Hilpeitä tapauksia nämä tyttökoululaiset, jotka romahtavat saadessaan kokeesta 9 1/2!
Koska he oppivat, että maailma ei ole täydellinen?
Kommentit (45)
Kaverini tytär on tuollainen.
Äiti vakuuttelee myös ettei tarvitse olla täydellinen ja koittaa tukea tässä. Ei siis kannusta niihin kymppeihin ja on myös vähän huolissani.
Mitä nyt kauempaa sivusta olen seurannut niin äiti vaatii itseltään ihan liikaa. Suorittaa äitiyttä ja valittaa somessa päivittäin kuinka raskasta on ja on ihan poikki. Välillä useitakin kertoja päivässä. Lapsi on 11-vuotias ja ainut lapsi.
Ulkoillaan vieläkin yhdessä lapsen kanssa, huolehditaan paniikin lailla että lapsella on kaikki hyvin, terveellinen ruoka, ruutuaika joka koskee vain televisiota koska älypuhelinta ei ole eikä tule ja muutenkin että olisi itse täydellinen äiti. Tiedostaa kyllä että on vaativa persoona itseään kohtaan mutta tytär on varmasti imenyt itseensä tätä täydellisyydentavoittelua vaikka äiti haluaa ettei tyttärestä tule samanlaista ja koittaa välttää sitä että tytär saisi vaikutteita.
Tämä on mielestäni aika ääripää mutta äiti ei itse huomaa sitä kuinka lapsi imee itsestään vaikutteita.
Ja samalla, jos poika panostaa arvosanoihin, niin siinä ei ole mitään huvittavaa. Nämä kympin tyttö -keskustelut mediassa ja muualla on yksi ilmentymä naisvihasta.
No mitä ne niillä kympeillä sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla, jos poika panostaa arvosanoihin, niin siinä ei ole mitään huvittavaa. Nämä kympin tyttö -keskustelut mediassa ja muualla on yksi ilmentymä naisvihasta.
Vähän samaa ihmettelen. Jos poika opiskelee kunnianhimoisesti, siitä sataa ylistystä, mutta tytölle annetaan kunnianhimoisesta opiskelusta lähinnä mielenterveysdiagnoosi tai ainakin muka huolestuneita varoituksia siitä, että huonosti tuossa kuitenkin vielä käy.
Vierailija kirjoitti:
Moni kehuu lapsia jatkuvasti hyväntahtoisesti suorittamisesta ja sitten ihmettelee kun suoritetaan. Ajatellaan että itsetunto siitä vahvistuu. Älkää kehuko lasta ihan koko ajan. Sitten se luulee että sen täytyy olla tosi hyvä kelvatakseen.
Tai ainoastaan palkitaan hyvät arvosanat, ei esim. hyvät suoritukset harrastuksissa. Kyllä siinä mieluummin pänttää loputtomiin jos siitä saa vaikka parikymppiä kuin opettelee soittamaan pianoa pelkän hyvän mielen saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kympin tyttö -keskustelut mediassa ja muualla on yksi ilmentymä naisvihasta.
Toki tarpeeksi kieroutunut ihminen voi tämänkin käsittää naisvihana.
Ei se ole hilpeää, vaan kammottavaa. Tässä maassa on jo ihan riittävästi mielenterveysongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kympin tyttö -keskustelut mediassa ja muualla on yksi ilmentymä naisvihasta.
Toki tarpeeksi kieroutunut ihminen voi tämänkin käsittää naisvihana.
Kuten kaikki muutkin naisten toimintaa kyseenalaistavat keskustelut.
Todellinen naisviha hautautuu tuon jatkuvan vinkumisen alle. Kuten ympärileikkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo minusta se ongelma ole. Näin koululaitoksen sisältä katsottuna ongelma on tyttöjen joukkopsykoosi ahdistua. Useat on patalaiskoja, ei mitään työnteon kulttuuria ja sitten keksitään selityksiä, kun kokeesta ei tule riittävän hyvää. Alkaa selitys, kuinka muut ahdistaa, koetilanteet ahdistaa, varmaan on jotain neurologista yms. Se on kumma, että pojat tunnustaa rehellisesti olevansa "tyhmiä" ja "laiskoja" ja "ei kiinnosta", ja tössöttävät menemään pääkoppa kunnossa. Sen sijaan tytöt keksii koko ajan selityksiä ja velloo niissä ryhmissä. Pojat on paljon täysjärkisempiä kuin tytöt. Tytöissä ei todellakaan ole tulevaisuus tätä vauhtia. Tämä ilmiö on yleistynyt ihan 2-3 vuoden sisällä. Vellotaan itsekehitetyissä ongelmissa ja pyöritetään järjestelmää sen ympärillä. Siitä syystä myös nuorisopsykiatria kaatuu, koska järjestelmää tukkii nämä prinsessat ja erottelu aidosti sairaista vaikeaa. Kotona kitistään esitelmistä ja vajotaan katatoniseen masennustilaan, kun pitäisi tehdä jotain epämiellyttävää. Itketään hysteriassa, kunnes vanhemmat antaa periksi ja alkaa pyytää, ettei tytön tarvi tehdä sitä tai tätä. PRKELE. Ei tämä elämä yhtä hauskuutta ole. Vähän sisua kehiin. Ei aikaisemmin kitisty vaan mentiin tulta päin. Se on sekin hyvä opetus, että joku voi tuntua ihan hirveältä ja siitä on vaan selvittävä, kun ei vaihtoehtoja ole.
poika sai matikasta yläasteen päästätodistukseen 9 ja oli Pettymys, ei sanonut mutta tiesin. Lukiossac sittenv tuli täys L ja 1000:n euron stipendi teknologiasäätiöltä. Ei näyttävästi riemuinnut mutta oli tyytyväinen.
Koetulos 10-, koululaisen reaktio siitä: - Miksi en osannut sitä yhtä kohtaa?! Miksi en osannut sitä yhtä kohtaa?! Miksi en osannut sitä yhtä kohtaa?! (Juu, ja hauki on kala.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuultu on. Naapurissa on sellainen tyttö, joka saa hirveitä itkukohtauksia, jos kokeesta tulee tyyliin 10-. Meteli kuuluu täällä kerrostalossa meillekin saakka. Siellä äiti sitten rauhoittelee tytärtään, että otahan iisisti, se on erinomainen tulos, vaan eipä tyttönen rauhoitu kovin helposti. Laitan nykyään tällaisen hysteerisen kohtauksen alkaessa korvatulpat korviin.
Minäkin itkin joskus mutta vain silloin jos kokeesta tuli joku vitonen tai vastaava. Usein kävi näin matikassa josta en tajunnut hölkäsen pöläystä.
Minä taas keskimäärin ysin tyttönä nauroin sen kerran, kun tuli ruotsin pistokokeesta 4,5 lukiossa :D Ei vaan just se sanasto ollut hallussa ja läksytkin tekemättä ja loput ajasta meni sekaisin venäjän kanssa. Päättötodistukseen sain kuitenkin 8 ruotsista.
Samoin huvitti se, miten olin ysin oppilas yläasteella sekä kemiassa että fysiikassa ja molemmista tuli lukiossa kutonen. Ne muutin S-arvioinneiksi, kun jäi arvatenkin vaan tuohon yhteen ainoaan kurssiin molemmat, kun en pärjännytkään. En ottanut pultteja kuitenkaan, kun kaikissa itselle tärkeissä aineissa pärjäsin ja sen siitä saa mitä tilaa: jos ei lue ja saa kutosen kokeesta, niin ihan itse on sen numeron silloin tilannut.
Mutta joo, en ymmärrä noita hepuloijia, joilla pitäisi aina olla 10 kaikesta. Meillä ainakin oli yläasteella niin kettumoinen liikunnan ope, ettei antanut KENELLEKÄÄN kymppiä liikunnasta, joten yksi tuommoinen täydellisyyden tavoittelija oli ihan hiilenä, kun sai vain ysin. Liikan ope oli sitä mieltä, ettei kukaan ole täydellinen ja ysin sai muutenkin vain ne, jotka harrasti vapaa-ajallakin liikuntaa. Kaikille muille paras arvosana oli 8.
Tietenkin 10 on ainoa tavoiteltava arvosana. Se kertoo, että osaa kaiken mitä pitääkin. Kaikki muut arvosanat tarkoittavat, että ei osaa tarpeeksi.
Minä sain kotona hyväksyntää vain suorittamalla. Siinä oppi suorittamaan, ei muuta.
Näin opettajana olen huomannut, että usein se tulee kuitenkin kotoa, vaikka vanhemmat väittävät muuta. Vanhemmat eivät asiaa edes tiedosta, mutta sen huomaa lasten puheista, vanhempien viestinnästä, lasten ja vanhempien suhteista.
Ja kyllä, pojissa on myös näitä "vain kymppi tai kymppi miinus" on hyväksyttävää.
Olen enemmän huolissani niistä tytöistä, joiden paras numero on seiska.
No kyllähän tuossa on taustalla huono itsetunto, luultavasti liian vaativien vanhempien takia. Hyvä terapeutti voisi auttaa tyttöparkaa.
Minä saatoin kyllä kerran tai pari kouluaikana itkeä, kun sain kokeesta 9 1/2 tai 9. Syynä ei kuitenkaan ollut itse numero, vaan se, että koin tilanteen epäreiluksi. Esim. yhden kerran olin vastannut juuri niin kuin oppikirjassa sanottiin, mutta opettajan mielestä oppikirja ei kertonutkaan asiasta oikein, vaan oikea vastaus oli jotain muuta. Toisen kerran laskettavat laskut oli kirjoitettu taululle, mutta näin väärin, mikä oli yksi laskettavista laskuista (sainkin sitten vähän myöhemmin silmälasit).
Ei minua itkettänyt huonommatkaan numerot silloin, kun tiesin, että vika oli oikeasti omassa osaamisessani. Mutta epäreiluuden kokemus itketti.
Työelämässä olen ollut hyvällä menestyksellä jo yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Niillä hankitaan varhaiskasvatuksen opettajan, sairaanhoitajan, tai, jos hurjia ollaan, niin luokanopettajan koulutus. Jostain syystä näitä priimustyttöjä huvittaa aika harvoin hankkia itselleen osaamistaan vastaava koulutus, kuten lääkäri, fyysikko tai asianajaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä hankitaan varhaiskasvatuksen opettajan, sairaanhoitajan, tai, jos hurjia ollaan, niin luokanopettajan koulutus. Jostain syystä näitä priimustyttöjä huvittaa aika harvoin hankkia itselleen osaamistaan vastaava koulutus, kuten lääkäri, fyysikko tai asianajaja.
Höpö, höpö. Kun mietin, mitä oman lukioluokkani kympin tytöistä on tullut, niin lista on seuraava: lääketieteen tohtori, tekniikan tohtori, lääkäri ja eläinlääkäri. Opettajia ja sairaanhoitajia tuli 8-9 tytöistä.
Moni kehuu lapsia jatkuvasti hyväntahtoisesti suorittamisesta ja sitten ihmettelee kun suoritetaan. Ajatellaan että itsetunto siitä vahvistuu. Älkää kehuko lasta ihan koko ajan. Sitten se luulee että sen täytyy olla tosi hyvä kelvatakseen.