Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1/4 vanhemista tukistaa edellee lapsiaan

Vierailija
07.02.2015 |

Lasten ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomessa 30 vuotta sitten lailla. Edelleen 1/4 tukistaa lastaan. Onneksi piiskaaminen on lähes ohi. Yhtä lailla henkinen väkivalta, esimerkiksi uhkaaminen, syyllistäminen ja mitätöinti kasvatuksessa, ovat kuritusväkivaltaa. Monesti vanhemmat eivät ymmärrä, että tällaiset kasvatustavat ovat väkivaltaa,

http://yle.fi/uutiset/lasten_ruumiillinen_kuritus_kiellettiin_30_vuotta_sitten__viela_joka_neljas_tukistaa/7182651

Miten teillä?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:51"]

Olen sitä mieltä, että lapselle riittää puhe. keskustelu oikeasta ja väärästä. Lapsi ei tarvitse mitään rangaistuksia. Lapsi ymmärtää oikean ja väärän muutenkin. Toki rajat pitää olla selvät. Nyt tehdään näin - nyt syödään - nyt nukutaan. Ja se tehdään iloisesti

[/quote]

Olen sitä mieltä, että sarjamurhaajalle riittää puhe. keskustelu oikeasta ja väärästä. Sarjamurhaaja ei tarvitse mitään rangaistuksia. Sarjamurhaaja ymmärtää oikean ja väärän muutenkin. Toki rajat pitää olla selvät. Nyt tehdään näin - nyt syödään - nyt nukutaan. Ja se tehdään iloisesti

Ei kaikki vain ymmärrä pelkkää puhetta, lastenkin temperamenteissa on eroja!

[/quote]

Sarjamurhaajia kasvaa äärimmäisen huonoissa oloissa. Ei kukaan synny sellaiseksi.

Jos lapsella on vilkas tempperamentti, se vaatii erityisen rauhalliset vanhemmat. Väkivalta vain lisää huonoa käytöstä

Vierailija
82/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen keskustelu. Lapsen fyysinen kurittaminen on ollut laissa kiellettyä jo 30 vuotta. Ja edelleen on monia, jotka ei sitä hyväksy tai toteuta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.
[/quote]

Ihminen se lapsikin on, ei ikänsä puolesta yhtään enempää tukistamisen arvoinen kuin sinäkään. Mitä jos sinua aina tukistettaisiin kun et ole samaa mieltä/halua lähteä johonkin/muuten vaan hankala? Olisiko kiva?
[/quote]
Ihan ohis mutta onko noi sun mielestä syitä, joista lasta täytyy rankaista? Pidät puhuttelun aina kun lapsi on jostain eri mieltä?

Vierailija
84/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:21"]

Mä en taas ymmärrä mitä traumoja luunapista saa????

[/quote]

Niin, tuskin tulee traumoja myöskään turvavyöttä ajamisesta tai kunnianloukkauksesta tai auton lainaamisesta ilman kaverin lupaa... Jos ei ymmärrys toimi, niin kannattaa seurata vaan lakia. 
[/quote]
Ja kerrotko vielä että miten noi mainitsemasi jutut on jotenkin verrattavissa luunappiin??? Auton lainaaminen kaverille...whaaat?

Vierailija
85/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja. [/quote] Ihminen se lapsikin on, ei ikänsä puolesta yhtään enempää tukistamisen arvoinen kuin sinäkään. Mitä jos sinua aina tukistettaisiin kun et ole samaa mieltä/halua lähteä johonkin/muuten vaan hankala? Olisiko kiva? [/quote] Ihan ohis mutta onko noi sun mielestä syitä, joista lasta täytyy rankaista? Pidät puhuttelun aina kun lapsi on jostain eri mieltä?

[/quote]

En ole tuo edellisen kirjoittaja, mutta mielestäni on hyvin vähän syitä miksi lasta pitäisi rangaista. Fyysisesti ei koskaan. Meillä on nyt kaksi teiniä. Vieläkään ei tarvita rangaistuksia. Molemmat toimii sovitusti, hoitaa koulun hyvin ja kysyy lupaa menoihinsa. Kerran annoin toiselle pari päivää kotiarestia, mutta sekin oli turha ylillyönti minulta. Meillä riitää keskustelu asioista ja selkeät seuraukset. Esim uutta puhelinta ei saa heti, kun on vanhan hukannut

Vierailija
86/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut muutaman kerran tukkapöllyä ja kotiarestia lapsena. Tukkapöllyt olivat sellaisia että vähän tartuttiin sormilla niskavilloista ja päästettiin heti irti oli lähinnä merkki siitä että nyt aivan oikeasti riitti se kiukuttelu.  Ei ollut vaarallista, enkä usko että tästä mitään traumoja saa. + Selkeästi vitsillä minua ja serkkujani uhkailtiin "Ranstakka-Pekalla", mutta koskaan minuun ainakaan ei kajottu tosissaan, vaan olin itse leikissä mukana. 

Jos minulla muksuja olisi, niin en itse käyttäisi ruumiillista kuritusta, mutta kotiarestit ja etuuksien eväämiset kyllä olisivat vaihtoehtoina pöydällä, jos puhuminen ei tehoaisi. En edes ymmärrä miksei kotiarestia saisi käyttää? Kai se nyt on selvää, että jos käyttäytyy hölmösti eikä usko hyvällä, niin sitten otetaan kovemmat sanktiot käyttöön.

Vierailija
87/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... ja 3/4 pennuista tulee vittumaisia mummonpotkijoita

Vierailija
88/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää väkivaltaa kasvatuksessa on huono äiti ja huono kasvattaja. Te jotka käytätte väkivaltaa ja teillä on koira, käytättekö koirankin koulutuksessa väkivaltaa?

Vierailija
89/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:41"]

Olen saanut muutaman kerran tukkapöllyä ja kotiarestia lapsena. Tukkapöllyt olivat sellaisia että vähän tartuttiin sormilla niskavilloista ja päästettiin heti irti oli lähinnä merkki siitä että nyt aivan oikeasti riitti se kiukuttelu.  Ei ollut vaarallista, enkä usko että tästä mitään traumoja saa. + Selkeästi vitsillä minua ja serkkujani uhkailtiin "Ranstakka-Pekalla", mutta koskaan minuun ainakaan ei kajottu tosissaan, vaan olin itse leikissä mukana. 

Jos minulla muksuja olisi, niin en itse käyttäisi ruumiillista kuritusta, mutta kotiarestit ja etuuksien eväämiset kyllä olisivat vaihtoehtoina pöydällä, jos puhuminen ei tehoaisi. En edes ymmärrä miksei kotiarestia saisi käyttää? Kai se nyt on selvää, että jos käyttäytyy hölmösti eikä usko hyvällä, niin sitten otetaan kovemmat sanktiot käyttöön.

[/quote]

Ei kai kotiaresti ym mitään haittaa. Varmasti on aika yleisesti käytössä. Kunhan on reilua