Seinäjoella nuoret eivät saa kasvisruokaa
Kenen etu?
Nythän käytännössä monet nuoret eivät syö koulupäivän aikana ollenkaan, tai osa nuorista syö esimerkiksi vain leipää margariinilla tai esim pelkkiä perunoita. Nuoret joutuivat aikuisten poliitikkojen ideologioiden uhriksi, sen sijaan että saisivat tehdä itse itseään koskevia päätöksiä.
Kommentit (87)
N30 kirjoitti:
Moon ainakin ylypiä siitä että pääpaino ruoassa on kaikessa muussa kuin kasvisruokavaliossa
Salaatit kuuluu jäniksille.
Äänestit Mestaria viime vaaleissa?
Minä nyt vähän veikkaan että tässä ei nyt kerrota kaikkea, etenkään aloitteen sisällöstä. Lyhyt "haluttiin kasvis- ja vegaaniruokaa" ja loppuartikkeli on päättäjien mollausta.
Ei yllätä. Pohjammaalla on myös hyvin vaikea tai mahdoton saada lain mukaista et-opetusta, siellä lyödään raamatulla päähän päiväkoti-ikäisestä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tämä olla edes totta? Että vuonna 2021 kasvisruoka on niin monimutkainen ja vaikea juttu ettei sellaista voida järjestää kouluihin? Ihminen on käynyt kuussa mutta Seinäjoella ei osata tehdä kasvisruokaa. Uskomatonta :D
Koettakaa pärjätä siellä Seinäjoella, ja onneksi junalla pääsee aina pois.
Ei ole mitään syytä tehdä erityisesti jotain kasvisruokaa.
N30 kirjoitti:
Moon ainakin ylypiä siitä että pääpaino ruoassa on kaikessa muussa kuin kasvisruokavaliossa
Sulla ei taida itselläsi päässä sitten paljoa painaa, vatsan ympärillä todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Salaatit kuuluu jäniksille.Äänestit Mestaria viime vaaleissa?
Sdp
N30 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Salaatit kuuluu jäniksille.Äänestit Mestaria viime vaaleissa?
Sdp
Eli siis Kasvis-Sannaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että on paikkakuntia missä ajatellaan myös perinteistä arvopohjaa. Woke-perheille varmasti löytyy joku muu asuinpaikka.
Usein nuori päättää kasvissyönnistään ihan itse. Itsekin olin ja olen perheen ainoa kasvissyöjä. Onneksi jo ysärillä sai kasvisruokaa meidän koulussa, vaikka silloin siihen tarvittiin vielä terkkarin lupa. Ihme touhua, ettei nykypäivänä muka saisi kasvisruokaa koulussa. Ei ole keittiölle iso vaiva tehdä joku erillinen ruoka nuorille.
en ymmärrä,tätä kiukuttelua aikuisilta,on mennyt kummaksi maailma. me vanhat nuorina söimme kaikki ruuat ilolla,koulussa ilmaista ja oli paljon kasvista,silti on aikuisiksi kasvettu! puuropäivät,kesäkeitot,hernekeitot,pinaattilätyt kaikki ihan kunnon ruokaa. mukulat nykyään kävelee niin turvonneina,ei ihme kun ei koulussa osata antaa porkkanaa käteen,aikuiset ruokkii hampurilaisilla ja kokiksilla laiskuudessaan.
Eli tarjolla on vain ihan pelkkää lihaa? Ei siis mitään lisukkeita. Perunaa, porkkanaa, salaattia, leipää jne. Vaikea uskoa. Jättää vaan sen lihan ottamatta. Niinhän ne kasvissyöjätkin sanoo, että onko sitä lihaa aina pakko saada. Sekaruuissa on yleensä mahdollista jättää vaan se liha ottamatta tai syödä salaattia. Kouluruoka on kuitenkin vain se yksi ateria päivässä, kotona sitten syödään loput.
En usko. Someseksikäs aihe (kasvisruoka ja nuorten vaikutusvalta) niin helppo saada näkyvyyttä ja somepisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että on paikkakuntia missä ajatellaan myös perinteistä arvopohjaa. Woke-perheille varmasti löytyy joku muu asuinpaikka.
Usein nuori päättää kasvissyönnistään ihan itse. Itsekin olin ja olen perheen ainoa kasvissyöjä. Onneksi jo ysärillä sai kasvisruokaa meidän koulussa, vaikka silloin siihen tarvittiin vielä terkkarin lupa. Ihme touhua, ettei nykypäivänä muka saisi kasvisruokaa koulussa. Ei ole keittiölle iso vaiva tehdä joku erillinen ruoka nuorille.
Ne ylimääräiset ruokalajit pientä vähemmistöä varten eivät ole mitenkään ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös entisenä seinäjokisena olin aivan ihmeissäni tästä. Olen ope ja asunut kolmessa isossa / keskikokoisessa kaupungissa, joissa kaikissa koulun lounaslinjastossa kasvisruoka oli joka päivä yksi vaihtoehto muiden joukossa. En ikinä kuullut mitään ihmettelyä asiasta, se oli ymmärtääkseni ollut jo useita vuosia tavallinen käytäntö.
Seinäjoella ei ehkä ihan ymmärretä, mitä tällaiset uutiset tekevät kaupungin imagolle. Jos toiveena on houkutella niitä aikoinaan lähteneitä koulutettuja hyvätuloisia paluumuuttajaperheitä lapsineen takaisin kaupunkiin, niin kaikki tällainen vaikuttaa. Mekin aina välillä mietitään isovanhempien yms takia paluuta seudulle ja sitten tämmöiset uutiset saa ajattelemaan, että no ehkä kuitenkaan ei.
Näinpä. Monet pikkukaupungit saavat kiittää ihan vaan itseään siitä, että miksi moni sieltä muuttanut ei koskaan palaa.
Seinäjoella on iso muuttovoitto. Kaikesta päätellen persustrategia toimii.
Mutta mistä porukka muuttaa sinne? Jos lähikunnista, niin ehkä jopa Seinäjokikin ne olosuhteet voittaa.
Maakuntakeskus. Suuri osa on opiskelemaan tulevia opiskelijoita lähiseudulta ja eläkkeelle jääneitä tilallisia ympäryskunnista.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarjolla on vain ihan pelkkää lihaa? Ei siis mitään lisukkeita. Perunaa, porkkanaa, salaattia, leipää jne. Vaikea uskoa. Jättää vaan sen lihan ottamatta. Niinhän ne kasvissyöjätkin sanoo, että onko sitä lihaa aina pakko saada. Sekaruuissa on yleensä mahdollista jättää vaan se liha ottamatta tai syödä salaattia. Kouluruoka on kuitenkin vain se yksi ateria päivässä, kotona sitten syödään loput.
Monesti se salaatti on vaan porkkanaraastetta tai kaaliraastetta. Ja liharuokana voi olla esimeriksi jotain paistosta tai keittoa. Eli sellaisina päivinä kasvissyöjä voi syödä vaan jotain näkkäriä.
Koska tämä lapsellinen suomalainen mielensäpahoittaijen kasvisruokavaatimustrendi lähtee hiiteen? Tuotteet täytetään keinotekoisilla aromivahventeilla jotta ne maistuisivat kuitenkin lihalta, niiden kasvisproteiinien kuten soijan tuottaminen saastuttaa enemmän mitä lihanjalostus koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme junttila. Esim Helsingissä monissa kouluissa kasvisruoka on tasa-arvoinen VAIHTOEHTO, eli ei ole tarvinnut edes ilmoittautua kasvissyöjäksi, saa tehdä siinä syömishetkessä valinnan ottaako kasvisruokaa vai lihavaihtoehdon.
Kyllä Seinäjoellakin saa kasvisruokaa ainakin Seinäjoen kaupungin nettisivujen mukaan?
"Kouluissa on tarjolla joka päivä kaksi ruokavaihtoehtoa, paitsi silloin kun kaikille ruokailijoille on tarjolla kasvisruoka"
https://www.seinajoki.fi/kasvatus-ja-opetus/ruoka-ja-siivouspalvelut/ru…
Jos näin on, niin mitä tämä nuorisovaltuuston aloite ihan tarkalleen ottaen koski?
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tämä olla edes totta? Että vuonna 2021 kasvisruoka on niin monimutkainen ja vaikea juttu ettei sellaista voida järjestää kouluihin? Ihminen on käynyt kuussa mutta Seinäjoella ei osata tehdä kasvisruokaa. Uskomatonta :D
Koettakaa pärjätä siellä Seinäjoella, ja onneksi junalla pääsee aina pois.
Eipä tuolla pohojanmaalla muuta osata kuin lukea raamattua. Sivistys ei ole vielä saapunut sinne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme junttila. Esim Helsingissä monissa kouluissa kasvisruoka on tasa-arvoinen VAIHTOEHTO, eli ei ole tarvinnut edes ilmoittautua kasvissyöjäksi, saa tehdä siinä syömishetkessä valinnan ottaako kasvisruokaa vai lihavaihtoehdon.
Kyllä Seinäjoellakin saa kasvisruokaa ainakin Seinäjoen kaupungin nettisivujen mukaan?
"Kouluissa on tarjolla joka päivä kaksi ruokavaihtoehtoa, paitsi silloin kun kaikille ruokailijoille on tarjolla kasvisruoka"
https://www.seinajoki.fi/kasvatus-ja-opetus/ruoka-ja-siivouspalvelut/ru…
Jos näin on, niin mitä tämä nuorisovaltuuston aloite ihan tarkalleen ottaen koski?
Nuorisovaltuusto halusi ilmeisesti vegaanin vaihtoehdon. Nähtävästi pelkkä kasvisruoka ei ole enää tarpeeksi erikoisuudentavoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ruuasta on jo nyt kasviksia, tuossa nyt ei vaan haluta lähteä yksisilmäiseen vegaanihömpötykseen mukaan.
Ja se on aivan oikein.
Itse asiassa sikahömpötys taitaa olla tulossa tiensä päähän. Tulevaisuudessa tehokasvatettu liha on kalliimpaa kuin laboratoriossa tuotetut vaihtoehdot. Voin kuvitella älämölön, siitä tulee oikein Seinäjoen Parkumarkkinat.
Se että on pystytty tuottamaan miljoonien laitteilla sormenkynnen kokoinen pala jotain keinolihaa ei vielä meinaa mitään.
Keinotekoisesti tuotettu liha on ympäristön kannalta ydinpommi.