Miksi jotaikin häiritsee toisten "epäterveelliset" ruokavaliot
Olen fruitaristi, eli syön vain hedelmiä ja siemeniä. En koskaan kypsennä ruokaani.
Monia ihmisiä tämä häiritsee. En ole koskaan pyytänyt missään saavani ruokaa. En käy ravintoloissa enkä juhlissa. Tästäkin huolimatta tuntuu, että monet ihmiset häiriintyvät ruokavaliostani kohtuuttomasti. En mielestäni aiheuta kenellekään mitään vaivaa, koska en pakota ketään hankkimaan hedelmiä minua varten.
Olen myös tietoinen mahdollisista puutteista ruokavaliossani. Ne ovat kuitenkin minun oma asiani. Enhän minäkään välitä siitä, jos joku syö pelkkiä ranskanperunoita 5kg päivässä. En ole koskaan tavoitellut mitään äärimmäistä terveyttä ruokavalinnoissani. Kaikki eivät etsi ruoalta samoja asioita.
Kommentit (55)
Ei sillä kauppojen pakastealtaiden einesmoskalla kauheasti mitään tekemistä ruoan kanssa ole, mutta eipä tuo mitään haittaa vaikka monet sillä ruokavaliolla elävätkin. Pikemminkin kertoo laajemmassa perspektiivissä tästä meidän yhteiskunnasta, jossa yhtenä palasena voidaan irroittaa nämä aina vain epäterveellisemmäksi menevät ruokailutottumukset ja se että moista moskaa ihmisille markkinoidaan ja myydään.
Johonkin ihmeellisen paikkaan meillä ihmisillä on niin kova kiire ja aina vain kasvaa ettei ruokaakaan keritä tekemään. Se, että mikä tuo paikka on niin sitä en itse tiedä. Tässä nykyhetkessä kun kaikki tarpeellinen jo on.
Minä koitin joskus laihduttaa syömällä pelkästään hedelmiä ja vihanneksia. Koko ajan oli ihan karmiva nälkä ja minua huimasi ja heikotti. Tarviin viljaa ja lihaa, että nälkä pysyy poissa. Siksi minua kauhistuttaa tuollainen ruokavalio. Mutta jokaisen oma valinta on, mitä syö.
Mun puolesta voit syödä juuri sitä mitä haluat ;)
Kyky sietää erilaisuutta on tärkeä sivistyksen mittari. Sivistystä löytyy ihmisiltä kovin vaihteleva määrä.
Minunkin puolestani voit syödä miten haluat, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen miten olet päätynyt tuollaiseen ruokavalioon? Kuinka kauan olet niin syönyt ja mitä esimerkiksi eilen söit? Minkä kokoinen olet?
En kysele näitä pahalla. :)
Ärsyttää, kun tulee mieleen hankala kylänkutsuttava ja hankala lounaskaveri. Muuten ei väliä.
siedän kaikkia ruokavalioita, olen suvaitsevainen.
persuja en kyllä siedä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:53"]
Ärsyttää, kun tulee mieleen hankala kylänkutsuttava ja hankala lounaskaveri. Muuten ei väliä.
[/quote]
Ketään ei ole pakko kutsua kylään. Yläänsä ihmiset eivät edes halua kylään, vaan käyvät sosiaalisen pakon sanelemina toistensa luona. Ei ole hyväksyttävää viihtyä yksin kotona. Minä en käy läheskään joka vuosi kenenkään luona kylässä, enkä kutsu ketään luokseni. Työpaikalla olen kuitenkin sosiaalinen, mutta siihen se sitten jääkin.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:48"]Kyky sietää erilaisuutta on tärkeä sivistyksen mittari. Sivistystä löytyy ihmisiltä kovin vaihteleva määrä.
[/quote]
Vahinko alapeukku, sori :(
Mua ehkä siinä mielessä häiritsee, että ruoka on osa seurustelua ja sosiaalista tapahtumaa. Se ei ole vain polttoainetta, jota tankataan, että pysyy hengissä. Jos jollakin on todella erikoinen ruokavalio, ei sitä voi pyytää esim. kahville johonkin kivaan kahvilaan, jossa tärkeintä ei oo se kahvi ja pulla, mutta se on silti osa sitä. Äh, en osaa selittää.
Fruitaristi on vitsi, se oli siinä yhdessä brittielokuvassa, en muista missä, oisko ollut Notting Hill tai Neljät häät ja yhdet hautajaiset, tai joku semmoinen. Ei kukaan oikeasti ole niin pimeä.
Ruokavammaisuus häiritsee siksi, että ihminen tahallaan sairastuttaa itsensä ruualla tai sen puutteella tai vääränlaisella ruualla. Sitten itketään yhteiskuntaa ja muita veronmaksajia avuksi kun pitää tehdä tutkimuksia ja hoitoja ja maata sairaalassa potemassa niitä sairauksia, jotka olisi hyvin voinut estää terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla.
Olen vegaani ja saan enemmän kuulla niin paljon ruokavaliostani, etenkin siitä miten vaikeaa se on. Vihaan asiasta väittelyä, koska vaikka se on sekasyöjille vaikeaa hyväksyä veganismi ei tuota mulle mitään ongelmia, katson vain tuoteselosteet läpi jos ostan jotain valmisruokaa, muuten valmistan ruokani itse kuten tein lakto-ovonakin.. Voin vain kuvitella fruitaristin tai raakaruokailijan saamaa kohtelua..
Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa.
Olen itse ollut vegaani ja jonkun aikaa myös raakaruokavaliolla, mutta luovuin noista ja olen nyt kasvissyöjä, koska en pystynyt huolehtimaan tiettyjen ravintoaineiden saannista nykyisessä elämäntilanteessani. Minulle ei ole koskaan kukaan päivitellyt, että mikset syö tuota ja tuota. Yritän aina muistaa ilmoittaa ruokavaliostani, jos minut kutsutaan syömään. Pari kertaa on unohtunut ja silloin olen kyllä pyydellyt anteeksi. Molempina kertoina isäntö/emäntä on fiksuna tyyppinä loihtinut jotain ei-lihaa pöytään (riisiä, leipää, voita, jonkin kasviksen jne.). Nälkä on ruokareissuilla aina lähtenyt ja juttu luistanut eriävistä menuista riippumatta.
Varmaan koska näille kaikentietäville pirttihirviöille tulee tärkeä olo siitä, kun saa heristellä sormeaan jonkun "vioille" ja "huonoille valinnoille", vaikka eivät itsekään mitenkään täydellisiä ole :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:20"]Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani. En ole perehtynyt fruitarismiin tarpeeksi voidakseni sanoa, kuinka suurella todennäköisyydellä sinua pitää jossain vaiheessa hoitaa sairaalassa sen vuoksi, ettet ole saanut tarpeeksi jotain ravintoainetta. Mutta esim. ylipainon takia sairastutaan nykyään vaikka mihin, ja kyllä minusta vain olisi kivempi, jos ihmiset tajuaisivat välttää näitä sairastumisia syömällä terveellisesti. En kylläkään koskaan saarnaa kenellekään tästä asiasta, saatan korkeintaan kerran sanoa sen ihan tavallisella äänensävyllä (jos olen tuntenut henkilön jo jonkun aikaa). Toisen reaktiosta sitten johtopäätös, miten keskustelua on syytä jatkaa.
Olen itse ollut vegaani ja jonkun aikaa myös raakaruokavaliolla, mutta luovuin noista ja olen nyt kasvissyöjä, koska en pystynyt huolehtimaan tiettyjen ravintoaineiden saannista nykyisessä elämäntilanteessani. Minulle ei ole koskaan kukaan päivitellyt, että mikset syö tuota ja tuota. Yritän aina muistaa ilmoittaa ruokavaliostani, jos minut kutsutaan syömään. Pari kertaa on unohtunut ja silloin olen kyllä pyydellyt anteeksi. Molempina kertoina isäntö/emäntä on fiksuna tyyppinä loihtinut jotain ei-lihaa pöytään (riisiä, leipää, voita, jonkin kasviksen jne.). Nälkä on ruokareissuilla aina lähtenyt ja juttu luistanut eriävistä menuista riippumatta.
[/quote]
Miten vegaani voi syödä voita?
Onkohan ap nähnyt sen kuuluisan kuvan miespuoleisesta fruitaristista? Ei kylläkään mikään hehkeä näky....
Minua häiritsee sen takia toisten epäterveelliset ruokavaliot, että heidän lääkärireissunsa maksetaan minun verorahoistani.
Siis meinaatko että nykypäivänä kukaan enää käyttää kunnallisia terveyspalveluja? Nehän ovat ihan täysin vitsi :D
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:11"]Ruokavammaisuus häiritsee siksi, että ihminen tahallaan sairastuttaa itsensä ruualla tai sen puutteella tai vääränlaisella ruualla. Sitten itketään yhteiskuntaa ja muita veronmaksajia avuksi kun pitää tehdä tutkimuksia ja hoitoja ja maata sairaalassa potemassa niitä sairauksia, jotka olisi hyvin voinut estää terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla.
[/quote] Kerro mielestäsi terveellinen ruokavalio. Kaksi päivää, aamupala, lounas, päivällinen/illallinen ja mahdolliset välipalat. Olen nimittäin varma, että löydän tutkimuksen tai auktoriteetin joka on ruokavaliosi terveellisyydestä eri mieltä. Ketkä kaikki ruokavammailijat ovat mielestäsi epäterveellisiä? Kasvissyöjät, Fitness-ruokavalioiset, karppaajat, gluteenittomat, semi-vegetaristit...
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:13"]Kysymys kuuluu, että miksi ihmisiä ylipäänsä häiritsee toisten ihmisten poikkeavat elämäntavat.
Keskittykää omiin asioihinne, ja muistakaa, että olemme yksilöitä.
[/quote] Se, mikä on itselleen vaikeinta ymmärtää aiheuttaa eniten kritiikkiä. Minä en voi sietää vaikkapa raiskaajia enkä katso hyvällä ihmisiä jotka tietää mitä tehotuotannossa tapahtuu muttei vaan välitä. Ikinä en siitä keskustelua itse sekasyöjien kanssa ruoka-asioista, mutta vaikka he olleisivatkin samaa mieltä raiskaajista kanssani, ovat he usein niin kärkkäitä arvostelemaan. Arvostelut osaan ottaa vastaan, sillä ymmärrän aika hyvin, että ihmisillä on eritasoisia moraaleja ja jotkut ei vain yksinkertaisesti välitä elämästä kun se ei kuulu omaan lähipiiriin. Jotkut, ketkä tietää minun olleen kasvissyöjä jo vuosia saattaa vieläkin loukkaantua siitä, että tuon omat eväät ja ei- "edes" kana ei käy. Pahinta, on se, että minulta kysytään kysymys johon minun oletetaan vastaavan myöntävästi. Jos näille ihmisille vastaa oman aatteen mukaan tai heittää jonkun vastakysymyksen on siitä leikki kaukana. En vain käsitä tätä ihmisryhmää! En minäkään mene kysymään metsästäjiltä eläimen elämän arvosta ja revi pelihousujani kun en saakaan omien arvojeni mukaista vastausta.