Tuli sitten lähete Meilahteen kiireellisyysluokalla 1.
Hieman historiaa eli minulla oli 3 perättäistä silmätulehdusta tuossa joulukuun aikana ja nyt tammikuu ollut ok. Kunnes tänään silmä ihan punainen ja hieman rähmi. Menin työterveyteen ja hänpä sitten iski pöytään epäilyn värikalvon tulehduksesta ja soittipa vielä Meikkuun silmäasemalle asiasta. Sen puh päätelmä oli että tuli lähete ykköstasolla sinne.
Ainoa huono juttu tässä nyt on se, että en saanut tähän hätään mitään lääkettä tai apua, kys kutsu tulee kotiin kun tulee. Ja oman juttunsa tähän tekee se että olemme ensivkon alussa lähdössä lomamatkalle josta kotiudumme vasta lähemmäs maaliskuuta. Työterv.lääkäri vain sanoi että jos kutsu tulee sillä aikaa ja vanhenee niin sitten vain soitan hänelle ja uusi lähete kehiin. Ja toivotti rentouttavaa matkaa ja that´s that.
Miten sitä lähtee toiselle puolen palloa hyvillä mielin jos silmä edelleen mansikanpunainen ja oireilee? en minä ainakaan mitenkään. Ja netistä kun lukee värikalvontulehduksesta niin huhuhuh, ei ole mikään ihan "pikkujuttu" ja lääkityksne aloittaminen olisi tarpeen äkkiä.
Niinpä sitten soittelin pitkin poikin Helsinkiä, Vantaata ja Keravaa löytääkseni silmälääkäriajan yksityiselle tai jollekin silmälasiketjulle ja lopulta löysinkin, se olisi sunnuntaina. Tuntuu vaan sekin höpelöltä sinne mennä ja maksaa itsensä kipeäksi mutta toinenko vaihtoehto olisi antaa asian vaan olla ja lähteä hyvillä mielin matkalle, jooopa :(
Miten sinä toimisit?
Kommentit (34)
Tein jo aloituksen erikseenkin kun niin ihmetyttää, mutta...
Voiko värikalvontulehduksessa sen silmän valkuaisen punoitus hävitä?
Tänäaamuna kun heräsin niin mietin uskallanko eds peiliin katsoa kun eilen oli niin mansikkana tuo valkuainen, mutta kas, eipä enää olekaan...uskallanko hymyillä? ei ole oikeastaan yhtään punainen.
ap
Hyvä, että asia selvisi! Hyvää matkaa!
Mene päivystykseen sen silmäsi kanssa. Lähete kerran on jo.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:26"]
[/quote]
Siis Meikun päivystykseen?
ap
Jos oikein ymmärsin niin ei ole VARMAA että se olisi iriitti koska ei määrännyt sinulle kortisomitippoja siihen. Itse kävisin kyllä vielä yksityisellä tarkistuttamassa asian niin olisi sitten mukavampi lähteä sinne matkallekkin. Muuten onko sinulla reuma/ reuma oireita kun tuo iriitti usein liittyy reumaan.
Siis mihin ihmeen MEILAHTEEN sulla on lähete? Siellä on monta sairaalaa, joten ilmeisesti silmäklinkalle. Mene ensin Haartmanniin ja sitten ne ohjaa sieltä tarvittaessa viereiselle silmäklinkalle, koska lähete pitää olla.
En ymmärrä mikä tämä voi olla, silmien bakteeri-ja virusviljelytkin otettu ja olivat negatiiviset! Olen siis su menossa silmälääkärille, aika varattuna! täksi tai huomiseksi ei löytynyt vapaita aikoja.
ap
Siis jos ois oikeesti hätä, niin se sun lääkäri ois kirjoittanut sellaisen lähetteen, että oisit voinut mennä silmäklinkalle heti. Tuon sun tekstin perusteella odotat siis kutsua. Nyt voit vain mennä Haartmanin päivystykseen ja toivoa, että lähettävät silmäklinkalle.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:26"]
[/quote]
Siis Meikun päivystykseen?
ap
[/quote]En tiedä Helsingin päivystyksistä, mutta mikä se sun päivystys sitten onkaan. Lähetehän kattaa koko HUS:n. Näkevät koneelta sen. Kyllä siellä joku silmälääkärikin päivystää viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:26"]Mene päivystykseen sen silmäsi kanssa. Lähete kerran on jo.
[/quote]
Ilman silmää...
Ei kannata mihinkään päivystykseen mennä. Sul on jo hoitosuunnitelma.
Värikalvon tulehdus ei ilmene rähmimisenä. Ja silmä on silloin niin kipeä, ettei tulisi mieleenkään lähteä usean viikon matkalle. Sinuna hankkisin jostain lähetteen silmäklinikalle (itse olen vastaavassa tapauksessa käynyt yksityisellä yleislääkärillä pyytämässä lähetteen, tulee halvemmaksi kuin silmälääkärikäynti). Ja silmäklinikalla voit varautua pitkään odottamiseen, alle 8 tunnin en ole kertaakaan selvinnyt.
Kannattaa myös huomioida, että matkavakuutus ei välttämättä korvaa, jos tuosta tulee isompaakin haittaa matkalla (koska sitä on jo aloitettu tutkimaan, ei siis ole yllättävä).
Mikähän vittu mättää?? huolestuttaa nyt tämä silmä niin että soitin tuonne Haartmannin päivystykseen ja kas, siellä ei ole mitään lähetettä tullut, ei siis sähköisesti eikä faxilla! Nyt sitten mentävä tuonne helvetinkoloon nimeltä Peijas kökkimään jos lähetteen esim vkonlopuksi haluaisin ja sitten Haartmanniin. Tai sitten odotan siihen su kun on Instrun silmälääkäri varattuna.
Mulla hajoo pää, tiedä miten tekisi :´´(
Onpa ihme lääkäri ollut, mulla oli vähän aikaa sitten iriittiepäily ja lääkäri käski mennä silmäklinikalle aivan välittömästi. Ei ollut iriitti mulla vaan posliininpalanen silmässä. En uskaltaisi ikinä lähteä matkalle käymättä silmälääkärillä ensin.
No en ainakaan tulisi tänne av.lle länkyttämään vaan keskustelisin aiheesta terveydenhuollon ammattilaisten kanssa?
Jos sinulla on varaa matkustaa ulkomaille, niin on hätätilanteessa varaa yksityislääkäriinkin. Maksaisiko jotain satasen ensialkuun? Onko se Peijas niin kaukana? Kaukomaatko ei ole? Vähän suhteellisuudentajua ja priorisointia. Kumman riskeeraat ennemmin? Silmäsi/terveytesi/henkesi vai joku matka? Matkabudjetin suuruus verrattuna silmäsi arvoon? Mieti.
En tiedä enää mitä sanoa...
Kävin tänään sitten yksityisellä lääkärillä ja hän tyrmäsi ajatuksen värikalvon tulehduksesta syystä että tuo silmän punoitus on hävinnyt tai sitä on enää hyvin vähän, minulla ei ole silmäkipua eikä lainkaan valonarkuutta siinä! Iriitissä punoitus ei toimi on/off-tyyliin ja samaa sanoi silmäklinikan sh kun sinne soitin.
Tämä tämänpäiväinen lääkäri pyysi minua käymään makuulle ja tiputti silmääni oranssia väriainetta, se kuulema näyttää mahd sarveiskalvon haavat/haavaumat. Ja kas, sieltä löytyi kuulema pieni haava johon väriaine ns kerääntyi ja se on hänen mielestään nyt syynä tähän silmävaivaani.
Sain ab-voidekuurin ja tippoja myöskin sekä komennon käyttää kosteuttavia tippoja.
Pää aivan töttörööö näistä käänteistä, lisäksi mietin tuon työterv.lääkärin edesottamuksia, tämä yksityisen lääkäri oli varsin hämmästynyt myös siitä etten saanut ns päivystyslähetettä silmäklinikalle jos kerta iriittiä epäili(vät) ja toisekseen sitä että toivotti vain hyvää matkaa ja käsky rentoutua. Iriitissä ei niin tehdä vaan toimitaan=päivystysluonteinen käynti silmäklinikalle parin päivän sisälle ellei heti.
Erikoista...
ap