Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
461/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mie alottelen päevän eilispäevän iltapaskan syännillä, jonka otan pakkasesta. Sitten pyäräytän uuvet ja tuorehet lounaalle. Soppii tällässeeseen opiskelijabudjettiin. Ottakeeha tästä tipsi talatteehen! Ompa äärettömän hyvvee joulunakikkullaitanneepi vähäsen kanelii kylykkeen!

Vierailija
462/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mie alottelen päevän eilispäevän iltapaskan syännillä, jonka otan pakkasesta. Sitten pyäräytän uuvet ja tuorehet lounaalle. Soppii tällässeeseen opiskelijabudjettiin. Ottakeeha tästä tipsi talatteehen! Ompa äärettömän hyvvee joulunakikkullaitanneepi vähäsen kanelii kylykkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mieheni kanssa kahden ja vietämme hyvin vaatimatonta joulua. Meillä on tekokuusi, koristellaan se nauhoin ja sähkökynttilöillä ja tähti latvaan. Käyn kirkolla ja sytytän kynttilän muualle haudattujen muistolle. Keitän riisipuuron ja sopan. Kuunnellaan joulurauha. Laitan ruoaksi sitä mitä mies haluaa, luultavasti hän haluaa paistettua lohta ja perunoita. Kahvin kanssa otetaan torttuja ja pipareita, ne minä teen kokonaan itse. Jos jaksan niin leivonjouluksi lisäksi karjalanpiirakoita. Meillä ei lähetetä eikä availla joululahjoja, koska niitä ei ole.  Emme vieraile jouluna missään, eikä meillä kukaan käy jouluna, koska emme erityisemmin vietä joulua.  Meneehän se aika siinä kun olla köllöttelee ja katsoo teklkarista tai tietokoneelta maailman menoa.

Tuo kuulostaa joululta jollaista haluaisin viettää.

Sen sijaan olen aattona töissä, mies ja lapsi ja äitini puuhaavat aattoaamun jotain. Lastenohjelmia ja riisipuuroa luultavammin... illemmalla anopille syömään koko porukka ja lahjojen jako. Illaksi kotiin, onneksi matka ei ole pitkä. Illalla saan nauttia joulusta, syödä suklaata, katsella telkkaria ja ihailla kuusta. Kotona vielä muutaman paketin avaaminen, ei raahata anopille mukaan lahjoja. Joulupäivinä syödään kotona perheen kesken, ehkä joku kavereista tulee käymään.

Vierailija
464/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkeudun mökkiini huilaamaan pariksi päiväksi. Sitten taas siivoamaan vessoja.

Vierailija
465/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmana ois päivää tai paria ennen joulua pakata lapset ja lahjat ja ajella mun lapsuudenkotiin. Siellä sitten olohuoneessa sisarusten kanssa rötköttelyä kamiinan hehkussa, koirien touhuille naureskelua ja luultavasti pari kiihkeää väittelyä. Isäpappa varmaan tuo kuusen aatonaattona sisälle, äiti tuhisee salaa sen harvuutta ja lasten ja lastenlasten kanssa se sitten koristellaan. Aattona joku keittää päivällä riisipuuron jos jaksaa. Siivoillaan loppuun, tehdään rosollia, valmistellaan syömisiä. Iltapäivällä ekat lähtevät saunaan, saunatonttu on luultavasti jättänyt pikkupaketit johonkin ja niitä ihmetellään. Saunan jälkeen puetaan vähän paremmat vaatteet ja istutaan raikkaina joulupöytään. Pappa lukee jouluevankeliumin ennen ruokailua.

Jouluruuan jälkeen yleensä tuleekin jo radiosta seitsemän veljestä ja sitä mahat pinkeinä kuunnellaan. Kun ruokakoomasta on selvitty, pienten ja isompienkin kanssa leikitään "tip tap tip tap" ja joku esittää jotain. Kohta kopisteleekin jo joulupukki ovella, koirat haukkuu sitä ja lapset ujostelee sylissä. Joulupukin käynnin jälkeen alkaa armoton käärepaperisota, kun tutkitaan lahjoja. Lapset leikkii (tai kriiseilee väsyneenä), aikuiset syö päivältä jäänyttä joulukakkua ja teetä ja joku saattaa odotella iltayön joulukirkkoa - jos sitä tänä aikana järjestetään.

Lopulta nukutellaan puolison kanssa lapset ja luultavasti hetki valvotaan suklaata, kinkkua ja rosollia syöden.

Hassua, miten vuosi vuodelta samoin toistuvat tavat meillä onkin, viime vuosina syntyneet lapsenlapset vain vähän värittävät kuviota. Tulipa lämmin olo tämän ajattelusta, toivottavasti pysytään terveenä ja päästään joulua tuttuun tapaan viettämään!

Vierailija
466/890 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta on ollut löytää lahjat kahdelle pojalle jolla on jo kaikkea mutta kai siitäkin selvitään. Aamulla savustetaan kalat ja laitetaan ne ruodottomina syöntikuntoon. Sitten mies hakee kaupasta jos tarvii vaikka maitoa ja muuta. Meillä on jo kinkku paistettuna ja kuusi koristeltuna, oikea kuusi. Joulurauhan julistus. Kynttilöiden laittoa, teen luumurahkan, laitan siikamädin ja sille lisukkeet, teen katkarapu kastikkeen savu- ja graavikaloille, siinäpä ne isoimmat ja mies laittaa hyvät joulut viesteillä ystäville ja suvulle.  Pakataan ruuat ja lahjat autoon. Sitten mennään tyttäreen perheen luo jonne joulupukki ja tonttu tulee ja siellä lahjahumua, ruokaa ja joulua muutenkin ja tietty joulumusiikki soi koko ajan ja sitten kullan, eli miehen kanssa kotiin, saunaan ja sitten sitten sitä mitä puolisot tekee yhdessä eli nauttia joulusta kaikin tavoin, suklaata ja rakkautta ja tietty glögiä ja lahjojen ihastelua. Saan Skila-takin jos olen ollut kilttinä.

Vierailija
467/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ripottelee omia karvoja kuidun lähteeksi niin kyllä sillä jaksaa!

Vierailija
468/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ripottelee omia karvoja kuidun lähteeksi niin kyllä sillä jaksaa!

Lasillinen vastalypsettyä kusta palan painikkeeksi! Hyvvee o!

Vierailija
469/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan teen duunia koko joulunajan, sillä vietän joulua tänä vuonna yksin itsemurhayksiössäni! Muutamia paketteja löytyy, varmaan avaan ne ja syön nuudelia.

Vierailija
470/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käristän poronlihaa ja menen koiran kanssa verstaalle hitsaushommiin.

Vierailija
471/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollaan.

Pizzaa, uunimakkaraa, pasta bolognese.

Siinä meidän joulu ruuat.

Vierailija
472/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen töihin. Saa hyvät pyhälisät ja yleensä vuoden parhaat tipit

Vierailija
473/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla nousen aikaisin. On vielä pimeää. Laitan riisipuuuron valmistumaan. Sitten on Joulupukin Kuuman linjan aika. Lapset kömpivät peittojensa ja tyynyjensä kanssani katsomaan. Löhötään kasassa sohvalla tyynyjen peittojen kanssa.

Sitten syödään jouluaamupala. Se on riisipuuroa kanelilla ja sokerilla, manteli on tärkeä, saaristolaisleipää, graavilohta.

Ulkoillaan. Se voi olla esim haudoilla käynti jos ei olla vielä käyty tai ehkä vain ulkoilu. Sauna ulkoilun jälkeen.

Ulkoilun ja saunan jälkeen alkaa toden teolla joulupöydän laittaminen, pöydän kattaminen. Kynttilöitä ja tunnelmaa. Juhlavaatteet. Vanhukset haetaan joulun viettoon.

Ruoka on yleensä 16:00-18:00. Kaikki ruuat ladataan kerralla pöytään. Yleensä kaikki syövät kalajuttuja ensin ja sitten vasta kinkkua ja laatikoita.

Joulupukki tulee ruuan jälkeen. Pukin jälkeen kahvit, suklaata ja joulutortut.

Vanhukset kuljetaan kotiin. Illalla pelataan perheen kanssa jotain, yleensä jotain lahjaksi saatua lautapeliä ja/tai katsotaan jouluteemainen elokuva ja mussutetaan suklaata. Vuollaan kinkkua ja tehdään lohivoileivät.

Kaikki ovat yleensä aika poikki aaton jälkeen, aikaisin mennään nukkumaan.

Vierailija
474/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näkymin käymme miesystävän vanhemmilla ja myöhemmin illalla suunta minun vanhemmilleni.

Joka joulu tähän asti on ollut se perinne, että käymme perheenä isovanhemmillani päivällisellä. Nykyään tosin vain isoäitini on elossa. En ole varma toteutuuko tämä perinne tänä vuonna.

Meille tuli riitaa aiemmin tänä vuonna isoäitini kanssa. Tai oikeastaan hän oli se joka räyhäsi, minä vain kuuntelin ja yritin ymmärtää, mitä tein väärin. Hän siis suuttui minulle siitä, etten vastannut hänen puheluunsa heti, sillä olin synttärilounaalla siskoni kanssa. Haukkui minut pystyyn kuinka olen kiittämätön enkä välitä hänestä. On muutenkin alkanut tiuskia vähän väliä kaikille ja päästelee sammakoita suustaan. Lisäksi sillon kun sai kuulla minun seurustelevan nykyisen miesystävän kanssa, totesi hän että "häntä ei sitten tarvitse minulle esitellä ennen kuin olet satavarma että hän on se kenen kanssa loppuelämäsi olet". 😳 Olen seurustellut aiemmin kahdesti ja hän on tavannut heidät molemmat. Mies kuuluu perheeseen ja jos hän ei ole tervetullut, tuntuisi häntä kohtaan törkeältä sanoa että sua ei muuten haluta mukaan, menen yksin, keksi itsellesi muuta tekemistä. En tiedä onko fiksua lähteä sinne pilaamaan joulufiilistä.

Vierailija
475/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soteala pyörii arkena ja pyhinä joten töissä ollaan ☃️

Vierailija
476/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania, omannäköisiä jouluja. Ihanaa tunnelmaa, tuoksua, kiireettömyyttä, hassuttelua¿

Kaikille Oikein Leppoisaa Joulua🍫🍫💖💖

Vierailija
477/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä klo 17:30 - 22:00.

Vierailija
478/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin notkuvasta joulupöydästä tärkeimpien ihmisteni kanssa.

Vierailija
479/890 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain ja ainoastaan oman perheeni kanssa. Syömme valikoidut vegaaniset jouluruoat, nautimme toisistamme, kohottavasta musiikista, elokuvista, pitkistä yöunista, kuusen taiasta ja harkituista lahjoista. Pakolliset jouluvisiitit isäni ja anopin luokse hoidamme aina joulun alla.

Kuopukseni on syntynyt aatonaattona, joten joulun aika merkitsee hänelle paljon.

Vierailija
480/890 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käristän poronlihaa ja menen koiran kanssa verstaalle hitsaushommiin.

Muista suojata sun koiraparan silmät. Niin, myös tassut koska verstaiden lattiat täynnä kaikenlaisia metallipiikkejä, sun muuta vaarallista. 🦴

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme