Koiran erittäin haastava lääkintä-apua pliis!
Olen ihan epätoivoinen. Minulla on pian 8-vuotias 7.5-kiloinen koira, jolla nyt kaksi viikkoa ollut suolisto-ongelmia. Käyty kaksi kertaa ell:llä. On ollut tosi kipeä ja ripulilla. Lääkkeitä pitäisi saada menemään nestemäisiä ja pillereitä, mutta kun lähestyn koiraa ruiskun tai tablettiruiskun kanssa, irvistelee, murisee ja näyttää kunnolla hampaansa. Kerran puri lääkeruiskuun, uskon että todellakin purisi myös käteen, jos jatkaisin toimenpidettä. Aiemmin ei tällaista ole ollut. Mikä avuksi? Auttakaa pliis!
Kommentit (51)
Onpa kiva kuulla, että hoito tehonnut! Hyvää jatkoa sulle ja koiralle!
Onneksi pieni on paranemaan päin!
Meillä pentukoira joka onneksi elellyt ihan terveenä.
Kiinnostaisi tietää, oliko koirallasi vakuutus ja korvasiko se jotain ell maksuista? Vai onko tuo noin tuhat euroa koko hoidon hinta?
Meillä pennulla agria vakuutus, mutta mietityttää, mitä se tositilanteessa korvaa?
Hyvä että olet saanut lääkkeet ja ruokaa menemään. Minulla kanssa nirso kaikille lääkkeille mutta oppi ettei ruokaa saa ennen kuin lääkkeet on otettu (syönyt 5 vuotta kovaa pilleriä, kapselia ja ruiskua niin on jo tottunut) sinulla toki eri kuin tuommoinen akuutti lääkitys eikä ruokakaan maistu. Lääkkeet menee meillä niin että laitan ruuan valmiiksi kippoon käden ulottuville. Koira istuu, kita kaksin käsin auki pillerit niin pitkälle kitaan kuin äkkiä menee. Kita painetaan kiinni toisella kädellä pitäen ja toisella silitän kaulaa pitkin vedoin tämä saa koiran nielemään. Meidänkin näytti aluksi hampaita ja oli silloin kipuinen. Heti kun nielaisee kunnon kehut ja ruoka nenän eteen. Joskus unohtunut antaa lääke eikä oo toista ruoka kertaa voinut antaa perään niin sitten äkkiä herkkua suuhun herkun perään ja siellä välissä pillerit ja herkkua lisää perään niin koira ikäänkuin hotkii ne lääkkeet siinä vahingossa. Meillä liikaa nautiskellaan/pureksitaan jos antaa vaan yhden lihapullan jonka sisällä lääke, pitää antaa peräkkäin monta ettei sylkäse lattialle. Jauhettuna haistoi/maistoi lääkkeet kaikesta mihin koitin sotkea, eikä yhtä lääkkeistä saanut edes murskata, kerralla kurkkuun kaikki niin kaikille nopeampi toimenpide. Toivottavasti paranee sinun pieni potilas pian!
Ajattelin hankkia apteekista tabletin murskaimen. Helpottaa kovasti lääkkeen antamista koiralle, kun tablettijauhe on sekoitettu nesteeseen/ nakkimössöön.
Omalle koiralle meni myös taannoin pahanmakuinen kipulääke nestemäisenä ja oli samanlaisia ongelmia sen antamisessa. Apteekista ja nettikaupasta (hakusanalla vegekapselit tms.) saa sulavia lääkekapseleita, joihin lääkkeen saa piilotettua ja annettua helpommin makupalan sisässä koiralle. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu enää syömään keitettyä kanaa, ei maksamakkaraa, ei nakkia, ei leikkelettä, ei eläinlääkärin myymään kaikkien koirien rakastamaa toipilasruokaa, ei mitään. Eilen sain keittokinkun avulla Nutriplus geeliä menemään, että sai energiaa, mut tänään ei enää mitään. Koira nesteytettiin klinikalla ja lääkittiin, mutta huomenna pitäis antaa itse liuta lääkkeitä ja tänään vielä Kaopekt Fortea.
Vie se koira takaisin sinne lekuriin nyt. koira ei ole tällä hetkellä kotihoitokunnossa, vaan on saatava tippaan.
Kun tosi nirso koira tulee kipeäksi ruoka-annokseen ei kannatajatkossakaan lääkettä yrittää sekoittaa, mieluiten annetaan lääkkeet aina erillään ruokailusta. Epäluuloinen (lääkkeille) kipeä koira lakkaa syömästä ihan kokonaan, kun ruokahalu on jo muutenkin huono. Kokemusta on. Syömättömyys vie todella huonoon kuntoon. Laiha lihaliemessä keitetty riisi ja keitettyä liha, on myös hyvä toipilas ruoka, lihaliemessä on suolaa, se on hyvä vatsataudissa/ripulissa, se saa koiran juomaan paremmin, neste auttaa toipumisessa, kun on kuiva elimistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu enää syömään keitettyä kanaa, ei maksamakkaraa, ei nakkia, ei leikkelettä, ei eläinlääkärin myymään kaikkien koirien rakastamaa toipilasruokaa, ei mitään. Eilen sain keittokinkun avulla Nutriplus geeliä menemään, että sai energiaa, mut tänään ei enää mitään. Koira nesteytettiin klinikalla ja lääkittiin, mutta huomenna pitäis antaa itse liuta lääkkeitä ja tänään vielä Kaopekt Fortea.
Tässä tilanteessa on varmaan parempi alkaa miettimään että olisiko koiralle parempi päästä pois kärsimyksistään
Höpö höpö, oma koirani sairastui haimatulehdukseen parivuotiaana, eikä syönyt oikein mitään viikkokausiin, vain lihaliemeen dipattu vesimeloni meni ja lääkkeiden kanssa oli yhtä taistelua, etenkin opiaatit oli hankalia kun koira näki ihan selkeästi harhoja (ja tuntuu että jäi riippuvaiseksikin niistä...). Eläinlääkärilaskujen hinnalla olisi ostanut halvan auton. Sitä kesti toista kuukautta ja nyt kahdeksan vuotta myöhemmin tuo oma rakas pallero on tuossa vieressä etätyökaverina, eikä parempaa koiraa olisi voinut pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se koira takaisin sinne lekuriin nyt. koira ei ole tällä hetkellä kotihoitokunnossa, vaan on saatava tippaan.
Koira nesteytettiin ja kotiutettiin. Kuten kerroin ja myös tänne kirjoitin, kotihoito auttoi ja nyt on täysin terve koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa on varmaan parempi alkaa miettimään että olisiko koiralle parempi päästä pois kärsimyksistään
Höpö höpö, oma koirani sairastui haimatulehdukseen parivuotiaana, eikä syönyt oikein mitään viikkokausiin, vain lihaliemeen dipattu vesimeloni meni ja lääkkeiden kanssa oli yhtä taistelua, etenkin opiaatit oli hankalia kun koira näki ihan selkeästi harhoja (ja tuntuu että jäi riippuvaiseksikin niistä...). Eläinlääkärilaskujen hinnalla olisi ostanut halvan auton. Sitä kesti toista kuukautta ja nyt kahdeksan vuotta myöhemmin tuo oma rakas pallero on tuossa vieressä etätyökaverina, eikä parempaa koiraa olisi voinut pyytää.
Ihana kuulla ☺️
Joo ei eläimiä pidetä sairaalassa ellei ole ihan fataali tilanne. Jokainen valvontayö maksaa 500€, toimenpiteet ja lääkkeet päälle, harvalla tavan työntekijällä on sellaiseen varaakaan. Mutta kyllä sinne lääkäriin silti hirveät summat menee, kun tutkitaan.
Joku kysyi vakuutuksista. Mulla ei ole vakuutusta, koska riittävän kattava olisi niin kallis. Lisäksi iän myötä vakuutusehdot tiukkenevat entisestään. Omasta eläinvakuutuksesta kannattaa lukea ehdot tarkkaan mitä korvataan ja mitä ei, mikä on omavastuu jne.
Edelleen päivitän tilannetta. Tänään on ollut ensimmäinen päivä, kun täysin kiinteät, normaalit kakat. Koira on nyt syönyt löysää kaurapuuroa, joss keitettyä naudan jauhelihaa, Biopak-jauhetta (maitohappobakteereja), hiukan nokkosjauhetta ja kurpitsansiemenöljyä. Tämä ruoka kahdessa tai kolmessa erässä päivittäin. Tablettilääkkeet oon antanut nakin tai maksalaatikon kanssa (hyvin pienet määrät). Koira ultrattiin, ei muuta kuin vatsalaukussa ärtyneusyyttä. Vointi on sahannut niin, että täysin hyvän päivän jälkeen on saattanut tulla päivä, jolloin selkeästi koiralla ellottava olo eikä ole halunnut ruokaa. Oon kuitenkin lämmittänyt itselle yhden kalkkunanakin aamulla 😅 ja koira huonosta olosta huolimatta tullut kerjäämään, jolloin saanut nakin palassa närästyslääkkeen menemään. Pahimpina päivinä on auttanut vain Primperan-injektio nahan alle kuonokoppa päässä.
Tänään koissu on ollut virkeä ja tomera. Tähän episodiin on kuulunut monia apaattisia päiviä, koira on halunnut vain nukkua eikä ole juurikaan hakeutunut kontaktiin. Jääkaapin oven aukaisu ei ole kiinnostanut. Olen hieronut koiran vatsaa iltaisin, kun olen katsonut telkkaria, siitä on selvästi nauttinut ja kiittänyt pusuin. Hirveä vatsan lörinä on ollut myös, tänään ei ole paljoa ollut.
Ilmeisesti koirienkin vatsataudit, virusperäiset, voivat olla sitkeässä. Vatsaystävällinen ruoka, nesteytys, usein myös lääkkeet auttavat ajan kanssa. Olen niin onnellinen, että tällä hetkellä näyttää siltä, ettei mitään tähystyksiä tai koepaloja tarvita, ne olisivat olleet ell:n suunnitelmassa seuraavana. Tähän mennessä rahaa palanut jo tonni ell:lle.