Mikä kieli teillä valittiin A2 kieleksi ensi syksyksi?
Meillä lappu piti jättää tänään. Kovasti toivotaan että enemmistö olisi valinnut ranskan, koska toista kieliryhmää ei kouluun tule.
Kommentit (54)
Hah, ehdin pakoon kutosella alkavaa pakkoruotsia. Näin seiskalla ruotsin opiskelu on täyttä tuskaa.
- 7lk tyttö
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:32"]
Hah, ehdin pakoon kutosella alkavaa pakkoruotsia. Näin seiskalla ruotsin opiskelu on täyttä tuskaa. - 7lk tyttö
[/quote]
Sua on väärä asenne. Et voi poistaa ruotsin opiskelua, mutta voit muuttaa asennetta siihen.
Vastaukset annettiin perjantaina ja vieläkään ei ole kuulunut koulusta mikä kieliryhmä tuli.
Miten muilla?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:32"]
Asia ei ole meillä enää ajankohtainen, mutta aikoinaan lapseni valitsivat saksan. Se oli hyvä päätös, sillä lapseni saavuttivat saksassa sen verran hyvän taidon, että he pystyvät hyvin keskustelemaan esim. meillä käyneiden saksalaisten vieraiden kanssa. Sen sijaan A-ranskaa lukeneet koulukaverit olivat kuulema ihan pulassa, kun heidän piti sanoa jotain yksinkertaista ranskaksi. En tiedä, onko ranska niin paljon vaikeampaa vai onko koulujen ranskanopetuksessa jotain pielessä.
[/quote]
Tämä minua mietityttää ranskan valinnassa, että onko ranskan opiskelussa järkeä, koska ilmeisesti on hyvin vaikea oppia puhumaan ranskaa? Itse en ole ranskaa lukenut, joten ei omakohtaista kokemusta.
Mutta kun netistä lukee niin hirveän moni kertoo, ettei kouluranskalla pysty keskustelemaan ranskalaisten kanssa tai ymmärrä edes puhuttua ranskaa!!! Saksaa opiskelevien/opiskelleiden ei kuule tällaista valittavan, etteivät osaisi saksalla myös keskustella saksalaisten kanssa.
MISTÄ TÄMÄ JOHTUU? KERTOKAA, KEILLÄ OMAKOHTAINEN KOKEMUS! Kiitos!
Ranska, muita vaihtoehtoja ei edes ollut. Englanti alkanut A1-kielenä jo ekalla luokalla.
Ranska valittiin meilläkin. Eilen tuli tiedote, ettei A2 ryhmiä tule, koska osallistujia niin vähän..=(
Meidän alakoulussa pystyi aikoinaan valitsemaan A1-kieleksi ranskan tai englannin ja A2-kielenä oli joko ei mitään tai pakollinen englanti. Itse valitsin ranskan ja olen nyt yläasteella. Mulla on siis nyt A1-ranska, A2-englanti ja B1-ruotsi.
Meillä poika valitsi 4-luokalla alkavaksi saksan ja nyt piti valita pitkä valinnainen 8-9-luokalle ja päätyi venäjään. Eli opiskelee sitten syksystä alkaen äidinkielen lisäksi ruotsia, englantia, saksaa ja venäjää.
Kakkonen tarkentaa: koko A2 kieltä ei voi meidän kunnassa valita kuin silloin jos A1-kieli on joku muu kuin englanti. Jos siis A1 - kieli on vaikka saksa, niin silloin voi valita englannin, mutta jos ekaksi kieleksi ottaa enkun, niin silloin ei voi valita A2-kieltä ollenkaan. Onkohan missään muualla näin typerää systeemiä?
Asia ei ole meillä enää ajankohtainen, mutta aikoinaan lapseni valitsivat saksan. Se oli hyvä päätös, sillä lapseni saavuttivat saksassa sen verran hyvän taidon, että he pystyvät hyvin keskustelemaan esim. meillä käyneiden saksalaisten vieraiden kanssa. Sen sijaan A-ranskaa lukeneet koulukaverit olivat kuulema ihan pulassa, kun heidän piti sanoa jotain yksinkertaista ranskaksi. En tiedä, onko ranska niin paljon vaikeampaa vai onko koulujen ranskanopetuksessa jotain pielessä.
Kympille sanoisin, että ranska on mielestäni saksaa selvästi vaikeampi. Alkeita olen lukenut tosin vasta aikuisena. Saksa on kuitenkin selkeä kieli, helppo lausua jne. Voi olla, että peruskoulujen ranskanopettajien joukkokin on kirjava, toivottavasti asia paranee ajan myötä. Lapseni halusi valita A2-kieleksi ranskan, vaikka ehdotin hänelle ruotsia tai saksaa, joita itse taidan paremmin. Mutta piti päänsä ja hyvä niin.
Äitini on on saksalainen jotenka saksa on toinen äidinkieleni. Olen kuitenkin syntynyt suomessa ja kaikki koulut täällä käynyt. Vanhempani kyllä asuvat nykyään saksassa. Asuimme saksassa mieheni ja lasteni kanssa 3 vuotta, jotenka perheemme omaa saksankielen. Vanhempi lapseni päätti valita saksan vaikka osaa täydellisesti, koska koulun saksan opettaja pyysi hänet valitsemaan,että lapseni voisi ns."kertoa miten oikeasti lausutaan" ja "kulttuuria". Ihan ok, mutta koulussa kuullemma oli jku sanonut, että vanhemmat olivat haukkunut MINUA JA MIESTÄNI huonoiksi vanhemmiksi kun annoimme valita saksan ja että kun lapseni osaa kaiken niin muut oppilaat jäävät varjoon. Aluksi lapsemme ei edes meinannut ottaa koko ainetta.
Ei ole tullut vielä kielivalintaa meillä. Mutta jos lapsi haluaa A2-kielen valita, niin käytännössä ainoa vaihtoehto on saksa eikä sekään tule toteutumaan omalla koululla näillä näkymin. Kyllä kaupungissa muitakin kieliä voisi valita, mutta pitäisi vaihtaa kokonaan kai koulua ja koulumatka alkaisi venyä sitten reilusti yli 10 kilometriin.
Jatkossa ei tarvitse tällaisia miettiä, koska RKP on päättänyt puolestamme, että kaikki lukevat ensi vuodesta lähtien pakkoruotsia ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:03"]Jatkossa ei tarvitse tällaisia miettiä, koska RKP on päättänyt puolestamme, että kaikki lukevat ensi vuodesta lähtien pakkoruotsia ala-asteella.
[/quote]
jep
up