Miksi nuoren aikuisen raskaus on järkytys?
Tarkoitan 19-24-vuotiaita. Eihän tuon ikäiset tarvitse raskauden aikana sen enempää tukea kuin 30 tai 40-vuotiaat odottajat.
Kommentit (9)
Missä piireissä vaikka 23-vuotiaan (suunniteltu) raskaus olisi järkytys? Ymmärrän että tilanteessa, jossa tytöllä ei ole toisen asteen tutkintoa raskaus ei lähtökohtaisesti ole hurraamisen arvoinen juttu, mutta noin muuten.
50 vuotta sitten aika monet ensisynnyttäjät olivat 18-20 -vuotiaista ja pakkonaimisiin menossa.
Nykyään ensisynnyttäjät ovat lähempänä kolmeakymppiä ja kaikki vain sen takia, että valmiina on oltava koulutus, vakituinen työpaikka, omistusasunto..
Asiat voi tehdä myös toisessa järjestyksessä.Nyt kun katson taaksepäin, olisin hankkinut omat lapseni nuorempana. Kun minä ja mieheni maksoimme opintolainaa ja samalla tietysti asuntolainan ja teimme pitkää päivää ensimmäisissä vakituisista työpaikoissa, maksoimme lasten hoitomaksuja tietysti kalleimman mukaan ja elämä oli näennäisestä vauraudesta huolimatta aikamoists kitkuttelua.
Jos opiskelijat saa lapsen, hoitomaksut ovat olemattomat, asumistukea tulee ja käteenjäävä osuus varmaan samaa luokkaa kuin lainojen kanssa paineskelevilla töissäkäyvillä vastikään valmistuneilla pienten lasten vanhemmilla,.
Kenelle se olisi järkytys? Sille raskaana olevalle? Sitten se on ei toivottu raskaus.
Mutta joo, jos tyttäreni raskautuisi 19veenä, olisi se meille molemmille järkytys. Menisi lapsen suunnitelmat täysin uusiksi.
Ainahan raiskaus on järkytys, ei se riipu uhrin eikä tekijän iästä. Siellä ruotsinlaivalla uhri oli 45-vuotias, mahtoi tekijätkin järkyttyä kun saivat iän tietoonsa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:27"]
Ainahan raiskaus on järkytys, ei se riipu uhrin eikä tekijän iästä. Siellä ruotsinlaivalla uhri oli 45-vuotias, mahtoi tekijätkin järkyttyä kun saivat iän tietoonsa.
[/quote]
Raiskaus on kuitenkin eri asia kuin raskaus... :D
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:58"]
"Järkytyn" alle 20-vuotiaiden raskauksista, koska heillä on elämän rakentaminen vielä kesken... Ensin ammatti ja työ, hyvä parisuhde ja kunnollinen asunto, hieman huoletonta elämää ja sitten on lasten aika
[/quote]
Mites kun ei ole tuota ammattia (koulutus) vieläkään eikä vakityötäkään koskaan ollut? Saanko tehdä 7. lapsen? 19v olin kahden lapsen äiti, ovat nyt aikuisia joilla menee hyvin. Olen 39v.
Tunnen itseni niin paljon vapaammaksi, rohkeammaksi ja elämän turvatummaksi kuin näillä joilla kaiken pitää olla täydellistä ennenkuin uskaltaa lapsen hankkia. Elämän rakentaminen on aina kesken. Tulee eroja, sairastumisia, taloudellisia takapakkeja, työpaikan menetyksiä. Se kuuluu elämään. Siinä pärjää sopeutuva ihminen jolle elämää on muukin kuin valmiiksi rakennettu elämä. Sen kun joutuu rakentamaan yleensä monesti uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:58"]
"Järkytyn" alle 20-vuotiaiden raskauksista, koska heillä on elämän rakentaminen vielä kesken... Ensin ammatti ja työ, hyvä parisuhde ja kunnollinen asunto, hieman huoletonta elämää ja sitten on lasten aika
[/quote]
Mites kun ei ole tuota ammattia (koulutus) vieläkään eikä vakityötäkään koskaan ollut? Saanko tehdä 7. lapsen? 19v olin kahden lapsen äiti, ovat nyt aikuisia joilla menee hyvin. Olen 39v.
Tunnen itseni niin paljon vapaammaksi, rohkeammaksi ja elämän turvatummaksi kuin näillä joilla kaiken pitää olla täydellistä ennenkuin uskaltaa lapsen hankkia. Elämän rakentaminen on aina kesken. Tulee eroja, sairastumisia, taloudellisia takapakkeja, työpaikan menetyksiä. Se kuuluu elämään. Siinä pärjää sopeutuva ihminen jolle elämää on muukin kuin valmiiksi rakennettu elämä. Sen kun joutuu rakentamaan yleensä monesti uusiksi.
[/quote] Älä enää lisäänny...
Raskaus on järkytys, jos se on ei-toivottu yllätys ja tapahtuu kaikin puolin väärään aikaan.
Alle kaksikymppinen voi olla omasta mielestään valmis vanhemmaksi, mutta useimmiten tuolloin on kaikki vielä varsin levällään. Harvalla on esim. opiskelut opiskeltu alle kaksikymppisenä. Pienen lapsen äitinä voi olla varsin hankalampaa jatkaa opintojaan, kun oma äitikin on vielä työiässä jne.
Vähän päälle kaksikymppisten raskauksia saatan ihmetellä. Mietin mikä kiire. Mutta eipä se minulle kuulu, esim. 22-25 -vuotiashan on hyvässä synnytysiässä, vaikka itse en tuossa iässä olisi ollut vielä henkisesti valmis äidiksi.
N. 28-35 -vuotiaiden raskaudet on lähes aina iloisia yllätyksiä, jos ne sitä heille itselleenkin ovat. Tosi moni kaveri on ensisynnyttänyt n. 35-vuotiaana.
Nelikymppisten raskauksiin suhtaudun ihmetellen, jos ovat ensisynnyttäjiä. Jos on useampi lapsi, mietin miten jaksavat. Itse tuskin jaksaisin olla nelikymppinen vauvan äiti. Mutta, kuten sanottua, mitä mä olen toisten synnytysikään puuttumaan.
Jos on kyse omasta lapsesta, äidillä on aina oikeus kokea voimakkaasti ajatus lapsenlapsen syntymästä. Varsinkin teinin raskausuutinen on varmasti jokaiselle äidille ainakin aluksi ihan puhdas järkytys.