Terveyspalvelut ajettu alas. Eikö enää hoitoa saa kuin ne joilla varaa yksityiseen?
Tätä on jo ollut vuosia, ei liity nyt koronaan. Kaikkea ei siitäkään voida syyttää.
Kun yrität saada varatuksi aikaa lääkäriin niin kukaan ei vastaa vaikka roikkuisit linjalla tunteja. Kun jätät soittopyynnön niin sinulle soitetaan ehkä kahden viikon aikana. Yleensä ei ollenkaan. Kun joku päivä pääset läpi jonotuksesta niin ensimmäiset ajat menevät viikkojen päähän, kk taikka kahden. Ei edes soittoaikaa saa parin viikon sisälle. Päivystykseen jos lopulta pitää lähteä kun ei enää kestä oireitaan niin siellä jonotetaan lukuisia tunteja. Hyvällä tuurilla saat lääkärin joka osaa auttaa, huonolla lääkärin joka ei ymmärrä mitä puhut. Lähete, pääsy erikoissairaanhoitoon kestää useita kuukausia.
Mihin meidän verorahat käytetään? Tätä samaa sontaa on kestänyt viimeiset 5-10 vuotta eikä loppua näy. Terveiset täältä Kymenlaaksosta
Kommentit (76)
Olen työttömänä joutunut turvautumaan yksityiseen. En mitenkään voinut odottaa oireideni kanssa, että ensimmäinen vapaa aika lääkärille olisi 3 kk päähän.
Vierailija kirjoitti:
Avi selvittää jo 60 kunnan terveydenhuollon tilaa kun ihmiset ei saa yhteyttä terveydenhuoltoon ja hoitotakuusta ei pidetä kiinni.
Koronan takia merkittävä määrä hoitohenkilökunnasta, etenkin hoitajista on siirretty soittamaan koronapuheluita (jäljityspuhelut ja vointisoitot, karanteeni/eristyspäätökset) joten normaalia perustyötä on pyöritetty viimeiset 2 vuotta aiempaakin selvästi niukemmilla resursseilla (ja niukkaa on ollut ennen koronaakin). Lisää hoitajia ei saa mistään kuten kansa hyvin tietää kun työolot on kurjat. Sitten nykyisellä 10 000 koronatapausta/vrk tahdilla päättäjät haluaa edelleen tuhlata aikaa, rahaa ja henkilöstöresursseja tehottomaan jäljitystyöhön ja karanteenien pyörittelyyn. Syy/t tk:iden ahdinkoon on aika selkeät, naurettavaa jossain Aveissa ihmetellä asiaa.
Minä olen ollut tyytyväinen, kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja hoito on sujunut hyvin. Käyn säännöllisesti labrassa ja lääkäri soittaa/lähettää tekstarilla hoito-ohjeet parin päivän kuluttua labrakäynnistä. Ei tarvitse varata erikseen soittoaikaa, lääkäri katsoo tulokset omatoimisesti labrakäynnin jälkeen. Jos tulee kysyttävää, yhteyttä voi ottaa viestillä ja soittoajan saa suht nopeasti. Kertaakaan ei ole tarvinnut tämän vaivan takia käydä fyysisesti lääkärissä, sopii mulle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se "maailmanluokan huipputerveydenhuolto". Huvittavinta on, että tämä p*ka ei ole edes ilmaista vaan verojen lisäksi maksetaan käteisellä poliklinkkamaksut, osastopäivämaksut jne.
Johtuu siitä, kun ei ole hoitajia.
OrpoPurran hallitus ei välitä niistä, joilla ei ole varaa yksityiselle. Hoitotakuu julkisella 3 kk (kun ennen pääsi lääkärille 2 viikossa! )
Vierailija kirjoitti:
Ei. Huomasin tämän juuri menneinä viikkoina. Yksityisellä tapahtuu ja apua saa, julkinen puoli jotain ihan karmeeta odottamista, jonottamista, kohtelua.
Pitää muistaa, että yksityinen puoli on vakavissa sairauksissa (kuten syöpä) käytännössä ohituskaista julkisen puolen sairaalahoitoon. Ongelma julkisella puolella on saada lähete terveyskeskuksesta sinne sairaalaan tutkimuksiin.
No mutta tätähän äänestitte? (eivät kaikki tietenkään) On ollut vuosia tiedossa mitä kokoomus haluaa ja tietenkin se tekee niin kuin kansa on halunnut.
Eläkeläisten määrä kasvaa koko ajan, ja he ovat terveyspalvelujen suurkuluttajia. Jotain pitäisi tehdä, että hoitoa riittäisi muillekin.
Itse kannatan sitä, että lääkärit määräisivät lääkkeiden lisäksi myös liikuntaa ja ruokavalioita. Siis tyyliin "3x viikossa 45min vesijuoksu" tai "vähärasvainen ruokavalio, 1800kcal/vrk 6kk ajan".
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä joutunut turvautumaan yksityiseen. En mitenkään voinut odottaa oireideni kanssa, että ensimmäinen vapaa aika lääkärille olisi 3 kk päähän.
Ei tt-tuki asiakkalla ole rahaa sellaisiin välttämättä. Eikä kaikilla joilla on muu korvaus.
Juuri klikkasin reseptit uusintaan. Pari vuotta sitten lääkäri valitti, että pitäisi tehdä kontrollit, mutta ajanvaraushoitaja oli eri mieltä, joten kontrollit jäi tekemättä. Hoitaja ei kuulema löytänyt kirjausta, että pitäisi tehdä kontrollit. Minun sanalla ei tietenkään ole mitään väliä. Kyllä se siellä luki isolla kirjattuna, mutta kukapa minä olen kellekään kertomaan, miten tehdä työnsä. Ehkä tällä kertaa paremmin tai sitten ei. Hengissä näytetään olevan ilman kontrollejakin. Opiskelijaterveydenhuollossa oli vähän eri meininki. Joka vuosi täytyi käydä kontrollissa ennen kuin sai pidemmän reseptin.
Mä yritin saada aikaa julkiselta. Pitkittynyt flunssa. Ei todellakaan irronnut, vaikka alkoi jo joulukuun alussa. Menin yksityiselle. Korvatulehdus ja poskiontelotulehdus. Antibiootit ja nenäsuihke, jossa kortisonia ja antihistamiinia. Lääkkeet eivät maksaneet kuin 30, mut lääkäri 150. Kiitos vain kaikesta!
Olen tuo edellinen. Eläkkeellä, 68-vuotias, pari sairautta pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeuttakaan saa ilmaiseksi, mikäli sellaiseen joutuu, kaikista luvista ja henkilökorteista menee maksu, miksi sitten terveyden- tai sairaudenhoito olisi joku muiden maksettavana oleva poikkeus.
Veroina kerätyille rahoille on parempaa käyttöä. esim miljardiin menee tosi monen työtätekevän ja veronsa maksavan kaikki maksetut verot ja se lahjoitetaan kerran vuodessa ulkomaille sen sijaan, että saataisiin omassa maassa jotain hyvää aikaiseksi tuollakinnrahallanja omalle kansalle.
Siksi, että jos terveydenhoito maksaa ihmiselle maltaita, joihin hänellä ei ole varaa - sitten joudutaan turvautumaan sairaanhoitoon, johon ei ole sitten enää yhteiskunnallakaan oikein varaa. Mutta jos jätetään hoitamatta, menetetään hänen läheistensäkin työpanoksesta iso osa, ja joudutaan jättämään heidät vuorostaan hoitamatta.
Erikoista on ettei verorahoille saa vastinetta. Pitäisi olla sama systeemi kuin muissa pohjoismaissa. Terveydenhuollon voi siellä valita yksityisen tai julkisen väliltä. Käynti maksaa sen n. 15 euroa kummassa vaan. Tiedän yhden pitkäaikaissairaan henkilön joka muutti tuonne pakon edessä. Kuulemma palvelu paljon ystävällisempää, eikä kovin jonotustakaan.
Hypokondrikot aina valittaa samasta asiasta.
Joka kerta saa ajan lekurille kun sellaista tarvii, jos oikeasti tarvii.
Itse maksan kaksin- tai jopa kolminkertaista maksua terveydenhuollosta. Verotuksella julkinen puoli, jonne en pääse, palkasta työterveydenhuollon ja omasta taskusta terveysvakuutuksen yksityiselle pääsystä.
Koko julkisen perusterveydenhuollon voisi ajaa romukoppaan, täysin moraalitonta laittaa työssäkäyvät maksamaan järjestelmästä, jota ei voi käyttää. Järjestelmä pyörii vain itsensä vuoksi, jotta sen työntekijät saavat palkkansa.
Täällä pk-seudulla pahimmillaan jopa kolmasosa terveyskeskuksen lääkäriajoista jätetään käyttämättä ja tietenkään niitä aikoja ei viitsitä peruuttaa.
Hammashoidon ja neuvolan puolella sama. Labrassa huudellaan turhaan ihmisiä jotka on ajan varanneet eivätkä vaivaudu paikalle.
sitten ihmetellään, miksi niitä aikoja lääkäriin on vaikea saada ja kun saa, odotusaulassa ei ole ketään toista
Vierailija kirjoitti:
Soten myötä tilanne entisestään heikkenee kaupungeissa. Työikäisten ja lasten hoidosta siirtyy varat syrjäseutujen geriatriseen hoitoon. Kannattaa käyttää yksityisiä, lääkärille pääsee heti ja operaatiotkin saa viivästymättä.
VIikon spämmi, gratulations, 1 st price 🏆
Ja sitten tedään kuten Lahdessa eli pienet neuvolat lakkautetaan, keskitetään perhepalvelut samaan paikkaan ja vieläpä sellaiseen, jonne pääsee kätevästi vain omalla autolla. Kun ennen saattoi lykkiä vaunuja 1 km päähän kotoa, on nyt varattava yhdensuuntaiseen matkaan bussilla melkein 1,5 tuntia kaikkine vaihtoineen ja perillä odottelet samassa ahtaassa aulassa peläten sitä, että joku varastaa neuvola-aikana rattaat katutasosta. Tulevaisuuden sote-maailmassa osalla alueesta on nopeampi matka Helsinkiin kuin Lahdessa sijaitsevaan neuvolaan, koska ympäristökuntien terveyspalvelut keskitetään tehokkuuden nimissä samaan paikkaan. No onneksi neuvolan voi jo kokonaan hoitaa digipalveluna eikä tarvitse mennä paikan päälle.