Tuli sitten lähete Meilahteen kiireellisyysluokalla 1.
Hieman historiaa eli minulla oli 3 perättäistä silmätulehdusta tuossa joulukuun aikana ja nyt tammikuu ollut ok. Kunnes tänään silmä ihan punainen ja hieman rähmi. Menin työterveyteen ja hänpä sitten iski pöytään epäilyn värikalvon tulehduksesta ja soittipa vielä Meikkuun silmäasemalle asiasta. Sen puh päätelmä oli että tuli lähete ykköstasolla sinne.
Ainoa huono juttu tässä nyt on se, että en saanut tähän hätään mitään lääkettä tai apua, kys kutsu tulee kotiin kun tulee. Ja oman juttunsa tähän tekee se että olemme ensivkon alussa lähdössä lomamatkalle josta kotiudumme vasta lähemmäs maaliskuuta. Työterv.lääkäri vain sanoi että jos kutsu tulee sillä aikaa ja vanhenee niin sitten vain soitan hänelle ja uusi lähete kehiin. Ja toivotti rentouttavaa matkaa ja that´s that.
Miten sitä lähtee toiselle puolen palloa hyvillä mielin jos silmä edelleen mansikanpunainen ja oireilee? en minä ainakaan mitenkään. Ja netistä kun lukee värikalvontulehduksesta niin huhuhuh, ei ole mikään ihan "pikkujuttu" ja lääkityksne aloittaminen olisi tarpeen äkkiä.
Niinpä sitten soittelin pitkin poikin Helsinkiä, Vantaata ja Keravaa löytääkseni silmälääkäriajan yksityiselle tai jollekin silmälasiketjulle ja lopulta löysinkin, se olisi sunnuntaina. Tuntuu vaan sekin höpelöltä sinne mennä ja maksaa itsensä kipeäksi mutta toinenko vaihtoehto olisi antaa asian vaan olla ja lähteä hyvillä mielin matkalle, jooopa :(
Miten sinä toimisit?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:43"]
Jos sinulla on varaa matkustaa ulkomaille, niin on hätätilanteessa varaa yksityislääkäriinkin. Maksaisiko jotain satasen ensialkuun? Onko se Peijas niin kaukana? Kaukomaatko ei ole? Vähän suhteellisuudentajua ja priorisointia. Kumman riskeeraat ennemmin? Silmäsi/terveytesi/henkesi vai joku matka? Matkabudjetin suuruus verrattuna silmäsi arvoon? Mieti.
[/quote]
Minä olen tänään soitellut sekä Mehiläiseen että Terveystaloon ja Diacoriin, ei ole ollut vapaita silmälääkärin aikoja ennen ensivkoa! ainoa oli tuo Instrumentariumin su-aika.
ap
Kaikki silmätautien lähetteet menevät Meilahden silmäklinikalle eivätkä Haartmaniin (jossa on helsinkiläisten tk-, sisätauti - ja traumapäivystykset). Olet ilmeisesti Vantaalta, joten jos tarvitset silmälääkärin päivystyksellistä apua, joudut hakemaan päivystyslähetteen omasta tk-päivystyksestä. Silloinkin tk- päivystäjä joutuu ekaksi soittamaan silmäklinikalle ja konsultoimaan, otetaanko sinut päivystyspotilaana vastaan. Ehkä simppeleintä on mennä yksityiselle, jos vain pystyt odottamaan.
19! mulle neuvottiin tuolta sihteerin taholta, että Peijakseen ja sieltä lähetteellä heille. Nyt tosiaan van mietin uskallanko odottaa aamuun vai miten tekisi, aivan hirveä päivä takana ensin töissä olleena 3h ja sitten meni useampi tunti tuolla työterv ja sieltä omaan terveyskesk toisen lääkärin mielipidettä saamaan ja siellä en sitten päässytkään edes lääkärille kun hoitsu sanoi että ei ole aikoja ja eri yksityisille soittaen ja jonotellen löytyiskö silmälääkäriaikaa.
ap
Anteeksi, kun kysyn, mutta miksi soitit Haartmaniin? Silmä-ja korvaklinikallehan se sun lähete on laitettu. Ja toden totta, silmä ei rähmi, jos sulla on värikalvontulehdus eli iriitti. Silmä on valonarka ja jos yrität tarkentaa omaan kämmeneesi samalla liikuttaen kättäsi kohti silmää, vihlonta ja kipu on niin sietämätöntä, että olisit jo siellä silmäklinikalla. Voi olla myös sarveiskalvontulehdus tai joku muu, mutta epäilenpä, että on iriitti.
Menet aamulla sinne Peijakseen, miksi nyt yötä vasten menisit?
Hei, soita silmä-ja korvaklinikalle NYT heti. Sinne se lähete on mennyt Vantaalta ei Haartmaniin! Iriitti potilaita ei tosin hoideta ysin jälkeen siellä silmäklinikalla ja koko Uudellamaalla päivystää tasan 1 silmälääkäri iltaisin.. Oon myös istunut siellä silmäklinikan päivystyksessä 5-10 tuntia joka kerta. Ja jos vuorosi ei ole tullut ennen ysiä niin kotiin vaan ja aamulla takaisin..
Soita silmäklinikalle ja kysele lähetettä. Jos löytyy, painut sinne jonottamaan. Ei sun uutta lähetettä tarvii hakea jos työterveyslekuri ei siis ole unohtanut pistää sen eteenpäin. Eiks se antanut kopiota sulle?
Näetkö ap silmälläsi ihan hyvin ??? Haittaako siis näkemistä ?
Itse menisin sinne Peijakseen ja saisin lähetteen silmäklinikalle.
Aikaa saat varata Peijakseen useamman tunnin min 4 tuntia, sielät silmäklinkalle ja siellä toiset neljä tuntia min.Eli aikaa kuluu
MUTTA itse menisin, en kykenisi lähtemään matkalle ilma tarkastusta, eli nyt kun alat hakemaan apua, niin ehdit ehkä sunnuntaita jo saamaan mahdollista hoitoa.Eli en ordottaisi yksitlääkäriä.
Jos toimenpitetiä tms tarvitaan, niin matkasi menne ohi... jos selviät tipoilla tms niin matkalle pääset.
Muistettavaa on,et mikäli silmäsi pahenee matkoilaa, niin et tule saamaan mittää korvauksia siellä lääkärikäynneistä, koska vaiva ei ole akuutti ! Koska on jo ennen lähtöä tutkittu.
Eli huomio se myös.
Mikäli et halua tai kykene matkalle lähtemään, niin läk'ri kirjoittaaa sinulle ttodistuksen ja saat matkavakuutuksesta matkasi hinnan takaisin. NIIN onhan sinulla jo otettu mata´kavakuutus ????
Meillä on jatkuvamatkavakuutus, juurikin kun matkusetellaan useampi kerta vuodessa.
Kiirellisyysluokka 1 tarkoittaa että hoitoon päästävä 1-7 vrk kuluessa. Jos sattuu lomamatka siihen kohtaan, niin julkisella puolella ei se ole mikään nopeutuksen aihe.
Kyllähän nyt on päästävä jonon ohi, kun on lomamatka varattuna!
Puhun Haartmannista kun puhuivat Haartmannin sairaalasta hammaspäivystysjutussani ja tuon silmäklinikankin osoite on Haartmanninkatu.
Mietin josko skippais tuon Peijaksen ja yrittäis saada aamuksi yksityiselle yleislääkärille ajan ja häneltä se lähete sitten..
ap
Silmä-ja korvaklinikka on Haartmannin terveyskeskusta vastapäätä. Katso HUS silmä-ja korvaklinikan päivystysnumero, soita sinne! Ei ne Helsingin terveyskeskuksen päivystyksessä näe sun lähetettä, jos se on Vantaan piiristä! Ja kysy, voitko mennä huomenna aamusta päivystysjonoon.
29, sinnehän minä tuossa aiemmin illalla soitinkin!
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:40"]
No en ainakaan tulisi tänne av.lle länkyttämään vaan keskustelisin aiheesta terveydenhuollon ammattilaisten kanssa?
[/quote]
Oletko jotenkin vajaa? olen tänään keskustellut tuon työterv.lääkärin kanssa ja hetki sitten Haartmannin päivystyksen sh ja sihteerin kanssa. Nyt puntaroin lähtiskö heti iltaa viettämään Peijakseen vai voisko odottaa aamuun. Ja tuo työterveyden lääkäri, mitähän sille tekisi, oikeasti, olo on kuin olisi heitteille jätetty.
ap