Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonekaveri ja yksityisyys synnärillä

Vierailija
06.02.2015 |

Noniin, epäilen saavani kakkaa niskaan ja prinsessan leiman kun uteliaisuuttani kyselen seuraavaa:

Miten te muut olette kokeneet sen, että synnärillä ennen synnytyssaliin menoa sinulle tehdään ja puhutaan tosi normaalielämässä yksityisiä asioita lähes yleisissä tiloissa? Olin mieheni kanssa metrin päässä valkoisen, hieman läpinäkyvän kankaan takana kun vieruskaverilta puhkaistiin kalvot. Jotenkin mulle tuli hyvin kiusaantunut olo kun toisen yksityisiä alueita siellä sörkittiin ja kovaäänisesti kommentoitiin ja ulkonäköä kuvailtiin ja lopulta kuvailtiin kaikenmaailman vuodot ja muu.
Toisessa tilanteessa makoilin itse maha ja tissit paljaana sydänkäyrillä kun huonekaverin mies ramppaa neljä kertaa siitä mun ohi vaivautumatta peittämään uteliasta katsettaan. Jos tilanne olisi mua enempikin haitannut, olisin toki voinut yrittää suojata itseäni, ei siinä mitään. Tuli vaan mieleen.
Lopulta kätilö halusi toisen huonekaverin kanssa keskustella hänen mielenterveysongelmistaan kun olin tosiaan siinä keskipaikalla metrin päässä. Tyyppi kuulosti erittäin vaivautuneelta kyllä.
Oonko ainoa, josta tuntuu että tuli nähtyä ja kuultua ja haistettua vähän liikaa asioita tuossa tilanteessa?
Ja juu, ei tarvitse kertoa, että raha ja resurssit eivät kasva puissa, ymmärrän oikein hyvin että huoneita joudutaan jakamaan enkä myöskään väitä että olisin jotenkin tilanteesta traumatisoitunut, uteliaisuuttani vaan kyselen.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:43"]Minäkin synnytin kesällä kättärillä, verhon takaa tosiaan kuuli huonekaverien asiat tahtomattaankin, mutta aina kun jollekin tehtiin sisätutkimus/kalvojen puhkaisu tms, pyydettiin toisten naisten miehiä poistumaan huoneesta siksi aikaa.
[/quote]
Meillä ei pyydetty miehiä poistumaan huoneesta. t.33

Vierailija
42/55 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin odottaa käytävällä saliin pääsyä. Toisella kerralla pääsin onneksi nopeasti saliin, mutta eka kerta oli ahdistava siellä käytävällä supistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdisti synnytysvuodeosastolla oleminen todella paljon. Monta päivää vieraiden ihmisten kanssa samassa huoneessa, pelkät hennot verhot näköesteenä. Todellakin kaikki kuulivat kaikkien asiat, ei siellä minnekään erikseen menty juttelemaan. Itselläni oli tullut iso hyytymä jälkivuodon mukana ja siitä keskusteltiin. Jalkopäässä ei ollut verhoa joten vierustovereiden miehet näkivät rintani varmaan moneen kertaan kun harjoittelin imetystä. 

Vierailija
44/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tuollaisia, mutta tuli mieleen että ennen vanhaan tuollaisissa olosuhteissa synnytettiin "loppuun asti" (paitsi ei huonekaverien miehiä tai omiakaan paikalla), kai se on suuri parannus että nykyisin pääsee omaan saliin rauhaan loppuvaiheisiin. Että eihän se kai ideaalia ole mutta sellasta se nyt vaan.

Vierailija
45/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloiden kannattaisi rakentaa synnytysosastoja, joista voi korkeampaan hintaan varata yksityishuoneen. Luulenpa että lähes kaikki olisivat tuossa kohtaa valmiita maksamaan rauhasta. Itselleni ainakin molempien lapsien jälkeen on tullut tilanne, että olen kipeämpi, väsyneempi ja huonommassa kunnossa kuin koskaan ja samaan aikaan huonommissa olosuhteissa kuin koskaan. Se halvin barcelonalainen hostellikin tarjosi enemmän yksityisyyttä ja mahdollisuutta lepoon.

Vierailija
46/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta. Ei mulla tollasta ollut ja olisin kyllä tehnyt henkilökunnalle selväksi että en tollasta hyväksy. Missä oikeesti muka on tollasta?! Kuulostaa joltain kivikauden meiningiltä.

Vierailija
47/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:12"]Ei kätilöt keskustele mielenterveysongelmista tuollaisessa tilanteessa. keksit omiasi. Eikä kalvojen puhkaisussa kuvailla ääneen yhtään mitään vuotoja. [/quote] Jaa sovitaan sitten näin :) kyllä vaan kuulin erittäin yksityiskohtaisen sairaushistorian ja myöskin ensisynnyttäjälle kerrottuna miten paljon ja mitäkin vuotoa tulee ja mitä saattaa seurata noin muuten. -Ap

[/quote]

Mitä ihmeen vuotoja kalvojen puhkaisusta tulee? Lapsivesi valuu ulos, joo, mutta ne vuodot?

Vierailija
48/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:17"]

Kyllä meillä oli ihan oma huone kaikilla synnytystä odottavilla siellä synnytysosaston puolella. Sellanen pikkuruinen, jossa oli yksi potilasvuode äidille ja kapea "sohva" isälle. Siitä sitten siirryttiin saliin ku aika koitti. Ja synnytyksen jälkeen taas saatiin kolmisin levätä tuossa pikku huoneessa ennenkuin siirryttiin vauvan kanssa osastolle. Sielllä koin hieman kiusalliseksi kun vieruskaverin ammattikouluikäset pojat tuijotteli imetyssähellystäni, rintakumien aettelua jne. hyvinkin tiiviisti.

[/quote]

Kyllähän siellä osastolla saa sen verhon kiinni, jotta on täysin katseilta suojassa. Minulla ainakin verho oli kiinni koko osastolla olo ajan, ei tarvinut muiden vieraita katella.

Vierailija
49/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui! En mäkään oo kuullut. Yhden vasta synnyttänyt, mutta oma huone oli koko sairaalassa olon ajan. Perhehuonekin saatiin..

Vierailija
50/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee, odottavia äitejä kohdellaan kuin eläimiä. En tiennyt että tuollaisia osastojakin on, että jokainen vain omassa karsinassaan :(

Vierailija
51/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vielä synnyttänyt, mutta olin sairaalassa gynekologisen leikkauksen ja sen aiheuttamien komplikaatioiden vuoksi. Olin kolmen hengen huoneessa ja päivittäin lääkäri ja hoitajat kyselivät millaista vuotoa on tullut. Siinä sitten piti kuvailla miten tuli pelkkää veristä hyytymää tai valui jotain mädältä näyttävää.

Kaikki keskustelut käytiin potilashuoneessa, verhot vaan vedettiin sängyn ympärille, mutta eihän ne ääntä eristä. Minun piti kertoa pidätysvaikeuksista, virtsankarkailusta, yhdyntäkivuista, ulostamisvaikeuksista, jne. Kyllähän se hieman rassasi, että huonetoverit tiesivät intiimeistä asioistani niin paljon. Ja toisaalta sain myös tahtomattani kuulla, miten huonetoveri kävi lääkärin kanssa läpi sairaushistoriaansa ja itki, koska tilanne oli hänen kohdallaan aika toivoton. Eikö esim. mahdollisesta kuolemasta ja henkisestä jaksamisesta pitäisi saada keskustella ihan omassa rauhassa pelkän hoitohenkilökunnan kanssa?

Sairaalassa ei ole yhtään yksityisyyttä.

Vierailija
52/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on tiukat määräykset, ettei niitä tietoja saa antaa toiseen yksikköön ilman lupaa. Mutta huonekaverit saa kuulla.

Vierailija
53/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan sit ongelmana vähän useammassakin HUS:n alueen sairaalassa. Ei mitään tietoa tietosuojasta, kaikesta saa kailottaa ääneen niin että koko muu huone+mahdolliset vieraat kuulevat. Ja siinä kun muutaman hetken jaat huoneen samojen ihmisten kanssa, näillä tiedossa henkilökohtaisten asioiden lisäksi mm. henkilötunnuksesi. Tein tästä valituksenkin.

Mielenkiintoista olisi tietää, toimitaanko samoin myös nk. julkkisten ollessa kyseessä, vai löytyykö heidän tapauksessaan joku vähän hiljaisempi soppi näille keskusteluille. Kun normaalilla osastolla ei niitä perhehuoneita ole, vaikka synnytyssairaalassa sellaisen saisikin.

Vierailija
54/55 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, täälläkin on ollut keskustelua siitä kuinka lääkärit huutavat potilaat nimellä vastaanotolle odotustilasta ja sekin on joidenkin mielestä yksityisyyden loukkaamista. Sairaaloissa ei kai sitten vaan ole sellaista tapaa ja kulttuuria että ajateltaisiin ihmisten yksityisyyttä.

Vierailija
55/55 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tays:n vastasyntyneiden teholla on keksitty yksinkertainen, edullinen ja aika toimivakin ratkaisu tuohon yksityisyyden suojaamiseen. Lääkärin kierron aikana muiden vauvojen vanhemmille jaettiin radiokuulosuojaimet. Musiikki peitti äänet tehokkaasti ja moni käytti kuulokkeita muulloinkin (esim. kun vauva nukkui sylissä pitkiä jaksoja). Näin muiden ei tarvinut poistua vauvojensa luota, mutta silti kukin perhe sai jutella lääkäreiden kanssa vauvansa aiat suhteellisen rauhassa. Katseiltahan tämä ei suojaa, mutta äänet kuitenkin peittyy.

Toimisi varmaan muuallakin

Televisiovisailuista tuttu ja ilmeisen toimiva kikka näyttää päässeen henkilöstölehteenkin.

https://www.tays.fi/download/noname/%7BA9444A2E-00EF-4B22-AB23-C0E393D6…