Opettajan toiminta ja negatiiviset palautteet!
Olen lopen kyllästynyt saamaan opettajalta negatiivista palautetta mutta itse hän ei tee asian eteen mitään tai ylipäätään koko koulu ei tee mitään.
huonoa palautetta vaan tulvii sieltä suunnalta mutta kun pyydän että voisin tulla keskusteluun sinne, niin johonkin kuukauden päähän saan vartin ajan ja sekinn on jo peruuntunut kaksi kertaa!
koulupsykologille olen yrittänyt saada aikaa mutta hänellä pitää kiirettä erityiskoulussa.
Luokassa on yksi avustaja ja pyysinkin että jos hän voisi tukea lastani opiskelussa koska siihen hommaanhänet on palkattu niin selvisikin että tämä avustaja toimii sijaisena opettajalle joka on todella usein pois, eli avustaja joka on osaksi hommattu lastani varten opettaa siellä koko luokaa eikä näin ollen keskity avustusta tarviviin oppilaisiin.
Kirjoitinrehtorille asiasta ja jätin soittopyynnön kaksi viikkoa sitten. Mitään ei ole kuulunut. En enää tiedä mihin ottaa yhteyttä tilanteen selvittämiseksi.
kiitos kun sain avautua, alan ola aika väsynyt.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:37"]
Laita opettajalle uudestaan viestiä, ehdota kaksi aikaa jolloin tapaatte. Mieluiten viikon sisään. Sinulla on oikeus päästä keskustelemaan. Jos lapsesi on erityiskoulussa hänelle on varmaan tehty henkilökohtainen opetuksen suunnitelma. Mitä sinne on kirjattu? Näet sen kohdasta tuli siellä wilmassa.
Jos ope ei vastaa ota samalla tavoin yhteys rehtoriin. Vaadi tapaamista. Jos ei onnistu ota yhteyttä rehtorin esimieheen, koulutoimenjohtajaan tai mikä onkaan teidän kunnassa.
Keskustelussa vaadi lapselle myös positiivista palautetta ja tukea.
[/quote]
opettajalta tuli (taas kerran) lappu mihin piti ruksia sopivat ajat tapaamiseen. Ruksin joka kohdan ja kirjoitin vielä perään että kaikki ajat sopii. Kaksi edellistä keskustelua on siis peruuntunut open sairastamisen vuoksi.
rehtorille laitoin viestiä kun sain vähän aikaa sitten vasta lapseltani tiedon että opettaja ei ollut koulussa, kun kysyin kuka sitten opetti vastaus oli että avustaja. Kysyin sitten että opettaako avustaja usein teitä niin lapsi vastasi että aina kun ope on pois. Ihmettelen että sieltä ei tule mitään viestiä vanhemmille että opettaja on sairaana ja avustaja opettaa:(
rehtori ei ole ainakaan vielä vaivautunut vastaamaan.
ap
[/quote]
Sun pitää nyt vaatia. Laitat viestin näin:
Hei Liisa
Tapaamisemme ja keskustelumme on peruuntunut nyt niin monta kertaa, että ilmoitan minulle sopivat ajat xx.xx.xxx tai xx.xx.xxx. Kumpi näistä käy sinulle tavata? Jos kumpikaan aika ei käy sinulle, käykö esimiehellesi tavata jompanakumpana aikana?
t. xxxx xxxxx
[/quote]
Meilä on taas aika sovittuna, ja kyllä hänellä onhyvin tarjota näitä aikoja mutta ongelma on aina siinä että ne peruuntuvat aina päivää ennen ja sitten menee taas aikaa että saadaan uusi aika ja muutenkin minusta tuntuu että 15 minon tosi lyhyt aika asioiden selvittelyyn.
ap
[/quote]
Te istutte siellä niin kauan että saatte kaikki asiat puhutuksi. Sun pitää olla nyt napakka ja uskottava.
12 jatkaa. Äläkä nyt jää enää lappujen varaan vaan soita rehtorille ja sovi hänen kanssaan tapaamisaika. Asialla on kiire. Jos annat rehtorin vetkutella asian suhteen, kesä tulee ennen kuin huomaatkaan, ja asia on yhä ratkaisematta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:53"]
Ymmärrän, että sinua ottaa päähän, mutta yritä olla kärsivällinen. Asiat varmasti etenevät, kunhan opettaja tulee kuntoon.
Arvaa miltä tuntuu olla koulussa töissä, kun sijaisia ei saa ottaa, vaan muun henkilökunnan on hoidettava poissaolijoiden työt? Itse tässä juuri mietin voinko olla huomenna pois, että pääsisin lääkärille hakemaan antibiootit, kun tiedän, että työni jäävät sitten muiden harteille. Parempi pistää Burana suuhun ja lähteä töihin. Hammaslääkärikäyntiäkin siirrän ja siirrän, vaikka hampaat murenevat suussa.
[/quote]
Mikä määrä kärsivällisyyttä on kohtuullista? Nyt on menossa HELMIkuu ja opettaja ei ole saanut tapaamista aikaiseksi. Mun kärsivällisyys ei enää riittäisi, eikä tarvii riittää ap:n kärsivällisyys enää.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:56"]
Eiköhän ap:n kannata ottaa suoraan yhteyttä rehtoriin. Rehtorin työtehtäviin kuuluu hankkia opettajalle sijainen, ja nyt hän on laiminlyönyt sitä käyttämällä kouluavustajaa sijaisena. Sijaisena toimiminen ei kuulu kouluavustajan toimenkuvaan. Joissakin kouluissa rehtorit itse pitävät tästä säännöstä kiinni ja kieltävät opettajiakin junailemaan poissaollessaan kouluavustajia paikkaamaan poissaoloaan.
Mene rehtorin puheille ap ja sano, että kouluavustaja on palkattu nimenomaan lapsesi avuksi. Rehtorin tehtävä on hankkia luokkaan sijainen, eikä se ole suinkaan avustaja, jonka pitäisi auttaa lastasi. Jos tämä ei auta, käypä juttelemassa koulutoimenjohtajalle tms. (eri kunnissa tällä henkilöllä on eri nimitys, on kuitenkin kouluviraston pomo ja siten myös rehtorin pomo).
Kiukuttaa ap:n puolesta, että lapsi joutuu kärsimään kouluun kohdistuvista säästötoimenpiteistä. Sillä niistähän tässä taitaa loppujen lopuksi olla kysymys. Kun ei ole varaa palkata sijaisia, tehdään jopa laittomia ratkaisuja.
[/quote]
Itse olen myös tästä asiasta kiukkuinen, ja varsinkin kun saan tietää siitä lapseltani!
Olen kyös pyytänyt opettajalta lausuntoa lapsestani että saisin sen liitettyä hakemukseen jolla anon myös ensi vuodeksi avustajaa, sitäkään en ole saanut. Olisin halunnut myös koulupsykologin arvioinnin mutta hänelle saatiin aika vasta kuukauden päähän.
turhauttavaa lukea negatiivista palautetta jos en kuitenkaan saa siitä opettajan kanssa keskustella.
ap
Häiriköikö sinun lapsesi tunnilla, välitunnilla???? Et maininnut siitä mitään miksi tulee negaa. Mun lapsi sai paljon positiivista palautusta ja todistus kertoi oleellisen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:45"]
Laita opettajalle uudestaan viestiä, ehdota kaksi aikaa jolloin tapaatte. Mieluiten viikon sisään. Sinulla on oikeus päästä keskustelemaan. Jos lapsesi on erityiskoulussa hänelle on varmaan tehty henkilökohtainen opetuksen suunnitelma. Mitä sinne on kirjattu? Näet sen kohdasta tuli siellä wilmassa.
Jos ope ei vastaa ota samalla tavoin yhteys rehtoriin. Vaadi tapaamista. Jos ei onnistu ota yhteyttä rehtorin esimieheen, koulutoimenjohtajaan tai mikä onkaan teidän kunnassa.
[/quote]
lapsi ei päässyt/mahtunut erityiskouluun koska se oli täynnä, siksi anoin luokkaan avustajaa joka siellä nyt sitten opettaa koko luokaa.
ap
[/quote] ahaa eli erityislapsi kyseessä
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"]
Häiriköikö sinun lapsesi tunnilla, välitunnilla???? Et maininnut siitä mitään miksi tulee negaa. Mun lapsi sai paljon positiivista palautusta ja todistus kertoi oleellisen.
[/quote]
Ehkä tää ketju ei ole sulle kohdistettu. Suosittelen, että suljet sivun ja menet wilmaan lukemaan pos. palautetta lapsestasi ja samalla kiillotat kruunusi kirkkaan hohtavaksi.
Sijaisena toimiminen ei kuulu kouluavustajan toimenkuvaan. Joissakin kouluissa rehtorit itse pitävät tästä säännöstä kiinni ja kieltävät opettajiakin junailemaan poissaollessaan kouluavustajia paikkaamaan poissaoloaan.
[/quote]
Selität ihan omiasi. Tottakai jokainen opettaja haluaisi itselleen sijaisen niin, että avustaja säilyy luokassa toisena aikuisena. Ei kukaan opettaja lähde "junailemaan" itselleen sijaista avustajasta! Opettaja ilmoittaa rehtorille sairastumisestaan, ja se on rehtorin tehtävä hankkia opettajalle sijainen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"]
[/quote]
ei häiriköi, negatiivinen palaute tulee oppimisvaikeuksista ja keskittymisestä. Kiva että sun lapsi pärjää ja hänellä on hyvä todistus.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:53"]
Ymmärrän, että sinua ottaa päähän, mutta yritä olla kärsivällinen. Asiat varmasti etenevät, kunhan opettaja tulee kuntoon.
Arvaa miltä tuntuu olla koulussa töissä, kun sijaisia ei saa ottaa, vaan muun henkilökunnan on hoidettava poissaolijoiden työt? Itse tässä juuri mietin voinko olla huomenna pois, että pääsisin lääkärille hakemaan antibiootit, kun tiedän, että työni jäävät sitten muiden harteille. Parempi pistää Burana suuhun ja lähteä töihin. Hammaslääkärikäyntiäkin siirrän ja siirrän, vaikka hampaat murenevat suussa.
[/quote]
Mikä määrä kärsivällisyyttä on kohtuullista? Nyt on menossa HELMIkuu ja opettaja ei ole saanut tapaamista aikaiseksi. Mun kärsivällisyys ei enää riittäisi, eikä tarvii riittää ap:n kärsivällisyys enää.
[/quote]
Jos opettaja on tämän tästä sairaslomalla niin kyllä siihen on joku oikea syy eli hän saa olla sairaslomalla vaikka onkin opettaja mutta jonkun muun tehtävä ja velvollisuus on järjestää joku tekemään hänen työnsä. Mutta monissa kouluissa ei saa ottaa päteviä sijaisia vaan jos pakko on jonkun luokassa olla niin koulunkäyntiohjaajan sitten. He tekevät myös mielellään tuon "sijaisuuden" kun saavat enemmän palkkaa.
Noista negatiivista palautteista: Olen joskus miettinyt mitä positiivista palautetta antaisin oppilaalle mutta en keksi mitään. Vai onko hyvä palaute että on kuva kun sinulla on vaatteet päällä tai että kiva kn et kuitenkaan minua purrut vaikka pari luokkatoveria puritkin. Opettajan on korjattava kaikki negatiivinen Wilmaan jotta on ns todisteita esim erityisluokkasiirtoa tukemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:09"]
Sijaisena toimiminen ei kuulu kouluavustajan toimenkuvaan. Joissakin kouluissa rehtorit itse pitävät tästä säännöstä kiinni ja kieltävät opettajiakin junailemaan poissaollessaan kouluavustajia paikkaamaan poissaoloaan.
[/quote]
Selität ihan omiasi. Tottakai jokainen opettaja haluaisi itselleen sijaisen niin, että avustaja säilyy luokassa toisena aikuisena. Ei kukaan opettaja lähde "junailemaan" itselleen sijaista avustajasta! Opettaja ilmoittaa rehtorille sairastumisestaan, ja se on rehtorin tehtävä hankkia opettajalle sijainen.
[/quote]
Jos sinun koulussasi toimitaan sääntöjen mukaan, hyvä niin. Kaikissa paikoissa ei niin toimita. Esimerkiksi ap:n lapsen koulussa tilanne on näin ikävästi. Rehtori ei palkkaa sijaista, vaikka ap:n lapsen opettaja on sairaana vaan määrää kouluavustajan sijaiseksi, sääntöjen vastaisesti.
Ja tosiaankin olen toiminut opettajana koulussa, jossa joku tai jotkut opettajat olivat kysyneet avustajaa sijaisekseen jonkin muun poissaolon kuin sairauden vuoksi. Tämän esimieheni kielsi jyrkästi. Se siitä minun "omiani puhumisesta".
Mitähän alapeukutettavaa tässäkin avauksessa nyt oli? Kiinnitin vain huomiota!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:27"]
Mitähän alapeukutettavaa tässäkin avauksessa nyt oli? Kiinnitin vain huomiota!
[/quote]
av-mamman järjenjuoksusta ei aina tiedä.
Siis todennäköisesti rahat on loppu eivätkä halua tehdä mitään. Uuden oppilashuoltolain mukaan kuraattorin, psykologin ja terveydenhoitajan vastaanotolle tulisi päästä mahd pian. Eihän kyseinen koulu ole Tampereella?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:56"]Eiköhän ap:n kannata ottaa suoraan yhteyttä rehtoriin. Rehtorin työtehtäviin kuuluu hankkia opettajalle sijainen, ja nyt hän on laiminlyönyt sitä käyttämällä kouluavustajaa sijaisena. Sijaisena toimiminen ei kuulu kouluavustajan toimenkuvaan. Joissakin kouluissa rehtorit itse pitävät tästä säännöstä kiinni ja kieltävät opettajiakin junailemaan poissaollessaan kouluavustajia paikkaamaan poissaoloaan.
Mene rehtorin puheille ap ja sano, että kouluavustaja on palkattu nimenomaan lapsesi avuksi. Rehtorin tehtävä on hankkia luokkaan sijainen, eikä se ole suinkaan avustaja, jonka pitäisi auttaa lastasi. Jos tämä ei auta, käypä juttelemassa koulutoimenjohtajalle tms. (eri kunnissa tällä henkilöllä on eri nimitys, on kuitenkin kouluviraston pomo ja siten myös rehtorin pomo).
Kiukuttaa ap:n puolesta, että lapsi joutuu kärsimään kouluun kohdistuvista säästötoimenpiteistä. Sillä niistähän tässä taitaa loppujen lopuksi olla kysymys. Kun ei ole varaa palkata sijaisia, tehdään jopa laittomia ratkaisuja.
[/quote]juu - kun käyt peräämään oikeuksiasi niin voi tulla luntatupaan. Näin kävi meille. Reksi saattaa olla täysin yhteistyökyvytön.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:45"]
[/quote]
lapsi ei päässyt/mahtunut erityiskouluun koska se oli täynnä, siksi anoin luokkaan avustajaa joka siellä nyt sitten opettaa koko luokaa.
ap
[/quote] ahaa eli erityislapsi kyseessä
[/quote]
Mikäköhän kunta mahtaa olla kyseessä, kun ihan henkilökohtaisia avustajia palkataan? Meillä pääkaupunkiseudulla ei henkilökohtaistaisia avustajia myönnetä edes liikuntavammaisille. Ihmettelen..,
Eiköhän ap:n kannata ottaa suoraan yhteyttä rehtoriin. Rehtorin työtehtäviin kuuluu hankkia opettajalle sijainen, ja nyt hän on laiminlyönyt sitä käyttämällä kouluavustajaa sijaisena. Sijaisena toimiminen ei kuulu kouluavustajan toimenkuvaan. Joissakin kouluissa rehtorit itse pitävät tästä säännöstä kiinni ja kieltävät opettajiakin junailemaan poissaollessaan kouluavustajia paikkaamaan poissaoloaan.