Selitä, miksi lapsiperhe-elämä kannattaa
Ehkä olen jotenkin yksinkertainen, mutta en vain tajua, mitä toivottavaa tyypillisessä lapsiperhe-elämässä on. En ole kuullut tai nähnyt mitään ko. elämäntapaan liittyvää, mikä saisi minut haluamaan sellaista edes pahimmalle vihamiehelleni. Onko vain oletettava, että ihmiset menevät sekaisin sosiaalisista paineista ja hankkivat lapsia sen kummemmin harkitsematta asiaa? Tuntuu mahdottomalta, että kukaan ryhtyisi tuohon puuhaan omasta vakaasta halustaan.
Mikä idea?
Kommentit (69)
Voisiko joku vela kiihkottomasti kertoa miksi muiden lastenteko kiinnostaa? Itse en ole koskaan vela-ystävieni päätöstä ihmetellyt eivätkä he minun äitiyttäni, ja kaikki olemme sinut niin omien kuin toisten valintojen kanssa.
Heräsin äsken päiväunilta. Kun avasin silmät, 1-vuotiaan kaunis iloinen naama oli parin sentin päässä omastani. "Äiti rakastaa", hän sanoi, pussasi ja tuli viereen makaamaan. Samalla isosisaruksetkin tulivat sänkyyn ja antoivat jalka- ja käsihieronnan.
Jos minulla ei olisi lapsia, olisin ollut aivan tyytyväinen tavalliseenkin herätykseen. Tykkään kuitenkin tästä enemmän. Minulle siis kannatti.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"]
Muiden ongelmat ei kiinnosta
[/quote]
Tätä ei kukaan epäile.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:26"]
Voisiko joku vela kiihkottomasti kertoa miksi muiden lastenteko kiinnostaa? Itse en ole koskaan vela-ystävieni päätöstä ihmetellyt eivätkä he minun äitiyttäni, ja kaikki olemme sinut niin omien kuin toisten valintojen kanssa.
[/quote]
Ei minua kiinnosta erityisesti kenenkään tietyn ihmisen lisääntyminen. Ilmiö on vain yleisesti todella kiinnostava, jopa omituinen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:26"]
[/quote]
Ei minua kiinnosta erityisesti kenenkään tietyn ihmisen lisääntyminen. Ilmiö on vain yleisesti todella kiinnostava, jopa omituinen.
[/quote]
No rautalangasta sitten: miksi se kiinnostaa ilmiönä loputtomiin?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:40"]
"Pata kattilaa ja silleen :) Ihan ohikulkijana vaan pakko ihmetellä miksi ihmeessä te VELAT jatkuvasti avaatte näitä lapsi-aiheisia ketjuja ja vänkäätte niissä, kun ne lapset ei kiinnosta ollenkaan... "
Näinpä ja miksi ihmeessä edes roikutte vauva-palstan sivuilla? Luulisi, että aihe ei kiinnosta tippaakaan :)
[/quote]
Toki kiinnostaa. Olenhan tehnyt päätöksen omaan elämääni liittyen. Miksi itse roikut täällä? Luulisi, että juuri sinulla olisi parempaakin tekemistä...
[/quote]
Minä roikun täällä siksi, että lapsiperheiden asiat kiinnostavat, keskustelut mitä käydään aiheen ympärillä. En lue vela-ketjuja, ateismi-ketjuja, yms jotka eivät kuulu elämääni. Niin yksinkertaista.
Tulee sellainen olo, että ap:n kaltaisten aloitusten tarkoituksena on käännyttää ihmisiä omien ajatustensa taakse. Miksi ette ole vain tyytyväisiä ratkaisuunne ja antaisitte muiden tehdä tässä lisääntymisasiassa omat ratkaisut.
Selitä, miksi kannattaa hankkia koira? Tai kissa? Tai kani? Tai mies?
Aika paljon käy vahinko, monet haluavat sitouttaa tietyn miehen itseensä, lapsi pitää olla koska se on saavutus jne.
Kannattavaa se tosiaan ei milään muotoa ole, mutta onko elämä ylipäätäänkään sitä?
Ei se kannattavuuskysymys olekaan. Niin kuin ei melkein mikään muukaan elämässä. Ihmiset tekevät hämmästyttävän vähän asioita sen vuoksi, että se on kannattavaa.
Koska omiin lapsiinsa rakastuu. Tunne on ihana eikä voi verrata oikein mihinkään. Ilman rakkautta tää olis puhdasta hulluutta. Mutta kyllä tässä jotain järkeä on, usko pois.
On se monille miehille kannattavaa, koska perhe on status niille. Voi leikkiä vastuuntuntoista perheenisää ja aviomiestä vaikkei sitä olekaan.
Tässä teinih*lvetissä asuessani voisin kertoa todella paljon syitä, miksi se lapsiperhe- elämä ei kannata...
Rahaakin menee aivan älyttömästi. Hermot menee, yms.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:14"]
Koska omiin lapsiinsa rakastuu. Tunne on ihana eikä voi verrata oikein mihinkään. Ilman rakkautta tää olis puhdasta hulluutta. Mutta kyllä tässä jotain järkeä on, usko pois.
[/quote]
joopa joo... :)
Elimme miehen kanssa kaksistaan 13 vuotta. Elämä oli mukavaa. Pikkuhiljaa ajatus kypsyi ja lopulta ankara vauvakuume iski päälle. Nyt meillä vajaa 2 lapsi ja on tämä ihanaa. Mihinkään en lasta vaihtaisi. Rakastamisen tunne jotakin käsittämätöntä. Molemmat elämänvaiheet ihania, mutta ei sitä lapsen ihanuutta tajua ennen kuin se oma lapsi on maailmassa.
Voi vitun lässynlää noiden rakastamisjuttujen kanssa. Se ei ole sen arvoista jos vähänkin epäilyttää. Turha uskoa näitä nettiäitejä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:25"]
Nyt meillä vajaa 2 lapsi ja on tämä ihanaa.
[/quote]
Aika ilkeää nimitellä lastaan vajaaksi :(. Eipä taida oikeasti niin rakas ollakaan, vai oliko viestisi sarkasmia?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:36"]
Selitä miksi kannattaa rakastaa.
[/quote]
Parasta on kyllä romanttinen rakkaus.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:14"]
Joku kysyi, miksi koiran hankkiminen on kannattavaa. Koira tuo ihmisen elämään iloa, seuraa, mielekästä tekemistä ja uuden harrastuksen. Koiratalouksissa asuvilla on vähemmän allergioita ja matalampi verenpaine kuin ei-koiratalouksissa. Koirat vähentävät masennuksen todennäköisyyttä ja alentevat stressitasoja.
Vastaavasti seurustelu tuo elämään kumppanuutta, parantaa itsetuntoa, lisää seksin ja romantiikan määrää, luo turvallisuutta, vähentää stressiä ja tuo huomattavia taloudellisia etuja. Sitoutuneessa suhteessa olevat ovat keskimäärin sinkkuja terveempiä, menestyneempiä ja onnellisempia kuin sinkut.
Lasten hankkiminen sen sijaan lisää masennuksen todennäköisyyttä, moninkertaistaa koetun stressin määrän, todennäköisesti romahduttaa parisuhdetyytyväisyyden, lisää valtavasti huolta ja vastuuta, kaventaa hekilökohtaista vapautta, vähentää omaa aikaa ja maksaa jopa useita satoja tuhansia euroja.
Joten: Miksi lapsiperhe-elämä kannattaa?
[/quote]
Jos jätetään koko äidinrakkaus tästä positiivisuuden luettelosta pois niin:
Lapsikin tuo iloa, seuraa, mielekästä tekemistä... meillä myös parisuhde on parantunut, koska miehen impulsiivinen luonne on tasoittunut lapsen myötä ei stressaa kaikkea turhanpäiväistä. Myös seksi on parantunut, koska mun tuntoherkkyys parani synnytyksen myötä ja saan helpommin orgasmeja. Terveys on parantunut sikäli, että alkoholia kuluu nykyään huomattavasti paljon vähemmän ja tulee syötyä terveellisemmin, koska lapselle on tehtävä terveellistä ruokaa ja samalla tulee syötyä itse. Masennuskin on poissa, enää ei ole aikaa miettiä "elämän tarkoitusta" yms. Lisäksi pienestä avuttomasta ihmisestä huolehtimisesta saa tietynlaista tyydytystä ja onnistumisen tunnetta, mutta tätä on vaikea selittää lapsettomalle. Sanoisin, että myös itsetuntoni on parantunut lapsen myötä.
Tottakai myös paljon negatiivista on (valvotut yöt, ei tarpeeksi aikaa liikunnalle jne. - väliaikaisesti), mutta kokonaisuutena mun kohdalla ainakin on kannattanut!