Mukava päivä työttömänä
Ollaan tällä hetkellä kumpikin minä ja mieheni työttöminä. Aamu alkoi kun teini-ikäinen poikamme heräsi. Keitimme kahvit ja laitoin aamupalaa kaikille. Poika lähti kouluun ja me lähdettiin koiran kanssa lenkille. Nautittiin ihanasta ilmasta ja päätettiin lähteä lenkin ja suihkun jälkeen bussilla keskustaan.
Käveltiin oman kotikaupunkimme keskustassa ristiin rastiin. Käytiin pääkirjastossa, lounaalla, kahvilassa, kaupoissa ja kuljettiin aurinkoista jokirantaa pitkin.
Nyt kotona ja kohta tehdään ruokaa yhdessä koulusta palaavalle ja nälkään kuolevalle teinille :)
Ei se työttömyys aina niin ahdistavaa ole, vaikka mielellämme töihin menisimmekin. Täytyy vaan osata nauttia auringosta ja pienistä asioista.
Kommentit (80)
Kiva, jos joku nauttii työttömyydestä. :D
Itse työskentelen kokopäiväisesti ja teen iltaisin vielä töiden jälkeen gradua. Silti minulle jää aikaa nauttia myös vapaa-ajasta ap:n kuvailemalla tavalla. Jos vapaa-aikaa olisi yhtään enemmän tai olisin kaikki päivät pitkät kotona/kaupungilla, niin kyllästyisin hetkessä.. Tarvitsen paljon aivotyötä ja haluan haastaa itseäni joka päivä, ja silloin vapaa-ajastakin nauttii ihan eri tavalla. :) Mutta meitä on moneen junaan!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:53"]
Millä kustannatte lounaat, kahvilat ja kauppareissut? Käsittääkseni työttömillä ei ole kauheasti ylimääräistä.
[/quote]No ei ne lounaat ja kahvit nyt niin paljoa maksa. Kaupoissa voi kierrellä vaikka ei mitään ostaisikaan.
[/quote]Lounas 10 €/ lärvi, kahvi 8 €/ lärvi = 36 €
Illallinen jälkeen kumpiki lähettää ainakin neljä työhakemusta. Eikö?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:32"]
Surullista kuultavaa, etteivät osa työttömistä edes halua töihin eivätkä edes hae töihin. Noh, kaikella on seuraksensa.
[/quote]
Älä nyt liikaa surussasi sen vuoksi vello, että toiset nauttivat työttömyyden suomasta vapaa-ajastaan.
Kerrotko toki lisää näistä seurauksistasi niin saisimme naurut?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:32"]
Surullista kuultavaa, etteivät osa työttömistä edes halua töihin eivätkä edes hae töihin. Noh, kaikella on seuraksensa.
[/quote]
Niin kyllä sain ihan tarpeekseni kun kävin jo 13vuotta paskaisilla raksan työmailla töissä ja palkkakin oli huonompi kuin mitä saan työttömänä korvauksia, työ oli epähygieenista ja raskasta. Tehkää te muutkin välillä, minä taidan jäädä sivuun vaihteeksi.
Jos käy päivittäin viikossa arkisin syömässä 9 e lounaan, se tekee kuukaudessa 5x9x4= 180 e. Ei todellakaan onnistu peruspäivärahalla, ja päälle vielä omat ruokatarpeet jääkaappiin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:45"]
Jos käy päivittäin viikossa arkisin syömässä 9 e lounaan, se tekee kuukaudessa 5x9x4= 180 e. Ei todellakaan onnistu peruspäivärahalla, ja päälle vielä omat ruokatarpeet jääkaappiin.
[/quote]
Itselläni täällä tampereella on tuossa 100metrin päässä asunnoltani 7,5€ lounas buffett sis.salaatit&kahvit. 20kpl arkipäiviäx7,5€=150€, ja sillä syö niin hyvät ruoat että ei tarvitse kotona kuin leipää/jugurttia/karkkia.
Itselle jää usein tuista jopa säästöön pari sataa. Saan myös harrastuksestani pimeää tuloa 100-500€ kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:53"]
Millä kustannatte lounaat, kahvilat ja kauppareissut? Käsittääkseni työttömillä ei ole kauheasti ylimääräistä.
[/quote]No ei ne lounaat ja kahvit nyt niin paljoa maksa. Kaupoissa voi kierrellä vaikka ei mitään ostaisikaan.
[/quote]Lounas 10 €/ lärvi, kahvi 8 €/ lärvi = 36 €
[/quote]Missä kahvi noin helvetisti maksaa? Ja ap:han sanoi että lounas oli 7€ ja kahvi 2€ eikä käy joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:06"]
Lisään vielä, että jos työttömällä on tuollainen varallisuus, niin miksi hän asumistukea (tai edes työmarkkinatukea) saa/ tarvitsee?
[/quote]
Asumistuesta en tiedä, mutta työmarkkinatukeen pääomatulot vaikuttaa. Itselläni on yksi lapsi ja olen naimisissa. Näillä reunaehdoilla minulla saa olla yli 1100€:n pääomatulot kuukaudessa, ennen kuin se alkaa vaikuttaa työmarkkinatukeen. Vaikka minulla on sijoituksia vähän päälle 100000€:n edestä, niin ei ole lähelläkään että nuo rajat paukkuisi tavallisilla osinkotuloilla.
Minä en joudu käymään töissä. Minä saan käydä töissä. T. entinen työtön, jolla oli pimahtaminen ihan lähellä, mutta juuri siinä vaiheessa tärppäsi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:54"]
Minä en joudu käymään töissä. Minä saan käydä töissä. T. entinen työtön, jolla oli pimahtaminen ihan lähellä, mutta juuri siinä vaiheessa tärppäsi.
[/quote]
Kyllä on hyvin koulutetttu kapitalistiseen maailmaan jos työttömyydestä pimahtaa. Olisiko oikea paikka terapiallesi ja hoidoille ollut lääkärillä käynti kuin uusi työpaikka? Varo nyt vaan ettei tule potkuja ettet pimahda.
Minä en pimahda työttömyydestä, mutta selvästi kuulun niihin ihmisiin, joille työttömyys ei sovi. Minulla on huonot itsensäjohtamistaidot enkä tahdo saada mitään aikaiseksi. Nytkin on jo iltakuusi ja olen vielä yöpaidassa. Teinin kanssa laitettiin yhdessä ruokaa, hän tuli koulusta tullessaan kaupan kautta.
Olen ollut työelämässäkin ja siellä olen kuin eri ihminen. Aina ajoissa ja ahkeruuden perikuva, koko ajan halukas oppimaan uutta ja kehittämään omaa työtä. Akateemiset opinnot jäi kesken (se akateeminen vapaus ei minulle sopinut), mutta AMK-tutkinnon sain suoritettua kurssin priimuksena. Siinäkin opinnäytetyö tökki, kun se on niin itsenäistä työskentelyä, mutta vitonen tuli siitäkin.
Työnhaku sujuu huonosti ja on hyvin epäsäännöllistä ja epäjärjestelmällistä. Kotitöiden kanssa vähän sama juttu. Tarvitsisin itselleni jonkun piiskurin, että saisin tämän elämänhallinnan parempaan kuosiin. Painoakin on sellaiset 40kg liikaa.
Että juu, parempi olisi jos olisin töissä. Saisi edes sen 7,5 tuntia päivässä tehtyä jotain järkevää ja tuottavaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:54"]
[/quote]
Kyllä on hyvin koulutetttu kapitalistiseen maailmaan jos työttömyydestä pimahtaa. Olisiko oikea paikka terapiallesi ja hoidoille ollut lääkärillä käynti kuin uusi työpaikka? Varo nyt vaan ettei tule potkuja ettet pimahda.
[/quote]
Veetutuksen määrä sen meinasi aiheuttaa. Eikä sitä helpottanut nähdä, millaisia tolloja osa työelämään päässeistä on. Edelleen olen samaa mieltä, nyt kun olen töissä, että osalle tekijöistä löytyisi parempi korvaavaa työttömien joukosta. Yhteen hakemaani paikkaan otettiin melkoinen pölvästi, jouduin asioimaan hänen kanssaan ja neuvomaan yksinkertaisia asioita, miten homma tehdään. Ei siis osannut perustehtäviään. No pari vuotta sitä katselivat ja sitten lakkauttivat koko homman.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:07"]
Minä en pimahda työttömyydestä, mutta selvästi kuulun niihin ihmisiin, joille työttömyys ei sovi. Minulla on huonot itsensäjohtamistaidot enkä tahdo saada mitään aikaiseksi. Nytkin on jo iltakuusi ja olen vielä yöpaidassa. Teinin kanssa laitettiin yhdessä ruokaa, hän tuli koulusta tullessaan kaupan kautta.
Olen ollut työelämässäkin ja siellä olen kuin eri ihminen. Aina ajoissa ja ahkeruuden perikuva, koko ajan halukas oppimaan uutta ja kehittämään omaa työtä. Akateemiset opinnot jäi kesken (se akateeminen vapaus ei minulle sopinut), mutta AMK-tutkinnon sain suoritettua kurssin priimuksena. Siinäkin opinnäytetyö tökki, kun se on niin itsenäistä työskentelyä, mutta vitonen tuli siitäkin.
Työnhaku sujuu huonosti ja on hyvin epäsäännöllistä ja epäjärjestelmällistä. Kotitöiden kanssa vähän sama juttu. Tarvitsisin itselleni jonkun piiskurin, että saisin tämän elämänhallinnan parempaan kuosiin. Painoakin on sellaiset 40kg liikaa.
Että juu, parempi olisi jos olisin töissä. Saisi edes sen 7,5 tuntia päivässä tehtyä jotain järkevää ja tuottavaa.
[/quote]
Onneksi suurimman osan elämä ei ole yhtä sekaisin kuin sinulla, ja pystyvät nauttimaan työttömyydestä.
Ap:n kirjoitus oli asiaa ja ihanaa, että oli kiva päivä, mutta muuten tällaiset ketjut ja näihin vastanneet tyypit ovat juuri niitä, jotka saavat tavallisen työssäkäyvän vihaamaan työttömiä, pitämään heitä loisina ja luusereina ja vaatimaan sosiaalietuuksien rankkoja leikkauksia.
Kyllä täytyy sanoa että täällä Suomessa on vieläkin tytöttömillä liian hyvät oltavat:(...itse olen melkein koko aikuisikäni ollut töissä ja nytkin on niin kiva työpaikka ettei aina edes tunnu työltä:)...kiva kun varaa ostaa lapselle hyviä vaatteita eikä tuijottaa aina hintaa,viedä lasta ulkomaille joka vuosi aina eri lomakohteisiin,pitää hyvää autoa ja asua uudehkossa talossa,tämä on ainakin mulle luksusta...mutta kiva jos työttömällekin löytyy kivat "kahvilat" heh heh...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:35"]
Kiva, jos joku nauttii työttömyydestä. :D Itse työskentelen kokopäiväisesti ja teen iltaisin vielä töiden jälkeen gradua. Silti minulle jää aikaa nauttia myös vapaa-ajasta ap:n kuvailemalla tavalla. Jos vapaa-aikaa olisi yhtään enemmän tai olisin kaikki päivät pitkät kotona/kaupungilla, niin kyllästyisin hetkessä.. Tarvitsen paljon aivotyötä ja haluan haastaa itseäni joka päivä, ja silloin vapaa-ajastakin nauttii ihan eri tavalla. :) Mutta meitä on moneen junaan![/quote]
Puhut ikään kuin työttömänä ei olisi mahdollista hankkia itselleen niin paljon aivotyötä ja haasteita kuin ikinä vain tarvitsee. Itse teen paljon samoja asioita kuin ansiotöissä ollessani eli seuraan alani kv. julkaisuja ja kehittelen ideoita. Nyt en saa vain tästä palkan muotoista korvausta. Jalostan muutenkin kaikkia mahdollisia taitojani ja haen lisäksi aktiivisesti töitä. Ei ole tylsää tai toimetonta tämä.
T. Ansiosidonnaisella, puoliso työmarkkinatuella
Kuulostipa kivalta päivältä! Aurinkoa, lämpöä, keskustassa kiertelyä eikä kiire mihinkään. Tekisi mullekin hyvää! :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 18:28"]
Kyllä täytyy sanoa että täällä Suomessa on vieläkin tytöttömillä liian hyvät oltavat:(...itse olen melkein koko aikuisikäni ollut töissä ja nytkin on niin kiva työpaikka ettei aina edes tunnu työltä:)...kiva kun varaa ostaa lapselle hyviä vaatteita eikä tuijottaa aina hintaa,viedä lasta ulkomaille joka vuosi aina eri lomakohteisiin,pitää hyvää autoa ja asua uudehkossa talossa,tämä on ainakin mulle luksusta...mutta kiva jos työttömällekin löytyy kivat "kahvilat" heh heh...
[/quote]
Heh, heh...