Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seinäjoella nuoret eivät saa kasvisruokaa

Vierailija
19.11.2021 |

Kenen etu?

Nythän käytännössä monet nuoret eivät syö koulupäivän aikana ollenkaan, tai osa nuorista syö esimerkiksi vain leipää margariinilla tai esim pelkkiä perunoita. Nuoret joutuivat aikuisten poliitikkojen ideologioiden uhriksi, sen sijaan että saisivat tehdä itse itseään koskevia päätöksiä.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos evoluutio olisi tarkoittanut ihmisen puhtaasti kasvissyöjäksi meidän purukalusto ja ruuansulatus järjestelmä olisi kehittynyt eri tavalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme junttila. Esim Helsingissä monissa kouluissa kasvisruoka on tasa-arvoinen VAIHTOEHTO, eli ei ole tarvinnut edes ilmoittautua kasvissyöjäksi, saa tehdä siinä syömishetkessä valinnan ottaako kasvisruokaa vai lihavaihtoehdon. 

Vierailija
4/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratia on tosi raskasta, olisi kaikille parempi jos siirryttäisiin punavihreään diktatuuriin.

Vierailija
5/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan pitäisi kattaa kolmasosa päivittäisestä energiantarpeesta ja esim proteiinin tarpeesta. Tämä ei kyllä todellakaan toteudu nyt kasvisruoan suhteen, kun sitä ei edes tarjota. 

Vierailija
6/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa suurin osa nuorista syö vielä vähemmän. Ihan naurettavaa vinkumista, jos kaksi ihmistä haluaa syödä kasvisruokaa ja suurin osa ei halua syödä. Kasvisruokapäivänä suurin ruokahävikki.

Vierailija
7/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen keskisormenosoitus nuoria kohtaan jotka ovat itse yrittäneet vaikuttaa omiin asioihinsa. 

Vierailija
8/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua syödä sikaa, on päässä vikaa.

Vierailija
9/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Suomessa sai kasvisruokaa jo ysärillä. Aika erikoista tuo että Seinäjoella eletään edelleen jotain viiskytlykua. 

Vierailija
10/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokaa suurin osa nuorista syö vielä vähemmän. Ihan naurettavaa vinkumista, jos kaksi ihmistä haluaa syödä kasvisruokaa ja suurin osa ei halua syödä. Kasvisruokapäivänä suurin ruokahävikki.

Entä, jos edes niille kahdelle kasvissyöjälle järjestettäisiin kasvisruokaa? Vai onko parempi että olkoot lapsi nälissään? 

Vierailija
11/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tapahtuisi jos tuolla oppilaskunta alkaisi järjestämään omia kasvisruokapäiviä? Eli tarjoaisivat ruokaa jostain opiskelijoiden taukotiloissa/oppilaskunnantiloissa tms. Joku paikallinen yrittäjähän voisi ihan hyvin lähteä tällaista tempausta tukemaan.  

Vierailija
12/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös entisenä seinäjokisena olin aivan ihmeissäni tästä. Olen ope ja asunut kolmessa isossa / keskikokoisessa kaupungissa, joissa kaikissa koulun lounaslinjastossa kasvisruoka oli joka päivä yksi vaihtoehto muiden joukossa. En ikinä kuullut mitään ihmettelyä asiasta, se oli ymmärtääkseni ollut jo useita vuosia tavallinen käytäntö.

Seinäjoella ei ehkä ihan ymmärretä, mitä tällaiset uutiset tekevät kaupungin imagolle. Jos toiveena on houkutella niitä aikoinaan lähteneitä koulutettuja hyvätuloisia paluumuuttajaperheitä lapsineen takaisin kaupunkiin, niin kaikki tällainen vaikuttaa. Mekin aina välillä mietitään isovanhempien yms takia paluuta seudulle ja sitten tämmöiset uutiset saa ajattelemaan, että no ehkä kuitenkaan ei. 

Vierailija
13/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen keskisormenosoitus nuoria kohtaan jotka ovat itse yrittäneet vaikuttaa omiin asioihinsa. 

Jep, eipä tarvi nuorten jatkossakaan ehdottaa yhtään mitään mikä liittyy omaan arkeen yhtään millään tavalla, masentukoot pleikkareidensä äärellä. Asioihin ei voi vaikuttaa. 

Vierailija
14/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös entisenä seinäjokisena olin aivan ihmeissäni tästä. Olen ope ja asunut kolmessa isossa / keskikokoisessa kaupungissa, joissa kaikissa koulun lounaslinjastossa kasvisruoka oli joka päivä yksi vaihtoehto muiden joukossa. En ikinä kuullut mitään ihmettelyä asiasta, se oli ymmärtääkseni ollut jo useita vuosia tavallinen käytäntö.

Seinäjoella ei ehkä ihan ymmärretä, mitä tällaiset uutiset tekevät kaupungin imagolle. Jos toiveena on houkutella niitä aikoinaan lähteneitä koulutettuja hyvätuloisia paluumuuttajaperheitä lapsineen takaisin kaupunkiin, niin kaikki tällainen vaikuttaa. Mekin aina välillä mietitään isovanhempien yms takia paluuta seudulle ja sitten tämmöiset uutiset saa ajattelemaan, että no ehkä kuitenkaan ei. 

Näinpä. Monet pikkukaupungit saavat kiittää ihan vaan itseään siitä, että miksi moni sieltä muuttanut ei koskaan palaa. 

Vierailija
15/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että on paikkakuntia missä ajatellaan myös perinteistä arvopohjaa. Woke-perheille varmasti löytyy joku muu asuinpaikka.

Vierailija
16/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Monet pikkukaupungit saavat kiittää ihan vaan itseään siitä, että miksi moni sieltä muuttanut ei koskaan palaa. 

Seinäjoella on iso muuttovoitto. Kaikesta päätellen persustrategia toimii.

Vierailija
17/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjissä on aina joku tolvana, ei sille mitään voi!

Vierailija
18/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko tämä olla edes totta? Että vuonna 2021 kasvisruoka on niin monimutkainen ja vaikea juttu ettei sellaista voida järjestää kouluihin? Ihminen on käynyt kuussa mutta Seinäjoella ei osata tehdä kasvisruokaa. Uskomatonta :D 

Koettakaa pärjätä siellä Seinäjoella, ja onneksi junalla pääsee aina pois. 

Vierailija
19/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että nykyään kaksi ruokavaihtoehtoa ovat automaatio kaikissa Suomen oppilaitoksissa kaikilla koulutusasteilla. Itse en syö kalaa koska en vaan saa sitä alas (minulla on diagnosoidusta aspergerista johtuva aistiyliherkkyys), ja sen vuoksi olen valinnut kasvisvaihtoehdon niinä päivinä, mutta tämä on tapahtunut peruskoulua ylemmillä koulutusasteilla. Omina peruskouluaikoinani oli vain yksi ruokavaihtoehto, kun olen sen verran vanha. Muut vaihtoehdot piti yksilöllisesti tilata, siihen aikaan syynä oli aina allergia. Tällöin söin kalaruokapäivinä pelkkää salaattia ja leipää.

Vierailija
20/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleekohan nuo että pakkolihattaminen toimii? Mutta kun ei ketään voi pakottaa syömään yhtään mitään mitä ei halua syödä. Eli jos nuori ei löydä koulusta itselleen sopivaa ruokaa, niin hän on syömättä, tuo kotoa eväät tai menee ruokatunnilla kauppaan. Sori nyt vaan sikatilalliset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan