Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1/4 vanhemista tukistaa edellee lapsiaan

Vierailija
07.02.2015 |

Lasten ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomessa 30 vuotta sitten lailla. Edelleen 1/4 tukistaa lastaan. Onneksi piiskaaminen on lähes ohi. Yhtä lailla henkinen väkivalta, esimerkiksi uhkaaminen, syyllistäminen ja mitätöinti kasvatuksessa, ovat kuritusväkivaltaa. Monesti vanhemmat eivät ymmärrä, että tällaiset kasvatustavat ovat väkivaltaa,

http://yle.fi/uutiset/lasten_ruumiillinen_kuritus_kiellettiin_30_vuotta_sitten__viela_joka_neljas_tukistaa/7182651

Miten teillä?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"] Te, jotka luulette, että puolitoistavuotiaalle riittää kunnon keskustelu, kun poika vetää kissanpaskaa kaksinkäsin naamariinsa, tulkaa ja näyttäkää se mulle! En ole eläissäni nähnyt noin uhmakasta ja tottelematonta lasta kuin oma on. Viisi koiraa kasvattanut ilman kuritusta, lapselle ei mene mikään jakeluun. Näin ollen tukistan, kun tekee jotain todella EI sallittua ja pahaa, ei niitä kurituksia ihan mistään pienestä hermostumisesta anneta. T. Se sama tukistaja-äiti, jonka ei uskota olevan Mensan jäsen. [/quote]   puolitoistavuotiaalle...just. Provo. [/quote] Kiva tietää, että sinusta elämämme on provoa. Mikä tekstissäni haiskahtaa? Että 1,5v tekee kaikkea tuhmaa? On pitkä poika, availee ovia, pääsee esim. Vessaan uittamaan käsiään pytyssä ja sit imeksii sormiaan, kyllä pikku tukkapöllyt/luunapit tälläisissä tuhmuuksissa on enemmän kuin ok omasta mielestäni. Vaikka karjuisin naama soikeana ei-tä, se ei mene jakeluun. Uskokaa pois, olen kokeillut hyvällä ja pahalla.

[/quote]

Koita ottaa älykkyytesi käyttöön. Nykyinen toimintatapasi ei ole auttanut. Kokeile jotain muuta. Älykkyyden merkki on oppia ja muuttaa toimintatapaansa
[/quote]

Tässä huomaa, että luetun ymmärtäminen ontuu. Kuten sanoin, olen kokeillut hyvällä ja pahalla. Jos harhauttaa, keskeyttää toimet hetkeksi, ja heti kun silmä välttää, tekee taas samaa. Lapsikin on älykäs.

Vierailija
22/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka kasvatatte lapsianne luunapeilla ja tukkapöllyillä: mitä tykkäisitte, jos päivähoidon henkilökunta tai vaikka isovanhemmat kohtelisivat lapsianne samoin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä usko, että moni tietoisesti valitsee tukkapöllyn kasvatuskeinoksi. Tukkapöllyä tulee annettua kun esim itse on uupunut pitkän työpäivän jälkeen ja lapsi on tieten tahtoen tahallaan vaikka piirrellyt seinätapettiin tmv. Eli kun oma pinna palaa. Jälkikäteen tietysti kaduttaa, eikä näistä viitsi toitottaa ettei joku tee lastensuojeluilmoitusta. 

Vierailija
24/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:46"]No enpä usko, että moni tietoisesti valitsee tukkapöllyn kasvatuskeinoksi. Tukkapöllyä tulee annettua kun esim itse on uupunut pitkän työpäivän jälkeen ja lapsi on tieten tahtoen tahallaan vaikka piirrellyt seinätapettiin tmv. Eli kun oma pinna palaa. Jälkikäteen tietysti kaduttaa, eikä näistä viitsi toitottaa ettei joku tee lastensuojeluilmoitusta. 

[/quote]

Näin varmaan on. Mutta miksi täällä moni pitää sitä hyväksyttävänä tai jopa suositeltavana?

Vierailija
25/89 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:01"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:29"]Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee. [/quote] Jos mummon tai miehen kokemus- ja ymmärrystaso on sama kuin alle 2-vuotiaalla niin kannattaa kyllä kokeilla. Nämä samat tyypit omistavat räksyttäviä ja purevia rakkeja, joille sitten sanotaan "soosoo, tuhma koira, mamille tuli paha mieli" kun koira puree vierasta tai paskantaa keskelle mattoa. Heillä ei vaan riitä ymmärrys siihen, ettei esimerkiksi pienen lapsen ymmärrys ole samalla tasolla fiksun aikuisen kanssa. [/quote] Eli tajuat, ettei alle kaksivuotiaan ymmärrys ole aikuisen tasolla, ja silti kannatat taaperon pahoinpitelyä ja ajattelet hänen siitä vielä jotakin oppivan? Huh huh. [/quote] mä ainakin olin pienenä niin kovapäinen, etten ottanut mitään opiksi, ennenkuin kävi kipeää tai säikähdin. Luunappi tai tukistus enemmänkin säikäytti. Sisällä juoksemisenkin lopetin vasta sitten, kun liukastuin ja mursin käden ja kun takka oli kuuma ja monesti kiellettiin koskemasta, en uskonut ennen kuin poltin käteni kuumaan takkaan.

[/quote]

Semmoisia ne lapset nyt vaan ovat ekat pari vuotta, vahdittavia 24/7. Siitä se järki lähtee kehittymään. En ole omia lapsiani tähän maailmaan saattanut sillä mielellä että pahoinpitelisin heitä tai antaisin satuttaa itseään, mikäli pystyn sen estämään. Vahinkoja tapahtuu tietysti kaikille.
[/quote]
ymmärrätkö, että joskus se kipu on vain hyväksi lapselle? Jos on kovapäinen lapsi, kuten mä olin, niin ei se hyssyttely ja kieltäminen auta. Opin kerrasta kun kävi kipeää. Sisällä juokseminenkin loppui joskus neljävuotiaana, kun ei mennyt jakeluun ennen kuin käsi murtu.

Vierailija
26/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi niin kuin henkinen väkivalta. Äärimmäisissä tapauksissa vain, jos lapsi ei osoita kunnioittavansa/kiinnostuvansa läksytyksestä. Mua tukistettiin kun esim. rikoin astioita tahallani suutuspäissäni (8v). Ymmärrän sen täysin, kun en totellut puhetta enkä osoittanut katuvani.

Vierailija
27/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:30"]

Parempi niin kuin henkinen väkivalta. Äärimmäisissä tapauksissa vain, jos lapsi ei osoita kunnioittavansa/kiinnostuvansa läksytyksestä. Mua tukistettiin kun esim. rikoin astioita tahallani suutuspäissäni (8v). Ymmärrän sen täysin, kun en totellut puhetta enkä osoittanut katuvani.

[/quote]

lisään omaan tekstiini. Tärkeää on se, että vanhempi ei naama punaisena raivoten käy käsiksi, vaan ottaa tilanteen haltuun varovaisesti, tarkoituksena ei satuttaa vaan opettaa. Jälkeenpäin selitetään, miksi näin tehtiin.

Vierailija
28/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:30"]

[/quote]

lisään omaan tekstiini. Tärkeää on se, että vanhempi ei naama punaisena raivoten käy käsiksi, vaan ottaa tilanteen haltuun varovaisesti, tarkoituksena ei satuttaa vaan opettaa. Jälkeenpäin selitetään, miksi näin tehtiin.

Vierailija
29/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:48"]En ole tukistanut tai antanut luunappeja koskaan, myöskään jäähyä en ole käyttänyt. Meillä on viisi lasta, iältään 12 - 27 v. ja kaikki ovat hyvin käyttäytyviä, ja koulussa, opiskelussa ja työelämässä hyvin pärjääviä. Minuakaan ei ole koskaan tukistettu.
[/quote]

Lapsilla on myös luonne-eroja. Sinun lapsesi ovat ilmeisesti älykkäitä ja empaattisia, kun pärjäävät ilman kuria. Minun perheessäni sovellettiin samaa kasvatusmetodia - lopputuloksena minä ja siskoni pärjäämme elämässä hyvin, opiskelimme korkeakouluissa ja meillä on tasapainoiset perhe- ja ystävyyssuhteet. Sen sijaan pikkusiskomme ja veljemme eivät ole pärjänneet yhtä hyvin. Veli tappeli koulussa, keskiarvo 6, haistatteli opettajille ja joutui vankilaan heti täysi-ikäistyttyään. Siskolla koulunkäynti oli samanlaista, osaa hädin tuskin lukea ja hän tuli raskaaksi alaikäisenä. Rääkyy ja kiroilee lapsilleen. Siskoni ja veljeni ovat kärttyisiä ja tyhmiä riidanhaastajia. Toinen siskoni taas älykäs ja lempeä, taiteellinen ja rauhallinen. Minä olen jotain siltä väliltä. Tulee väkisinkin mieleen, että tyhmät ja itsekkäät eivät kasva itsestään hyviksi.

Vierailija
30/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:29"]Seuraavan kerran kun joku turkismummo etuilee mua kassajonossa, nippaan sitä niskavilloista. Ei se mahda mulle mitään, kun eihän se oo väkivaltaa. Ihan eri juttu tuo nippaaminen. Miksen mä ole aiemmin tätä keksinyt? Ehkä se parisuhdekin tästä paranee, kun saan miehen kuuntelemaan. Kiitos tästä aavee.
[/quote]

Jos mummon tai miehen kokemus- ja ymmärrystaso on sama kuin alle 2-vuotiaalla niin kannattaa kyllä kokeilla.

Nämä samat tyypit omistavat räksyttäviä ja purevia rakkeja, joille sitten sanotaan "soosoo, tuhma koira, mamille tuli paha mieli" kun koira puree vierasta tai paskantaa keskelle mattoa. Heillä ei vaan riitä ymmärrys siihen, ettei esimerkiksi pienen lapsen ymmärrys ole samalla tasolla fiksun aikuisen kanssa.

Vierailija
31/89 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä kasvatetaan reppanoita, pitäkää vielä huoli että lapsenne pelaavat vaan sellasia pelejä joissa kukaan ei voita ettei tule paha mieli ja että huonotkin pelaajat saa yhtälailla peliaikaa. Annatte sitten hyvät eväät elämään, se on sitten mukava huomata kun se elämä onkin oikeasti aika epäreilua ja raadollista. On kiva sitten saada kylmä totuus kerralla silmille kun jättää sen kodin turvasataman. No onpa kaikkien järkevien vanhempien lapsilla helppoa kävellä ylitse, vanhemman ENSISIJAINEN velvollisuus on varmistaa jälkeläistensä selviäminen tässä oikeassa maailmassa. Vaikka kuinka haluaisi niin me emme elä keijukaisten maassa missä kenellekkään ei tule pipi ja kaikki jaetaan tasan, maailma on nyt tilassa missä kilpailu tulee koventumaan.

Vierailija
32/89 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pahoinpitelyn puolustajilla on ihanasti samat argumentit käytössä kuin vaimojen pahoinpitelijöillä - "ei pikku tukkapöllystä kenellekään traumoja jää", "hellästi läpsin kun ei muuten usko", "läimäiseminen on eri asia kuin henkihieveriin hakkaaminen". 

Joo, on eri asia, mutta henkihieveriin hakkaaminen on eri asia kuin murhaaminen ja ei se tee siitä oikeaa.

Tulee ihan lapsuus mieleen kun äiti rähjäsi väkivaltaista kasvatusta ihmetteleville ihan samoja asioita kuin isä rähjäsi äidille kun pahoinpitelyitään itki <3

Vierailija
33/89 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:13"]

Näin sitä kasvatetaan reppanoita, pitäkää vielä huoli että lapsenne pelaavat vaan sellasia pelejä joissa kukaan ei voita ettei tule paha mieli ja että huonotkin pelaajat saa yhtälailla peliaikaa. Annatte sitten hyvät eväät elämään, se on sitten mukava huomata kun se elämä onkin oikeasti aika epäreilua ja raadollista. On kiva sitten saada kylmä totuus kerralla silmille kun jättää sen kodin turvasataman. No onpa kaikkien järkevien vanhempien lapsilla helppoa kävellä ylitse, vanhemman ENSISIJAINEN velvollisuus on varmistaa jälkeläistensä selviäminen tässä oikeassa maailmassa. Vaikka kuinka haluaisi niin me emme elä keijukaisten maassa missä kenellekkään ei tule pipi ja kaikki jaetaan tasan, maailma on nyt tilassa missä kilpailu tulee koventumaan.

[/quote]

Lapsi on kasvatettava ottamaan turpaan?

Sikäli kyllä, että väkivalta kasvatuksessa korreloi esimerkiksi sen kanssa, hyväksyykö kumppaniltaan pahoinpitelyn

Vierailija
34/89 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se edelleen ihmetyttää, että lasten kaikenlainen kaltoinkohtelu on laissa kielletty (ollut jo 30 vuotta) ja edelleen näin moni pitää sitä jopa suotavana. Onneksi en itse tunne sellaisia perheitä

Vierailija
35/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka luulette, että puolitoistavuotiaalle riittää kunnon keskustelu, kun poika vetää kissanpaskaa kaksinkäsin naamariinsa, tulkaa ja näyttäkää se mulle! En ole eläissäni nähnyt noin uhmakasta ja tottelematonta lasta kuin oma on. Viisi koiraa kasvattanut ilman kuritusta, lapselle ei mene mikään jakeluun. Näin ollen tukistan, kun tekee jotain todella EI sallittua ja pahaa, ei niitä kurituksia ihan mistään pienestä hermostumisesta anneta. T. Se sama tukistaja-äiti, jonka ei uskota olevan Mensan jäsen.

Vierailija
36/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"]

Te, jotka luulette, että puolitoistavuotiaalle riittää kunnon keskustelu, kun poika vetää kissanpaskaa kaksinkäsin naamariinsa, tulkaa ja näyttäkää se mulle! En ole eläissäni nähnyt noin uhmakasta ja tottelematonta lasta kuin oma on. Viisi koiraa kasvattanut ilman kuritusta, lapselle ei mene mikään jakeluun. Näin ollen tukistan, kun tekee jotain todella EI sallittua ja pahaa, ei niitä kurituksia ihan mistään pienestä hermostumisesta anneta. T. Se sama tukistaja-äiti, jonka ei uskota olevan Mensan jäsen.

[/quote]

Oho. Sun pitää yrittää järjestää elämä sellaiseksi, ettei lapsi pääse tekemään pahojaan. Esim kissanhiekkalaatikko jonnekin, minne lapsi ei pääse. Tai kädestä pitäen ohjata pois pahanteosta. Ohjata huomio hyvällä tavalla pois kohteesta. Lapsia on helppo "huijata" ajattelemaan muuta.  Selvästi tukistaminen ei ole auttanut. Kyllä lapsi oppii EI sanan. Oppii olemaan koskematta kiellettyihin tavaroihin. Ei koko kotia tarvitse lapsen takia raivata tyhjäksi

Vierailija
37/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"]

[/quote]

puolitoistavuotiaalle...just. Provo.

Vierailija
38/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:11"]

Kyllä minä annan luunappia välillä ja olen tukistanut joskus. Kunnon poika on kuitenkin.

[/quote]

Miksi kunnollista poikaa pitää satuttaa?

Vierailija
39/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille elukoille on tiukka kuri pentuna auttanut. Kun tekee väärin, kieltää ja antaa sellaisen palautteen että koira/kissa kokee sen niin epämieluisena ettei halua yrittää sitä toiste.

T. Pk-harrastaja, joissa kahdessa lajissa voittajaluokassa.

Vierailija
40/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:40"]

[/quote]

puolitoistavuotiaalle...just. Provo.
[/quote]

Kiva tietää, että sinusta elämämme on provoa. Mikä tekstissäni haiskahtaa? Että 1,5v tekee kaikkea tuhmaa? On pitkä poika, availee ovia, pääsee esim. Vessaan uittamaan käsiään pytyssä ja sit imeksii sormiaan, kyllä pikku tukkapöllyt/luunapit tälläisissä tuhmuuksissa on enemmän kuin ok omasta mielestäni. Vaikka karjuisin naama soikeana ei-tä, se ei mene jakeluun. Uskokaa pois, olen kokeillut hyvällä ja pahalla.