Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko syömällä 2000 kcal päivässä laihtua?

Vierailija
18.11.2021 |

Olen N, 168 cm/91 kg. Tavoitteeni olisi laihtua n. 20 kg. Onnistuin laihtumaan n. 2 vuodessa 83 kiloon, mutta lihoin takaisin 8kg.
Käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja kävelen vähintään kerran viikossa 5 km. Onko 2000 kcal päivässä liian paljon?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onko ikäsi ja minkälainen on työsi?

Vierailija
2/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy inbody -mittauksessa, niin selviää parhaiten.

Mutta sanoisin, että ei ole liikaa. Käyt salilla eli treenaat lihaksia. Lihakset tarvitsevat kehittyäkseen ja kasvaakseen ravintoa. Kun lihasmassa lisääntyy, lisääntyy myös kulutus levossakin. Lihas kuluttaa enemmän kuin läski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino/pituus-suhde väärä. Yksi 5 km viikossa olemattoman vähän. Salitreeneillä on eroa, mutta haiskahtaa matalasykkeiseltä.

Voisit kokeilla pari viikkoa hieman kevyemmällä ruokavaliolla ja tehdä salitreenit maltillisen pitkinä ( esim tunti ) keskittyen enemmän toistoihin, kuin voimaan. Kun keho alkaa lopulta tiputtamaan painoa, voit lisätä sekä reeniä, että syömistä.

Vierailija
4/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuksen katsominen jostain taulukosta on aika arpapeliä. Hajonta on suuri. Jos huomioidaan paino ja sukupuoli niin heittoa voi olla jopa 20% suuntaansa perusaineenvaihdunnassa. Inbody antaa luotettavamman kuvan kun huomioi iän, sukupuolen, lihas- ja rasvamassan, mutta siinäkin on hajontaa +-7-8%.

10% heitto esim 2000 kcal:ssa on 200 kcal/vrk =  vuodessa 200x365=  73 000 kcal eli noin 10 kg kehon rasvaa.

Saman kalorimäärän syöneistä toinen voi samalla aktiivisuudella lihoa 10 kiloa ja toinen laihtua 10 kiloa.

Vierailija
5/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uin joka aamu km. Kun aloin laihduttaa, pidin ton 2000 kalorin. Jaksoin liikkua.

Siitä paino tippui tasaisesti. Nyt 168/57

Vierailija
6/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet? Sehän riippuu siitä paljonko kulutat?

Vierailija
7/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino/pituus-suhde väärä. Yksi 5 km viikossa olemattoman vähän. Salitreeneillä on eroa, mutta haiskahtaa matalasykkeiseltä.

Voisit kokeilla pari viikkoa hieman kevyemmällä ruokavaliolla ja tehdä salitreenit maltillisen pitkinä ( esim tunti ) keskittyen enemmän toistoihin, kuin voimaan. Kun keho alkaa lopulta tiputtamaan painoa, voit lisätä sekä reeniä, että syömistä.

ei ole matalasykkeisiä salitreenejä. syke nousee helposti yli 150. treenaan aina vähintään 55min.

ap

Vierailija
8/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä pointti on tehdä pitkiä sarjoja ja mitä ilmeisimmin kevyemmillä painoilla? Tuo kuulostaa ihan väärltä neuvolta omaan korvaani.

Jos lihasta haluaa, niin silloin pitää olla tarpeeksi raskaat painot. 8-12 toistoa on ok, ei enempiä vaan sitten lisätään painoja. Esim bodypumppi tyyliset treenit on aika turhapäiväisiä lihaskasvun ja laihtumisen kannalta.

Ap:n kannattaa kyllä lisätä sitä matala tehoista, rasvaa polttavaa, liikuntaa mukaan. Syke sais olla siinä 120 hujakoilla. Eli ainakin toinen lenkki viikkoon mukaan.

Vierailija
9/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päivinä kun käyn salilla, kulutus on noin 2500-2600 älykellon mukaan.

ap

Vierailija
10/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 68 kg ja olen 167 cm pitkä. Itse en laihtuisi tuolla kuviolla grammaakaan.

Mitä jos söisit salipäivinä vaikka 1800 ja muuten 1500?

Vierailija
11/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos kulutuksesi on enemmän kuin 2000 kcal päivässä. Jos teet toimistotyötä etkä liiku vapaa-ajalla niin silloin ei varmasti noilla kaloreilla laihdu.

Vierailija
12/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 68 kg ja olen 167 cm pitkä. Itse en laihtuisi tuolla kuviolla grammaakaan.

Sama tilanne. 2000 kaloria on paljon, ellei ole himoliikkuja. Laihtuminen onnistuu itsellä vasta jollain 1400:lla kalorilla.

Vierailija
13/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Tämä on naurettavaa, kun laihdutusta varten kävin ravitsemusneuvojalla ja hän käski syödä enemmän. Laskennallisesti hän näitä pähkäili. Käski ajata uuden ajan, ihan varmaan varaan joo. Hän vain käskisi syödä vielä lisää.

Vierailija
14/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päivinä kun käyn salilla, kulutus on noin 2500-2600 älykellon mukaan.

ap

Ei se älykello osaa kertoa kenenkään perusaineenvaihdunnan määrää ja laihduttajalla perusainaanevaihdunta hidastuu aina, joillain enemmän, joillain vähemmän.

Vierailija
15/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet laskurit sanovat, että laihtuisin juuri tuolla 2000 kcal päivässä.

ap

Vierailija
16/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeile. Itselläni ei ole onnistunut ilman kovas treeniä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Vierailija
17/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Laskureiden antamilla arvoilla voi tavallinen muutaman tunnin viikossa liikkuva ihminen laihtua järkevällä vauhdilla vain, jos jättää kaiken harrastamansa liikunnan pois laskurista ja arvioi työn kulutuksen alakanttiin. Esim. itsellä tippuu se puoli kiloa viikossa, kun käytän kalorimääränä hivenen alle laskureiden antamaa lepokulutusta (lepokulutus 1500, kalorit 1400).

Olen kyllä hyvin "energiatehokas" ihminen, en esimerkiksi kuulu niihin jotka kotona säätää koko ajan jotain tai istuessakin jalka heiluu. Kun luen kirjaa tai katson telkkaria, niin se on melkein sama kuin olisin koomassa :D

Vierailija
18/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos vaan ne laskurit on oikeassa, niin sitten laihtuu, muuten ei.

Vierailija
19/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Tämä on naurettavaa, kun laihdutusta varten kävin ravitsemusneuvojalla ja hän käski syödä enemmän. Laskennallisesti hän näitä pähkäili. Käski ajata uuden ajan, ihan varmaan varaan joo. Hän vain käskisi syödä vielä lisää.

Eli et edes kokeillut noudattaa neuvoja? Pelkäsitkö, että jos hänen neuvonsa tuottaisivat tulosta, niin sun olisi ollut pakko myöntää olleesi itse väärässä?

Vierailija
20/25 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ap ihan oikeesti siellä inbody-mittauksessa. Älä kuuntele täällä noita kalorirajojen vinkkaajia. Et millään jaksaisi niin alhaisilla kaloreilla liikkua eikä kehoaan pysty palautumaan.

Inbody ei maksa paljoakaan ja saat tietää tarkalleen, mikä on sun kulutus, vaikka vain lepäilisit. Sen kalorilukeman alle ei saa päästää ruokailuja menemään. Sitten alat miettiä ja laskea mikä on sun aktiivisuus arjessa ja paljonko kulutat salilla ym. Ynnäät niitä mukaan siihen inbody peruskulutukseen.

Sitten mietit mikä on sun tavoite: lihaskasvu vai rasvanpoltto. Kuten yllä jo sanottu, niin lihakset ei kasva ilman plussakaloreita. Eli pitäisi syödä ainakin samanverran kuin kuluttaa. Rasvanpoltto taas vaatii miinuskaloreita, ja sun pitäisi miettiä tuota liikuntaa vähän uusiksi, tukemaan tätä tavoitetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme