Töihin 2000:lla eurolla
Iltasanomissa oli tänään artikkeli, jonka mukaan on lähes mahdotonta saada suomalaisia töihin 2000 euron kuukausipalkalla. Ovatko tuet Suomessa liian hyvät, vai ovatko suomalaiset vain laiskaa kansaa? Ajattelevatko kotiäidit tulevaa eläkekertymää vai luottavatko siihen, että yhteiskunta elättää läpi elämän? Eipä ihme, että Suomen talous on miinuksen puolella, kun laiskottelu kiinnostaa enemmän kuin työ. Kotona oleilu ei ole työtä.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:23"]
Siis mitä hemmettiä sehän tuossa esimerkissäsi on pielessä että mukamas 2200 brutosta maksat vähemmän veroa kun alemmasta palkasta (esim tiedän että 2000 brutosta maksetaan jo 500€ veroa ja sinun mukaasi 2300 brutosta maksat vain n. 300 veroa)
[/quote]
No katsoin nyt viime vuodelta palkkakuittia. Viime vuonna sain bruttona palkkaa 2075 euroa ja nettona sain 1714 euroa eli veroa maksoin 361 euroa kuussa, eli ei toi että 2000e brutosta maksetaan 500 e veroa pidä myöskään paikkaansa.
[/quote]
Ei bruton ja neton erotus ole kaikki veroa.
[/quote]
No sitten siinä on veroa vielä vähemmän :) jokatapauksessa on tuo ihan roskaa että 2000e palkastaa menisi 500e veroa. Palkkakuitista luin eikä ole mätkyjä tulossa.
[/quote]
Ensinnäkin itse käytit alussa termiä "jää käteen" verojen jälkeen ja puhekielessähän se yleensä tarkoittaa mitä jää käteen verojen ja niiden muiden pakollisten kulujen jälkeen. Eli vaikka kaikki mitä vähennetään palkasta ei ole veroa niin on selkeämpää puhua paljon jää käteen verojen jälkeen. Ei kukaan ala erittelemään puheissa että veroa maksan vaikka 22% ja siihen päälle tulee sitten muutama prosentti eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja ja veroprosentti on kokonaisuudessaan sitten 27% vaan helpompi sanoa että veroa menee se 27%.
Ja edelleen jos palkastasi vähennetään vain vähän yli 300€ niin että 2200 brutosta jää vähän alle 1900 niin maksat veroja liian vähän ja mätkyjä tulee. Se on ihan sama mitä palkkakuitissasi lukee. Siellä voi lukea vaikka että maksat veroja vain 100€/kk mutta sillä ei tarkoita että se on se mitä sinun pitäisi maksaa.
[/quote]
Niin siis tuossa palkkakuitissa tuo 361e oli siis vero+palkansivukulut eli käteeni jäi 1714e sillloin kun tienasin 2075e kuussa. Enkä voi mitenkään uskoa että tulisi mätkyjä kun ei ole ennenkään tullut ja vielä varmistin verotoimistosta prosentit. Mutta ihan sama, tämä menee jo saivarteluksi sekä sinulta että minulta.
[/quote]
Miten se 2200e vaihtu kesken matkan 2075 euroon ja "vajaa 1900e" 1714 euroon? Vai oliko nää 2075e ja 1714e nyt jonkun muun kuin ap:n lukuja?
[/quote]
Samaa mäkin ihmettelin. Olen se joka on nyt väitellyt siitä että ei voi jäädä vähän alle 1900 jos brutto on 2200. Ja edelleen sille tyypille joka paasaa että "palkkakuitissa sitä ja tätä"ja "en usko että tulee mätkyjä" niin ole hyvä ja katso noi laskelmat tuolla yllä esim. Helsingin veroprosenteista.
Minä en siis tiedä paljon tienaat ja tuleeko sinulle mätkyjä mutta jos tienaat sen 2200€ brutto ja käteen on sinulle jäänyt vähän alle 1900€ (mitä lie tarkoittaakaan, siis kuinka paljon alle?) niin tulee varmasti.
Mulle riittäisi todella hyvin, jos jäisi 1700e käteen.
Siis mitä hemmettiä sehän tuossa esimerkissäsi on pielessä että mukamas 2200 brutosta maksat vähemmän veroa kun alemmasta palkasta (esim tiedän että 2000 brutosta maksetaan jo 500€ veroa ja sinun mukaasi 2300 brutosta maksat vain n. 300 veroa)
[/quote]
No katsoin nyt viime vuodelta palkkakuittia. Viime vuonna sain bruttona palkkaa 2075 euroa ja nettona sain 1714 euroa eli veroa maksoin 361 euroa kuussa, eli ei toi että 2000e brutosta maksetaan 500 e veroa pidä myöskään paikkaansa.
[/quote]
[/quote]
No sitten siinä on veroa vielä vähemmän :) jokatapauksessa on tuo ihan roskaa että 2000e palkastaa menisi 500e veroa. Palkkakuitista luin eikä ole mätkyjä tulossa.
[/quote]
Ensinnäkin itse käytit alussa termiä "jää käteen" verojen jälkeen ja puhekielessähän se yleensä tarkoittaa mitä jää käteen verojen ja niiden muiden pakollisten kulujen jälkeen. Eli vaikka kaikki mitä vähennetään palkasta ei ole veroa niin on selkeämpää puhua paljon jää käteen verojen jälkeen. Ei kukaan ala erittelemään puheissa että veroa maksan vaikka 22% ja siihen päälle tulee sitten muutama prosentti eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja ja veroprosentti on kokonaisuudessaan sitten 27% vaan helpompi sanoa että veroa menee se 27%.
Ja edelleen jos palkastasi vähennetään vain vähän yli 300€ niin että 2200 brutosta jää vähän alle 1900 niin maksat veroja liian vähän ja mätkyjä tulee. Se on ihan sama mitä palkkakuitissasi lukee. Siellä voi lukea vaikka että maksat veroja vain 100€/kk mutta sillä ei tarkoita että se on se mitä sinun pitäisi maksaa.
[/quote]
Niin siis tuossa palkkakuitissa tuo 361e oli siis vero+palkansivukulut eli käteeni jäi 1714e sillloin kun tienasin 2075e kuussa. Enkä voi mitenkään uskoa että tulisi mätkyjä kun ei ole ennenkään tullut ja vielä varmistin verotoimistosta prosentit. Mutta ihan sama, tämä menee jo saivarteluksi sekä sinulta että minulta.
[/quote]
Miten se 2200e vaihtu kesken matkan 2075 euroon ja "vajaa 1900e" 1714 euroon? Vai oliko nää 2075e ja 1714e nyt jonkun muun kuin ap:n lukuja?
[/quote]
Ensinnäkin, ap ei antanut mitään lukuja. Toisekseen, minä joka annoin niin saan nykyään, tammikuusta alkaen 2200e kuussa josta sain sen vajaa 1900e kuussa tilille (eli verojen ja palkan sivukulujen jälkeen). Mutta minulla ei ollut tässä palkkakuittia josta tuota summaa tarkistaa. Tammikuun alussa soitin verotoimistoon kun palkka muuttui ja laskivat mulle prosentin, joka on koko vuodellee niin että ei tule mätkyjä ja tuolla prosentilla tulee nuo summat koko vuoden.
Sitten joku väitti että 2000e palkasta menisi 500e veroja mikä tuntui kummalliselta, joten tarkistin viime joulukuun palkkakuittini. Siinä luki tuo 2075e ja 1714e(joka siis summa mikä mulle tuli käteen verojen ja sivukulujen jälkeen). Että noin. Usko mitä uskot, noin mulle tulee rahaa ja riittää elämiseen vallan mainiosti. Enää en tästä kanssasi jankkaa, yritin jo lopettaa aiemmin mutta ilmeisesti sinä halusit jatkamalla jatkaa, vaikka menee ihan off topiciksi.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:19"]
Asumistuki bruttona jotain lähemmä 400 euroa kuussa. Työmarkkinatuki bruttona 702,20 euroa kuussa. Yhteensä noin 1100 euroa. Jos (siis jos vaan kun ei) pääsee töihin 9 euron tuntipalkalla täydet 40 h viikossa niin siitä tulisi palkkaa kokonaista 1550 e eikä mitään kahta tonnia. Bruttotulot kasvavat 450 euroa kuussa eli bruttopalkassa laskettuna työnteko makaamisen sijaan toisi rahaa 2.6 euroa per tunti, verojen jälkeen alle 2 euroa per tunti.
Miksiköhän pienellä tuntipalkalla eli noin 1500 euron kuukausituloilla ei juurikaan viitsitä lähteä töihin pääkaupunkiseudulla? Jos tukirahoilla ja jollakin pimeällä hommalla pärjäilee niin rehellistä työssäkäyntiä ei siihen verrattuna tosiaankaan ole tehty kannattavaksi.
[/quote]
Siinä kun makaavat terveet, työkykyiset ihmiset kotona, kun ei viitsitä muutaman satasen vuoksi mennä töihin. Kunhan eivät sitten tulevaisuudessa valita, ettei se kansaneläke riitä elämiseen.
[/quote]
Katsopa miltä vuosilta eläke kertyy. Ymmärrät samalla, miksi ihmisten eläköitymisikää halutaan korottaa vaikka työtä ei ole. Kun suurin osa tulee eläköitymään pitkäaikaistyöttöminä niin siitä nuoruuden ja keski-iänkin ahkerasta työrupeamasta ei käytännössä jää käteen juuri mitään. Lertymä on suurin juuri ennen eläkkeelle jäämistä...
t. nimim. juuri täytin 50 v ja nyt pitkäaikaistyötön hyvin palkatun työuran jälkeen
Ennen kuin sain tämän paikan hain myös siivoustyötä. Olin joko ylikoulutettu tai en ollut käynyt tarvittavia siivousalanopitoja. Ilmoittauduin sijaistamaan laitoshuoltajia ja kouluavustajia tarvittaessa. Ikinä kukaan ei ilmoittanut, että olisi tarvetta.
Kohta sijaisuus nykyisessä paikassa loppuu ja taas aletaan alusta. Itse tekee kaikkensa, jotta saisi töitä ja sitten lukee lehdestä kun työvoimaa on mahdoton saada.
[/quote]
[/quote]
Mun bruttopalkka on 1946€ ja alle 1500 jää käteen, ja siitä palkasta olen kiitollinen tässä lamassa, olen niin kauan ollut elämäni aikan työttömänä, että en enää näin nelikymppisenä uskonut noin isoa palkkaa saavani koskaan. Sitä työvoimapulaa odotellessa... Meidän kaupungissa on 2500 työtöntä, ja mollin sivuilla on n. 50-80 avointa työpaikkaa päivässä, niistäkin osa provikkapalkkaisia, eli ei saa juuri mitään, tai sellaisia krääsäkaupan 4h/viikko tai ihan yrittäjän paikkoja, en tajua miksi niitä nimitetään työpaikaksi, ei yrittäjäksi niin vaan ruveta, pitää olla aika paljon rahaa tai ottaa velkaa pankista.
Täällä kehäkolmosen paremmalla puolella tuolla palkalla kyllä elää ihan hyvin, varsinkin jos siitä ei tarvi maksella päiväkotimaksuja.
Suomalainen yrittäjä on maailman huonoin. Se haluaa työntekijöilleen ainoastaan pahaa
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ensinnäkin, ap ei antanut mitään lukuja. Toisekseen, minä joka annoin niin saan nykyään, tammikuusta alkaen 2200e kuussa josta sain sen vajaa 1900e kuussa tilille (eli verojen ja palkan sivukulujen jälkeen). Mutta minulla ei ollut tässä palkkakuittia josta tuota summaa tarkistaa. Tammikuun alussa soitin verotoimistoon kun palkka muuttui ja laskivat mulle prosentin, joka on koko vuodellee niin että ei tule mätkyjä ja tuolla prosentilla tulee nuo summat koko vuoden.
Sitten joku väitti että 2000e palkasta menisi 500e veroja mikä tuntui kummalliselta, joten tarkistin viime joulukuun palkkakuittini. Siinä luki tuo 2075e ja 1714e(joka siis summa mikä mulle tuli käteen verojen ja sivukulujen jälkeen). Että noin. Usko mitä uskot, noin mulle tulee rahaa ja riittää elämiseen vallan mainiosti. Enää en tästä kanssasi jankkaa, yritin jo lopettaa aiemmin mutta ilmeisesti sinä halusit jatkamalla jatkaa, vaikka menee ihan off topiciksi.
[/quote]
Sulla on jotain ylimääräisiä vähennyksiä, kuten asuntolainan korkoja.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:57"]
Suomalainen yrittäjä on maailman huonoin. Se haluaa työntekijöilleen ainoastaan pahaa
[/quote]
kuten nälkää ja kurjuutta
Meidän lastenhoitaja meinaa lopettaa hommat koska saa tukia vain satasen kaks vähemmän käteen kun kokopäivätöistä. Sen ajan kitkuttelee töissä, että saa ansiosidonnaista. Suomalainen nuori. Suututtaa. Palkka 1900e/kk. Olisi pitänyt uskoa työkaveria joka sanoi ettei suomalaista kannata palkata lastenhoitohommiin, ulkeilla on motivaatio kohdillaan.
Huoh, kunpa vaan moni tietäisi että useissa EU maissa ihmiset joutuvat pärjäämään 300-500e kuukausipalkalla, alkaisi aika hyvin maistua se 2000e palkka silloin!! ja valitus loppuisi siihen paikkaan
Meillä saadaan 1400e käteen kolmivuorotyöstä. Sisältää kaikki lisät. Vero% on 16,5. Kannattaa joo.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sulla on jotain ylimääräisiä vähennyksiä, kuten asuntolainan korkoja.
[/quote]
Asun vuokralla, eli ei ole.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:19"]
Asumistuki bruttona jotain lähemmä 400 euroa kuussa. Työmarkkinatuki bruttona 702,20 euroa kuussa. Yhteensä noin 1100 euroa. Jos (siis jos vaan kun ei) pääsee töihin 9 euron tuntipalkalla täydet 40 h viikossa niin siitä tulisi palkkaa kokonaista 1550 e eikä mitään kahta tonnia. Bruttotulot kasvavat 450 euroa kuussa eli bruttopalkassa laskettuna työnteko makaamisen sijaan toisi rahaa 2.6 euroa per tunti, verojen jälkeen alle 2 euroa per tunti.
Miksiköhän pienellä tuntipalkalla eli noin 1500 euron kuukausituloilla ei juurikaan viitsitä lähteä töihin pääkaupunkiseudulla? Jos tukirahoilla ja jollakin pimeällä hommalla pärjäilee niin rehellistä työssäkäyntiä ei siihen verrattuna tosiaankaan ole tehty kannattavaksi.
[/quote]
Siinä kun makaavat terveet, työkykyiset ihmiset kotona, kun ei viitsitä muutaman satasen vuoksi mennä töihin. Kunhan eivät sitten tulevaisuudessa valita, ettei se kansaneläke riitä elämiseen.
[/quote]
Katsopa miltä vuosilta eläke kertyy. Ymmärrät samalla, miksi ihmisten eläköitymisikää halutaan korottaa vaikka työtä ei ole. Kun suurin osa tulee eläköitymään pitkäaikaistyöttöminä niin siitä nuoruuden ja keski-iänkin ahkerasta työrupeamasta ei käytännössä jää käteen juuri mitään. Lertymä on suurin juuri ennen eläkkeelle jäämistä...
t. nimim. juuri täytin 50 v ja nyt pitkäaikaistyötön hyvin palkatun työuran jälkeen
[/quote]
Eli pari-kolmekymppisen ei kannata edes yrittää työllistyä ja päästä keräämään työeläkettä, jos sattuukin sitten käymään niin, että jää pitkäaikaistyöttömäksi ennen eläkeikää?
Mä en tajua miksi ihmiset ei osaa arvostaa sitä, että on varaa kattoon pään päällä, ruokaan, tarpeellisiin vaatteisiin ja johonkin harrastukseen. Ja edullisia/ilmaisia julkisia palveluita tarjolla.
Minkä takia pitää olla niin paljon kaikkea? :(
EK:n propagandaa. Samaa sarjaa kuin jutut ylisuurista sossutuista. Pohjustetaan kaikkien tukien lakkauttamista Amerikan malliin.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:02"]
Huoh, kunpa vaan moni tietäisi että useissa EU maissa ihmiset joutuvat pärjäämään 300-500e kuukausipalkalla, alkaisi aika hyvin maistua se 2000e palkka silloin!! ja valitus loppuisi siihen paikkaan
[/quote]
Niin varmaan joo. Länsi-Euroopassa palkat on suomalaisen tasoisilla koulutuksilla useita tuhansia kuussa ja sen LISÄKSI lääkkeet ovat ilmaisia, vuokrat alempia ja ruoka halvempaa. Vai vertaatko Suomea Bulgariaan tai Romaniaan?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:59"]
No alin järkevä palkka on ihan vähintään 2500 €/ kk mieluummin 3000€/kk. Pääkaupunkiseudulla ei oikein elä pienemmällä.
[/quote] Olen samaa mieltä. Alin järkevä (bruto) palkka kokopv työstä on kyllä 2500, sen alle ei pitäis mistään työstä maksaa! Mielestäni kaikki työ jota tarvitsee tehdä on vähintäin tuon arvoista.
Ok palkka satakunnassa ,mutta varmaan aika vaatimaton pääkaupunki seudulla jossa asuminen on kallista. Toki myös vaikuttaa miten pitkä työmatka on. Jos keskipalkat ovat n.3000€/kk +-300€ suuntaan tai toiseen niin on 2000€ vähän mutta kyllä moni yh äiti silläkin itsensä ja lapsensa elättää tänäkin päivänä. He ovat kiistattomasti arjen sankareita vaikka eivät siitä Melua Pidäkkään!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:51"]
Bluffia eli paskapuhetta. Suomalaisia hakijoita on satoja mutta niihin ei suomalaisia oteta. Ainoastaan ulkomaalaisia, koska tekevät ylityöt ilmaiseksi, viikonloput ilmaiseksi, antavat seksiä, antavat kaikkensa. Siihen kaikkeen ei suomalainen aina suostu, vaikka moni nykyään suostuukin...
[/quote]
Monella työantajalla on ulkomaalaisen työntekijän passi ja pankkikortti. Aina kun se maksaa palkan, nostaa puolet tilistä itselleen. Muistatte kaikki sen mot ohjelman. Rakennusfirmoissa käytäntö on hyvin yleistä ja nykyisin sitä varmasti tehdään jo joka puolella.
[/quote]
On se rankkaa touhua