Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seinäjoella nuoret eivät saa kasvisruokaa

Vierailija
19.11.2021 |

Kenen etu?

Nythän käytännössä monet nuoret eivät syö koulupäivän aikana ollenkaan, tai osa nuorista syö esimerkiksi vain leipää margariinilla tai esim pelkkiä perunoita. Nuoret joutuivat aikuisten poliitikkojen ideologioiden uhriksi, sen sijaan että saisivat tehdä itse itseään koskevia päätöksiä.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ruuasta on jo nyt kasviksia, tuossa nyt ei vaan haluta lähteä yksisilmäiseen vegaanihömpötykseen mukaan.

Ja se on aivan oikein.

Vierailija
22/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että on paikkakuntia missä ajatellaan myös perinteistä arvopohjaa. Woke-perheille varmasti löytyy joku muu asuinpaikka.

No jos perinteisellä arvopohjalla halutaan mennä, niin vaihtoehtoja koulun lounaslinjastossa pitäisi olla tasan yksi ja se olisi kasvisruokaa. Eihän suomalaiset ole lihaa syöneet näitä määriä kuin hyvin lyhyen aikaa, ihan nykyajan kotkotuksia. Kultaisella 60-luvullakin liha oli yleensä vain juhlapäivien ruokaa.

Ymmärtäisin kohun täysin, jos nuoriso olisi ehdottanut, että kouluissa siirrytään kokonaan kasvisruokaan. Mutta että ei haluta antaa siihen jauhelihapihvien viereen kasvispihvejä, että halukkaat voisivat ottaa sen. Tuntuu käsittämättömältä, tajusinko tätä edes oikein?

Ja olen itse iloinen lihansyöjä, mutta minusta on päivän selvää, että lounaslinjastolla pitää olla myös kasvisruoka sellaista haluaville. Itsekin otan sitä välillä, koska terveellisyys ja planeetta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kohdellaan lapsia kuin kuninkaallisia.

Vierailija
24/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokaa suurin osa nuorista syö vielä vähemmän. Ihan naurettavaa vinkumista, jos kaksi ihmistä haluaa syödä kasvisruokaa ja suurin osa ei halua syödä. Kasvisruokapäivänä suurin ruokahävikki.

Nuoret olivat ITSE halunneet kouluun kasvisruokaa. Lue tuo uutinen. 

Vierailija
25/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että on paikkakuntia missä ajatellaan myös perinteistä arvopohjaa. Woke-perheille varmasti löytyy joku muu asuinpaikka.

Silloin wanhoina hyvinä aikoina koulussahan syötiin lähinnä puuroa tai kasviskeittoa. Siihenkö haluat palata?

Vierailija
26/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista kouluruokaa tarjoillaan vain Suomessa ja Ruotsissa. Kaikkia toiveita ei niillä vähäisillä resursseilla voi toteuttaa, mutta suurin osa oppilaista on tarjoiluun tyytyväisiä. 

Kukaan ei kiellä ottamasta kouluun omia eväitä, joten mieleiset eväät mukaan, kuten muualla maailmassa oppilaat joutuvat tekemään.

Vierailija
27/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin wanhoina hyvinä aikoina koulussahan syötiin lähinnä puuroa tai kasviskeittoa. Siihenkö haluat palata?

Uhh, se kesäkeitto palaa kyllä elävästi mieleen 🤮

Vierailija
28/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mieluusti syöty eläinkunnan tuotteita joka päivä jos olisi ollut rahaa. Aatteellisen vegaanisuusvaatimus yleisenä ilmiönä on hyvin tuore, alle 10 vuotta vanha ilmiö.

Vierailija
29/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokaa suurin osa nuorista syö vielä vähemmän. Ihan naurettavaa vinkumista, jos kaksi ihmistä haluaa syödä kasvisruokaa ja suurin osa ei halua syödä. Kasvisruokapäivänä suurin ruokahävikki.

Aika pieni porukka tuota on on halunnut, valtaosa nuorista ei halua mitään kasvispäivää.

Vierailija
30/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen keskisormenosoitus nuoria kohtaan jotka ovat itse yrittäneet vaikuttaa omiin asioihinsa. 

Jep, eipä tarvi nuorten jatkossakaan ehdottaa yhtään mitään mikä liittyy omaan arkeen yhtään millään tavalla, masentukoot pleikkareidensä äärellä. Asioihin ei voi vaikuttaa. 

Tämän päivän nuoriso on tiedostavaa, ja jää mieluummin kotiin pleikkarin ääreen kuin menee sellaiseen kouluun missä boomeriopettajat vähät välittävät ilmastosta ja vähemmistöjen ihmisoikeuksista.

Vierailija
31/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni porukka tuota on on halunnut, valtaosa nuorista ei halua mitään kasvispäivää.

Eikös siitä ollut jonkun aikaa sitten uutinen että suomalaisista 4% on puhtaasti kasvissyöjiä ja nämä 4% vaatii 96% toteuttamaan heidän ideologiaa

Vierailija
32/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen keskisormenosoitus nuoria kohtaan jotka ovat itse yrittäneet vaikuttaa omiin asioihinsa. 

Kuinka niin?

Heidän esittämänsä asia käsiteltiin. Ihan kuten demokratiassa kuuluukin.

Eihän se että jos nuori/lapsi tekee jonkun esityksen tarkoita sen automaattista hyväksyntää.

Vierailija
33/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha vain alkaa olla liian kallista kaupalle ja kate ohenee ja siksi myös kasvisruoka sopii heille?

Vierailija
34/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ruuasta on jo nyt kasviksia, tuossa nyt ei vaan haluta lähteä yksisilmäiseen vegaanihömpötykseen mukaan.

Ja se on aivan oikein.

Itse asiassa sikahömpötys taitaa olla tulossa tiensä päähän. Tulevaisuudessa tehokasvatettu liha on kalliimpaa kuin laboratoriossa tuotetut vaihtoehdot. Voin kuvitella älämölön, siitä tulee oikein Seinäjoen Parkumarkkinat.

Vierailija
35/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret tekivät ehdotuksen joka otettiin vakavasti ja siitä äänestettiin. Meni kuten demokratiassa kuuluu mennä.

Vierailija
36/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös entisenä seinäjokisena olin aivan ihmeissäni tästä. Olen ope ja asunut kolmessa isossa / keskikokoisessa kaupungissa, joissa kaikissa koulun lounaslinjastossa kasvisruoka oli joka päivä yksi vaihtoehto muiden joukossa. En ikinä kuullut mitään ihmettelyä asiasta, se oli ymmärtääkseni ollut jo useita vuosia tavallinen käytäntö.

Seinäjoella ei ehkä ihan ymmärretä, mitä tällaiset uutiset tekevät kaupungin imagolle. Jos toiveena on houkutella niitä aikoinaan lähteneitä koulutettuja hyvätuloisia paluumuuttajaperheitä lapsineen takaisin kaupunkiin, niin kaikki tällainen vaikuttaa. Mekin aina välillä mietitään isovanhempien yms takia paluuta seudulle ja sitten tämmöiset uutiset saa ajattelemaan, että no ehkä kuitenkaan ei. 

Näinpä. Monet pikkukaupungit saavat kiittää ihan vaan itseään siitä, että miksi moni sieltä muuttanut ei koskaan palaa. 

Seinäjoella on iso muuttovoitto. Kaikesta päätellen persustrategia toimii.

Mutta mistä porukka muuttaa sinne? Jos lähikunnista, niin ehkä jopa Seinäjokikin ne olosuhteet voittaa. 

Vierailija
37/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demokratia on tosi raskasta, olisi kaikille parempi jos siirryttäisiin punavihreään diktatuuriin.

Näin tämä asia on nähtävä tämän asian osalta. Ei voi muuhun johtopäätökseen tulla.

Vierailija
38/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne kaksi olivat halunneet, ei muut.

Vierailija
39/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eipä tarvi nuorten jatkossakaan ehdottaa yhtään mitään mikä liittyy omaan arkeen yhtään millään tavalla, masentukoot pleikkareidensä äärellä. Asioihin ei voi vaikuttaa. 

Tämän päivän nuoriso on tiedostavaa, ja jää mieluummin kotiin pleikkarin ääreen kuin menee sellaiseen kouluun missä boomeriopettajat vähät välittävät ilmastosta ja vähemmistöjen ihmisoikeuksista.

Näinpä. Ei kannata ihmetellä miksi nuoriso masentuu, kun vaikutusmahdollisuudet on nolla, oma tulevaisuus mm ilmastomuutoksen ja eläkeläispommin takia synkempi, tämän päivän nuoret jäävät korkeakoulutettuinakin köyhemmiksi kuin omat vanhemmat, eläkkeitä eivät tule koskaan edes näkemään jne. 

Vierailija
40/87 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme junttila. Esim Helsingissä monissa kouluissa kasvisruoka on tasa-arvoinen VAIHTOEHTO, eli ei ole tarvinnut edes ilmoittautua kasvissyöjäksi, saa tehdä siinä syömishetkessä valinnan ottaako kasvisruokaa vai lihavaihtoehdon. 

Kyllä Seinäjoellakin saa kasvisruokaa ainakin Seinäjoen kaupungin nettisivujen mukaan?

"Kouluissa on tarjolla joka päivä kaksi ruokavaihtoehtoa, paitsi silloin kun kaikille ruokailijoille on tarjolla kasvisruoka"

https://www.seinajoki.fi/kasvatus-ja-opetus/ruoka-ja-siivouspalvelut/ru…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme