1/4 vanhemista tukistaa edellee lapsiaan
Lasten ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomessa 30 vuotta sitten lailla. Edelleen 1/4 tukistaa lastaan. Onneksi piiskaaminen on lähes ohi. Yhtä lailla henkinen väkivalta, esimerkiksi uhkaaminen, syyllistäminen ja mitätöinti kasvatuksessa, ovat kuritusväkivaltaa. Monesti vanhemmat eivät ymmärrä, että tällaiset kasvatustavat ovat väkivaltaa,
Miten teillä?
Kommentit (89)
Kyllä kun minä oli nuori sai selkään niin että tiesi kyllä saaneensa
En ole tuo edellisen kirjoittaja, mutta mielestäni on hyvin vähän syitä miksi lasta pitäisi rangaista. Fyysisesti ei koskaan. Meillä on nyt kaksi teiniä. Vieläkään ei tarvita rangaistuksia. Molemmat toimii sovitusti, hoitaa koulun hyvin ja kysyy lupaa menoihinsa. Kerran annoin toiselle pari päivää kotiarestia, mutta sekin oli turha ylillyönti minulta. Meillä riitää keskustelu asioista ja selkeät seuraukset. Esim uutta puhelinta ei saa heti, kun on vanhan hukannut
[/quote]
Vau, onpa tiukkaa, ettei saa heti uutta kun on vanhan hukannut, no kai silti jo seuraavana päiväna.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"]
En ole tuo edellisen kirjoittaja, mutta mielestäni on hyvin vähän syitä miksi lasta pitäisi rangaista. Fyysisesti ei koskaan. Meillä on nyt kaksi teiniä. Vieläkään ei tarvita rangaistuksia. Molemmat toimii sovitusti, hoitaa koulun hyvin ja kysyy lupaa menoihinsa. Kerran annoin toiselle pari päivää kotiarestia, mutta sekin oli turha ylillyönti minulta. Meillä riitää keskustelu asioista ja selkeät seuraukset. Esim uutta puhelinta ei saa heti, kun on vanhan hukannut
[/quote]
Vau, onpa tiukkaa, ettei saa heti uutta kun on vanhan hukannut, no kai silti jo seuraavana päiväna.
[/quote]
Sai jonkun vanhan ei älykännyn käyttöönsä. uusi ostettiin varmaan parin kuukauden päästä. Vahikoja sattuu. Tuskin lapsi sitä tahallaan hukkasi. Sama kuin antaisi itselleen rangaistuksen vahingosta. Riittävä seuraamus on, ettei vähään aikaan päässyt puhelimella nettiin
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"] Te, jotka luulette, että puolitoistavuotiaalle riittää kunnon keskustelu, kun poika vetää kissanpaskaa kaksinkäsin naamariinsa, tulkaa ja näyttäkää se mulle! En ole eläissäni nähnyt noin uhmakasta ja tottelematonta lasta kuin oma on. Viisi koiraa kasvattanut ilman kuritusta, lapselle ei mene mikään jakeluun. Näin ollen tukistan, kun tekee jotain todella EI sallittua ja pahaa, ei niitä kurituksia ihan mistään pienestä hermostumisesta anneta. T. Se sama tukistaja-äiti, jonka ei uskota olevan Mensan jäsen. [/quote] puolitoistavuotiaalle...just. Provo. [/quote] Kiva tietää, että sinusta elämämme on provoa. Mikä tekstissäni haiskahtaa? Että 1,5v tekee kaikkea tuhmaa? On pitkä poika, availee ovia, pääsee esim. Vessaan uittamaan käsiään pytyssä ja sit imeksii sormiaan, kyllä pikku tukkapöllyt/luunapit tälläisissä tuhmuuksissa on enemmän kuin ok omasta mielestäni. Vaikka karjuisin naama soikeana ei-tä, se ei mene jakeluun. Uskokaa pois, olen kokeillut hyvällä ja pahalla.
[/quote]
Koita ottaa älykkyytesi käyttöön. Nykyinen toimintatapasi ei ole auttanut. Kokeile jotain muuta. Älykkyyden merkki on oppia ja muuttaa toimintatapaansa
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:49"]Olen järkyttynyt. Ette voi olla tosissanne? Jos lasta tukistaa tai muuten pahoinpitelee luottamus äidin/ isän ja lapsen välillä särkyy. Pysyvästi. Miten oma äiti/ isä voi satuttaa pientä, avutonta lastaan? Lapsi on hämillään. Ymmärtää, että häntä kohdellaan kaltoin. Lakkaa kunnioittamasta vanhempiaan.
[/quote]
Täh. Jos lapsi vaikka puree yhtäkkiä sisarustaan niin että verta tulee niin todellakin nappaan hiuksista. Lapsen pitää oppia, ettei maailma pyöri hänen tahtonsa mukaan, muut ihmiset tai lemmikit eivät ole hänen lelujaan ja että satuttaminen ei ole hauskaa. Ihan täysin eri asia on erimielisyyksien yhteydessä hyökätä lapsen kimppuun, rankaista lyömällä jos oikeasti vahingossa rikkoo jotai tai silmitön hakkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:29"]Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee. [/quote] Jos mummon tai miehen kokemus- ja ymmärrystaso on sama kuin alle 2-vuotiaalla niin kannattaa kyllä kokeilla. Nämä samat tyypit omistavat räksyttäviä ja purevia rakkeja, joille sitten sanotaan "soosoo, tuhma koira, mamille tuli paha mieli" kun koira puree vierasta tai paskantaa keskelle mattoa. Heillä ei vaan riitä ymmärrys siihen, ettei esimerkiksi pienen lapsen ymmärrys ole samalla tasolla fiksun aikuisen kanssa.
[/quote]
Eli tajuat, ettei alle kaksivuotiaan ymmärrys ole aikuisen tasolla, ja silti kannatat taaperon pahoinpitelyä ja ajattelet hänen siitä vielä jotakin oppivan? Huh huh.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"] Te, jotka luulette, että puolitoistavuotiaalle riittää kunnon keskustelu, kun poika vetää kissanpaskaa kaksinkäsin naamariinsa, tulkaa ja näyttäkää se mulle! En ole eläissäni nähnyt noin uhmakasta ja tottelematonta lasta kuin oma on. Viisi koiraa kasvattanut ilman kuritusta, lapselle ei mene mikään jakeluun. Näin ollen tukistan, kun tekee jotain todella EI sallittua ja pahaa, ei niitä kurituksia ihan mistään pienestä hermostumisesta anneta. T. Se sama tukistaja-äiti, jonka ei uskota olevan Mensan jäsen. [/quote] puolitoistavuotiaalle...just. Provo. [/quote] Kiva tietää, että sinusta elämämme on provoa. Mikä tekstissäni haiskahtaa? Että 1,5v tekee kaikkea tuhmaa? On pitkä poika, availee ovia, pääsee esim. Vessaan uittamaan käsiään pytyssä ja sit imeksii sormiaan, kyllä pikku tukkapöllyt/luunapit tälläisissä tuhmuuksissa on enemmän kuin ok omasta mielestäni. Vaikka karjuisin naama soikeana ei-tä, se ei mene jakeluun. Uskokaa pois, olen kokeillut hyvällä ja pahalla. [/quote] Koita ottaa älykkyytesi käyttöön. Nykyinen toimintatapasi ei ole auttanut. Kokeile jotain muuta. Älykkyyden merkki on oppia ja muuttaa toimintatapaansa [/quote] Tässä huomaa, että luetun ymmärtäminen ontuu. Kuten sanoin, olen kokeillut hyvällä ja pahalla. Jos harhauttaa, keskeyttää toimet hetkeksi, ja heti kun silmä välttää, tekee taas samaa. Lapsikin on älykäs.
[/quote]
No sitten se varmaan keksii isompana keinot pistää sut kuriin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:29"]Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee. [/quote] Jos mummon tai miehen kokemus- ja ymmärrystaso on sama kuin alle 2-vuotiaalla niin kannattaa kyllä kokeilla. Nämä samat tyypit omistavat räksyttäviä ja purevia rakkeja, joille sitten sanotaan "soosoo, tuhma koira, mamille tuli paha mieli" kun koira puree vierasta tai paskantaa keskelle mattoa. Heillä ei vaan riitä ymmärrys siihen, ettei esimerkiksi pienen lapsen ymmärrys ole samalla tasolla fiksun aikuisen kanssa.
[/quote]
Eli tajuat, ettei alle kaksivuotiaan ymmärrys ole aikuisen tasolla, ja silti kannatat taaperon pahoinpitelyä ja ajattelet hänen siitä vielä jotakin oppivan? Huh huh.
[/quote]
mä ainakin olin pienenä niin kovapäinen, etten ottanut mitään opiksi, ennenkuin kävi kipeää tai säikähdin. Luunappi tai tukistus enemmänkin säikäytti. Sisällä juoksemisenkin lopetin vasta sitten, kun liukastuin ja mursin käden ja kun takka oli kuuma ja monesti kiellettiin koskemasta, en uskonut ennen kuin poltin käteni kuumaan takkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:38"]Emme ole. Olemme Aikuisia vanhempia, joiden auktoriteetti rakentuu johdonmukaisuudesta ja luotettavuudesta.
[/quote]
Tiedoksesi, aikuinen ei ole erisnimi. Kirjoita se siis jatkossa pienellä a:lla.
Minua on lapsena isäni riepotellut raajoista, korvasta, raahannut tukasta, potkaissut ja lyönyt nyrkillä vartaloon... Olin pyhästi päättänyt että ikinä en omia lapsia voisi ottaa edes tukasta kiinni, koska muistan tasan tarkkaan miten nöyryyttävää se ruumiillinen kuritus oli, ja millainen viha ja kauna siitä sisälle alkaa kasvaa... Kuinka ollakaan kahden lapsen vanhempana on ollut aivan äärimmäisen vaikeaa noudattaa tuota periaatetta kun lapset osaavat painaa juuri oikeita nappeja ärsyttääkseen joskus aivan äärimmilleen... :( En ole ollenkaan ylpeä siitä, että tukkapöllyä on tullut annettua ja läpsäistyä takapuolelle. Syyllisyys on aivan hirveä kun on moiseen sortunut, ja kertoohan se kontrollin menettämisestä ja keinojen loppumisesta... Tiedän omalta kohdalta, että kurittamalla kasvattaminen lyttää lapsen itsetunnon enkä ikinä haluaisi sitä omille lapsilleni. Onneksi he eivät sentään pelkää minua, kuten itse aikanaan isääni pelkäsin...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:01"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:29"]Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee. [/quote] Jos mummon tai miehen kokemus- ja ymmärrystaso on sama kuin alle 2-vuotiaalla niin kannattaa kyllä kokeilla. Nämä samat tyypit omistavat räksyttäviä ja purevia rakkeja, joille sitten sanotaan "soosoo, tuhma koira, mamille tuli paha mieli" kun koira puree vierasta tai paskantaa keskelle mattoa. Heillä ei vaan riitä ymmärrys siihen, ettei esimerkiksi pienen lapsen ymmärrys ole samalla tasolla fiksun aikuisen kanssa. [/quote] Eli tajuat, ettei alle kaksivuotiaan ymmärrys ole aikuisen tasolla, ja silti kannatat taaperon pahoinpitelyä ja ajattelet hänen siitä vielä jotakin oppivan? Huh huh. [/quote] mä ainakin olin pienenä niin kovapäinen, etten ottanut mitään opiksi, ennenkuin kävi kipeää tai säikähdin. Luunappi tai tukistus enemmänkin säikäytti. Sisällä juoksemisenkin lopetin vasta sitten, kun liukastuin ja mursin käden ja kun takka oli kuuma ja monesti kiellettiin koskemasta, en uskonut ennen kuin poltin käteni kuumaan takkaan.
[/quote]
Semmoisia ne lapset nyt vaan ovat ekat pari vuotta, vahdittavia 24/7. Siitä se järki lähtee kehittymään. En ole omia lapsiani tähän maailmaan saattanut sillä mielellä että pahoinpitelisin heitä tai antaisin satuttaa itseään, mikäli pystyn sen estämään. Vahinkoja tapahtuu tietysti kaikille.
Häiriökäyttäytymiseen puuttuminen on ilmaisunvapauden rajoittamista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:38"]Emme ole. Olemme Aikuisia vanhempia, joiden auktoriteetti rakentuu johdonmukaisuudesta ja luotettavuudesta.
[/quote]
Just joo :D kyllä teidän kasvatuksen tulokset on niin nähty.
Ei lasta saa lyödä tai antaa piiskaa, mutta pieni luunappi on joskus paikallaan, niin ettei se satu, mutta että lapsi ymmärtää että nyt on parempi totella.
Tälläisestä ei tasan tarkkaan jää traumoja kenellekkään.
Se puhe ei aina auta, viimeistään teini-iässä lapsista tulee hirviöitä, kun tietävät että rangaistuksena on mamin rauhallista mutta "tiukkaa" lässynläätä :-D ja samantien takas tupakille, hah!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.
[/quote]
Ihminen se lapsikin on, ei ikänsä puolesta yhtään enempää tukistamisen arvoinen kuin sinäkään. Mitä jos sinua aina tukistettaisiin kun et ole samaa mieltä/halua lähteä johonkin/muuten vaan hankala? Olisiko kiva?
[/quote]
Eriasia, koska kukaan ei saa pitää kuria toiselle aikuiselle. Paitsi poliisi ja kyllä hekin voimaa käyttävät jos puhe ei auta.
En ole tukistanut tai antanut luunappeja koskaan, myöskään jäähyä en ole käyttänyt. Meillä on viisi lasta, iältään 12 - 27 v. ja kaikki ovat hyvin käyttäytyviä, ja koulussa, opiskelussa ja työelämässä hyvin pärjääviä. Minuakaan ei ole koskaan tukistettu.
Olen pari kertaa tukistanut lastani tai läpsässyt. Silloin lapsi on tenhyt minulle ensin niin, kun ei ole tahtoaan saanut läpi, niin on ottanut hiuksistani kiinni tai lyönyt minua ja kun olen kieltänyt niin lapsi on jatkanut. Silloin olen hellästi läimäyttänyt takaisin tai ottanut hiuksista kiinni. Sen jälkeen, olen pyytänyt anteeksi ja sanonut uudelleen, että niin ei saa tehdä, se sattuu niin kuin huomaat.
Minua tukistettiin ja muutenkin kuritettiin ruumiillisesti kun olin lapsi. Se ei aiheuttanut muuta kuin huonon itsetunnon, omaa lastani en kohtelisi samalla tavalla.
Minä en harrasta väkivaltaa, mutta nippaan kyllä taaperoa sormelle tai nyppäisen hiustupsua, jos lapsi kerran toisensa jälkeen tekee pahasti, vaikka on kielletty ankarasti. Esimerkiksi jos lapsi puree tahallaan niin, että mustelma jää, vaikka on juuri nuhdeltu, ettei saa purra, niin silloin otan tukkatupsusta ja hiukan kiskaisen. Tai jos lapsi kaataa maitomukin tahallaan pöydälle tai toisen syöjän päälle, vaikka on pari kertaa jo sanottu asiasta. Lapsi mököttää pari sekuntia ja on sen jälkeen ihan hyväntuulinen eikä enää tee väärin ainakaan muutamaan päivään.
Tämä ei ole väkivaltaa. Siinä ei hakata, ei tehdä mustelmia, ei satuteta, ei kiskota tukkaa irti päästä. Lasta varoitetaan monta kertaa, ennen kuin nipataan. Lapsi tietää, että jos äiti sanoo, että vielä jos puret niin äiti nippaa, ja niin myös käy. Lapsi ei ymmärrä, että pureminen sattuu, ennen kuin itsekin kokee hiukan epämiellyttävän nippauksen. Tämä on johdonmukaista ja loogista.
Minusta on paljon pahempi asia hylätä lapsi jäähylle tai huutaa pää punaisena. Henkinen väkivalta pitäisi ottaa enemmän tosissaan, nythän on suorastaan kasvatusoppina, että lasta pitäisi kasvattaa henkisen väkivallan uhalla.