Mikä tällaista ihmistä vaivaa?
Isäni ei koskaan, siis ei koskaan, voi tuoda kaupasta sitä mitä häneltä pyydetään. Jos häneltä pyytää suklaajäätelöä ja vielä tarkentaa, ettei mitään muuta kuin suklaata, niin hän tuo lakritsijäätelöä suklaahipuilla.
Kun hän käy hakemassa pitsat perheelle ja hänelle annetaan lappu mukaan, jossa lukee kinkkupitsa ja salami-sipulipitsa, hän tuo salami-paprikan ja kinkkupitsassa on äitini vihaamaa aurajuustoa.
Nämä ovat vain esimerkkejä. Hänellä ei ole huono muisti. Hän tietää hyvin muiden allergiat ja inhotukset, mutta tuntuu tahallaan "unohtavan" ne. Suuttuu, jos hänelle erikseen painottaa, että älä tuo mitään muita kuin tismalleen ne, mitä listassa lukee.
Miksi ihminen käyttäytyy noin?
Kommentit (83)
Mulla on tuommoinen kaveri!
Vastaavia pitsajuttuja, kun ollaan yhdessä haettu tai tilattu jopa pitsoja. Mä sanon sille paljonkin vastaan ja kovalla äänellä. Hän suuttuu muille, muttei mulle.
Lisäksi hän valittaa aina kaikesta. Esim kun kumppani ei osallistu ruokakaupassa käyntiin tai tee ollenkaan ruokaa. Niin miksihän?! Olisko sillä joskus mahdollisuus tehdä niin, ettei herra itse käy ostamassa ruokatarvikkeita uudestaan ja kyttäis koko ajan seläntakana, kun vaimo tekee ruokaa... Useita kertoja on eukkoaan haukkunut, kun ei osaa käydä kaupassa! Osaa se ja järjevästi ostaakin, suunnittelee ruokalistat ja ostaa sen mukaan ja osaa tehdä maukasta ruokaa. Tää jätkä ei vaan usko. Ottaa sitten tilanteen takaisin haltuunsa. Joku kontrollifriikkeys tai luottamuspula.
Välillä tuo soittaa kaupasta, että otettaisko olutta tänään. Juu, tuo kuusi karhua. Ihan varmasti tuo Olvia! < pieniä asioita, mutta kyykyttää yrittää. Kun en sitten juokaan periaatteesta hänen seurassaan, niin toki suuttuu ja mököttää. Joskus testannut, että pyydän olvia, niin tuokin sitten koffia tai jne. Haluaami karhua ei koskaan tule vahingossakaan.
Kaverina mä siedän häntä, kun ei tarvii joka päivä nähdä. Mutta vaimoaan olen ihmetellyt monet kerrat, miten hemmetissä jaksaakin. Tää on touhukas mies, tää kaveri. Siinä mielessä pidettykin. Hurjasti tekee yhteiseksi hyväksi asioita, mutta olen miettinyt, että senpä takia tekee, kun on pakko olla tilanteen herra.
Se liian usein suunnittelee munkin lomat etukäteen ja kun en suostukaan hänen/heidän kanssaan viettämään, niin pasmat menee sekaisin täysin.
Tsemppiä teille!
Jonkinlaista kieroutunutta vallankäyttöä?
Tuo on klassinen esimerkki passiivis-aggressiivisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:36"]
[/quote]
Varmasti, mutta miksi ihmeessä kukaan lähettäisi häntä hakemaan yhtään mitään?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:37"]
[/quote]
[/quote]
Niinpä. Kannattaa vain osoittaa hänelle että koska hän on epäluotettava, niin hän ei ansaitse mitään luottamusta.
[/quote]
[/quote]
EI häntä kukaan lähetäkään, hän käy oma-aloitteisesti. Hän ilmoittaa, että hakee nyt pitsat kaikille, tehkää lista. Äitini on alistunut tälle ilmiölle ja hyssyttelee meitä lapsia ja lastenlapsia hiljaiseksi jos tuohdumme asiasta.
ap
Välinpitämättömyys, kunnioituksen puute. Kettuilua.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
EI häntä kukaan lähetäkään, hän käy oma-aloitteisesti. Hän ilmoittaa, että hakee nyt pitsat kaikille, tehkää lista. Äitini on alistunut tälle ilmiölle ja hyssyttelee meitä lapsia ja lastenlapsia hiljaiseksi jos tuohdumme asiasta.
ap
[/quote]
Jaa, no älkää ilmoittako mitä haluatte, sanokaa, että tuo mitä itse haluat... Joku sitten syö tai on syömättä. Sairas on isäsi.
Olen myös saattanut sanoa itse lähteväni ostamaan vaikka jäätelöä kaupasta ja pian isäni nouseekin sohvalta ja kertoo käyvänsä puolestani, kun vastustelen (miksiköhän) hän ilmoittaa, että käy joka tapauksessa tekemässä veikkaukset ja ostaa samalla. "Turha siellä on kaikkien juosta."
ap
Onko ollut aiemmin sairauksia, jotka voisivat vaikuttaa rappeuttavasti mieleen? Saako jotain vahvaa lääkitystä?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Jaa, no älkää ilmoittako mitä haluatte, sanokaa, että tuo mitä itse haluat... Joku sitten syö tai on syömättä. Sairas on isäsi.
[/quote]
Olenkin kiinnostunut tietämään, että millä tavalla sairas.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:42"]
Olen myös saattanut sanoa itse lähteväni ostamaan vaikka jäätelöä kaupasta ja pian isäni nouseekin sohvalta ja kertoo käyvänsä puolestani, kun vastustelen (miksiköhän) hän ilmoittaa, että käy joka tapauksessa tekemässä veikkaukset ja ostaa samalla. "Turha siellä on kaikkien juosta."
ap
[/quote]
Haluaa tekosyyn päästä pois kotoa hetkeksi?
Onko ollut aiemmin sairauksia, jotka voisivat vaikuttaa rappeuttavasti mieleen? Saako jotain vahvaa lääkitystä?
[/quote]
Hän on ollut tuollainen aina.
ap
Koskeeko käytös vain ruokaostoksia?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:43"]
ap
[/quote]
Haluaa tekosyyn päästä pois kotoa hetkeksi?
[/quote]
Se ei selitä miksi kiusallaan ostaa aina jotain muuta kuin on sovittu.
Millainen hänen isänsä oli perhettään kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:44"]
Koskeeko käytös vain ruokaostoksia?
[/quote]
Ei. Aivan kaikkea.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:45"]
Millainen hänen isänsä oli perhettään kohtaan?
[/quote]
En osaa sanoa. Ehti kuolla ennen syntymääni.
ap
Tiedän että tulee olemaan hankalaa, mutta sinun täytyy ottaa etäisyyttä ainakin isääsi. Oma isäni oli melkolailla samanlainen. Saattoi antaa meille lapsille lahjoja, jotka otti myöhemmin pois. Rikkoi meidän lempileluja ym. Pelottavimpia oli hetket kun oli tehnyt jotain "väärää" ja isä huusi ja raivosi. Äiti otti eron kun olin aikuinen ja sillon hän kertoi totuuden isästä. Hän oli kuulemma joskus äidin sanoessa johonkin isän juttuun vastaan, vetänyt äitiä turpaan. Kukaan ei saanut uhmata isän valta-asemaa perheessä. Ehkä sinunkin äidillä on sama tilanne? Tuo hyssyttely ainakin sopii kuvaan. Joka tapauksessa tuo ei ole tervettä. Voimia! Toivon että saat hyvän ratkaisun asiaan, älä anna periksi!