Montako tavua Joakim-nimessä?
Kommentit (26)
miten poikani nimi tavutetaan. Aemmin olin ajatellut, että Joa-kim, mutta nyt mietin kumpihan mahtaa olla oikea.
Onko muilla paljon Joakim-nimisiä? Ja mitkä on toiset nimet? Meillä on Joakim Henrik Matias. Tuli mieleen, että tavutetaanko tuo Ma-ti-as, kun jos lausuu ruotsalaisittain Ma-tii-as sillä eihän suomenkielessä ole -tias-tavua?
tiukille.
Minä en ole äikän ope, mutta toimittajana väittäisin ilman muuta, että Joa-kim. Ma-ti-as.
Minun Joakimini nimessä nimittäin on kolme tavua ;P
Kyllä mä olisin heti sanonut Jo-a-kim. Mutta nyt toisaalta tuntuu tuo Joa-kim myös ihan hyvältä.
Ja mä kun oon aina luullut, että mulla on hyvä kielikorva. :(
Mä varmaan ajattelen tuon ruotsalaisittain Juu-a-kim ja siksi tavuttaisin kolmeen tavuun.
haluat. Toivoisin silti, että et levittäisi väärää tulkintaa kovin laajalti.
Nimen lausunnalla (=miten tavuja painotetaan) ei ole tekemistä tavutuksen kanssa. Taaskin johtuen siitä, että samaa nimeä käytetään eri maissa ja lausutaan eri tavoin - tavuttamistapoja voi kuitenkin olla vain yksi.
Olet kyllä aika hauska. Oletko viettänyt pitkäänkin aikaa googlettamalla itsellesi jostain perusteluja ;-))?
No, minä lähden nyt joka tapauksessa kotiin, illaksi suunniteltu opettajainkokous onkin peruttu.