Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista oli olla teini 90-luvulla?

Vierailija
07.02.2015 |

Oliko silloin ankeaa kun oli paha lama? Miten olot erosi tämänpäivän teineistä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:41"]

Mahtavaa, ei ollut tällaisia sosiaalisia tai ulkonäköön liittyviä paineita niin kuin nykyään on,

[/quote]

Tämä oli joo parasta, ja musiikki! 

Ja biletyskulttuuri oli jotenkin ihan mahtava, mä asuin lontoossa 90-luvun viimeiset vuodet ja oli liian hauskaa :)

Maailma on mun mielestä muuttunut tylsemmäksi, ja ihmiset tyhmemmiksi, vähemmän luoviksi, eikä juuri kellään ole enää sellaista yleistietoa maailmasta mikä silloin oli ihan normaalia.

Vierailija
2/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, C-kasetti, radio, REC-nappula ja oman suosikkibiisin odottaminen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama oli 90-luvun alussa. Nousukauden aikana 90-luvun loppupuoliskolla Suomella tais mennä paremmin kuin nyt. Muistan pilottitakit, vaaleansiniset levikset, farkkutakit, nappiverkkarit, baseball-takit ja lippikset. Mun teini-ikä alko 96, enkä muista, et sillon olis ollut lamaa. Elämä ei ollut oikeasti vaikeaa mutta tietyllä tavalla raadollisempaa kuin nyt. Kovia huumeita käytettiin enemmän ja nuorisorikollisuutta oli enemmän, autovarkauksia ym. 

Vierailija
4/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:38"]

Tehtiin paljon itse..tuunattiin vaatteita,värjättiin ja pidennettiin farkkuja,lainailtiin vaatteita.Pyörillä liikuttiin pääasiassa ja huolehdittiin itse harrastukset.Kotona piti tehdä osuutensa,että sai rahaa. Vaarat oli erilaiset kai..pahimmat mopopojat olivat jollain tasolla kavereita.Toiset tötöili,toiset oli niitä järkeviä kovia.

[/quote]

Puhu omasta puolestas vaan. T: vm 83, joka ei oo koskaan vapaaehtoisesti ommellut mitään. Eikä kyllä tuttavapiirissäkään pahemmin sellaista harrastettu..

Vierailija
5/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa ja paljon huolettomampaa ja turvallisempaa kuin nykyään. Perhettämme koski lama hyvin syvältä, mutta mielestäni muualla 90-luvun lopulla lamasta ei ollut enää tietoakaan.

Titanic- elokuva oli myös 1990-luvun tuotoksia :)

Vierailija
6/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]Mukavaa, silloin ihmiset vielä arvosti kädentaitoja, nykyään kaikki ostetaan kaupasta, minusta oli kiva kun tehtiin itse omin käsin jotain. Eikö ollut Pleikkareita eikä tietokoneita, niin ei istuttu sisällä koko päivää. En kyllä lamaa edes huomannut, mutta ehkä olin liian nuori vielä sellaisesta ymmärtääkseni, kun ei itse tarvinnut vielä raha-asioita hoidella.
[/quote]

Muuten noin, mutta kyllä nyt tietokone oli kuitenkin

Vierailija
7/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:05"]

Surkeaa aikaa nuorelle. Luettelepa elämäänjääneet levyt ja elokuvat 90-luvun lopulta. Niinpä.

[/quote]

Se7en, Fight Club, Pulp Fiction, Forrest Gump, Schindlerin lista, Uhrilampaat, Leon, American Beauty jne jne :) Oikeastaan ihan hyvä leffavuosikymmen. Silloin ei vielä joka toinen leffa ollut jotain sarjiskakkaa.

[/quote]

Moniko noista on tullut 90-luvun lopulla?

Vierailija
8/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, vaan helpompaa! ei ollut kamerakännyköitä eikä sosiaalista mediaa, olin siis koulukiusattu ja minusta olisi varmaan kirjoitettu nettiin ties mitä.. niin eivätkä vanhat äijät jahdanneet nuoria tyttösiä kieli vyön alla.

ylipainoakin oli vähemmän, kun ei lipitetty energiajuomia eikä maattu kaikki päivät sohvalla älypuhelimen kanssa

Vierailija
9/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:41"]

ylipainoakin oli vähemmän, kun ei lipitetty energiajuomia eikä maattu kaikki päivät sohvalla älypuhelimen kanssa

[/quote]

Tääkin on totta, nykynuoret näyttää jättinorsuilta verrattuna 90-lukuun.

Vierailija
10/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamukin oli harvinaisuus.. Muistan kun naapurissa oli pari viikkoa tumma poika ja heittelimme sitä kävyillä

Vierailija
11/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrki! ku tuli koulusta ☺ ainut merkki farkuissa taisi olla levis. Kirppiksiltä löytyi vaatteita. Ei ollut Somekiusaamista.

Vierailija
12/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että oli mukavaa : ) mopoaika ja ajokortti.. Huhhuh

Vierailija
13/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut kännyköitä, piti pysyä siellä missä oli sovittu tapaaminen kaverin kanssa :D välillä vietiin kirjelappusia postiluukusta. ulkonäkö-paineita oli vähemmän kuin nykyteineillä, ei ollut sosiaalista mediaa twittereineen ja facebookeineen.    loistavia bändejä, elokuvia ja tv-sarjoja syntyi: Nirvana, Green Day, Terminator 2, Salaiset Kansiot..

Vierailija
14/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:41"]

[/quote]

Tääkin on totta, nykynuoret näyttää jättinorsuilta verrattuna 90-lukuun.

nykyään hoikillakin  tytöillä on selluliittia, löysyyttä ja monilla  "Batterymaha", mutta 90-luvulla oli tosiaan oli vain se yksi ylipainoinen joka koulussa!

[/quote]

Vierailija
15/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]

Mukavaa, silloin ihmiset vielä arvosti kädentaitoja, nykyään kaikki ostetaan kaupasta, minusta oli kiva kun tehtiin itse omin käsin jotain. Eikö ollut Pleikkareita eikä tietokoneita, niin ei istuttu sisällä koko päivää. En kyllä lamaa edes huomannut, mutta ehkä olin liian nuori vielä sellaisesta ymmärtääkseni, kun ei itse tarvinnut vielä raha-asioita hoidella.

[/quote]

jaa, kyllä meillä oli pleikkari, joka muuten ilmestyi -95. Sitä ennen oli jo nintendot tullut (meillä ei ollut) ja tietokonekin meillä oli jo joskus 90-luvulla. Olin kyllä lapsi koko 90-luvun että en tiedä teinien elämästä:D

Vierailija
16/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:04"]

nykyään hoikillakin  tytöillä on selluliittia, löysyyttä ja monilla  "Batterymaha", mutta 90-luvulla oli tosiaan oli vain se yksi ylipainoinen joka koulussa!

[/quote]

Joo, niillä on kans sellainen paksu pötkylämaha, vaikka ne treenaisikin ja olisivat muuten hoikkia.

Meillä oli paljon helpompaa kyllä, mä en edes ikinä miettinyt mitään treenausta (harrastin ratsastusta silti) ja laihduttamista, olin silti tosi hoikka ja en edes mikään laihaläski.

Nykyään nuoret ei ole niin hoikkia edes treenillä ja jollain rahkansyömisellä.

Vierailija
17/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levikset, ruutupaitis ja purkkarit. Sitä odotusta lankapuhelimen äärellä, kun joku poika luvannu soittaa. Madonna oli Se juttu mulle ja treenailtiin tanssiaskelia kellareissa ja sitten diskoiltiin koulun juhlasaleissa permistukat hulmuten. Jotenkin olin ulkonäön suhteen aika huoleton ja tulevaisuudenkin, vaikka vanhemmat jäi työttömiksi laman myötä. Mulle oli ihan hyvää aikaa :)

Vierailija
18/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäri oli ihan p*skaa aikaa. Ainakin 90-98. Kaikesta oli pulaa eikä mitään uutta voinut ostaa.

Vierailija
19/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -78.
Lama ja työttömyys ei koskettanut omaa eikä ystävieni perheitä, hyvin meni eikä ollut huolta huomisesta.

Vierailija
20/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 79 ja kyllä se 90 luku minusta oli oikein mukavaa aikaa ;)