Auttakaa, 5 -vuotiaan järkyttävä käytös:(
5 -vuotias poikani käyttäytyy kuin hirviö. Kiukuttelee ihan kaikesta, erityisesti ruokailut on vaikeita lapsen kanssa, hän kiukuttelee ettei halua syödä sitä ja tätä. Huutaa ja jopa heittelee tavaroita (päälleni). Kun yritän antaa lapselle huomiota, esim leikkiä yhdessä, hän suuttuu jollen tee aivan hänen ohjeidensa mukaan. Silloin heittää leluja päälleni, yrittää purra ja kiljuu kuin tapettava kun sitten kerään lelut pois. Lapsi on aina ollut todella haastava, ja olen jaksamisen äärirajoilla. Rajat ja niiden asettaminen ovat jokapäiväinen haaste. En jaksaisi antaa enää itsestäni muille lapsille (työskentelen lasten kanssa), ja olen masentunut kun tuntuu, että lapseni vihaa minua. Joka päivä saan kuulla olevani tyhmä ja nyt on tullut uusimpana tämä pureminen ja päällekäyminen. Olen ollut tiukka äiti ja yrittänyt pitää rajat. Mitä ihmettä teen väärin ?? Ja mitä nyt pitäisi tehdä? Olen yksin, pojalla ei ole isää.
Kommentit (27)
Saiskohan neuvolasta ohjausta asianmukaisen asiantuntijan pakeille?
Uhkaa viedä lastenkotiin. Luulis lopettavan. Jos ei nii päässä vikaa
Sen siitä saan kun kaiken maailman portot makaavat miesten kanssa.Toista se oli minun nuoruudessani 60-luvulla.
Neuvolassa kannattaa jutella ja hakea apua ajoissa. Onko päiväkodissa ja miten siellä käyttäytyy?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:25"]
Sen siitä saan kun kaiken maailman portot makaavat miesten kanssa.Toista se oli minun nuoruudessani 60-luvulla.
[/quote]
Mitä sinä sekoilet??
Pk:ssa käytös on normaalia ja hyvää. Tämä aggressio kohdistuu vain minuun. En mielestäni ole hemmotellut lasta. Meillä on rajat ja niistä pyrin pitämäön kiinni. Siksi olenkin ymmälläni. Lapsi tuntuu olevan niin täynnä vihaa. Selkäänhän ei nykyään saa lapsille antaa... olen yrittänyt keskustella ja kuunnella ja olen kyllä tarttunut joskus tiukasti kiinni ja vienyt omaan huoneeseen.
Heitä takaisin ja kysy miltä tuntuu. Ota lelut pois, "kun et osaa leikkiä", ruuaksi vauvan ruokaa koska käyttäytyy kuin vauva.
Neuvola? Perheneuvola? Lapsesi vaikuttaa todella haastavalta. Hän voi kiitellä rajojaan ikäänsä vastaavastikin, tai sitten hänellä voi olla tarkkaavuuden tai autismin kirjon häiriö. Kaikkea ei aina voi kasvatuksella selittää, mutta totta on että haastava lapsi imee vanhemmista mehut.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:32"]Neuvola? Perheneuvola? Lapsesi vaikuttaa todella haastavalta. Hän voi kiitellä rajojaan ikäänsä vastaavastikin, tai sitten hänellä voi olla tarkkaavuuden tai autismin kirjon häiriö. Kaikkea ei aina voi kasvatuksella selittää, mutta totta on että haastava lapsi imee vanhemmista mehut.
[/quote]
Koitella rajojaan...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:25"]
[/quote]
Mitä sinä sekoilet??
[/quote]Sitä että jos et lastasi saa edes kuriin niin älä tee niitä!Minun lapsuudessani saatiin selkään jos ei totellut.
Huvittaa tällaiset "älä tee lapsia, jos et pärjää" -möläytykset. Mistä helvetistä sitä kukaan etukäteen tietää, miten haastavan lapsen saa?
Ei ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:25"] Sen siitä saan kun kaiken maailman portot makaavat miesten kanssa.Toista se oli minun nuoruudessani 60-luvulla. [/quote] Mitä sinä sekoilet?? [/quote]Sitä että jos et lastasi saa edes kuriin niin älä tee niitä!Minun lapsuudessani saatiin selkään jos ei totellut.
[/quote]
Niin minunkin lapsuudessani ja olen nyt mielenvikainen. Syntynyt .91
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:31"]Pk:ssa käytös on normaalia ja hyvää. Tämä aggressio kohdistuu vain minuun. En mielestäni ole hemmotellut lasta. Meillä on rajat ja niistä pyrin pitämäön kiinni. Siksi olenkin ymmälläni. Lapsi tuntuu olevan niin täynnä vihaa. Selkäänhän ei nykyään saa lapsille antaa... olen yrittänyt keskustella ja kuunnella ja olen kyllä tarttunut joskus tiukasti kiinni ja vienyt omaan huoneeseen.
[/quote]
No kai ymmärrät että sulla on ollu liian kovat otteet?
Toinen vaihtoehto että lapsella on jokin syndrooma.
Kolmas vaihtoehto tuntematon.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:25"] Sen siitä saan kun kaiken maailman portot makaavat miesten kanssa.Toista se oli minun nuoruudessani 60-luvulla. [/quote] Mitä sinä sekoilet?? [/quote]Sitä että jos et lastasi saa edes kuriin niin älä tee niitä!Minun lapsuudessani saatiin selkään jos ei totellut.
[/quote]
Niin minunkin lapsuudessani ja olen nyt mielenvikainen. Syntynyt .91
[/quote]
Eli et saanut tarpeeksi remmiä.
Soita perheneuvolaan niin saat apua. Aika pitkä jono voi olla mutta on ainakin se aika kaiken varalta jos tilanne ei rauhoitu muuten.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:34"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:25"] Sen siitä saan kun kaiken maailman portot makaavat miesten kanssa.Toista se oli minun nuoruudessani 60-luvulla. [/quote] Mitä sinä sekoilet?? [/quote]Sitä että jos et lastasi saa edes kuriin niin älä tee niitä!Minun lapsuudessani saatiin selkään jos ei totellut. [/quote] Niin minunkin lapsuudessani ja olen nyt mielenvikainen. Syntynyt .91 [/quote] Eli et saanut tarpeeksi remmiä.
[/quote]
Sitä just sain ja enemmän kuin tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:31"]
Pk:ssa käytös on normaalia ja hyvää. Tämä aggressio kohdistuu vain minuun. En mielestäni ole hemmotellut lasta. Meillä on rajat ja niistä pyrin pitämäön kiinni. Siksi olenkin ymmälläni. Lapsi tuntuu olevan niin täynnä vihaa. Selkäänhän ei nykyään saa lapsille antaa... olen yrittänyt keskustella ja kuunnella ja olen kyllä tarttunut joskus tiukasti kiinni ja vienyt omaan huoneeseen.
[/quote]
Nyt jätä pyrkiminen, ja pidä niistä rajoista kiinni. Leikki loppuu jos lapsi lyö sinua tms. Älä keskustele liikaa, toimi mieluummin. Paljon positiivista palautetta. Esim. leikkiessä ennakoi. Kun näet että lapsi on leikkinyt hetken hienosti, kehu, sujuupa sinulla leikki hyvin. Jos näet, että kohta menee mönkään niin muuta leikin toimintaa, ohjaa lapsi sen pahan kohtauksen yli. Onko lapsella liikuntaharrastusta? Sekin voisi auttaa. Missä lapsi on hoidossa, onko samassa yksikössä kuin sinä töissä? Missä lapsen isä?
Videoi lapsesi käytös, ei hän samalla lailla varmaankaan käyttäydy vieraassa paikassa. Lääkäri näkee, mitä tarkoitat.
Kun joskus on parempi aika, oletko kysynyt lapselta, että sattuuko häneen silloin johonkin, kun tulee vihainen olo. Jne.
Voi olla allergiakin tai on joku oleellinen puutos lisäravinteista, jops hermostollinen häiriö, jonka aiheuttaa joku hormooni, puutos/liikatoiminta. Ei voi itselleen mitään.
Älä vitkuttele hoitoon hakemisessa, tuollainen kuluttaa myös lapsen hermoja ja voimavaroja.
Älä anna periksi, jos sanotaan, että katsotaan...Katsonuthan jo olet.
Olet ilmeisesti hemmotellut poikasi pilalle.