisissa vaatteissa." Siinä on jo yksi iso homma pois päiväjärjestyksestä!
Miten te vastaatte tosissaan tähän?
"yrittäjä-ex (narsisti, nyt linnassa) hankki minulle ajoittain kotityöapua (laittoi tyttöystävänsä siivoamaan taloamme päivällä kun minä ja lapset olimme poissa...)"
What? Niin ja lapset eivät ole mitään talouden tai huushollin ylläpitäjiä vaan aikuiset ovat. Palkkaa siivooja, jos et selviä yksin. Sinä saat olla työpäivän jälkeen vapaalla, lapsilla on läksyt.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:12"]Minut sai aikanaan 15-vuotiaana tekemään kotitöitä juuri tuo edellämainittu saman pöydän ääreen istuminen. Minua kuunneltiin ja kunnioitettiin, mutta silti isä oli tiukkana: kotitöitä tekevät kaikki. Teimme vuorolistat, joihin sai vaikuttaa. Jos listasta lipsui, joutui erinäisiin tilanteisiin. Jos listassa pysyi, sain mennä ja tehdä omien juttujen mukaan. Juju on siinä, että hommia on kaikille iän ja kehitystason mukaan.
[/quote]
Tää on hyvä :) AP
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:30"]Miten te vastaatte tosissaan tähän?
"yrittäjä-ex (narsisti, nyt linnassa) hankki minulle ajoittain kotityöapua (laittoi tyttöystävänsä siivoamaan taloamme päivällä kun minä ja lapset olimme poissa...)"
What? Niin ja lapset eivät ole mitään talouden tai huushollin ylläpitäjiä vaan aikuiset ovat. Palkkaa siivooja, jos et selviä yksin. Sinä saat olla työpäivän jälkeen vapaalla, lapsilla on läksyt.
[/quote]
Aika harvalla on varaa palkata siivooja kotiin. Ei mullakaan. AP
Niin ja totta tää nyt vaan on, oliskin tarua, kuka viitsisi näin paskaa tarinaa edes keksiä..:( AP
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:28"]Minä esitän johdattelevia kysymyksiä tähän tapaan: "Haluatko tyhjentää tiskikoneen yksin vai tyhjennetäänkö yhdessä?" "Onko sinulla nälkä? No tule sitten tekemään ruokaa!" Tai toteamuksia: "Minä imuroin alakerran, imuroi sinä sitten yläkerta."
Useimmat hommat tehdään yhdessä, niin sujuu paremmin. Minulla on tosin vain yksi 14-vuotias, joten niitä hommiakin on vähemmän kuin isossa perheessä. Jos tytön kaveri on kylässä, niin hän osallistuu ruuanlaittoon keittiöapulaisena siinä missä omakin väki.
Jos et ole jo opastanut lapsillesi pyykinpesua kädestä pitäen, niin tee se. "Nyt pestään pyykit yhdessä niin että näet miten se tehdään. Tästä eteenpäin peset omat pyykkisi tai kuljet likaisissa vaatteissa." Siinä on jo yksi iso homma pois päiväjärjestyksestä!
[/quote]
Kiitos :) AP
Meidän perheessä ainakin toimi, kun tosiaan kohtuulliset työjaot ja vuorot sovittiin ennalta. Teinin mielestä mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että joku asia pitäs just NYT tehdä. Kun lapsi tietää ajoissa mihin mennessä tietyt työt tulee tehdä, niin ne useimmiten myös tulee tehtyä. Jotenkin kun suhtautu kuin ajattelevaan isoon ihmiseen ja antaa teinillekin vaikutusmahdollisuuksia, niin hommat alko sujua paremmin. Ja hommien tekemättä jättämisestä reilut seuraukset, joista pidät kiinni. Alku on varmasti kankeeta, mutta pysyt lujana pari viikkoa niin eiköhän se siitä :)
Meilla lapset 15, 12 ja 7 ja tuntuvat myoskin asuvan taysihoitolassa.
Mina olen muutaman kerran jattanyt hommat yksinkertaisesti tekematta. Antanut roskien pursuta pitkin lattioita ja likaisten astioiden pitkin tasoja. Siina vaiheessa kun lapset joutuvat miettimaan tiputtavatko roskan siihen lattialle muiden sekaan, mista ja miten soisivat kun ei ole puhtaita lautasia/laseja/haarukoita tai mita laittaisivat paalle kun kaikki vaatteet ovat pesematta likapyykkikorissa, he yleensa alkavat ihmetella aaneen ja sitten on hyva nostaa kissa poydalle. Etta ei aiti enaa viitsi jaksaa, kun ei kukaan muukaan ei viitsi :) Ja sitten seuraukset ovat kasin kosketeltavissa.
Toki tama on aina vaan hetkellinen heratys: hetken paasta pitaa taas patisella sata kertaa samasta asiasta, tai vaihtoehtoisesti kerata hermoja ja pokkaa seuraavan kaaoksen synnyttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:48"]Meidän perheessä ainakin toimi, kun tosiaan kohtuulliset työjaot ja vuorot sovittiin ennalta. Teinin mielestä mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että joku asia pitäs just NYT tehdä. Kun lapsi tietää ajoissa mihin mennessä tietyt työt tulee tehdä, niin ne useimmiten myös tulee tehtyä. Jotenkin kun suhtautu kuin ajattelevaan isoon ihmiseen ja antaa teinillekin vaikutusmahdollisuuksia, niin hommat alko sujua paremmin. Ja hommien tekemättä jättämisestä reilut seuraukset, joista pidät kiinni. Alku on varmasti kankeeta, mutta pysyt lujana pari viikkoa niin eiköhän se siitä :)
[/quote]
Kiitos! Mun ongelma taitaa tosiaan olla enemmänkin logistinen, en ole osannut koordinoida tehtäviä oikein ts sortunut määräämään liikaa, lisäksi suunnitelmallisuus on puuttunut ja menty mun töistä tullessa pitkälti tyylillä "eikö kukaan ole sillä aaikaa tehnyt mitään omia hommiaan, kiva et läksytkin jää taas iltaan, mut nyt pian pöytään ja syömään tulee kiire treeneihin (lapsen..).." Jep. Ja kaikilla on stressi. AP
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:57"]Meilla lapset 15, 12 ja 7 ja tuntuvat myoskin asuvan taysihoitolassa.
Mina olen muutaman kerran jattanyt hommat yksinkertaisesti tekematta. Antanut roskien pursuta pitkin lattioita ja likaisten astioiden pitkin tasoja. Siina vaiheessa kun lapset joutuvat miettimaan tiputtavatko roskan siihen lattialle muiden sekaan, mista ja miten soisivat kun ei ole puhtaita lautasia/laseja/haarukoita tai mita laittaisivat paalle kun kaikki vaatteet ovat pesematta likapyykkikorissa, he yleensa alkavat ihmetella aaneen ja sitten on hyva nostaa kissa poydalle. Etta ei aiti enaa viitsi jaksaa, kun ei kukaan muukaan ei viitsi :) Ja sitten seuraukset ovat kasin kosketeltavissa.
Toki tama on aina vaan hetkellinen heratys: hetken paasta pitaa taas patisella sata kertaa samasta asiasta, tai vaihtoehtoisesti kerata hermoja ja pokkaa seuraavan kaaoksen synnyttamiseen.
[/quote]
No juuri näin :D Mäkin oon tehnyt noin, sit on lopulta vaan OMAT hermot palaneet kaaokseen, SITTEN lapset auttaa kun mä raivoan että siivouspäivä koitti muuten tasan tarkkaan NYT! Juu, ja sit menee viikko että ihmiset pitää huolen omista ympäristöistään (ne kersat siis kyllä varsin hyvin TIETÄÄ mitä mä niiltä ainakin vähintään odotan..) mutta sitten ote herpaantuu, arki ajaa kiireisenä jarraskaana yli, kaaos valtaa, hermot menee, taas huudetaan ja siivotaan.. Ympyrä sulkeutuu jasalkaa alusta.. Turhauttavaa :/ AP
Mitään ihmettä on turha odottaa, jos lapset ovat tähän saakka eläneet ilman sen kummempia säännöllisiä kotitöitä, nuorimmaisella voi vielä olla toivoa.
Ekana varmaankin juttelisin lapsille kuinka et enää jaksa ja pysty pyörittämään taloutta yksin. Lapset haluavat varmasti auttaa sinua ja nyt heillä on myös hyvä syykin siihen. Tarvittaessa ala itkemään, jos lapset eivät osoita mitään empatiaa. Eli ei mitään kiristystä/uhkailua/raivoamista. Sitten jokaiselle pienet kotihommat, vanhin osaa varmasti hoitaa pyykinpesun ja tiskejä, keskimmäinen pystyy myös tiskaamaan ja viemään roskia ja nuorin voi pitää tasoja puhtaana. Ja kerran viikossa se omaan huoneen siivous :)
Istukaa kaikki saman pöydän ääreen ja tehkää kotIsäännöt.