Hengenahdistus
Hei!
Minulla on korkea kynnys lääkäristä avun hakemiseen, sillä tuntuu, että pitäisi olla paljon huonommassa kunnossa tutkimuksien vaatimiseksi. Lisäksi jotenkin pelkään jotakin vakavampaa, minkä vuoksi koen monesti paremmaksi ratkaisuksi yksinkertaisesti asian välttelemisen - viisasta, tiedän kyllä. Mutta nyt olen alkanut huomata uuden oireen, joka alkaa toden teolla häiritä. Siispä ensiksi haluaisin palstadiagnoosin ennen kuin toivon mukaan löydän jostakin rohkeutta lääkärille menoon. Olisin kiitollinen jos olisitte armollisia, tiedän, että pitää mennä lääkäriin, mutta pelkään diagnoosin saamista...
Eli siis, noin kuukausia sitten aloin huomata, että minun oli vaikeaa hengittää syvään. Tuntui, että olisi jokin fyysinen rajoite rinnassa tai kurkussa, joka esti kunnolla hengittämisen. Jouduin väkisin hengittämään syvään, jotta keuhkot täyttyisivät kunnolla. Olen joogannut monta vuotta, joten syvähengittely on kyllä tuttua, mutta nyt se alkoi vaatia voimaa ja melkein väkisin hapen sisään vetämistä. Ei ole väliä olenko levossa vai liikunko, sisällä vai ulkona, seisten vai maate, tuntuu, että happi ei kulje sujuvasti.
Nyt olen kuitenkin kahdesti myös herännyt tosi epämukavaan tunteeseen hengenahdistuksesta aamuyöllä. En hauko henkeä, eikä henki pihise tms, on vain tukala olo. Ja tätä heräilyä en oikein pysty enää sivuuttamaan. Kurkku tuntuu ikään kuin turvonneelta.
Taustatietoja: olen 22-vuotias, normaalipainoinen, en polta. Jaksan kyllä liikkua eikä tajunnan taso tunnu heikolta. Henki ei pihise eikä keuhkot rahise, sääret/nilkat eivät ole turvoksissa. Tällä hetkellä on varmaan joku muukin juttu meneillään, koska olen kuumeessa, kurkku kipeänä ja imusolmukkeet turvoksissa (tästä jo terkkariin soitettu, pyydettiin seurailemaan). On palan tunnetta kurkussa. On kuitenkin hyvä huomata, että tätä hengenahdistusta on ollut jo ennen tätä nykyistä tautia, vaikka palan tunne on kyllä seurannut jo aika kauan.
Osaatteko arvata, mistä voisi olla kyse? Muuraautuuko kurkkuni umpeen, onko sydän vajaa, eihän vain ole syöpä? Pelottaa kyllä, ja pitäisi hakea apua, ja yritän kai valmistautua siihen tällä viestillä.
Kiitos avusta!!!
Kommentit (13)
Toivottavasti joku tässä päivän mittaan kommentoisi jotakin. Olen aiemmin kärsinyt stressistä, silloin kehitin itselleni myös sairastumisen pelon. Osittain senkin vuoksi avun pyytäminen on vaikeaa, koska olen tottunut vakuuttelemaan itselleni, että kaikki mahdollinen oireilu on vain psykosomaattista.
Molemmat koronarokotteet myös otettu!
AP
Sain hengenahdistusta aloituksen pituudesta
Paniikkihäiriö on vaaraton mutta tarvittaessa siihen saa lääkityksen.
Hei ap,
olisin voinut kirjoittaa melkein saman tekstin syöpäpelkoa ja kaikkea myöten. Ikää minulla tosin on 38 vuotta, en polta ja jaksan kyllä liikkua. Monesti tuntuu, että liikkuessa hengenahdistuksen tunne helpottaa. Stressistä kärsin myös, paniikkihäiriö on diagnosoitu ja varmasti jonkinasteista luulotautia. Lisäksi lihakset ja nikamat on todella pahasti jumissa ainakin itselläni. Se voi aiheuttaa myös hengenahdistuksen tunnetta.
Tai onko ylihengitys tuttu asia? Kokeilepa googlata se, sopivatko oireesi siihen.
En tiedä, lohduttaako, mutta samassa veneessä ollaan, ja ainakin edelleen minussa henki "pihisee", vaikka minulla tätä on jatkunut jo vuosia ajoittain.
Toivottavasti olosi helpottaa pian, oli syy mikä tahansa. Mutta jos ei aiemmin ole vastaavaa oireilua ollut, niin onhan se hyvä tutkia ja sulkea pois somaattiset syyt ennen kuin alkaa paniikkihäiriödiagnooseja jaella.
Huono neuvoa, mutta kai ainakin verikokeet otetaan joka tapauksessa. Jo anemia aiheuttaa palantunnetta kurkussa sekä hengenahdistusta. Sekin johtuu tietysti jostain. Ehkä koronatestikin otetaan?
Tuo on psykosomaattista. Mulla on samaa.
Osta kaksi asiaa jotka helpottaa ja tuo rauhaa:
Pef mittari, 10e
Pulssioksitometri (saturaatiomittari) 20e Lidlistä
Pefillä mittaat onko keuhkoputket kunnossa, etsi vertailuryhmän arvot netistä. Silloin ei ole astmaa tai hengitystiet tukossa.
Saturaatiomittarilla näet että saat tarpeeksi happea (luvun tulee olla 95-99). Nämä kun on kunnossa niin huomaat että kuolema ei koita ja voit rauhoittua.
Mulla tuota aina pahassa stressissä ja kuormituksessa. Mulla on myös astma joten osaan eriyttää sen että tuo ei ole astmasta johtuvaa.
Mulla on astma, joka on välillä täysin oireeton ja välillä oireilee juuri aloittajan kuvaamalla tavalla. Paitsi siitepöly, myös säätilan äkilliset muutokset (pakkanen, helle) aiheuttavat oireita. Samoin rankka liikunta ja jos olen ollut pienessäkin flunssassa aiheuttaa kuvatunlaisia hengitysoireita.
Uloshengityksen voima on helppo mitata terveyskeskuksessa. Rohkeasti vaan tutkimuksiin.
Itselläni alkoi myös reilu parikymppisenä hengenahdistus eli oli tunne, että hengittäminen on raskasta/vaivalloista. Kävin (yksityiselläkin) lääkärillä kyseisen oireen takia, mutta se oli täysin turha käynti, koska lääkäri oli sitä mieltä, että oire johtuu stressistä tai psyykkisestä kuormituksesta. Myöhemmin sain diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jonka yksi oire on hengittämisen vaikeus.
Kannattaa tarkistuttaa ferritiini ja kilpirauhasarvot, jos olvat alhaiset niin voi olla kuvailemaasi hengenahdistusta. Ja raudanpuute voi myös olla ilman anemiaa eli hemoglobiini voi olla normaali, vaikka ferritiini olisi todella alhainen
Tarkoitin siis, että oireet alkoivat noin kuukausi sitten, ei useita kuukausia aiemmin :)
AP