Hilpeitä tapauksia nämä tyttökoululaiset, jotka romahtavat saadessaan kokeesta 9 1/2!
Koska he oppivat, että maailma ei ole täydellinen?
Kommentit (45)
Mua ei naurata, kun lapseni on juuri tuollainen. En tiedä mistä on saanut päähänsä että ainoa tavoiteltava numero on 10, ei kotoa ainakaan.
Mutta hyvä kun sinua naurattaa, itse olen enemmän huolissani.
Joo, kuultu on. Naapurissa on sellainen tyttö, joka saa hirveitä itkukohtauksia, jos kokeesta tulee tyyliin 10-. Meteli kuuluu täällä kerrostalossa meillekin saakka. Siellä äiti sitten rauhoittelee tytärtään, että otahan iisisti, se on erinomainen tulos, vaan eipä tyttönen rauhoitu kovin helposti. Laitan nykyään tällaisen hysteerisen kohtauksen alkaessa korvatulpat korviin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuultu on. Naapurissa on sellainen tyttö, joka saa hirveitä itkukohtauksia, jos kokeesta tulee tyyliin 10-. Meteli kuuluu täällä kerrostalossa meillekin saakka. Siellä äiti sitten rauhoittelee tytärtään, että otahan iisisti, se on erinomainen tulos, vaan eipä tyttönen rauhoitu kovin helposti. Laitan nykyään tällaisen hysteerisen kohtauksen alkaessa korvatulpat korviin.
Minäkin itkin joskus mutta vain silloin jos kokeesta tuli joku vitonen tai vastaava. Usein kävi näin matikassa josta en tajunnut hölkäsen pöläystä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuulkaa kriisiavun paikka.
Heistä tulee isona tunnollisia puurtajia: yksi tällainen nainen tekee vähintään kolmen ihmisen työt.
Säälittää tuollainen junttiprovoilija.
Ap voi nyt olla tyytyväinen itseensä kun itsetunto on hinattu puolitankoon pikkutyttöjä dissaamalla 👌.
Minä taas koen myötätuntoa heitä kohtaan. Been there, burned out.
Mutta voiko tapahtua käänteiset? Himosuorittajaperfektionistiin iskee laissez-faire -tila? Hällä väliä kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei naurata, kun lapseni on juuri tuollainen. En tiedä mistä on saanut päähänsä että ainoa tavoiteltava numero on 10, ei kotoa ainakaan.
Mutta hyvä kun sinua naurattaa, itse olen enemmän huolissani.
Tämä oli minunkin ensimäinen ajatukseni. En tosiaan tiedä mistä ja miksi tyttö on saanut päähänsä, että pitää olla täydellinen. Jo ensimmäisillä luokilla oli ihan katastrofi, jos ei saanut kokeista täysiä pisteitä.
Me vanhemmat olemme olleet koulussa sellaisia laiskoja lahjakkaita alisuorittajia. Lapsikin on lahjakas(tehnyt alusta saakka osassa aineista ylemmän luokan tehtäviä esim), mutta ei osaa ottaa yhtään rennosti. Huolestuttaa, että missä vaiheessa tulee uupumus, kun kaikki pitää olla aina niin täydellistä. On myös harrastuksessaan tällainen tunnollinen suorittaja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko tapahtua käänteiset? Himosuorittajaperfektionistiin iskee laissez-faire -tila? Hällä väliä kaikella.
Tarpeeksi monta kertaa kun palaa loppuun, on pakko opetella ottamaan rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi monta kertaa kun palaa loppuun, on pakko opetella ottamaan rennommin.
Tähän totuuteen tulee vielä moni törmäämään. Niin kovin moni.
Meillä se oli poikakoululainen, joka romahti kun jäi puoli pistettä täydestä. Romahti lopullisesti ylioppilaskirjoituksissa ja ne meni penkin alle.
No minä sain sen kyllä äidiltäni, joka oli kovin pettynyt, kun sain mitään arvosanoja alle kymmenen.
Yhden ainoan kerran sain kokeesta kahdeksikon, ja äitini dramaattinen reaktio oli, että "pitää sitten oppia tyytymään siihen, ettei sinusta tulekaan mitään".
Huolestua pitäisi. Äitini on psykoterapeutti, ja hän terapoi ratkaisukekseisesti näitä ylisuorittajahenkilöitä. Viimeistään nuorena aikuisena - yliopistoiässä - psyyke alkaa kuormittua haitallisesta täydellisyysskeemasta, joka pitää kortisolitasot jatkuvasti koholla rappeuttaen terveyden niin somaattisesti kuin psyykkisesti. Itse opiskelin lääkäriksi 7:n todistuksella.
Ainakin oma huomioni on, että nämä kympin tytöt eivät sittemmin menestyneet elämässään kuin korkeintaan keskivertokansalaisen verran. Ne korkealle päässeet olivat 7-8 keskiarvolla, ja jossain määrin jopa hulivili-tyyppisiä peruskoulussa.
Olisiko huonosta ja sottaisesta käsialasta rokotettu tuo puoli arvosanaa?
Ei kai Suomessa ole tyttökouluja