Koiran erittäin haastava lääkintä-apua pliis!
Olen ihan epätoivoinen. Minulla on pian 8-vuotias 7.5-kiloinen koira, jolla nyt kaksi viikkoa ollut suolisto-ongelmia. Käyty kaksi kertaa ell:llä. On ollut tosi kipeä ja ripulilla. Lääkkeitä pitäisi saada menemään nestemäisiä ja pillereitä, mutta kun lähestyn koiraa ruiskun tai tablettiruiskun kanssa, irvistelee, murisee ja näyttää kunnolla hampaansa. Kerran puri lääkeruiskuun, uskon että todellakin purisi myös käteen, jos jatkaisin toimenpidettä. Aiemmin ei tällaista ole ollut. Mikä avuksi? Auttakaa pliis!
Kommentit (51)
Pyyhkeeseen kääriminen vähentää ainakin eläimen rimpuilua, saisitko jonkun kaverin avuksi lääkkeiden antoon?
Koiralle hoitokoppa päähän, sen verran iso että saa tungettua ruiskun suupielestä. Tai kuminen ristikkomallinen kuonokoppa josta saa myös ruiskun välistä.
Voin kanssa on mennyt monelle kissalle ja koiralle lääkkeet. Sen verran voita päälle että peittyy niin menee liukkaasti alas.
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu enää syömään keitettyä kanaa, ei maksamakkaraa, ei nakkia, ei leikkelettä, ei eläinlääkärin myymään kaikkien koirien rakastamaa toipilasruokaa, ei mitään. Eilen sain keittokinkun avulla Nutriplus geeliä menemään, että sai energiaa, mut tänään ei enää mitään. Koira nesteytettiin klinikalla ja lääkittiin, mutta huomenna pitäis antaa itse liuta lääkkeitä ja tänään vielä Kaopekt Fortea.
Oletko kokeillut kaurapuuroa? Itse olen joskus tehnyt riisistä, tai kaurasta velliä koiralle, johon olen sekoittanut kanajauhelihaa, tai ihan naudanjauhelihaa kun on ollut vatsavaivoja. Kaura tekee suojaavan kalvon suolistoon ja voi rauhoittaa sen toimintaa. Samalla saa myös nesteitä annettua koiralle.
Anna myös tukiruokaa. Koira pitää syöttää ja lääkitä väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Koira on täysin ruokahaluton, johtuu tuosta suolistovaivasta. Ja lääkkeet pitäisi saada menemään, että ruokahalu palaa 😔 Olen ihan loppu asian suhteen.
Mikä on koiran herkku? Nakki? Lihapulla? Paloittele nakki pieniksi ja lääkkeet sen joukkoon.
Maksamakkaraan on hyvä laittaa lääkkeet.
Jos mahdollista puolita tabletit ja kunnon köntti maksamakkaraa ympärille.
Jos nestemäistä niin väkisin koiralle. Jos koira puree omistajaansa niin piikille sitten
Vierailija kirjoitti:
Anna myös tukiruokaa. Koira pitää syöttää ja lääkitä väkisin.
Lääkkeet pitää antaa, ruokaa eianneta väkisin! Pitää huolehtia, että nestettä saa.
No nyt sain koiran syömään ripulilääkettä (sellaista pastaa) maksamakkaran seassa. Söi myös keitettyä kanaa ja joi vettä 😊
Hoitokopan ostinkin jo ja sieltä välistä sitten ruiskulla (ostin myös tablettiruiskun) lääkkeet. Naapuri lupasi tulla auttamaan, jos yksin en saa. Ehkä tää tästä.
Oon tosi kiitollinen kaikista viesteistä ❤️ Koira on ollut aina mun lohtuna ja tukena, kun elämä on heitellyt (avioerot ja muut paskat), joten on ollut tässä niin hirveä stressi ettei oo itsekään oikein saanut syötyä ja koko ajan on ahdistanut.
Hienoa, kyllä tuo tuosta sitten lähtee. Tsemppiä ja rapsuja koirallesi <3
Vierailija kirjoitti:
Voin kanssa on mennyt monelle kissalle ja koiralle lääkkeet. Sen verran voita päälle että peittyy niin menee liukkaasti alas.
Toimii myös mun koiralle kun mikään muu ei maistu. Kannattaa muistaa.
Mutta ihana kuulla, että ap oli jo saanut lääkittyä koiran ja ruokakin jo vähän maistuu ❤️
Hei ap. Nyt on tärkeää että syöt itsekin ja koetat rentoutua välillä. Koira aistii sinun hermostuminen ym ja se stressaa turhaa. Eli hoida nyt itseäsi niin se auttaa teitä molempia!
Paranemisia!
Meillä toimii parhaiten että laitan lääkkeen voipalan sisään. Koira ei selvästi havaitse sitä niin helposti. Onnea matkaan, tosi ikävää kun lemmikki on kipeä.
Päivitystä eiliseen. Koira sai aamulla kuonokoppa päässä injektiolääkkeen. Pillerit eivät menneet, mutta sain ne menemään maksamakkaran kanssa. Oli kyllä niin raivona kun kuonokopan kanssa operoin, että huh huh. Tänään pitäisi vielä kaksi kertaa saada pillereitä menemään. Ongelma on, että koira todella nopeasti oppii huomaamaan, että herkkuihin on piilotettu jotain, siksi ei enää ota esim nakkia, keittokinkkua eikä kananmunaa. Mutta pääasia, että päivän ensimmäiset lääkkeet on nyt saatu annettua. Ripulikin oli jo ruskeaa eikä keltaista niinkuin viikon verran on ollut.
Kirjoitan meidän tilanteesta, jos joku joskus etsii vastaavasta tilanteesta keskustelua ja kaipaa apua.
Meillä siis oli täysin ruokahaluton koira, joka ei myöskään suostunut juomaan juuri mitään ja ruiskulla antaminen osoittautui mahdottomaksi.
Eilen ell:llä sai pahoinvointilääkkeen, kipulääkettä ja vatsansuojalääkettä. Kotiin sain Zitacia närästykseen ja vatsan suojaksi 3x pvässä, Primperania pahoinvointiin ja vatsan liikkeiden tehostamiseksi, Litalginia vatsakipuun ja lisäksi ostin Kaopekt Fortea ripulointiin (pasta).
Litangin menee kuonokoppa päässä injektiona ihon alle x 2/pv. Muut lääkkeet olen nyt saanut maksamakkaraan keitettyyn kananmunaan piilotettuna. Keitetty, vähärasvainen ihmisten naudan jauheliha runsaaseen veteen on maistunut ja juonut myös sitä kritinlie tä riittävän määrän nesteytykseen.
Koira alkoi tänään ottamaan ruokaa, kun oli kunnolla lääkitty ell:ssä. Nyt on kakkakin jo ihan normaalin väristä eikä ole enää valuvaa, vaan alkaa pikkuhiljaa kiinteytyä.
Omakin ruokahalu on taas parantunut ja ahdistus hälventynyt. Eilen vielä olin aivan loppu tästä tilanteesta ja mietin raskain mielin, että antaa saakeli kuolla. On kyllä niin ihanaa, kun rakas koiruli on taas pirteä oma itsensä ja sinnikäs hoitaminen on tuottanut tulosta.
Kiinnostaisi tietää, miten suojaskt kotisi?
Siis kun koiralla oli se ripuli.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten suojaskt kotisi?
Siis kun koiralla oli se ripuli.
Se teki vain ekana yönä ja eräänä toisena yönä sisälle, matolle. Pesin tekstiilipesuaineella ne. Muuten käytin tiheämmin ulkona kuin normaalisti.
Tänä aamuna oli taas selvästi etova olo koiralla, ei halunnut ottaa ruokaa/juomaa. Sain kuitenkin lääkkeet menemään. Nyt päivällä joi lihalientä ja söi vähän maksalaatikon ja naudan keitetyn jauhelihan sekoitusta. Vielä iltalääkkeet, niin taas voi huokaista tälle päivää.
Meillä auttoi tämä Inupek Forte koiran ripuliin, valmistetta saa eläintarvikeliikkeistä tai apteekeista
https://www.yliopistonapteekki.fi/inupekt-forte-vet-tabl-60-kpl-15325
kissalleni on helppo antaa kaikki lääkkeet, mutta teen sen vielä helpommaksi. Sheba Creamy Snäck 'iä puolikas siitä putkesta ja siihen sotkee tai jos on tablettia, niin murskaan sen hienoksi jauheeksi ja taas creamy Snäkiä niin, että koko jauhe kostuu. Veitsen terällä sotken sen pienen annoksen ja ei tarvi kuin nähdä se pieni lautanen jolla annos on, niin kyllä tulee luo ja kyllä kelpaa.
Mitään muuta Sheban ruokaa ei syö, vain tuo herkku on hyvää ja sen avulla saa menemään mitä vaan,annan päivittäin Avital flex jauhetta, kissalla on jo ikää kohta 12v.
Sitä ei saisi antaa kuin 1 putki päivässä, minä annan 1/2 koska se jokapäivä on sitä Avitalia otettava ja en halua kissan lihovan liioista herkuista
Koirille varmaan löytyy samantyyppistä nuoltavaa herkkua jonka sekaan saat lääkkeet laitettua. Helpompaa ainakin olisi antaa, jos itse haluaisi sitä herkkua.
Koira tiukkaan otteeseen ja ruisku suuhun ja kuonosta kiinni niin kauan, että nielee.