Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö yksin asuva pääkaupunkiseudulla n.2000 eur bruttopalkalla?

19.11.2021 |

Läheisen puolesta kysyn.
Alimmillaan pieni vuokrayksiö voi olla n. 600 euroa, mutta yleisimmin 700-800 euroa?
Käteen n 2000 eurosta jäänee 1400-1500 euroa?
Asumistukea saanee vähän alle 100 eur.
Pärjääkö näin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää.

Vierailija
22/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seutu on tasan viimeinen paikka tässä maassa johon asettuisin tuolla palkalla.

Ehkä sillä just pysyy hengissä pk-seudulla mutta mistään elämästä on turha haaveilla loppuelämän aikana.

Kahden tonnin duunin löytää mistä tahansa päin Suomea jos työhalua ja aktiivisuutta riittää. Pk-seudulle hakeutuvat ainoastaan tulonsiirtojen varaan heittäytyvät luuserit.

Joo, niin varmaan. Jo Tampereellakin valitetaan työn puutetta.

Pk seudulla hyvät tsänssit saada vakituinen kokoaikatyö palvelualalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla rahalla pärjää just ja just mut mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja mitä lisäarvoa helsingissä asuminen silloin tuo verrattuna vaikka johonkin halvempaan kehyskuntaan

Juuri noin.

Mitä ihmeen lisäarvoa Helsingissä asuminen tuottaa kun koko "elämäsi" on enää henkiinjäämistaistelua jossain mamulähiön siivouskomeron kokoisessa kopissa.

Kahden tonnin duunin saat vaikka Posiolta mutta siellä palkasta jää käteen niin paljon enemmän että sinulla on välillä varaa ottaa vaikka hotellihuone Helsingin keskustasta ja nauttiakin niistä palveluista.

Tosin kukaan hullukaan tunkkaiseen Helsinkiin lähtee kun tarjouslennoilla on varaa käydä vaikka Lontoossa tai Pariisissa jossa on jotain nähtävääkin.

Vierailija
24/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tosielämään.

Jos pk-seudulta löytyy yksikin vakituinen 2000€/kk kokoaikatyö johon pääsee "kaupan kassan" koulutuksella ja kokemuksella niin hakijoita on tuhat.

Siitä vaan jonon perään.

Vaikka saisit paikan niin kahdella tonnilla kuussa loppuelämä on pk-seudun hintatasolla hengissä sinnittelyä.

Vierailija
25/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjäsin kyllä, mutta mulla oli kaupungin asunto, vuokra oli n.400e/kk. 

Vierailija
26/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on paljon noin 1000€/kk saavia ja vähemmänkin. Kaiketi hengissä yleensä ovat.

Sama tietysti koko maassa.

Vierailija
27/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa tosielämään.

Jos pk-seudulta löytyy yksikin vakituinen 2000€/kk kokoaikatyö johon pääsee "kaupan kassan" koulutuksella ja kokemuksella niin hakijoita on tuhat.

Siitä vaan jonon perään.

Vaikka saisit paikan niin kahdella tonnilla kuussa loppuelämä on pk-seudun hintatasolla hengissä sinnittelyä.

Jos saa kaupungin kämpän/työsuhdeasunnon esim kaupungin duunarina, voi jo auttaa.

Aika moni asuu myös Espoossa ja Vantaalla, käy töissä joko siellä tai stadissa. Ab-lippu n 60e kuussa.

Jos ei biletä eikä shoppaa, kyllä tuolla elää. En oikein tajua tuota puhetta hintatasosta, riippuu varmaan mistä puhutaan. Hillitön määrä täällä kuitenkin niitä pienillä tuloilla ja palkoilla sitkuttavia on.

Itse pulitan kaupungin kaksiostani 700 josta 200 asumistukea. Osapäivätyö n 1300.

Mitään sukua/perhettä ei ole missään joten mulle ihan sama missä olen, paitsi etten vielä halua olla työtön ja toistaiseksi ei ole tarvinnut olla n 30v täällä asuttuani.

Vierailija
28/43 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni olivat pitkään tuota luokkaa, ja ei olisi millään onnistunut ilman törkyhalvan 450 eur vuokra-asunnon saamista. Jollain aika normaalilla 850 euron vuokralla ja muilla juoksevilla kuluilla ihan vaan olemassaoloon olisi mennyt jo yli 60% tuloista. Tuo ei ole elämisen arvoista elämää, eikä saa mitään säästöön ponnistaakseen edes pois loukusta.

Noilla tuloilla eläminen ja asuminen (sekä säästäminen että joskus pääset pois köyhyysloukusta) on mahdollista vain jos löydät asunnon jossa vuokraan tai lainaan+vastikkeisiin menee max. 400-600 kuussa.

Millä matematiikalla pienipalkkainen ponnistaa köyhyysloukusta pois säästämällä?

Mistä rahasta se säästö tulee?

Tai tuleehan se, jos säästät kaksikymmentä vuotta. Sitten sulla on parikytä tonnia, jolla elelet herroiksi loppuiän kun olet vuosikymmeniä kitkutellut.. eiku ..

Vierailija
29/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä matematiikalla pienipalkkainen ponnistaa köyhyysloukusta pois säästämällä?

Tämä.

Vastaus: ei millään.

Jossain pikkupaikkakunnalla voi 2000€ kuukausipalkalla asua vaikka halvassa omakotitalossa järven rannalla kun pakollisia kuluja voi alentaa käyttämällä omia puita lämmitykseen, hoitamalla kasvimaata takapihalla ja onkimalla kalat järvestä.

Toisaalta saunallinen kaksio kirkolta maksaa saman verran kuin pieni kaupungin vuokrakoppi helsingin mamulähiöstä.

Joo, siellä ei ole tuhatta työpaikkaa koko ajan avoinna mutta jos on niin siihen ei ole tuhatta muuta hakijaakaan. 2000€/kk on nykyään noin onneton palkka että tuollaisia hommia löytyy tekijäihmiselle mistä tahansa kun aktiivisesti etsii eikä jää istumaan sormiensa päälle.

Ainoastaan pk-seudulla tuollaisella palkalla ei ole mahdollista elää. Sillä pysyy vain hengissä ja tämä elämä oli sitten siinä

Vierailija
30/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyy hengissä mutta ei ole elossa. Toki voi kuoleman jälkeen sanoa eläneensä helsingissä.

Mitä se "elossa oleminen" on? Ostellaan laukkuja ja kenkiä, roinaa ja rompetta mitä nyt kulutusyhteiskunta keksii sinulle tyrkyttää? Sitten ollaan elossa?

Vierailija
31/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvin pärjää, miksei pärjäisi?

Vierailija
32/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää jos osaa käyttää rahaa mutta itse en tuohon ryhtyisi. Ostaisin asunnon kehyskunnasta koska sieltä saa suht edullisesti esim kaksion. Vuokrat sen sijaan ei juurikaan eroa pk-seudun vuokratasosta ikävä kyllä. Sen huomasin kun aiemmin etsin vuokra-asuntoa.

Vierailija
33/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni olivat pitkään tuota luokkaa, ja ei olisi millään onnistunut ilman törkyhalvan 450 eur vuokra-asunnon saamista. Jollain aika normaalilla 850 euron vuokralla ja muilla juoksevilla kuluilla ihan vaan olemassaoloon olisi mennyt jo yli 60% tuloista. Tuo ei ole elämisen arvoista elämää, eikä saa mitään säästöön ponnistaakseen edes pois loukusta.

Noilla tuloilla eläminen ja asuminen (sekä säästäminen että joskus pääset pois köyhyysloukusta) on mahdollista vain jos löydät asunnon jossa vuokraan tai lainaan+vastikkeisiin menee max. 400-600 kuussa.

Tai tuleehan se, jos säästät kaksikymmentä vuotta. Sitten sulla on parikytä tonnia, jolla elelet herroiksi loppuiän kun olet vuosikymmeniä kitkutellut.. eiku ..

Kannattaa lähteä heti sijoittamaan niitä rahoja, eikä keräillä niitä ensin parikymmentä vuotta. Mitä nuorempana säästämisen aloittaa, tai siis sijoittamisen, sitä suuremmaksi summa ehtii kasvamaan.

Itse tunnen kyllä aikuisia, jotka ovat asuneet ikänsä kaupungin asunnossa halvalla töitä tehden, ja tuhlaavat aina joka pennosensa ja matkustelevat ja juhlivat ja ovat tyytyväisiä. Voi sitä elää monella tavalla ja tuskin on yhtä "oikeaa tapaa". 

Mutta ei se vähätuloisuus estä säästämästä ja sijoittamasta. Sitten ei kyllä voi nostaa toimeentulotukia, mutta eihän niitä kahden tonnin tuloilla saisi muutenkaan.

Vierailija
34/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Vantaalla, palkka nettona 2200€/kk. Oma yksiö, josta velkaa jäljellä 10.000€. Elän pihisti, olen pärjännyt ihan hyvin. Säästöönkiin riittää. Tosin ei tässä pröystäillä, eikä käydä matkoilla. Mutta tämä riittää itselleni.

Minulla satoja euroja pienempi palkka ja matkustelen todella paljon, matkailuun menee rahaa tuhansia euroja vuodessa. Säästöönkiin jää rahaa, miten ihmeessä sinulla ei riitä matkailuun rahaa?

Vierailija
35/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua asua pimeässä metsässä, vaikka siinä olisi joku hyinen järvikin vieressä. Ei se ole elossa olemista, vihaisena pimeässä.

Vierailija
36/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok pärjää. Asuin vastaavilla tuloilla Helsingissä ja vuokran jälkeen käteen jäi kuitenkin tonni. Puolet enemmän kuin työttömänä jäisi. Kyllä siitä oli mahdollista säästääkin, monelle tuo on ihan tavanomaista arkea eikä mitään "kitkuttelemista".

Vierailija
37/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtatko ottaa asumistukea?

Minua hävettäisi.

Vierailija
38/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua asua pimeässä metsässä, vaikka siinä olisi joku hyinen järvikin vieressä. Ei se ole elossa olemista, vihaisena pimeässä.

Enkä minä kaupungissa. Metelissä, katkussa, palikkatalossa. Vaikka olisi hieno ravintolakin vieressä. Ei se ole elossa olemista.

Kato hei. Ihmisiähän onkin jopa kahdenlaisia.

Vierailija
39/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä kaupungissa. Metelissä, katkussa, palikkatalossa. Vaikka olisi hieno ravintolakin vieressä. Ei se ole elossa olemista.

Kato hei. Ihmisiähän onkin jopa kahdenlaisia.

Ne ravintolat jotka sijatsevat pk-seudulla pienipalkkaisten asuinalueilla eivät ole todellakaan tuttuja Michelin-oppaasta vaan Alibista.

Vierailija
40/43 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moni duunari saa sen reilu 1500 käteen.

Jos on kämppis tai kaupungin yksiö tyyliin 400e/kk, voi pitää autoa.

Itse sain 50e asumistukea, kun vuokra oli 710e. Brutto 1950.

Tyyliin?