Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako julkisen puolen hammaslääkärillä riittävän puudutuksen?

Vierailija
19.11.2021 |

Olen käynyt viisikymppiseksi asti vain yksityisellä hammaslääkärillä. Reikiä ei ole ollut, mutta lohjennutta yläkulmahammasta on korjattu paikka-aineella. Nyt osa paikasta on irronnut niin, että hampaan viilattu alaosa on paljaana. Näyttää ikävältä ja on varmasti altis reikiintymään tai rapistumaan entisestäänkin.

Olen ollut muutamia vuosia niin köyhä, etten ole voinut käydä vanhalla hammaslääkärilläni, jolla on tiedot siitä, miten minua on puudutettava. Viimeksi tarvittiin yhden sijasta viisi (!) puudutuspiikkiä, jotta hampaan pinnan tasoittaminen onnistui.

Miten julkisella puolella suhtaudutaan potilaaseen, joka tarvitsee epätavallisen paljon puudutusta? Kannattaako edes kunnan jonoon mennä, kun tietää, ettei pintaa syvemmälle voi mennä puuduttamatta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol no kyllä saa. Miespuoliset varsinkin puuduttava jostain syystä paremmin.. tää on tietty vaan mun kokemus mut viimeksi pääsin syömään varmaan vasta klo 20 kun puutui niin hyvin.... Pari tuntia piti kestä. Tais olla iltapäiväaika.

Vierailija
22/41 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ainakin ruutattiin kerran viisurin positossa niin, että se valui jo ikenestä ulos lopulta ja sanottiin, että enempää ei voi antaa. On ollut puutumisongelmia koko ikäni. Viimeksi vain pinnoitettiin eikä onneksi tarvinnut puuduttaa yhtään eikä se tuntunutkaan yhtään kipeältä, ei miltään:) Että ainaki nminulla on julkisellakin hoidettu pääosin hyvin hampaat ja puudutuksetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi puuduttivat julkisella niin hyvin, että poski tuntui turralta melkein silmään saakka ja kyseessä oli kuitenkin ihan normi paikkaus eikä mikään hampaanpoisto.😀

Vierailija
24/41 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulle ainakin ruutattiin kerran viisurin positossa niin, että se valui jo ikenestä ulos lopulta ja sanottiin, että enempää ei voi antaa. On ollut puutumisongelmia koko ikäni. Viimeksi vain pinnoitettiin eikä onneksi tarvinnut puuduttaa yhtään eikä se tuntunutkaan yhtään kipeältä, ei miltään:) Että ainaki nminulla on julkisellakin hoidettu pääosin hyvin hampaat ja puudutuksetkin.

Minä olin kaukaa viisas ja hankkiuduin leukakirurgille, joka antoi suoneen sellaiset tipat, etten olisi välittänyt, vaikka kaikki hampaat olisi viety. Vietiin viisurit kerralla tukussa, eikä jälkeenpäin ollut kipua, turvotusta eikä verenvuotoa. Mutta tuo oli silloin, kun minulla oli rahaa maksaa siitä, että makasin pilvessä yksityisen kirurgin tuolissa.

Ap

Vierailija
25/41 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin puuduttivat kun viimeksi eilen olin julkisella hammaslääkärillä. Puudutteen hinta on paljon halvempi kuin yksityisellä että ei siinä tarvitse rahaa miettiä. Pari tuntia puudutteen teho kesti ja operaatio oli kivuton(juurihoito). Olen käynyt aiemmin myös yksityisellä eikä se mielestäni paljon eroa julkisesta. Hyvää hoitoa tullut ainakin Joensuun terveyskeskuksen hammashoidosta.

Vierailija
26/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihan "tyrkytetään" joka kerta puudutteita kun käyn julkisella hammaslääkärillä.  Kai se hammaslääkärillekin on parempi että potilaalla ei ole kipuja toimenpiteen aikana. Mutta kai siinä on rajansa miten paljon voi antaa kuten muissakin lääkkeissä.

Vierailija
27/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ny vähä kiruttaa saa, menee muuten maku hammasvälskärin hommista.

Vierailija
28/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä saanut riittävästi puudutusta, mutta en osaa sanoa siitä jos joku tarvitsee tavallista enemmän puudutusta. Yleensähän ne kyllä kyselevät puudutuksen jälkeen, että vieläkö tuntuu jotain.

Vierailija
29/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai siellä saa kunnon puudutuksen. Miksi ihmeessä ei saisi?

Olen nähnyt maksamistani laskuista, että puudutuspiikki ei ole ihan halpa.

Hampaani pinnan tasoittaminen paikka-ainetta varten olisi normaalisti tehty kokonaan ilman puudutusta, mutta toisella puolella päätäni hermoni ovat jotenkin omituiset, ja vasta viides puudutuspiikki tehosi siten, että hiominen oli mahdollista. En ole ihan varma siitä, suostuisiko tuntematon, julkisen puolen hammaslääkäri pistelemään näin paljon. Omakin hammaslääkärini oli joka kerta vähän ihmeissään.

Ap

Kyllä saa. Mullakin on hankalasti puutuva suu ja katoaa aika nopeasti. Sanoin nykyiselle lääkärille heti aluksi että ei sitten puudu piikillä tai kahdella. Se tuumi jotta selvä,laitetaan niin ettei satu . Voin luottaa siihen että puudutusta laitetaan riittävästi. Laskua en mieti siinä kohti.

Julkisella.

Vierailija
30/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siitä sitten takeita, että yksityiselläkään puolella välttämättä saisi aina riittävästi puudutusta?

Vierailija
31/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen hammaslääkärit on erinomaisia. Ei yhtään sellaisia mitä oli vielä useampi vuosikymmen sitten. On pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja hammaslääkäripelkoni on hoidettu pois. Yhtään ei saa sattua ja selittävät tarkkaan mitä tekevät ja näyttävät röntgenkuvat ja kaikki.

Vierailija
32/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vaivana alhaalla hammas, joka oli paikattu moneen kertaan. Ikenen yläpuolella oli lähinnä paikkaa. Viimeisimmällä paikkauskerralla hammas ei meinannut puutua millään, mitä hammaslääkäri ihmetteli. Puudutetta piti laittaa viisi annosta. Vasta kotimatkalla puudutus iski kunnolla päälle, puoli päätä puutui ja pysyi koko loppupäivän.

Myöhemmin menin yksityiselle. Hän otti röntgenkuvat ja sanoi, että minulla hermojuuri on vähän eri kohdassa kuin normaalisti. Yksi puudute riitti, puudute tehosi heti, vaikutus oli paikallinen ja häipyi ajallaan.

Hermot ei näy röntgenissä.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
33/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Ilomantsissa saa liikaakin puudutusta, koko päivän koko naama puuduksissa eikä millään meinannut tulla tunto takasin.

Mulla olis kysymys toisinpäin onko jossain hammaslääkäri joka ei pakosta puuduta?

Ennen mulla tehtiin juuri hoitojakson ilman puudutusta, nyt ei millään ilman puudutusta

Täällä ei tuputeta ainakaan paikkaukseen/juurihoitoon. Mutta aina saa.

Vierailija
34/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol no kyllä saa. Miespuoliset varsinkin puuduttava jostain syystä paremmin.. tää on tietty vaan mun kokemus mut viimeksi pääsin syömään varmaan vasta klo 20 kun puutui niin hyvin.... Pari tuntia piti kestä. Tais olla iltapäiväaika.

En ymmärrä tällaisia kommentteja. Aivan kuin miessukupuoli tekisi hammaslääkäristä paremmin puuduttajan. Jos puudutus ei riitä, pyytäkää lisää. Hyvä muistaa että jokainen ampulli maksaa melkein 9 euroa.

Vierailija
35/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitee muuttaa Amerriikkaan, siellä jopa paksusuolentähystys tehdään nukutuksessaaa... Juu ja mitä tulee nyt sitten siihen meidän hammashoitoon niin aina pelaa puudus, jos sitä tarvitaan . Oli nyt sitten kyse yks, vai tav.

Vierailija
36/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin hermoheikko ja kipuherkkä, että puudutus ei auta eikä tehoa! Lukuisia huonoja kokemuksia taustalla. Viimeksi sain esilääkityksen, jotta lääkäri voi tehdä hommansa rauhassa. Esilääkityksestä pitää sopia etukäteen, sen saa 30-45 minuuttia ennen vastaanottoaikaa odotustilaan (pillerinä), ja mukana pitää olla saattaja. Suosittelen tätä vakavasti traumatisoituneille, paljon levollisemmin kestää toimenpiteet. Julkisella siis näin (yksityisellä olen saanut hoitoa myös nukutuksessa, mutta sitä palvelua ei voi julkisella saada).

Vierailija
37/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako "viisi piikkiä" viittä puudutusampullia vai viittä pistosta? Koska puuduteainetta voi laittaa vaikka kymmenen ampullia. Ja yhtä puudutusta varten voi pistää monta kertaa

Vierailija
38/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä sitten takeita, että yksityiselläkään puolella välttämättä saisi aina riittävästi puudutusta?

Minulla oli vuosikausia yksityinen hammaslääkäri, joka pisti niin paljon, kuin oli tarpeen. Olisi varmaan pistänyt enemmänkin, jos olisin pyytänyt. Hänellä oli lopulta muistiinpanoissaan tarpeelliset tiedot, mutta tuntemattomassa hammaslääkärissä minua pelottaa se, että ensin ei uskota ja sitten etsitään rajat kokeilemalla. Näin:

- No niin, sano heti, kun tuntuu.

- Aaaa!

- Selvä juttu, puudutetaanpa. Tuntuuko nyt?

- AAAAAA!

- No puudutetaanpa enemmän. Tuntuuko nyt?

- AAAAAAAAAAA!

- Ja vielä tarvitaan. Miten nyt?

- AAAAAAAAAAAAAABRLBRGLH!

- Tämäpä erikoista. Tuntuuko nyt?

- AAA AAA AAA AAA AAAAA!

- Minäpä pistän tällä kertaa tuonne...tuntuuko?

- Bo byb ei bubbu. Uhuu.

Tuollainen keskustelu on aika raastava, kun tietää odottaa sitä, että sattuu. Tuossa pistettiin siis viisi piikkiä ja odoteltiin välillä tippa silmässä.

Ap

Vierailija
39/41 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella kävin 1990- ja 2000-luvuilla, ja aina porattiin ilman puudutusta. En edes tiennyt että puudutus on saatavilla, koulussa kavereilta sain kuulla siitä. Myöskään hammaskivenpuhdistusta ei koskaan tehty, ensimmäinen hammaskiven poisto vasta 30-vuotiaana käydessä yksityisellä.

Vierailija
40/41 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin julkisella hampaan paikkauksessa. Kova kiire tuntui hammaslääkärillä olevan. Puolessa tunnissa otti röntgenkuvat ja paikkasi reiän kun yksityisellä mennyt aina melkein tunti. 

Nyt on sitten tuo paikattu hammas tulehtunut 😠 Miksi ei voi kerralla tehdä kuntoon ajan kanssa??? Nyt joudun juurihoitoon, taas kunnalliselle ja yhteiskunnan resursseja menee... 

Ja yksityiselle ei enää varaa kun hinnat nousseet niin paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä