Miksi yh-perheen lapset pärjäävät huonommin
Kommentit (48)
Jo pelkästään se ero on lapselle kauheaa. Eroon liittyy niin paljon hylkäämisen ja kelpaamattomuuden tunnetta, ikävää poissa olevaa vanhempaa kohtaan ja raskasta reppuelämää kahden kodin välillä. Usein mukaan tulee vielä myös jos jonkinlaisia isäpuolia, äitipuolia, sisaruspuolia, bonussisaruksia ja kaikenlaista ongelmaa. Kavereita on vaikea nähdä, koulu voi olla kaukana, joutuu muuttamaan pieneen asuntoon. Rahat ei riitä enää kuten ennen molemmissa kodeissa. Puhumattakaan niistä eron syistä ja siitä elämästä, mitä on ollut ennen eroa: riitoja, väkivaltaa, alkoholismia yms. Eihän tuota voi mitenkään verrata tasapainoisessa kodissa eläviin lapsiin.
Harvoilla taitaa olla täydellinen lapsuus enkä ole kenenkään aikuisen kuullut koskaan mainostavan ettei ole jäänyt mitään traumoja lapsuudesta ja on täydellisen tyytyväinen.
Ainoa ratkaisu tähän on *merkittävästi* vaikeuttaa avioeron saamista silloin, kun pariskunnalla on lapsia. Pitäisi esim. velvoittaa vanhemmat ensin paristerapiaan ja vasta sen jälkeen tulisi erolupa, jos vanhemmat edelleen olisivat eron kannalla. Pitäisi olla myös naimisiin meneville naimaluvan ehtona joku pariterapiakokonaisuus, niin saataisiin eroluvut laskuun.
Edelleen vallitsee aika vahvasti kaksinaismoraali ja kaksoisstandardit. Eli erota saa ja siihen kannustetaan, mutta eronneita halveksitaan yleisesti, jos heillä sattumoisin on lapsia. Tuota kuviota ei välttämättä tajua tai huomaa ennen kuin itse päätyy halveksinnan kohteeksi. Siksi tulee tavallaan huijattu olo, kun on muiden neuvoista eronnut ja eron myötä päätyykin niiden samojen suosittelijoiden halveksinnan kohteeksi.
Miten ihmisen pitäisi toimia, jos vaikkapa kumppani on väkivaltainen kotidespootti (piirteet ilmenneet vasta lapsen syntymän jälkeen), joka ei suostu menemään pariterapiaan? Jos siis ei saisi oikein erotakaan. Tuota en ole vielä ratkaissut.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään se ero on lapselle kauheaa. Eroon liittyy niin paljon hylkäämisen ja kelpaamattomuuden tunnetta, ikävää poissa olevaa vanhempaa kohtaan ja raskasta reppuelämää kahden kodin välillä. Usein mukaan tulee vielä myös jos jonkinlaisia isäpuolia, äitipuolia, sisaruspuolia, bonussisaruksia ja kaikenlaista ongelmaa. Kavereita on vaikea nähdä, koulu voi olla kaukana, joutuu muuttamaan pieneen asuntoon. Rahat ei riitä enää kuten ennen molemmissa kodeissa. Puhumattakaan niistä eron syistä ja siitä elämästä, mitä on ollut ennen eroa: riitoja, väkivaltaa, alkoholismia yms. Eihän tuota voi mitenkään verrata tasapainoisessa kodissa eläviin lapsiin.
Itse olen avioerolapsi enkä ole koskaan halunnut vanhempiani takaisin yhteen, heidän uudet puolisot sopivat heille paljon paremmin. Elintasomme nousi isäpuolen luo muuttaessa, sain uuden ihanan pikkusisaruksen. Isää tavattiin lomilla. Isälle tämä oli varmasti rankkaa mutta ei meille lapsille, vaikka mieluummin olisin itse jäänyt asumaan samalle paikkakunnalle. Isä alkoi myös kohdella minua ja sisarustani tasa-arvoisesti, enää nuorempi ei ollut lellikki.
Itse pitkitin omaa eroa liiankin pitkään, koska meillä oli kaksi lasta. Lopulta ennen ihan normaalin miehen ongelmat oli sitä luokkaa että hänet oli pakko muuttaa muualle. Rahaa jäi säästöön kun en joutunut makselemaan hänen menojaan enää. Nyt erosta on 5v ja olemme usean vuoden asuneet lähekkäin jotta lapsilla on helppo kulkea kotien välillä. Kummallakaan ei ole uutta puolisoa eikä lapsille tule sisaruspuolia. Kyllä elämä on paljon parempaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ratkaisu tähän on *merkittävästi* vaikeuttaa avioeron saamista silloin, kun pariskunnalla on lapsia. Pitäisi esim. velvoittaa vanhemmat ensin paristerapiaan ja vasta sen jälkeen tulisi erolupa, jos vanhemmat edelleen olisivat eron kannalla. Pitäisi olla myös naimisiin meneville naimaluvan ehtona joku pariterapiakokonaisuus, niin saataisiin eroluvut laskuun.
Edelleen vallitsee aika vahvasti kaksinaismoraali ja kaksoisstandardit. Eli erota saa ja siihen kannustetaan, mutta eronneita halveksitaan yleisesti, jos heillä sattumoisin on lapsia. Tuota kuviota ei välttämättä tajua tai huomaa ennen kuin itse päätyy halveksinnan kohteeksi. Siksi tulee tavallaan huijattu olo, kun on muiden neuvoista eronnut ja eron myötä päätyykin niiden samojen suosittelijoiden halveksinnan kohteeksi.
Miten ihmisen pitäisi toimia, jos vaikkapa kumppani on väkivaltainen kotidespootti (piirteet ilmenneet vasta lapsen syntymän jälkeen), joka ei suostu menemään pariterapiaan? Jos siis ei saisi oikein erotakaan. Tuota en ole vielä ratkaissut.
Näin voi kirjoittaa ainoastaan ihminen, joka ei ole itse eronnut. Omasta kokemuksesta sanoisin että monetkaan eivät eroa liian helposti, vaan niitä ongelmia on ensin haudottu vuositolkulla.
Mutta onhan se toki helppoa sanoa että menkää terapiaan. Tosi paljon helpompaa kuin oikeasti mennä sinne terapiaan, tai yrittää itse ratkoa asioita.
Mun mielestä kyse on pitkälti siitä että it takes two to tango. Eroamiseen riittää että toinen haluaa riittävästi erota. Näin pitää olla jatkossakin, että yksilöllä on kuitenkin vapaus päättää elämästään. Ei se poista vastuuta lapsista.
Avioliittojen määrä ei ainakana ole nousussa, joten miten ajattelit ratkaista asian avoliittojen kohdalla? Eikö niistäkään saa erota jos on lapsia?
En nyt sanoisi. Olin 3v yksin lasten kanssa ja sen jälkeen uusperheessä (hui!!)
Lapsista yksi kävi amk ja 2 yliopiston. Kaikki suoraan hyväpalkkaisiin vakihommiin. Perheellisiä ja onnellisia
Höpsistä. Väite vaikuttaa siltä kuin se olisi puristettu tietyn arvomaailmasihdin uotin läpi. Vaikka ap taisikin puhua lapsista. Mutta monen merkkihenkilön kohdalla on käynyt niin, että lapsuudenkodin niukkuus on kantanut hedelmää aikuisuudessa toisella tavalla. Pahimmillaan kultalusikka suussa syntynyt on aikuisena työtä vieroksuva vellihousu jolla on jalat korkealla ilmassa. Toivottavasti kukaan ydinperheen vanhempi ei iskosta tuollaista jälkikasvunsa päähän vaan opettaa elämän monimuotoisuudesta ja yllätyksellisyydestä. Kuka hyvänsä meistä voi olla yhtäkkiä yh.
Mutta se, että eroperheitä syyllistetään ja halveksitaan, ei auta niitä eroperheitä lainkaan. Pitäisi saavuttaa tilanne, jossa ne epäkohdat olisi ratkaistu siten, että kenelläkään ei olisi enää aihetta syrjiä tai halveksia ketään kyseisen syyn perusteella.
Joku saattaisi ottaa nuo väheksymiset siten, että päätyisi esim. avioeron myötä itsem*rhaan juuri siksi, kun ei kestäisi sitä mahdollista halveksintaa. Onko sellainen yhteiskunta mielekäs paikka elää?