Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Eipä sen ihmeempää kirjoitti:
Puuro kello 12, ruoka (ei jouluruokaa kun savulohta ja herneitä, muut hyi, tai ehkä "pojille" täytyy ekan kerran elämässäni paistaa kinkkua) varmaan kello 16.
Lahjat voidaan avata vaikka kello 17, tai 14 koska lapset on aikuisia.
Joulusauna sitten kun ollaan käyty miehen kanssa haudoilla, se käy yleensä yksin kun sillä on isän hauta ja mulla vain tuhkat meressä, mutta tänä vuonna täytyy käydä laittamassa kummipojan haudalle kynttilä. ;(
Ai niin, anoppi vanhaikodissa ja mun mutsi vihaa meitä niin se ei halua meitä sille eikä varsinkaan tulla meille. Viime jouluna jätti lahjat oven taakse,tehtiin sille sitten samat.
En mitään.
Ei erotu tavallisesta arkipäivästä.
Tai ehkä haen bissee kaupasta ja alan soittelee tutuille kännipäissäni.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Ei erotu tavallisesta arkipäivästä.
Tai ehkä haen bissee kaupasta ja alan soittelee tutuille kännipäissäni.
tosin ne ei vastaa, kun tietää, että soittelen vaan rasittavia kännipuheluita.
Meillä ei iltaan asti kärsitä nälästä, vaan 12-13 istutaan joulupöytään. Kinkkua, laatikoita, kalaa... kaikkea hyvää. Ruoan jälkeen huilataan hetki, ehkä hyvä leffa,
Noin 16.00 avataan lahjat kaikessa rauhassa..
Sen jälkeen on kiva seurata läheisiä lahjojen parissa, syödä kinkkua ja olla vaan!
Ja puhelimet tietenkin äänettöminä, jossain toisessa huoneessa.
Kokeilkaa, ei hullumpaa.
Meillä aletaan aamupalan jälkeen keittää riisipuuroa, joka syödään joulurauhan julistuksen aikaan. Iltapäivällä ehkä jotain välipalaa ennen joulusaunaa. Kun kaikki ovat saunoneet, aloitetaan jouluateria. Ensin kalat, joita syödään rauhallisesti sukulaisten kanssa seurustellen eli menee vähintään tunti. Sitten on pieni tauko, kun valmistellaan seuraava kattaus pöytään ja sitäkin nautiskellaan taas vähintään tunti. Tarvittaessa kalojen jälkeen voidaan myös pitää lahjatauko, jos paikalla on lapsia ja sen jälkeen jatketaan kinkulla. Sitten on taas pieni tauko ennen jälkiruokaa. Koko ateriointiin "kattaustaukoineen" menee siis yleensä vähintään 3-4 tuntia, joskus pitempäänkin. Kerrankin ei ole kiire mihinkään!
Minusta taas on kiva että kaikki on samalla kertaa tarjolla, kun osalle kalat on se juttu ja kinkku ja laatikot menee siinä sivussa, kun taas osalla on toisin päin. Olisi aika ankeaa, jos molemmat kattaukset menisivät niin, että joku närpii pieniä nokareita ja odottaa sitten nälissään seuraavaa ruokailua.[/quote]
Tämäpä juuri. Itse syön rajallisesti kalaa (allergiaa) , kinkkua ja rosollia. Mies ja poika syövät kaikkea...tyttärelle haen sushia.....lopetin toissavuonna rääkkäyksen...15 vuotta kitunut nälissään joulupöydässä..aika antaa periksi. Että vähän pikkunälässä menisi päivä muuten itse kullakin..paitsi miehillä...
Eikä todellakaan olisi koko perhe samassa pöydässä...
Saati noi kolme kissaa, niiden kopittaminen edes tunniksi on kaikille kärsimystä..ei sitä kahdesti viitsi. Mutta kelle tuo sopii niin miksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.
Jätettiin tuo rumba taakse jo vuosia sitten, sanottiin molempien vanhemmille että, ollaan jouluaatto ihan oman perheen kesken eikä lähdetä yhtään mihinkään. Hyväksyivät tai ei, näin ollaan menty jo monta joulua.
Ettekö pyydä vanhempianne teille jouluna? Helpopihan se niin olisi ja lapsetkin varmaan tykkäisi, kun lähisuku yhdessä jouluna. Itse muistan suvun yhteiset joulut , se ihanaa, jäi hyvät muistot. Nykyään olen aikalailla yksin.
Usein vanhemmat on laittaneet sitä joulua teille monia vuosia. Nyt on nuorten aika laittaa joulu kaikkineen , jos on siitä äitien valmstamasta joulusta tykännyt, niin samalla tavalla. Vanhemmille ihmisille se on rankkaa.kyllä niiden on mukava tulla, kun passaatte samalla tavalla , kuin heikin teitä aikaisemmin.
Monasti ne vanhemmat ei suostu viettämään joulua muualla kuin kodissaan. Itse sain tehdä aika jumpan että sain heidät eka kertaa suostumaan ajamaan meille. Joka vuosi sama maanittelu. Tuossa on puolentoista tunnin ajo pimeässä kotiin, ei varmaan niin kivaa. Paikkakunnan majoituspalvelut ovat surkeat ja äiti allerginen lemmikeillemme, haastava kokonaisuus siis muutenkin.
Ihan varmaa ei oo tämän joulun ohjelmasta, tulee muutoksia, jos lapsia perheineen ilmestyy paikalle! Epäilen koronatilanteen vuoksi. Viime vuonna söin riisipuuron sekametelisopan kera aamupäivästä. Jouluohjelmia tv:stä. Luin kirjaa. Jouluruoka hieman tuunattuna. En pidä sianlihasta, sen sijaan naudan ulkofilepihvi, uuniperunat ,laatikoita, rosollia, salaatteja, mätiä ja kylmäsavulohta jne. Suklaata, hedelmäkakkua, jouluinen pavlova jälkkäriksi. Sauna. Lahjoja ei ollut viime vuonna, tuskin nytkään. Sytyttelen hurjasti kynttilöitä sisälle ja ulos. Lisää tv:n tarjontaa. Hyvän joulun tervehdyksiä sukulaisille ja ystäville whatsappissa. Glögiä illalla varmaan. Joulupäivänä varmaan ulkoilen jonkin verran ja muuten sama ohjelma. Koti on puhdas ja perinteiset joulukoristeet ja -kukat. Ihanaa tunnelmaa! Tänä vuonna on myös joulukuusi, tosin tekosellainen, mutta kumminkin. Odotan joulua kovasti!! Ihanaa!!
Vierailija kirjoitti:
Turhaa suunnitella elämää kuukaudn päähän. elän päivä kerrallaan.
Tämä. Nää jotka laativat tarkkoja suunnitelmia idyllisestä joulunvietosta saavat jouluna hermoromahduksen, kun joku tai jokin poikkeaa suunnitelmista. Vähän niinkuin bridezilla mutta jouluna.
Mökkeilen, todennäköisesti itsekseni. Syön vihreitä kuulia ja luen ja ehkä kuuntelen radiota.
Ryyppään ja ajan perheen hankeen
Laitan lumipuvun päälle ja menen kunniavartioon kolmen muun hemmon kanssa hautausmaalle kaatuneiden muistomerkin viereen. Siinä seisomme puoli tuntia suomikonepistoolit käsissä kunnes seuraava vartio vapauttaa meidät. Ja sitten saunaan ! Toki myös lihaa uuniin, sekä sikaa että nautaa.
Ostan Koskenkorvaa,siis useita.
Kaveri tulee jouluksi mun luo.
Syödään pakaste pizzaa,juodaan Kossua ja kuunnellaan musaa.
Ai että tulee olemaan kivaa.
En tiedä vielä, on ahdistanut alkaa jo kaksi kuukautta ennen joulua. Olen muutenkin yksinäinen ja aina ollut, mutta joulun alla olo pahenee aina. Muutaman vuoden ajan oli poikaystävä ja sain hänen perheensä kanssa viettää joulua, mikä oli niin ihanaa. Omat vanhemmat ovat yleensä aina rahattomia ja jos rahaa on, niin sitten ryypätään ja räyhätään, ei kovin montaa onnellista joulua lapsuudesta ole muistissa. Tinderistä koitin kovasti löytää uutta poikaystävää tänä vuonna, mutta ei onnannut. Ehkä joku baari olisi auki? Tai sitten vain voisi vetää itsensä köyden päähän, niin ei ainakaan tarvitsisi katsoa muiden jouluonnea ja perheitä somesta?
Lähden kapakkaan jokaisena joulun päivänä.
Syön myös siellä.
Eipä ole stressiä.
Juon kaljaa biitsillä, palmun alla.
Vietän pyhät yksin, katon telkkaria ja syön ehkä jotain jouluisaa. En vaivaudu antamaan ajatustakaan sukulaisille, jotka aikoinaan heittivät äitini suvusta mielisairauden takia. Kostoa toisen perään. Sukuaan ei voi valita.
Puuro kello 12, ruoka (ei jouluruokaa kun savulohta ja herneitä, muut hyi, tai ehkä "pojille" täytyy ekan kerran elämässäni paistaa kinkkua) varmaan kello 16.
Lahjat voidaan avata vaikka kello 17, tai 14 koska lapset on aikuisia.
Joulusauna sitten kun ollaan käyty miehen kanssa haudoilla, se käy yleensä yksin kun sillä on isän hauta ja mulla vain tuhkat meressä, mutta tänä vuonna täytyy käydä laittamassa kummipojan haudalle kynttilä. ;(