Kehtaako kysyä yhdeltä ihmiseltä, josta liikkuu todella ilkeitä huhuja
miten hänen puoliso suhtautuu niihin? Kun on satavarmaa että huhut ovat kantautuneet puolisonkin korviin ja on häpäissyt puolisonkin erittäin pahasti. Onko voinut vain olankohautuksellla ohittaa, kun vaikuttaa varmaan pahasti arkeenkin. Kehtaako?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kehtaat kysyä vain siinä tapauksessa, että olet itse valmis kertomaan juorua levittäneille että he ovat levittämässä perätöntä huhua.
AP varmaan pistänyt itseni huhut liikkeelle ja haluaa nyt varmistaa, että puolisokin on tietoinen. Muuten on vaikea käsittää, miksi kyselisi tuollaista.
Mitä sä eikä tiedolla teet eli mihin tarvitset tietoa puolison suhtautumisesta? Kuulostaa ilkeältä.
Kun olet itsekin sitä mieltä, että kyse on juoruista eikä totuudesta, niin miksi haluat itse osallistua juorujen levittämisen jatkamiseen.
Suoraselkäinen ihminen kertoisi asianosaiselle, että mitä hänestä juorutaan.
Vierailija kirjoitti:
Huhujen tai toisten asioiden kertomisessa voi miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:
Onko kertominen pakollista? Onko se hyödyllistä? Onko se rakkaudellista?
Samaa voit pohtia tuon kysymisesi suhteen: Onko pakollista kysyä tuollaista asiaa, onko siitä hyötyä ja onko se rakkauden teko kysyä? Tulit varmaankin siihen tulokseen, että tuollaisen kysyminen ei ole pakollista, siitä ei ole hyötyä kenellekään ja se vain pahoittaa toisen mielen.
Tuollaisen kysymisen sijaan voisi olla hyödyllistä ja rakkaudellista kertoa huhujen kohteelle, että hänestä on kerrottu siellä ja täällä tiettyjen henkilöiden toimesta sellaisia ja tuollaisia huhuja.
Niin, ehkä kertoisin.juorujen kohteelle itselleen, varsinkin jos melko intiimejä tai noloja huhuja, ja jos nolottaa kertoa, koska ei itse ole huhujen liikkeelle laittaja, mikä estää kertomasta vähän mistäpäin huhut ovat tulleet.
Tuollainen, että kertoisinko vaikka Lissun miehelle Lissusta liikkuvat juorut tai Penan vaimolle Penasta liikkuvat juorut ei jotenkin kuulosta sille, että ollaan hyvällä asialla. Paitsi, joskus voi ehkä olla liian noloa kertoa kohteelle itselleen, joten parempi ehkä että ainakin joku perheestä tietäisi perheeseen kohdistuvat juorut. Moni haluaisi ihan uteliaisuudesta tietää. Sitä voi sitten vaikka naureskella niille, vaikka olisi hui "ilkeitä", mutta kun ei tiedä ei voi edes kauhistella tai nauraa, muuta kun ihmisten hassulle käytökselle. Sehän olisi oikeasti vain huvittavaa jos on mennyt perille joku ihan väärä huhu. Jos oikea huhu, ei ehkä huvittavaa, mutta harvalla on oikeasti jotain ihan hirrrrveää, ainakaan sellaista, mitä ei osaisi odottaa, jos kerran totta on.
Mistä tiedät mikä on totuus? Valehtelijat valehtelevat aina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä eikä tiedolla teet eli mihin tarvitset tietoa puolison suhtautumisesta? Kuulostaa ilkeältä.
Tulee mieleen joku, tiedätsä sun miehes/vaimos on pettänyt huhu, ihan sama olisiko totta tai ei, mutta jos ei ole kummankaan osapuolen luottoystävä, kertoisin sille, kuka on huhujen kohteena, että tiedätkös juttuja on levinnyt.
Jos taas jotain väärää huhua tyyliin jollain on mt ongelmia, kertoisin myös kohteelle itselleen. Jos ihan oikeasti uskoo huhuihin, eikä uskalla kertoa kohteelle itselleen, kertoisin ehkä puolisolle, joka varmaan kertoisi puolisolleen, hei tiiätkö mä kuulin tällaista. Toisaalta ei kai tuollaiseen voi reagoidakaan, jos ei tiedä ketkä levittävät huhuja ja keille niitä pitäisi oikaista ja ei kai sillä niin väliäkään, jos omiin korviin ei ole mitään kantautunut.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet itsekin sitä mieltä, että kyse on juoruista eikä totuudesta, niin miksi haluat itse osallistua juorujen levittämisen jatkamiseen.
Suoraselkäinen ihminen kertoisi asianosaiselle, että mitä hänestä juorutaan.
Ihan hyvällä vaan. Ihmisten auttaminenkin tehdään nykyään jopa fyysisellä tasolla, kysymättä, pyytämättä, neuvottelematta. Aika kyseenalaista tuollainen auttaminen mielestäni. Sanoisin jopa rikollista ja hullua. Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
En sekaantuisi. Tuskin saat kiitosta.
Miksi et saisi. Tai ehkä et, mutta tuskin huhujen kohde sulle suuttuisi, jollei käy ilmi, että olet itse laskenut näitä huhuja liikkeelle. Kyllä moni haluaisi varmaan tietää itsestään liikkuvat jutut, ihan mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä huhuja liikkuu? Mun puoliso ainakin tietää kaiken minusta, vaikka liikkuisi mitä huhuja, kerron aina kaiken hänelle.
No mutta nyt tullaan siihen onko huhut totta vai ei. Jos susta liikkuu huhuja, jotka eivät ole totta, et ole voinut kertoa niistä puolisolle.
Ja jos on huhuja, jotka ovat totta, mutta eivät ehkä kovin ajankohtaisia eli tapahtuneet ennen yhteenmenoa, ei ehkä puolisosi tiedä kaikkea. Joillain voi olla värikäs menneisyys, mistä ei ole ehkä enää tarpeen, eikä mitenkään hyödyllistä kuulla, joskus kymmeniä vuosia myöhemmin.
Onneksi asun kaupungissa! Ei tarvitse katsella juoruämmäpiirejä missä mylvitään innoissaan keksittyjä asioita, ja eristetään naapurin Marketta kahvittelupiireistä koska hän käyttää liian kirkasta huulipunaa.
Olen ollut juoruilun kohteena työpaikalla ja siinä tilanteessa olisin kyllä arvostanut jos uteliaat olisivat kysyneet suoraan multa eikä mut paremmin tuntevilta.