Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä leivän päälle, jos lihaleike tai juusto ei käy?

Vierailija
19.11.2021 |

Mitä kasvisvaihtoehtoja siis on? Onko kasvisleikkeet hyviä? Vai pitääkö laittaa pelkkiä kasviksia tästä eteenpäin?

Hieman hölmö kysymys, mutta olen ihan noobie tässä kasvissyönnissä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä kaikki vegejuustot on melko huonoja, mutta kannatan myös hummusta!

Vierailija
22/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesi vaalealla leivällä on tosi hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummukselle ääni täältäkin, ja avokadolle.

Vierailija
24/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vegaaniksi olit rupeamassa, niin onhan niitä vegaanijuustoja ja -leikkeleitä, mausta en osaa sanoa mitään.

Yritän tässä pikkuhiljaa vaihtaa eläinkunnan tuotteita kasvikunnan tuotteisiin. Nyt olen vasta vaihtanut kahvimaidon kauramaitoon ja jauhelihan nyhtökauraan, jogurtit ja sellaiset soijatuotteisiin. Niin aloin miettimään tätä leipä-asiaa, kun nyt olen syönyt leipää vain kasvismargariinin kanssa, joskus jotain kurkkua ja tomaattia.

Vierailija
25/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän syöminen ei ole pakollista, vaikka Suomessa asutaankin.

Vierailija
26/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokado

Hummus

Onko hummus hyvää?

Hummuksia on eri makuisia, kaikki niistä ei maistu hyvältä. Riippuu mistä tykkäät.

Vierailija
27/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän yleensä kaupan hummusta, mutta mikä tahansa herne- tai paputahna on hyvä ja proteiinirikas. Jos on tärkeää kotimaisuus ja ekologisuus, niin sellaisen voi pyöräyttää vaikka kotimaisista herneistä. Sen päälle erilaisia kasviksia.

Myös pestot, joita edellä suositeltiin ovat hyviä ja tajusin juuri, etten ole pitkään aikaan muistanut tehdä sellaista.

Vegeleikkeleitä en itse syö lainkaan ja vegejuustot ovat enimmäkseen kookosrasvaa.

Vierailija
28/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita tai rasvalevitettä, mutta pitää valita oikeanlainen leipä joka on maistuvaa sellaisenaan, niitä vähän valikoimissa, suurin osa sellaista puperoa jota ei voi syödä ilman lisukkeita. 

Vierailija
29/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bon soyan savustettu kasvisleikkele ja viherpippurileikkele on tosi hyviä. Paistetut ohuet savutofusiivut myös leivän päällä hyvää. Lidlistä saa edullista savutofua.

Vierailija
30/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapaistetut sämpylät ei tarvitse muuta kuin sipaisun voita pintaan. Eli mun vastaukseni on: syö parempaa leipää niin et tarvitse makkaraa päälle.

Vierailija
31/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivän syöminen ei ole pakollista, vaikka Suomessa asutaankin.

Pidän leivästä ja urheilun takia tarvitsen paljon hiilareita.

Vierailija
32/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

banaania (ruisleivälle vain!),

Mikä laki tämä on?

Vierailija
33/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voita tai rasvalevitettä, mutta pitää valita oikeanlainen leipä joka on maistuvaa sellaisenaan, niitä vähän valikoimissa, suurin osa sellaista puperoa jota ei voi syödä ilman lisukkeita. 

Hyvä huomio leivästä. Itse syön lähes pelkästään Salosen ruisreikäleipää (https://www.leipomosalonen.fi/tuote/ruisreikaleipa/#product), jossa ei ole mitään muuta kuin ruista, vettä ja suolaa, ja on leivottu juureen.

Hyvän, tuoreen leivän päälle riittää hyvälaatuinen oliiviöljy, jos se on lisukkeena esimerkiksi keittoruoalle. Mutta aamiaiseksi laitan itse hummusta tai muuta paputahnaa ja kasviksia.

Vierailija
34/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä punajuuria ruisleivälle.

Käykö fetajuusto sinulle? Siihen lisäksi tomaatti ja basikikaa.

Munavoi?

Vierailija
35/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätiä, katkarapuja, kaviaaria..., onhan näitä.

Vierailija
36/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan hummukset on mun mielestä pahoja. Teen itse omani, ja sitä tulee syötyä sitten oikein urakalla... Lisään usein mukaan keitettyä punajuurta tai porkkanaa, tai vaikka parsakaalia, jos on jotain kasvista jäänyt yli, niin laitan sekaan. Ja chiliä...

Teen itse etenkin kesäaikaan pestoa; en pidä basilikasta, joten kaupan pestot jäävät hyllyyn. Laitan kaikkea "vihreää", salaatista valkosipulinlehtiin, krassinlehtiä, suolaheinän lehtiä, yrttejä (paitsi se basilika), porkkanannaatteja, mangoldia (tai punajuurenlehtiä, saa asia vähän eri lailla jalostettuna). Sekaan jääkaapista jämät, oliivinjämät, aurinkokuivatun tomaatin jämät... Pinjansiemeniä en ole ostanut, vaan käytän manteleita, hasselpähkinää tms mitä nyt kaapista löytyykään. Unohdin alkuun laittaa parmesaania, ja totesin, että eipä tuo sitä kaipaakaan.

Kasvismajoneesia, suklaatahnoja, pähkinälevitteitä, marmelaadia, hilloa.

Vastaavia ketjuja:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3563547/vegaanit-mita-laitatte-leivan-p…

https://www.vauva.fi/keskustelu/2496979/mita_vegaani_laittaa_leivan_paa…

Vierailija
37/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vegaaniksi olit rupeamassa, niin onhan niitä vegaanijuustoja ja -leikkeleitä, mausta en osaa sanoa mitään.

Yritän tässä pikkuhiljaa vaihtaa eläinkunnan tuotteita kasvikunnan tuotteisiin. Nyt olen vasta vaihtanut kahvimaidon kauramaitoon ja jauhelihan nyhtökauraan, jogurtit ja sellaiset soijatuotteisiin. Niin aloin miettimään tätä leipä-asiaa, kun nyt olen syönyt leipää vain kasvismargariinin kanssa, joskus jotain kurkkua ja tomaattia.

Muu jauhis on aika hyvää, jos haluaa jauhelihamaista koostumusta. Itse en välitä nyhtökaurasta enää ollenkaan, tykkäsin niistä missä oli mausteina inkivääriä, tilliä yms. mutta niitä ei saa enää, enkä oikeastaan välitä sen koostumuksesta. Nyhtösoijassa on mielestäni parempi suutuntuma, ja maku.

Oumphin soijapalat on vähän kanaa muistuttavia, ne on hyviä myös, vaikka vähän kalliimpia, mutta iso pussi pakasteena, valitettavasti jo häviämässä kaupoista, ehkä hinnan takia.

Jos hampurilaisia, tofusta saa hyvää kun paistaa sitä esim. teriyakikastikkeessa ja Finduksen Green Cuisine vegeburgeri-pihvit on olleet positiivinen ylläri, niitä sai jossain vaiheessa eurolla paketti, tuli ostettua kokeeksi silloin.

Kaikenlaiset kasvispadat on hyviä talvella, voi lisätä papuja ja linssejä sekaan.

Pavut ja kikherneet on hyviä ja terveellisiä, pakasteena vihreät soijapavut.

Tuoreet kasvikset, vaikka porkkanaa, lanttua, retikkaa raasteena, parsaa tuoreena, hapankaalia, jos tekee kasviskulhon. Silken tofua voi viipaloida päälle ja esim. Kikkomanin pokekastiketta tofun mausteeksi.

Vierailija
38/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimeren seudullahan syödään vaaleaa leipää myös pelkän öljyn ja balsamicon tai yrttien ja ehkä chilin kanssa. Proteiiniahan tuollaisessa ei juurikaan ole, mutta maistuu hyvältä ja sopii lisukkeeksi tai alkupalaksi.

Vierailija
39/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bon soyan savustettu kasvisleikkele ja viherpippurileikkele on tosi hyviä. Paistetut ohuet savutofusiivut myös leivän päällä hyvää. Lidlistä saa edullista savutofua.

Jos on lihaa syödessään tykännyt lauantaimakkarasta niin sitten varmasti tykkää noista bon soyista. Tai ainakin toi viherpippuri maistuu ihan siltä.

Vierailija
40/59 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainittujen lisäksi Tartex voileipätahnaa, kasvissyöjien klassikko jo vuodesta 1942. Maapaähkinävoi sokerittomana. Piparjuuritahna. Aurinkokuivattuja tomaatteja. Itse tehty pesto persiljasta, lehtikaalista tai mausteyrteistä, kuten basilika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä