Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista oli olla teini 90-luvulla?

Vierailija
07.02.2015 |

Oliko silloin ankeaa kun oli paha lama? Miten olot erosi tämänpäivän teineistä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta. Mitään lamaa en huomannut.

Vierailija
22/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin paljon itse..tuunattiin vaatteita,värjättiin ja pidennettiin farkkuja,lainailtiin vaatteita.Pyörillä liikuttiin pääasiassa ja huolehdittiin itse harrastukset.Kotona piti tehdä osuutensa,että sai rahaa. Vaarat oli erilaiset kai..pahimmat mopopojat olivat jollain tasolla kavereita.Toiset tötöili,toiset oli niitä järkeviä kovia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kamalaa aikaa noin muuten vaan, se teinikulttuuri oli niin ankeaa. Lamaa ei sinänsä ajatellut kauheasti, vaikka kyllä meiltä meni asunto alta.

Vierailija
24/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, ei ollut tällaisia sosiaalisia tai ulkonäköön liittyviä paineita niin kuin nykyään on, kaikki ymmärsi jos ei ollut hirveesti rahaa käytettävissä joten sit keksittiin jotain muuta tekemistä. Nykykakarat tuntuu elävän rahalle ja peiliin tuijottamiselle, sääliks käy :(

Vierailija
25/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin lapsi vielä laman aikana, että ei kauheasti ole jäänyt muistikuvia siitä. Sen vain muistan että kaupassa käydessä aika tarkkaan vanhemmat katsoi mitä ostetaan, että kai se niidenkin talouden aika varovaiseksi on pistänyt. Kävivät kumminkin molemmat töissä silloin.

Olihan se erilaista, kun ei vielä ollut internetiä niin silloin mentiin aina kavereille kylään ja oltiin tosi paljon ulkona. Vaatteet oli aivan helvetin rumia, kun kuvia sieltä katsoo! :D Silloin suomi oli todellakin tuulipukukansaa.

Vierailija
26/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, silloin ihmiset vielä arvosti kädentaitoja, nykyään kaikki ostetaan kaupasta, minusta oli kiva kun tehtiin itse omin käsin jotain. Eikö ollut Pleikkareita eikä tietokoneita, niin ei istuttu sisällä koko päivää. En kyllä lamaa edes huomannut, mutta ehkä olin liian nuori vielä sellaisesta ymmärtääkseni, kun ei itse tarvinnut vielä raha-asioita hoidella.

Vierailija
27/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelu: "Täällä Sanna terve! Onko Mari kotona?". Etsittiin myös kavereita fillaroimalla ympäri kylää, kun ei ollut kännyköitä. Ei ollut niin kiire.

Vierailija
28/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kyllä missään näkynyt lama vaikka yksinhuoltajan lapsi olin. 

Vierailija
29/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lama näkyi meillä esim koulussa yläasteella. Luokkakoot kasvoi, opiskelumateriaaleja ei uusittu. Meillä luokanopettaja jäi pitkälle sairikselle ja ketään ei otettu sijaiseksi. Vähän sellainen suorastaan kaoottinen meininki. Vaikka kotioloissa ei ketään joutunut työttömäksi niin siitäkin keskusteltiin kuinka monen vanhemmat ovat ja olihan niitä paljon.

Vierailija
30/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa aikaa nuorelle. Luettelepa elämäänjääneet levyt ja elokuvat 90-luvun lopulta. Niinpä.

Vierailija
31/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:05"]

Surkeaa aikaa nuorelle. Luettelepa elämäänjääneet levyt ja elokuvat 90-luvun lopulta. Niinpä.

[/quote]

Se7en, Fight Club, Pulp Fiction, Forrest Gump, Schindlerin lista, Uhrilampaat, Leon, American Beauty jne jne :) Oikeastaan ihan hyvä leffavuosikymmen. Silloin ei vielä joka toinen leffa ollut jotain sarjiskakkaa.

Vierailija
32/34 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamasta huolimatta turvallista ja huoletonta. Lama näkyi siten, että koulussa oli lomautuksia.

Musiikin puolesta mahtavaa aikaa: Oasis, Blur, Supergrass, Nirvana, Cardigans, Suede. Toki oli myös shaissea musiikkia, kuten joku mr. President tai Ace of base.:)
Cd:eitä sai lainattua kirjastosta ja ne kopioitiin kasetille, kun ei ollut rahaa ostaa kun vain jotkut levyt.
Melkein koko 90-luvun ei ollut kauheesti vaatteenostopaikkoja. Mitään erikoisempia vaatteita ei saanut mistään. Kirpputorit tulivat muotiin ja sieltä pengottiin kaverien kanssa kaikenlaisia 70-luvun "aarteita":D 13-15-vuotiaana ei mulla ollut älyttömiä ulkonäköpaineita, tuntuu, että ne ovat nykyään suuremmat. Esimerkiksi 15-vuotiaana on kuva musta iso t-paita ja trumpettihousut päällä, ei tarvinnut näyttää "sexyltä". H&M-ketju tuli vasta 90-luvun lopussa ja se mullisti vaatebisnestä sellaiseksi nopeatempoisemmaksi, kuin mitä se on nykyään.

Asuin paikkakunnalla, jossa 3 km matkakin käveltiin tai mentiin pyörällä, koska bussiin ei ollut varaa eikä ollut puhettakaan, että joku kyytisi autolla. Hyötyliikunta oli luonnollista.

Vierailija
33/34 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:32"]Ysäri oli ihan p*skaa aikaa. Ainakin 90-98. Kaikesta oli pulaa eikä mitään uutta voinut ostaa.
[/quote]
Jep surkeaa oli meilläkin. Rahat ei riittänyt vanhemmillani ees ruokaan. Hurstin jonossa oltiin usein...

Vierailija
34/34 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on syntynyt -77 ite -95
eli äitini on elänyt teinivuotensa ja nuoruus vuotensa ysäri aikaan..