Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1/4 vanhemista tukistaa edellee lapsiaan

Vierailija
07.02.2015 |

Lasten ruumiillinen kurittaminen on kielletty Suomessa 30 vuotta sitten lailla. Edelleen 1/4 tukistaa lastaan. Onneksi piiskaaminen on lähes ohi. Yhtä lailla henkinen väkivalta, esimerkiksi uhkaaminen, syyllistäminen ja mitätöinti kasvatuksessa, ovat kuritusväkivaltaa. Monesti vanhemmat eivät ymmärrä, että tällaiset kasvatustavat ovat väkivaltaa,

http://yle.fi/uutiset/lasten_ruumiillinen_kuritus_kiellettiin_30_vuotta_sitten__viela_joka_neljas_tukistaa/7182651

Miten teillä?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vapaan kasvatuksen kannattajat ansaitsisivat itse kunnon selkäsaunan! On aika helvetin iso ero pienestä luunapista henkihieveriin mukiloinnilla. Ja oikeasti on olemassa lapsia, joille lässytys ei auta: vaikka sanoisit miten napakasti ei niin se ei mene perille! On oikukkaita luonteita! En halua kasvattaa mini-Hitleriä joten tiukan paikan tullen pitää vähän tukistaa. Usein ei usko siitäkään.

Vierailija
62/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:51"]

Olen sitä mieltä, että lapselle riittää puhe. keskustelu oikeasta ja väärästä. Lapsi ei tarvitse mitään rangaistuksia. Lapsi ymmärtää oikean ja väärän muutenkin. Toki rajat pitää olla selvät. Nyt tehdään näin - nyt syödään - nyt nukutaan. Ja se tehdään iloisesti

[/quote]

Olen sitä mieltä, että sarjamurhaajalle riittää puhe. keskustelu oikeasta ja väärästä. Sarjamurhaaja ei tarvitse mitään rangaistuksia. Sarjamurhaaja ymmärtää oikean ja väärän muutenkin. Toki rajat pitää olla selvät. Nyt tehdään näin - nyt syödään - nyt nukutaan. Ja se tehdään iloisesti

Ei kaikki vain ymmärrä pelkkää puhetta, lastenkin temperamenteissa on eroja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]

Nämä vapaan kasvatuksen kannattajat ansaitsisivat itse kunnon selkäsaunan! On aika helvetin iso ero pienestä luunapista henkihieveriin mukiloinnilla. Ja oikeasti on olemassa lapsia, joille lässytys ei auta: vaikka sanoisit miten napakasti ei niin se ei mene perille! On oikukkaita luonteita! En halua kasvattaa mini-Hitleriä joten tiukan paikan tullen pitää vähän tukistaa. Usein ei usko siitäkään.

[/quote]

Toivottavasti pikkuhitlerisi antavat sinulle lättyyn kun kasvavat.

Vierailija
64/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä annan luunappia välillä ja olen tukistanut joskus. Kunnon poika on kuitenkin.

Vierailija
65/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin on pari kertaa lapsena tukistettu, enkä mä siitä mitään traumoja saanut. Sillä kyllä meni hyvin perille että olin käyttäytynyt typerästi. Vaikka en ruumiillista kurittamista kannatakkaan.

Vierailija
66/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että on vieläkin paljon näitä väkivallan puolustelijoita. Miltä tuntuu rikkoa lakia ja lapsen mielenterveys? Kunpa joku tekisi (tai lapsi itse isompana), lastensuojelu- ja rikosilmoituksen, niin tajuaisitte ehkä lopettaa. Kaikille ei ikävä kyllä ole selvästi älykkyyttä annettu :( Vain alemman tason idiootit ratkaisevat epämiellyttävät tilanteet väkivallalla.

Vierailija
67/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua heiteltiin kotona pitkin seiniä. Itse tukistan en revi hiuksista joskus kun ei vaan mikään muu mene perille.

Vierailija
68/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki fyysinen kurittaminen on väärin! sitä ei saa tehdä lapselle eikä kellekkään muullekkaan

Vierailija
69/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä mitä traumoja luunapista saa????

Vierailija
70/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Suomen laki ole tässä asiassa yksiselitteinen. Miten ajattelette toimivanne lastenne esikuvina, te lainrikkojat?

Ja lisätään vielä, että mulla on kaksi jukuripäätä poikaa. Järjetöntä vääntöä tämä elämä aina välillä, ja toisinaan mietin että mennäänkö nyt ihan metsään, mutta siitä olen ylpeä, etten ole lyönyt enkä tukistanut.

Vierailija
71/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:16"]Järkyttävää, että on vieläkin paljon näitä väkivallan puolustelijoita. Miltä tuntuu rikkoa lakia ja lapsen mielenterveys? Kunpa joku tekisi (tai lapsi itse isompana), lastensuojelu- ja rikosilmoituksen, niin tajuaisitte ehkä lopettaa. Kaikille ei ikävä kyllä ole selvästi älykkyyttä annettu :( Vain alemman tason idiootit ratkaisevat epämiellyttävät tilanteet väkivallalla.
[/quote]

Olen Mensan jäsen. T.tukistaja-äiti

Vierailija
72/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:21"]

Mä en taas ymmärrä mitä traumoja luunapista saa????

[/quote]

Niin, tuskin tulee traumoja myöskään turvavyöttä ajamisesta tai kunnianloukkauksesta tai auton lainaamisesta ilman kaverin lupaa... Jos ei ymmärrys toimi, niin kannattaa seurata vaan lakia. 

Vierailija
73/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:16"]Järkyttävää, että on vieläkin paljon näitä väkivallan puolustelijoita. Miltä tuntuu rikkoa lakia ja lapsen mielenterveys? Kunpa joku tekisi (tai lapsi itse isompana), lastensuojelu- ja rikosilmoituksen, niin tajuaisitte ehkä lopettaa. Kaikille ei ikävä kyllä ole selvästi älykkyyttä annettu :( Vain alemman tason idiootit ratkaisevat epämiellyttävät tilanteet väkivallalla. [/quote] Olen Mensan jäsen. T.tukistaja-äiti

[/quote]

Niinhän me kaikki täällä.

Vierailija
74/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran näpännyt sormille taaperoa kun tunki mehupilliä pistorasiaan. Säikähdin niin kovasti ja näpäytys tuli ihan automaattisesti. No niin säikähti lapsikin eikä sen jälkeen ole niihin koskenut.

Vierailija
75/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kun tämä väkivallaton kasvatuskokeilu tuottaa mummonhakkaajajengejä tarpeeksi niin ammattikasvattajatkin alkavat suosittelemaan luunappeja. Psykologia on siitä jännä tiede, että pitää kokeilla mitä tapahtuu kun tekee jotain. Ja nyt kokeillaan ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa miten lapset kasvavat ilman ruumiillista kuritusta. 50-luvulla taas kokeiltiin tunkea jääpiikkejä silmien kautta vaikeimpien lasten aivoihin heitä rauhoittaakseen (lobotomia kehittyi tästä), mutta tulokset eivät siinäkään olleet kovin hyviä...

Vierailija
76/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:38"]Emme ole. Olemme Aikuisia vanhempia, joiden auktoriteetti rakentuu johdonmukaisuudesta ja luotettavuudesta. [/quote] Just joo :D kyllä teidän kasvatuksen tulokset on niin nähty. Ei lasta saa lyödä tai antaa piiskaa, mutta pieni luunappi on joskus paikallaan, niin ettei se satu, mutta että lapsi ymmärtää että nyt on parempi totella. Tälläisestä ei tasan tarkkaan jää traumoja kenellekkään. Se puhe ei aina auta, viimeistään teini-iässä lapsista tulee hirviöitä, kun tietävät että rangaistuksena on mamin rauhallista mutta "tiukkaa" lässynläätä :-D ja samantien takas tupakille, hah!

[/quote]

Sinut on ilmeisesti kasvatettu sillä päinvastaisella tavalla, kun olet noin ilkeä ja paha suustasi. Ei mitenkään tavoiteltava lopputulos.

Vierailija
77/89 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:16"]Järkyttävää, että on vieläkin paljon näitä väkivallan puolustelijoita. Miltä tuntuu rikkoa lakia ja lapsen mielenterveys? Kunpa joku tekisi (tai lapsi itse isompana), lastensuojelu- ja rikosilmoituksen, niin tajuaisitte ehkä lopettaa. Kaikille ei ikävä kyllä ole selvästi älykkyyttä annettu :( Vain alemman tason idiootit ratkaisevat epämiellyttävät tilanteet väkivallalla. [/quote] Olen Mensan jäsen. T.tukistaja-äiti

[/quote]

Ei siis tunneäly kulje käsikkäin tuon ÄO:n kanssa.

Vierailija
78/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]

[/quote]

Ei täällä kukaan ole kannattanut vapaata kasvatusta. Rajat lapsen elämään saa varmasti ilman fyysistä kuritusta. Vapaa kasvatus oli muoti-ilmiä joksus kymmeniä vuosia sitten. Siinä lapsi sai päättää mitä tekee. Tämä asia on ihan toinen. Tottakai vanhemmat tekee päätökset ja lapset tottelee, siihen ei luunappeja tarvita

Vierailija
79/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappi ja pieni tukistus ei mitenkään ole verrattavissa väkivaltaan. Enemmänkin herättää sen riehuvan kakaran, että oho. Näin ei saa tehä.

Vierailija
80/89 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:36"]

Ei pikku tukkapölly ole niin big deal, te keskustelijat olette varmaan niitä kaverivanhempia joiden lapset terrorisoivat rääkymisellään muiden ihmisten kauppareissuja.

[/quote]

Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Muiden kauppareissuja terrosoivat lapset on usein huutavien vanhempien kanssa. Uskon, että vanhemmilla ei ole muuta keinoa kuin käyttää tukistusta ym. Ja siitä seuraa huonosti käyttäytyvä lapsi. Rauhallisten vanhemoien lapset toimii kaupassakin useimmiten rauhallisesti