Vanhojen tanssien hinta jopa 2000 €/ oppilas
Iltalehden mukaan lukion vanhojen tansseihin valmistautuminen on mennyt amerikkalaisten prom-tanssiaisten kopioimiseksi. Yhden tytön puku, kampaus ja meikit voivat maksaa jopa 2000 €. "Alun perin vanhojenpäivän tarkoituksena on ollut pukeutua vanhahtaviin asuihin ja esittää tanssiaistansseja", sanotaan Lukiolaisten liitosta, ja niinhän sen pitäisi mennäkin. Kun kakkosluokkalaiset olivat lukion vanhimpia oppilaita, he kaivelivat kaapeista vanhempiensa ja isovanhempiensa pukuja ja tanssivat ikivanhojen laulujen tahdissa. Nyt meininki on kuin jostain Disneyn prinsessajuhlista.
Kommentit (82)
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:07"]
Me ollaan pienituloisia, mutta tytär haluaa ehdottomasti kauniin ja laadukkaan mekon vanhoihin, joten ratkaistiin ongelma yksinkertaisesti. Tyttö on kätevä käsistään ja on koko viime vuoden ommellut itse mekkoaan ja nyt se on valmis! Kaunis yksiosainen puku korsetteineen kaikkineen. Ei aina tarvitse ostaa kaupan kalleinta. Kaverit kuulemma ovat alennuksista ostaneet n. 150e mekot ja vain harva käy kampaajalla ja sitäkin harvempi meikattavana. Luulen, että tämä amerikan tanssiaismalli on käytäntö vain pääkaupunkiseudulla
[/quote]
No pääkaupunkiseudun eliittilukioiden "keskiverto-oppilaat" on tiedossa jo kun sinne hakee. Jos ei duunarin lapsena kestä olla siellä joukossa, niin ei kannata niihin edes hakea!
[/quote] lapseni on nk eliittilukiossa ja tanssi hienosti vanhojenpäivien tanssit mutta hän onkin poika, vuokrasimme frakin kenkineen, 2 x taximatka. Siellä oli tytöillä upeita pukuja ja ei mitään rihkama koruja. Pojallakin oli tosi kaunis tyttö daamina ja puku ei ollut ostettu ihan pikkurahalla.
Ei vanhojen tanssit vielä mitään, mutta kun sama kilpavarustelumeininki on levinnyt myös 4.luokkalaisiin, jotka Helsingissä ovat kutsuttuina ylipormestarin itsenäisyyspäivävastaanotolle. Se on jo liikaa, kyseessä kuitenkin lapsia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:53"]
Lapsi muistaa tuon päivän koko elämänsä. Itse panostan siihen rahallisesti kunnolla. En ole mikään huipputuloinen, mutta haluan lapselleni täydellisen päivän.
[/quote]
Joo, ja ainoastaan isolla rahallahan sitä täydellisyyttä voi ostaa?
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]
Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee.
[/quote]
Vaan kerran elämässä on rippijuhlat, wanhojen tanssit, penkkarit, ylioppilasjuhlat, valmistujaiset jatkokouluista (joita parhaassa tapauksess on useampia) ja vain "kerran" elämässä mennään naimisiin. Niitäkin kertoja on tosin nykyään useampi kuin yksi. Vain kerran elämässä on myös oman lapsen ristiäiset/nimiäiset, tosin niitäkin on niin monet kun niitä lapsia tekee. Vain kerran elämässä täytetään 18 ja vain kerran elämässä täytetään 20. Samoin vain kerran täytetään 25 ja 30.
Kyllä niitä juhliaon vielä tulossa! Älä pelkää. Jos juuri näihin juhliin ei koko omaisuudellaan ja vielä lainarahoila panostanut niin niitä mahdollisuuksia tulee vielä. Wanhojen tanssit ei kuitenkaan ole sellainen päivä mitä muistellaan vielä kiikkustuolissa. Kyllä ne häät esim on ennemmin semmoisia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:26"]
Niin kallis puku on oman egon pönkkimistä -ei muuta. Ymmärrän että tytöt haluavat olla kauniita ja tahtovat nätin mekon. Mutta jos oikein tarkoituksella haetaan kallistaa ja yliampuva niin kertoo enemmään valitettavasti että halutaan sisäistä tyhjyttä täyttää jollakiin...jos on rakastava perhe ja ystävät niin sellaiselle pätemiselle ei ole tarvettaa vink vink...Olen pahoillaani...näyttäkö pankinjohtajan tyttäreltä vai ei niin onnea se ei lisää. Toivotaan kaikille rauhallista ja säästeliasta Wanhojen tanssien päivää ♥.
[/quote]
Mistä sinä tiedät, mitä ne mekot on maksaneet? Tusinapuvun hinnan näkee netistä, mutta siitä uniikista ei tiedä, maksoiko se 50 e vai 2000 e.
Ehkä niillä köyhimmillä sitten on eniten sisäistä tyhjyyttä, koska heillä on ne noloimmat asut. Tatskat vilkkuen esitellään rintavarustusta. Kalliit asut pysyvät päällä nostelematta jatkuvasti kainaloista.
Miksi tytöt ovat muka niin rumia, että tarvitsevat noin paljon rahaa laittautumiseen? Pojathan ovat ihan freesin näköisiä, vaikka rahaa menee paljon vähemmän.
-Mies 29v-
En ymmärrä, miten se "vanhojen päivä" olisi jotenkin erityinen. Mitä erityistä ja ainutlaatuista siinä on? Minulle ylioppilaaksi tulo ja todistuksen saaminen ja sen juhliminen oli erityinen. Vanhojen tanssipäivä oli täysin turha. Onneksi osallistuminen oli vapaaehtoista, en siis mennyt.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:54"]
[/quote]
Ymmärrän että rakastat lasta ja haluat hänelle hyvää, mutta on kyllä melkoinen karhunpalvelus opettaa lapselle, että täydellinen ja ikimuistoinen = maksaa paljon rahaa.
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
Ei vanhojen tanssit vielä mitään, mutta kun sama kilpavarustelumeininki on levinnyt myös 4.luokkalaisiin, jotka Helsingissä ovat kutsuttuina ylipormestarin itsenäisyyspäivävastaanotolle. Se on jo liikaa, kyseessä kuitenkin lapsia.
[/quote]
Siellä on kuitenkin yritysjohtajien yms. lapsia niin kilpavarustelua esiintyy. Luuletteko että punavuorelaisrouvat päästävät lapsiaan ylipormestarin eteen ilman Vuittonia tai Armania? :D
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]
Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee.
[/quote]
Vaan kerran elämässä on rippijuhlat, wanhojen tanssit, penkkarit, ylioppilasjuhlat, valmistujaiset jatkokouluista (joita parhaassa tapauksess on useampia) ja vain "kerran" elämässä mennään naimisiin. Niitäkin kertoja on tosin nykyään useampi kuin yksi. Vain kerran elämässä on myös oman lapsen ristiäiset/nimiäiset, tosin niitäkin on niin monet kun niitä lapsia tekee. Vain kerran elämässä täytetään 18 ja vain kerran elämässä täytetään 20. Samoin vain kerran täytetään 25 ja 30.
Kyllä niitä juhliaon vielä tulossa! Älä pelkää. Jos juuri näihin juhliin ei koko omaisuudellaan ja vielä lainarahoila panostanut niin niitä mahdollisuuksia tulee vielä. Wanhojen tanssit ei kuitenkaan ole sellainen päivä mitä muistellaan vielä kiikkustuolissa. Kyllä ne häät esim on ennemmin semmoisia.
[/quote] vanhojentanssseja muistellaan kiikkustuolissa, voi niitä aikoja varmaan sitten lauletaan
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:27"]
Mä olen kuvitellut, että lukioissa käyttäydytään aikuismaisemmin eikä naureta kenenkään pukeutumiselle.
[/quote]
Onko sulla pää pensaassa, kun kuvittelet, ettei lukioissa olisi kiusaamista? Ja toki 8 olisi voinut jättää välistä tuon nauramisasian, mutta luulenpa ettei kyseessä ollut mikään julkinen hörönauru vaan kavereiden kanssa juoruaminen, mikä ei sekään aina kivaa ole, mutta lienet sortunut siihen sinäkin joskus. Jos et, niin saat kruunun.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
Mitä pahaa siinä on, että ostaa suomalaista työtä?
[/quote]
Lue kommenttini uudestaan pari kertaa hitaasti. Ei siinä lue, että on paha asia ostaa suomalaista työtä. Siinä lukee, että on karhunpalvelus opettaa lapselle, että ikimuistoinen ja täydellinen vaatii rahaa.
Vähän samaan tapaan ei kannata opettaa lapselle, että kun on paha mieli, suklaa auttaa. Suklaan syöminen ei ole paha asia, mutta ongelmanratkaisutapana se on huono.
Omat vanhat vuonna 2008:
- Iltapuku 450e, olen käyttänyt myöhemmin kerran poikaystävän RUK-juhlissa ja veljeni häihin lainasin sitä kaasolle.
- irrallinen alushame, jolla sai helman vähän pöyheämmäksi n.15e maksoi tyllikangas ja tarvikkeet.
- hanskat neuvottelin mekon hintaan
- mustat avokkaat 80e, vieläkin käytössä
- kampaus + meikki oli opiskelevan kamapaajaystävän tekeleet
- jatkot 20e, sillä meillä oli bring your own bottles
- jatkoille mekko, jota käytin veljen häissä ja omissa ylppäreissä..
Rahaa meni juu, mutta tein sellaisia hankintoja, joita olen pystynyt hyödyntää 7v aikana muutenkin..
Ihan turha valittaa kalliista päivästä, koska jokainen voi valita itse paljonko rahaa siihen käyttää. Parhaassa tapauksessa voi selvitä jopa nollabudjetilla, jos lainaa mekon kaverilta ja kaveri/äiti tekee kampauksen. Mutta jos kaiken täytyy olla miljoonia maksavaa ja muuten ei kelpaa tai ollaan mieluummin osallistumatta, niin....
Itse selvisin halvalla, koin oloni todella tyylikkääksi ja sain kehuja, onnistunut päivä. Mutta ei todellakaan mitenkään erityinen, eikä olisi ollut sitä tonnin kalliimmallakaan puvulla, elämässä on paljon merkittävämpiä tapahtumia muisteltavaksi...
Pikku-Amerikka.
Itse näkisin mieluummin victorian ajan pukuja tai vaikka modernisoituja versioita omista kansallispuvuista.
Nyt on niin Amerikka-meininkiä, kun ollaan leffoista nähty. Pitää olla skumpat, vuokralimusiinit, tanssiaismekot ja vielä risteilykin siihen päälle.. Jännä ettei ulkomaanmatkaa tai kuulentoa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
Mielelläni panostan juhliin. Ollaan aina miehen kaa panostettu lastenme juhliin. Elämä kuin vain kerran eletään;) Voit sitten itse vanhuksena murehtia mitä jäi tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
Mielelläni panostan juhliin. Ollaan aina miehen kaa panostettu lastenme juhliin. Elämä kuin vain kerran eletään;) Voit sitten itse vanhuksena murehtia mitä jäi tekemättä.
[/quote]
t.18
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:33"] Tyttäreni puku maksoi 1000€, kampaus+meikit yhteensä 150€, kynnet 95€. En tajua miksi pitää ostaa joku lumppu sieltä ale-korista ja sitten itse yrittää leikkiä jotain kosmetologia. Eikö niihin wanhoihin voisi nyt panostaa kun ne vaan kerran elämässä on? Kateelliset av-mammat täällä vaan huutelee. [/quote] Ja sit sä heräsit ja lähdit aamuvuoroon margariinitehtaalle. [/quote] Olen todella hyvä tuloisessa työssä ja sä taidat olla roskakuski t.18
[/quote]
roskakuskin palkasta jää tosi moni nk. Hyväpalkkainen jälkeen, on montaa lisääkin.